Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wegpiraten lossen files op (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126928)

Jan Rap en z'n maat 6 augustus 2009 11:00

Wegpiraten lossen files op
 
Netjes aanschuiven helpt niet, zegt Zweeds onderzoek
Wie niet braaf mee aanschuift in de file maar als een halve gek slalomt, bumperkleeft en rechts inhaalt, zorgt ervoor dat die file minder snel wordt gevormd of er zelfs helemaal niét komt. Dat blijkt uit een ernstig Zweeds onderzoek.

Professor Petter Minnhagen van de universiteit van Umea in Zweden heeft een computersimulatie gemaakt waarin voetgangers die netjes in de rij lopen worden geconfronteerd met enkele bruten die zich overal tussenwurmen. Blijkt dat die rij minder snel wordt gevormd als er meer onbeleefderiken buiten de lijntjes kleuren en kriskras voor en achter iedereen doorlopen. De studie is wereldwijd gepubliceerd in de vrij gereputeerde Physical Review E .

Het is een theoretisch model, dat geenszins de bedoeling had aan te tonen dat onwettelijkheid lonend kan zijn, maar eerder wilde nagaan hoe een mensenmassa zich in zijn geheel gedraagt in een beperkte ruimte. Professor Minnhagen, een fysicus, heeft de theorie doorgetrokken naar verkeerssituaties en concludeert - louter wetenschappelijk - dat elke file een aantal regeltjesbrekers nodig heeft om niet uit te groeien tot een schier eindeloos lint.

Er zijn nogal wat wegpiraten nodig om een file leefbaar te houden, heeft de Zweedse professor uitgevogeld. Veertig procent is het ideale aantal. Zijn er minder filewurmers, dan loopt het zaakje binnen de kortste keren vast. Zijn het er meer, dan knallen ze geheid tegen elkaar. 'Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd, waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt', zegt Minnhagen.

Professor Davy Janssens, mobiliteitsdeskundige van de universiteit van Hasselt, moet eens geamuseerd lachen met het nieuwe onderzoek. 'Het is zelfs interessant te noemen. Maar de bevindingen van mijn eerbiedwaardige Zweedse collega zouden in de praktijk niet werken. Het is een laboratorisch experiment, uitgevoerd in steriele, theoretische omstandigheden. Het houdt geen rekening met remmingsfactoren als de afstand tussen voertuigen en de wisselende snelheid. Nu, dat kan ook moeilijk: het experiment is gedaan met voetgangers.'

Maar toch durft de Zweedse professor Minnhagen de conclusie door te trekken naar autobestuurders en hun filegedrag. De Leuvense professor mobiliteit Francesco Viti vindt dat 'zeer amusant, maar allesbehalve wetenschappelijk'. Viti: 'De Zweden houden geen rekening met de dynamiek van een file. Die ontstaat als een golfbeweging door het verschil in snelheid van opeenvolgende auto's. Waaghalzen maken daarbij de snelheidsverschillen nog groter, waardoor die golfbeweging niet alleen dreigt versterkt te worden, maar de verkeerssituatie bovendien nog veel onveiliger wordt. Ik ben een Italiaan, geloof me: ik weet waarover ik spreek.'

Professor Davy Janssens: 'Het fileprobleem is al veelvuldig onderzocht en de beste manier om ze te voorkomen is en blijft: met een constante snelheid rijden. Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven.'

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...files-op.dhtml

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leid=GHT2DGH5B

studentje 6 augustus 2009 11:20

Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit

Micele 6 augustus 2009 12:35

De Belgische "mobiliteitsdeskundigen" zouden toch wat voorzichtiger moeten zijn in hun kritiek op buitenlandse studies, volgens mijn weten zijn de eerste verkeersdeskundigen pas afgestudeerd in 2006, de jongste onder hun hadden nog geen rijbewijs.
Hier de hoogst opgeleide:
http://www.imob.uhasselt.be/var/file...n+het+land.pdf

Daarbij ken ik geen enkele Belgische gerichte wetenschappelijke studie die het fileprobleem in al zijn facetten in de praktijk werkelijk uitgetest heeft op Belgische snelwegen (bvb op de gekende flessehalzen bij ons).

