![]() |
Welke benoemingsprocedure voor de voorzitter van de Europese Commissie prefereert u?
Een poos geleden had ik al eens een enquête gehouden over de keuze voor een Europese 'leider' (http://forum.politics.be/showthread.php?t=114915). Nu met de herbenoeming van Barroso wil ik die in een andere vorm herhalen (misschien zijn er mensen van gedacht veranderd).
Uitleg bij een paar mogelijkheden: Getrapte verkiezingen zoals in de VSA betekent dat ieder land een aantal kiesmannen krijgt. Een groot land krijgt meer kiesmannen dan een klein land. Bij het systeem van de Bundesversammlung krijgen vertegenwoordigers uit de Länder - in het geval van Europa: de lidstaten - en leden van de bondsdag (parlement) de keuze. |
Ik dacht aan Russische roulette...
Zonder gekheid : dit lijkt me nu een voorbeeld van een politieke functie die je niet via verkiezingen buiten het EU-parlement kunt invullen. Met de nadruk op 'nu', vanuit de licht-utopische idee dat het EU-parlement ooit zo zou kunnen werken dat vrijwel elke individuele Europeaan voldoende kijk heeft op de zaken om een rechtstreekse EU-presidents-verkiezing zinvol te maken. (Het wordt gvd tijd dat er weer een volwaardige voorwaardelijke wijs in het vervoegingssysteem wordt opgenomen.) |
Citaat:
|
Steen papier schaar. Is de eerlijkste procedure.
|
Welke vraagstellingsprocedure voor de enquête over de EU-voorzitter prefereert u?
|
Citaat:
|
Citaat:
Democratie op zijn eurocratisch... |
Citaat:
|
vogelpik
|
Er word gekozen voor u. Blair word president.
Ik zou zeggen, de EU doorflushen |
Citaat:
En dan heb je nog de Raad van Ministers, de Raad van de EU, of kortweg de Raad. Het is allemaal niet zo simpel als het over Europa gaat. :? Ik kan het begrijpen. Btw: Eigenlijk kiest u voor de optie: 'Weg met de Europese Commissie (en de EU); ik gedraag me als een struisvogel (kop in het zand)'. Alleen bent u nog niet zo ver dat u dat ook durft te stemmen. |
Citaat:
Als de realiteit al weinig realistisch is ziet het er wel helemaal hopeloos uit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Enfin, hoe ik het zie: Commissievoorzitter benoemd door het Europees Parlement, en de individuele goedkeuring van het Europees Parlement voor elk lid van de Commissie (in tegenstelling tot de huidige collectieve goedkeuring). Daarnaast een "Europese president" (ter vervanging van de vaste president van de Europese Raad), een figurehead zoals in Duitsland of Italië, die ofwel rechtstreeks verkozen wordt ofwel door een Bundesversammlung wordt aangesteld, en ik ben in vergelijking met het verleden iets opgeschoven in de richting van rechtstreekse verkiezingen. (8-)) Ik hou die twee functies toch liefst gescheiden om te voorkomen dat we tot een al te presidentieel systeem komen. :-)
|
Citaat:
Overigens kun je 'Anders' kiezen, wat je inderdaad ook deed. Maar bij de nadere uitleg daarvan heb ik weinig zinvolle bijdragen gezien (Nihao: Russische roulette; Daimanta: steen, papier, schaar; Jaani_Dushman: degene die het verst uit het raam kan leunen; Scherven A. Mok: vogelpik), uitgezonderd Geert C (Ceert G) die een keuze wil door het Europees Parlement. Ik vind het wel jammer dat ik die optie van een keuze door het Europees Parlement niet meteen heb meegenomen. Maar ja, achteraf kan je geen wijzigingen in de enquête meer aanbrengen. Misschien voor de volgende keer (over een jaar ongeveer). |
Komt de democratische vernieuwing uit het Oosten?
Citaat:
Er begint iets te gisten. De Sovjet-stijl van benoemingen stuit steeds meer mensen tegen de borst. Dat de voorzitter van de Europese Raad door de Europese Raad wordt gekozen, ala. Eigenlijk wordt het tijd om de Europese Raad af te schaffen. Zij was nuttig om de patstelling te doorbreken in het toekennen van meer bevoegdheden voor het Europees Parlement. Maar inmiddels moet het Europees Parlement op eigen benen staan en de rol van Brutus op zich nemen. Maar dat de voorzitter van de Commissie en de minister van Buitenlandse Zaken door de Europese Raad worden benoemd, zou wel de laatste keer moeten zijn geweest. Weg met de Europese Opperste Sovjet! |
Referendum.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be