Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Benoemingsprocedure voorzitter Europese Commissie?
De huidige benoemingsprocedure is adequaat 1 4,76%
Algemene rechtstreekse verkiezingen 8 38,10%
Getrapte verkiezingen middels kiesmannen zoals in de VSA (zie toelichting) 1 4,76%
Een systeem als van de Bundesversammlung in Duitsland (zie toelichting) 3 14,29%
We hebben eigenlijk een monarch nodig 0 0%
Weg met de Europese Commissie (en de EU); ik gedraag me als een struisvogel (kop in het zand) 1 4,76%
Anders 7 33,33%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2009, 12:26   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Welke benoemingsprocedure voor de voorzitter van de Europese Commissie prefereert u?

Een poos geleden had ik al eens een enquête gehouden over de keuze voor een Europese 'leider' (http://forum.politics.be/showthread.php?t=114915). Nu met de herbenoeming van Barroso wil ik die in een andere vorm herhalen (misschien zijn er mensen van gedacht veranderd).

Uitleg bij een paar mogelijkheden:
Getrapte verkiezingen zoals in de VSA betekent dat ieder land een aantal kiesmannen krijgt. Een groot land krijgt meer kiesmannen dan een klein land.
Bij het systeem van de Bundesversammlung krijgen vertegenwoordigers uit de Länder - in het geval van Europa: de lidstaten - en leden van de bondsdag (parlement) de keuze.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2009, 12:45   #2
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht aan Russische roulette...

Zonder gekheid : dit lijkt me nu een voorbeeld van een politieke functie die je niet via verkiezingen buiten het EU-parlement kunt invullen.
Met de nadruk op 'nu', vanuit de licht-utopische idee dat het EU-parlement ooit zo zou kunnen werken dat vrijwel elke individuele Europeaan voldoende kijk heeft op de zaken om een rechtstreekse EU-presidents-verkiezing zinvol te maken.

(Het wordt gvd tijd dat er weer een volwaardige voorwaardelijke wijs in het vervoegingssysteem wordt opgenomen.)
Oud 16 september 2009, 13:07   #3
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Ik dacht aan Russische roulette...

Zonder gekheid : dit lijkt me nu een voorbeeld van een politieke functie die je niet via verkiezingen buiten het EU-parlement kunt invullen.
Het gaat er niet om wat mogelijk is in de huidige constellatie. Het gaat erom wat u wenselijk vindt (evt. op termijn).
Oud 16 september 2009, 16:18   #4
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Steen papier schaar. Is de eerlijkste procedure.
Oud 16 september 2009, 18:43   #5
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard Welke vraagstellingsprocedure voor de enquête over de EU-voorzitter prefereert u?

• De huidige vraagstelling is adequaat;
  • Weg met de tendentieuze vraagstelling; ik gedraag me niet als een struisvogel (kop uit het zand)
  • Anders
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2009, 19:06   #6
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
  • De huidige vraagstelling is adequaat;
  • Weg met de tendentieuze vraagstelling; ik gedraag me niet als een struisvogel (kop uit het zand)
  • Anders
De vraagstelling is idd ietwat tendentieus. Maar dat is niet zonder reden. Zie bvb de weinig realistische reacties op de vorige enquête waar meer dan 50% antwoordde: Geen president of wat dan ook nodig.
Oud 20 september 2009, 14:50   #7
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De vraagstelling is idd ietwat tendentieus. Maar dat is niet zonder reden. Zie bvb de weinig realistische reacties op de vorige enquête waar meer dan 50% antwoordde: Geen president of wat dan ook nodig.
Niet juist gestemd? Stem gewoon opnieuw!

Democratie op zijn eurocratisch...
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 15:39   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke benoemingsprocedure voor de voorzitter van de Europese Commissie prefereert u?
Diegene die het verst uit de venster kan leunen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 16:22   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

vogelpik
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 23:48   #10
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Er word gekozen voor u. Blair word president.

Ik zou zeggen, de EU doorflushen
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2009, 06:23   #11
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Er word gekozen voor u. Blair word president.

Ik zou zeggen, de EU doorflushen
Misschien verwisselt u posities? Blair wordt genoemd als voorzitter van de Europese Raad (niet te verwarren met de Raad van Europa). De vraag gaat over de Europese Commissie.
En dan heb je nog de Raad van Ministers, de Raad van de EU, of kortweg de Raad. Het is allemaal niet zo simpel als het over Europa gaat. Ik kan het begrijpen.