Wie er een heeft, mag altijd de link posten

Misschien kan het daaraan wel liggen dat onze dynamische snelheidsborden te pas en onpas niet of onvoldoende efficiënt werken vergeleken met deze in D of NL.

Ik ken in Be ook geen dynamische pechstrookvrijgaves tijdens de spitsuren, ik ken ook geen dynamische toevloedsregeling* aan opritten naar de filesnelweg ; wat ik wel ken is verstopte afritten waar de files tot op de snelweg staan, door ondordachte afvloei-infra;
en onze typische ondoordachte flessehalzen waar files gecreëerd worden en waar jarenlang niets aan gedaan wordt, of toch wel men legt er busbanen aan, eigenlijk een deel op de kap van ander vervoer, want de benutte pechstrook als busbaan kan men ook dynamisch voor iedereen vrijgeven, vanaf een bepaalde getelde capaciteit kan men nog altijd alleen de bus laten rijden, een update van de software is voldoende.

* http://www.strassen.nrw.de/betrieb_v...sregelung.html

Gun 6 augustus 2009 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4263302)
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit

²

netslet 6 augustus 2009 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4263302)
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit

:cheer: Wetenschappelijke papers becommentariëren op basis van krantenartikels :cheer:

:cheer: Bij de haren getrokken voorstellen verzinnen om iemands idee te discrediteren :cheer:

manta 6 augustus 2009 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 4263413)
:cheer: Wetenschappelijke papers becommentariëren op basis van krantenartikels :cheer:

:cheer: Bij de haren getrokken voorstellen verzinnen om iemands idee te discrediteren :cheer:

:cheer: Paar milioen kilometer in een vrachtwagen onder m'n gat hebben en vinden dat studentje een punt heeft :cheer:

Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken .
Alle vervoer tegen dezelfde snelheid laten rijden is een vorm van permanent blokrijden en geeft meer resultaat dan chaosrijden ...
Een gek die om z'n afrit nog eventjes voor een vrachtwagen in gaat voegen zorgt er voor dat die vrachtwagen mag remmen (en weer erg veel tijd nodig heeft om op snelheid te komen ... Jammer genoeg heeft degene die erachter rijdt hetzelfde probleem , enkel dat die dan weer wat meer snelheid moet minderen ...

Maximum snelheid gelijkzetten voor alle voertuigen en de op- en afritten deftig aanleggen zodat iedereen de kans heeft om aan dezelfde snelheid in te voegen ook .
En een mooi extraatje , geef wat speling met de minimumafstand zodat men niet fameus moet gaan afremmen om er ene tussen te laten (oei , da's minder als 50 meter , 'k moet gas bijgeven of die komt er tussen :?)

kelt 6 augustus 2009 17:32

Op de Antwerpse- en Brusselse Ring staan iedere werkdag meer voertuigen in file dan er in gans Zweden rondrijden..Duidelijk hebben ze ook nog nooit op de Parijse Ring of de M1 bij Londen meegenoten van dit verschijnsel (ik raad het iedereen aan één keer te doen....)... :roll:

Slalommen in de file.........Wat weten Zweden van files

Micele 6 augustus 2009 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4263653)
Op de Antwerpse- en Brusselse Ring staan iedere werkdag meer voertuigen in file dan er in gans Zweden rondrijden..Duidelijk hebben ze ook nog nooit op de Parijse Ring of de M1 bij Londen meegenoten van dit verschijnsel (ik raad het iedereen aan één keer te doen....)... :roll:

Slalommen in de file.........Wat weten Zweden van files

:lol: Typisch beterweter.be ;-) Be is een vd achterlijkste landen betreft mobiliteit die ik ken (ook O.V.)

Blijkbaar nog nooit in Stockholm geweest (ik in 6/2008 1 week met eigen wagen ;-) ), groot-Stockholmheeft nu zeker 2 miljoen inwoners, wel op een redelijk grote oppervlakte, maar door het vele waterlopen en tegen Oostzee hebben ze daar hun grote fileproblemen wel in de greep gekregen, tunnels-viaducten, rekeningrijden sinds 1/2006.
Zoals Brussel-hoofdstad heeft Stockholm-hoofdstad ook veel pendelaars.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden in 2006 ingevoerd.
http://www.terrapass.com/blog/posts/congestion-tax schijnbaar met succes.

