Jaani_Dushman |
13 augustus 2009 23:25 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
(Bericht 4273031)
1) Het Spanje van nu vergelijken met Hitler-Duitsland slaat werkelijk waar in alle opzichten nergens op.
|
U antwoordt totaal naast de kwestie. Jong N-VA vindt dat gewapende strijd geen legitieme manier is om tot autonomie te komen. Met andere woorden: Jong N-VA vindt dat het verzet tegen de nazi's niet legitiem was.
Iedere situatie vraagt specifieke taktieken en strategieën. En in bepaalde situaties is er geen andere optie dan de wapens op te nemen tegen de bezetting. De Paasopstand is bijvoorbeeld van enorm belang geweest in de Ierse onafhankelijkheidsstrijd. Maar ik neem aan dat Jong N-VA vindt dat de Ieren zich hadden moeten beperken tot het schrijven van boze lezersbrieven in de Britse kranten...
Citaat:
(Bericht 4273031)
2) Wat jij gemakshalve vergeet is dat een meerderheid van de Basken geen afscheiding van Spanje wil. Het is daarom onzinnig dat de ETA in naam van het Baskische volk aanslagen zou plegen.
|
Ik beweer nergens dat de ETA in naam van het Baskische volk kan spreken. Ik merk dat jij even gemakshalve andere mensen woorden in de mond legt. Maar wanneer u beweert dat de meerderheid van de Basken tegen de afscheiding van Spanje (en Frankrijk) zouden zijn, bent u niet veel beter dat onze vrienden BUB'ers die selectief schermen met opiniepeilingen om hun gelijk te halen.
Citaat:
(Bericht 4273031)
3) Van pacifisme is totaal geen sprake: Baskenland bezit een zeer ruime vorm van autonomie.
|
Het is maar de vraag of er sprake geweest zou zijn enige Baskische autonomie mochten de Basken zich gewillig neergelegd hebben bij de dictatuur van Franco, en mocht Carrero Blanco nadien nog jaren probleemloos zou kunnen regeren hebben.
Overigens heeft Baskenland geen autonomie. Soule, Labourd en Neder-Navarra hebben al totaal geen enkele autonomie; Gipuzkua, Araba en Biskaja hebben een zekere autonomie, maar zijn afgescheiden van Navarra. Dat is geen Baskische autonomie, maar hoogstens een beperkte autonome voor de Baskisch Autonome Gemeenschap.
Citaat:
(Bericht 4273031)
1) Totaal niet. Kijk maar naar Catalonie.
|
Catalonië is Baskenland niet. Ierland is Vlaanderen niet. Bretagne is Koerdistan niet. Al deze naar vrijheid strevende volkeren kunnen dan wel van elkaar leren, en elkaar steunen, maar uiteindelijk zullen zij hun eigen weg bepalen. Aangepast aan hun eigen situatie.
Catalonië met zijn circa 15 miljoen inwoners zomaar vergelijken met het 3 miljoen inwoners tellende Baskenland is ronduit belachelijk.
Citaat:
(Bericht 4273031)
2) Het spijt me, maar het toont jouw wereldvreemdheid aan dat je denkt dat een meerderheid van de Basken de aanslagen van de ETA als een bevrijdingsstrijd ervaart.
|
Wederom: leg mij geen woorden in de mond.
|