VL.ED |
26 april 2004 18:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Stel: de uitspraak van het Hof van Beroep te Gent wordt bevestigd door Cassatie.
Dan: is het Vlaams Blok vanaf dat moment juridisch gezien uitgeroepen tot een racistische partij. De Blok-kopstukken kunnen (of gaan ?) hun poitieke rechten verliezen.
Mijn vraag: zijn dan ook alle leden van het Vlaams Blok stante pede veroordeeld als zijnde racisten? Geeft dit een legitieme (!) reden aan allerhande organisaties (Vakbond, scholen, ...) om alle Vlaams Blok leden zonder onderscheid aan de deur te zetten, met andere woorden een Berufsverbot (waar Dirk Sterckx in verdekte bewoordingen op aanstuurden in DeZevendeDag)?
|
Een heel voorzichtige opinie.
De veroordeelde vzw' zijn rechtspersonen die,normaliter, juridisch los staan van het Vlaams blok. Het zijn de VZW's die veroordeeld werden.
In de veronderstelling, dat een gewoon lid van de partij niet automatisch lid is van een der vzw's, denk ik niet dat men zomaar iemand kan of mag verwijten dat hij racist is of deze veroordeling mag ge (mis)bruiken..Simpel,omdat hij NIET aangesloten is of was bij de veroordeelde organisaties, dus de VZW's.
Zelfs indien iemand lid zou zijn van en een aansluiting zou ondertekend hebben bij de vzw's,wordt er nog steeds een onderscheid gemaakt tussen het soort van leden bv. werkende en gewone aangesloten leden. Dus, het is niet, omdat U als gewoon lid aan een voetbalploeg, die een vzw kan zijn, bent aangesloten en de voorzitter ervan, of een ander werkend lid-beheerder, met de kas gaat lopen, dat U automatisch ook een dief bent. Ik basseer mij nog op de wet op de vzw's en de commentaren ervan van het jaar 1921.Deze is evenwel recent aangepast, maar de geest ervan is, naar mijn inziens en voor zover mij bekend, dezelfde gebleven. Toch is er steeds interpretatie mogelijk,zeker in ons huidig klimaat van rechtspleging. Dus een opinie waar ik heden ten dage, niet mijn hand in het vuur zou durven steken omtrent het gelijk ervan.Zeker wanneer men de morele kant van de zaak gaat bespelen.
Dus, voer voor de juristen op dit forum?
Vl.ED
|