[url=http://www.railway-technology.com/projects/stockholme_citybanen/stockholme_citybanen3.html]O.V. en auto zijn geen vijanden[/quote] Stadsnelweg/afrit naar hoofdstation wordt verbreed.

Nadien > Viaduct 4 rijstrokente vergelijken met die bobbel-flitspaal-snelweg-90 ten zuiden van Gent, in S. mag men daar wel vlot 110 kmh.

Ook zeer opmerkelijke oplossingen van hun stadverkeer meegemaakt bvb soms centrale brede fietspaden tussen de rijstroken voor pendelende fietsers van staddeel naar staddeel, geen problemen gezien, en zeker niet met deuren van parkerende voertuigen.
http://www.lasplash.com/uploads/1/stockholm-bicycle.jpg
desnoods met citybikes te huren:
http://goscandinavia.about.com/od/ci...bikesweden.htm

Ook interessante markeringen en beveiliging van fietspaden als ze langs de weg liggen:
http://www.metroplanning.org/article...?objectID=4448

kelt 6 augustus 2009 20:10

Ik krijg bijna tranen in de ogen bij zoveel Zweedse efficiency....

Ze liggen verdomme bijna letterlijk op "het einde van de wereld",het verkeer in en om Stockholm moet DAAR zijn,het verkeer om Antwerpen,Brussel,Parijs,Londen,......menige andere Europese stad ..... moet daar voor bijna de helft NIET zijn,ze zijn gewoon op doortocht....


Dat werpt wel een enigszins ander licht op de zaak,de Zweden hebben geluk dat ze puur voor zichzelf kunnen plannen en investeren,wij,pechvogels,geven eigenlijk onze centjes uit om anderen te kunnen laten passeren,en mogen allerlei subsidietrucen uitzoeken om toch enigszins vanuit Europa vergoed te worden.....Dat schept natuurlijk aanleiding tot bezuiniging en compromis... :-)

Micele 6 augustus 2009 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4263872)
Ik krijg bijna tranen in de ogen bij zoveel Zweedse efficiency....

Verschiet ge van hé
even mislukte link aanpassen:
O.V. en auto zijn geen vijanden Stadsnelweg/afrit naar hoofdstation wordt verbreed.

Citaat:

Ze liggen verdomme bijna letterlijk op "het einde van de wereld",het verkeer in en om Stockholm moet DAAR zijn,het verkeer om Antwerpen,Brussel,Parijs,Londen,......menige andere Europese stad ..... moet daar voor bijna de helft NIET zijn,ze zijn gewoon op doortocht....
Buitenlands transitverkeer gaat ge daar idd weinig (haven) vinden, maar daarvoor rijden er veel meer andere Zweden "door de stad" die er niet moeten zijn, er is maar één brede snelweg E20/E4 die van N-Z/Z-N loopt quasi door de stad..., en 120 km westelijk pas is er geen water meer, over het 120 km lange en tot 65 km brede Mälarmeer, ge kunt natuurlijk een omwegje maken of op de autoboot...
De 3 aangrenzende provincies rond Stockholm hebben ca. 1 milj inwoners...
Mälarmeer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4larmeer
3e map stadsnelweg(en):
http://susioh.com/Scandinavia/scan_maps.htm

Maar de grote Be-steden naast wereldmetropolen als Londen en Parijs zetten zou ik ook niet durven... ;-)

Maar van dat transitverkeer heb je gelijk alhoewel zuidelijk rond Londen nog meeviel vond ik (M20->M25->M3 richting Southampton), Parijs ken ik niet zo.