Btw: Eigenlijk kiest u voor de optie: 'Weg met de Europese Commissie (en de EU); ik gedraag me als een struisvogel (kop in het zand)'. Alleen bent u nog niet zo ver dat u dat ook durft te stemmen.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 21 september 2009 om 06:31.
Oud 21 september 2009, 07:35   #12
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de weinig realistische reacties
Hoezo ? We doen het toch al de hele tijd zonder ?
Als de realiteit al weinig realistisch is ziet het er wel helemaal hopeloos uit.
Oud 21 september 2009, 08:18   #13
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Hoezo ? We doen het toch al de hele tijd zonder ?
Als de realiteit al weinig realistisch is ziet het er wel helemaal hopeloos uit.
Daar heeft u zonder meer gelijk in. De formulering 'realistisch' was niet bijster gelukkig.
Oud 21 september 2009, 23:05   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Btw: Eigenlijk kiest u voor de optie: 'Weg met de Europese Commissie (en de EU); ik gedraag me als een struisvogel (kop in het zand)'. Alleen bent u nog niet zo ver dat u dat ook durft te stemmen.
Misschien helpt het om een objectieve peiling op te stellen, en niet meteen uw tegenstanders te gaan uitschelden voor struisvogels...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 21 september 2009, 23:39   #15
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Misschien helpt het om een objectieve peiling op te stellen, en niet meteen uw tegenstanders te gaan uitschelden voor struisvogels...
Eigenlijk zou in een objectieve peiling over de vraag welke benoemingsprocedure je verkiest de optie "weg met de EU!" niet eens aanwezig mogen zijn omdat je dan niet te weten komt aan welke benoemingsprocedure die mensen die tegen de EU zijn de voorkeur geven als er dan toch een Commissievoorzitter benoemd moet worden. Als je vraagt "hoe kan je een president het best verkiezen?" vraag je toch ook niet "bent u royalist?"
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 september 2009 om 23:40.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2009, 23:40   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Eigenlijk zou in een objectieve peiling over de vraag welke benoemingsprocedure je verkiest de optie "weg met de EU!" niet eens aanwezig mogen zijn omdat je dan niet te weten komt aan welke benoemingsprocedure die mensen die tegen de EU zijn de voorkeur geven als er dan toch een Commissievoorzitter benoemd moet worden. Als je vraagt "hoe kan je een president het best verkiezen?" vraag je toch ook niet "bent u royalist?"
Dat is ook een mogelijkheid.
Oud 21 september 2009, 23:47   #17
Geert C

Standaard

Enfin, hoe ik het zie: Commissievoorzitter benoemd door het Europees Parlement, en de individuele goedkeuring van het Europees Parlement voor elk lid van de Commissie (in tegenstelling tot de huidige collectieve goedkeuring). Daarnaast een "Europese president" (ter vervanging van de vaste president van de Europese Raad), een figurehead zoals in Duitsland of Italië, die ofwel rechtstreeks verkozen wordt ofwel door een Bundesversammlung wordt aangesteld, en ik ben in vergelijking met het verleden iets opgeschoven in de richting van rechtstreekse verkiezingen. () Ik hou die twee functies toch liefst gescheiden om te voorkomen dat we tot een al te presidentieel systeem komen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 september 2009 om 23:48.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2009, 08:08   #18
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind het wel een vrij objectieve enquête. Maar zij is niet waardenvrij. Er is een antwoord mogelijk, waarbij meteen op de historische onwaarschijnlijkheid van die keuze wordt gewezen. Dat de tekst daarbij niet helemaal 'netjes' is, soit.

Overigens kun je 'Anders' kiezen, wat je inderdaad ook deed. Maar bij de nadere uitleg daarvan heb ik weinig zinvolle bijdragen gezien (Nihao: Russische roulette; Daimanta: steen, papier, schaar; Jaani_Dushman: degene die het verst uit het raam kan leunen; Scherven A. Mok: vogelpik), uitgezonderd Geert C (Ceert G) die een keuze wil door het Europees Parlement.

Ik vind het wel jammer dat ik die optie van een keuze door het Europees Parlement niet meteen heb meegenomen. Maar ja, achteraf kan je geen wijzigingen in de enquête meer aanbrengen. Misschien voor de volgende keer (over een jaar ongeveer).

Laatst gewijzigd door Sjaax : 22 september 2009 om 08:11.
Oud 13 november 2009, 23:23   #19
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Komt de democratische vernieuwing uit het Oosten?

Citaat:
Soviet-style secrecy

Former Lavian president Vaira Vike-Freiberga, also a declared candidate for the European Council presidency job, said on Thursday that the process was being conducted with Soviet-style secrecy and contempt for the public.
Bron: http://euobserver.com/9/28985

Er begint iets te gisten. De Sovjet-stijl van benoemingen stuit steeds meer mensen tegen de borst. Dat de voorzitter van de Europese Raad door de Europese Raad wordt gekozen, ala. Eigenlijk wordt het tijd om de Europese Raad af te schaffen. Zij was nuttig om de patstelling te doorbreken in het toekennen van meer bevoegdheden voor het Europees Parlement. Maar inmiddels moet het Europees Parlement op eigen benen staan en de rol van Brutus op zich nemen.

Maar dat de voorzitter van de Commissie en de minister van Buitenlandse Zaken door de Europese Raad worden benoemd, zou wel de laatste keer moeten zijn geweest. Weg met de Europese Opperste Sovjet!
Oud 18 november 2009, 21:37   #20
willem1940NLD

Standaard

Referendum.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be