Citaat:

Dat werpt wel een enigszins ander licht op de zaak,de Zweden hebben geluk dat ze puur voor zichzelf kunnen plannen en investeren,wij,pechvogels,geven eigenlijk onze centjes uit om anderen te kunnen laten passeren,en mogen allerlei subsidietrucen uitzoeken om toch enigszins vanuit Europa vergoed te worden.....Dat schept natuurlijk aanleiding tot bezuiniging en compromis... :-)
Idd, als Be geld zou durven vragen voor hun transitverkeer, moeten ze dat geld wel steken in het verbeteren (vlotter ?) en het onderhouden van het snelwegnet, waar de rijdende Belg natuurlijk ook van profiteert. :-)

nihao 6 augustus 2009 21:43

Citaat:

Daarbij ken ik geen enkele Belgische gerichte wetenschappelijke studie die het fileprobleem in al zijn facetten in de praktijk werkelijk uitgetest heeft op Belgische snelwegen (bvb op de gekende flessehalzen bij ons).
Klopt. Maarreu, strikt genomen is dat ook niet mogelijk. Wij hebben namelijk geen snelwegen. Daarvan is eigenlijk pas sprake als er minstens zestig kilometer zit tussen de op- en afritcomplexen. (Dan pas begint het effect van de in- en uitweefbewegingen uit te vlakken.)

Wat wij hebben is een stelsel van aan eengeschakelde ringwegen van gebieden waarvan een groot deel niet eens de naam stad verdienen. Affligem ! Erpe-Mere ! Beervelde heeft een complex, Nevele ... En straks Moerbeke ook, en zelfs Kaprijke. Ook de N49 zal dus nooit een snelweg worden.

Micele 6 augustus 2009 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4263951)
Klopt. Maarreu, strikt genomen is dat ook niet mogelijk. Wij hebben namelijk geen snelwegen. Daarvan is eigenlijk pas sprake als er minstens zestig kilometer zit tussen de op- en afritcomplexen. (Dan pas begint het effect van de in- en uitweefbewegingen uit te vlakken.)

60 km ? dat is een half uur rijden aan constante 120 kmh...
In welk land liggen dan zulke snelwegen? In Europa ? USA... Canada misschien.

Zelf ken ik geen enkele Autobahn waar de op-afritcomplexen zover (60 km) uit mekaar liggen, de doorsneeafstand tussen twee afritten is daar ook niet veel meer als in het rustigere Vlaanderen of Wallonië; in het Roergebied weet ik zelfs onbeperkte snelwegstukken waar de afritten enger liggen als in de Vlaamse ruit, dat met die verwevingen zal eerder aan de onrijvaardigheid van de modale Belg liggen bij het vlot in/uitvoegen en natuurlijk meestal het vertikken om voldoende invoeg/veiligheidsafstand te laten, zeker op de hoogte van de opritten.

Overigens de Duitse allereerste wetenschappelijke praktijkstudie van files dateert van 1973.
Ttz snelheidsmetingen-capaciteitsmetingen tot verzadiging; ideale snelheid voor grootste debiet (reeds in andere topic)

brother paul 8 augustus 2009 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4263610)
:cheer: Paar milioen kilometer in een vrachtwagen onder m'n gat hebben en vinden dat studentje een punt heeft :cheer:

Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken .
Alle vervoer tegen dezelfde snelheid laten rijden is een vorm van permanent blokrijden en geeft meer resultaat dan chaosrijden ...
Een gek die om z'n afrit nog eventjes voor een vrachtwagen in gaat voegen zorgt er voor dat die vrachtwagen mag remmen (en weer erg veel tijd nodig heeft om op snelheid te komen ... Jammer genoeg heeft degene die erachter rijdt hetzelfde probleem , enkel dat die dan weer wat meer snelheid moet minderen ...

Maximum snelheid gelijkzetten voor alle voertuigen en de op- en afritten deftig aanleggen zodat iedereen de kans heeft om aan dezelfde snelheid in te voegen ook .
En een mooi extraatje , geef wat speling met de minimumafstand zodat men niet fameus moet gaan afremmen om er ene tussen te laten (oei , da's minder als 50 meter , 'k moet gas bijgeven of die komt er tussen :?)

doe iedereen bumperklevend treintjerijden aan 150km/u, en dan heb je toch de maximale capaciteit van een weg ??

Micele 8 augustus 2009 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4266357)
doe iedereen bumperklevend treintjerijden aan 150km/u, en dan heb je toch de maximale capaciteit van een weg ??

Uhum , en op de E40/E314-verkeerswisselaar ritsen de E314-bumperklevers netjes tussen de E40-bumperklevers... ;-)

brother paul 8 augustus 2009 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4266364)
Uhum , en op de E40/E314-verkeerswisselaar ritsen de E314-bumperklevers netjes tussen de E40-bumperklevers... ;-)

ga je nu zeggen dat ingenieurs dat niet kunnen oplossen ?

Micele 8 augustus 2009 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4266374)
ga je nu zeggen dat ingenieurs dat niet kunnen oplossen ?

Yep, in de praktijk (nog) niet. (denk maar alleen aan weersomstandigheden, meerdere rijsporen langseen)

Anders hadden ze het met passagiersvluchten al geprobeerd, in de luchtvaart probeert men de menselijke fout steeds tot een minimum te herleiden, eigenlijk zou men dan piloten compleet overbodig maken...

Maar helaas, zolang er slechte weersomstandigheden bestaan, zullen piloten (nog) nodig zijn.

manta 8 augustus 2009 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4266357)
doe iedereen bumperklevend treintjerijden aan 150km/u, en dan heb je toch de maximale capaciteit van een weg ??

Geen bumperkleven en geen 150 ... :?

Je hoeft het niet naar extremen te trekken , . Ik spreek over alle (alle) voertuigen die op de weg dezelfde max. snelheid houden ... Dus dan let je eerst en vooral aan de "trageren" , de vrachtwagens . Laat het redelijk blijven , 100 per uur is voor alle voertuigen een redelijke snelheid , zeker op een wegennet als het onze .
Als je in groep gaat wandelen zorg je er ook voor dat het tempo aan de traagsten van de groep is aangepast ... ;-)
Verschillende maximumsnelheden voor verschillende voertuigen zorgen er ook voor dat er optrekken - remmen situaties voorkomen .
Bumperkleven hoeft ook niet , een velige afstand is perfect te houden , zelfs met eventuele invoegers , zolang er daar maar wat speling op komt .

Micele 8 augustus 2009 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4266476)
een velige afstand is perfect te houden , zelfs met eventuele invoegers , zolang er daar maar wat speling op komt .

De speling moet wel groot genoeg zijn, want zelfs "treintjes rijden" met een schijnbaar voldoende veiligheidsafstand (zonder invoegers), zelfs aan een lage snelheid, zelfs als alle deelnemers gebrieft zijn en het nog zo graag willen, komt sneller als men denkt tot stilstand. *Een flessehals is helemaal niet nodig. Menselijk gewoon...


*Wetenschappelijk in de praktijk bewezen:
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Stau_aus_dem_Nichts

Citaat:

http://www.iop.org/EJ/article/1367-2..._3_033001.html
Traffic jams without bottlenecks—experimental evidence for the physical mechanism of the formation of a jam

2 filmpjes:
http://www.iop.org/EJ/mmedia/1367-2630/10/3/033001/

of youtube (kleinere cirkel 158 m, jonge bestuurders met hun eigen -normale- auto):
http://www.youtube.com/watch?v=od-XkcmE0_w

Stel nu voor er tippen er een paar hun rempedaal aan zonder te remmen (kennen we genoeg), en/of hier en daar wil er ene invoegen..., of een helling met een paar 40 tonners ertussen... Regen, sneeuw, mist..., opspattend water...

brother paul 8 augustus 2009 21:49

Het is volgens mij een kwestie van communicatie tussen de voertuigen. Als je weet wat die voor u, en twee voertuigen voor u, en naast u gaat doen, weet je ook wat je moet doen...

Micele 8 augustus 2009 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4266655)
Het is volgens mij een kwestie van communicatie tussen de voertuigen. Als je weet wat die voor u, en twee voertuigen voor u, en naast u gaat doen, weet je ook wat je moet doen...

Als... ;-)
In het filmpje zijn ze allemaal op voorhand gebrieft een bepaalde snelheid (proberen) aan te houden en eveneens een bepaalde tussenafstand proberend, en toch lukt het niet.
"Communicatie" helpt dus ook niet.

Het zijn geen vissen, Paul ;-)
http://www.bonairetouristvision.com/...l%20vissen.jpg


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be