Sammael |
29 september 2009 16:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
(Bericht 4361550)
Objectief ben ik ook geneigd je gelijk te geven, maar het betaamt een moderne rechtstaat ook naar de context te kijken en de individuele situatie. Dat meisje heeft daar, zegt ze zelf, geen blijvend trauma aan over gehouden. Polanski was niet op de hoogte van haar jonge leeftijd. Er was feitelijk (wel juridisch omdat de wet dit zo zegt) geen sprake van dwang onder de vorm van een verkrachting of dergelijke. Komt daarbovenop nog eens het gegeven dat de zaak ondertussen al meer dan dertig jaar oud is en ze al lang de kans hadden hem te arresteren, wilden ze dat echt op die moment.
|
Dat is wat ze zegt ja. Of het waar is, is een andere zaak.
M.i. is dat echter niet relevant. 13 = kind. Volwassene die seks heeft met een kind = pedofiel.
Voor zover ik weet, was de aanklacht dat hij het meisje eerst had gedrogeerd en daarna misbruikt. Hij heeft bekend dat hij seks met haar heeft gehad, om een zwaardere veroordeling (voor drogeren + seks) te vermijden. Het was dus wel degelijk tegen haar wil. Of beter: door haar te drogeren/dronken te voeren, heeft hij haar wil uitgeschakeld.
Hij is in de VS veroordeeld en daarna gaan lopen. Frankrijk wou hem niet uitleveren. Nu werd hij opgepakt in Zwitserland.
Het is niet omdat hij zich 30 jaar heeft kunnen onttrekken aan zijn straf, dat hij ze niet moet uitzitten. Dat zou al te gemakkelijk zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
En ben eerlijk met jezelf: als jij iemand leuk tegenkomt op een feestje - waarschijnlijk flink aangeschoten - en die er een pak ouder uitziet, ga jij dan haar identiteitskaart vragen om haar leeftijd te checken? Deze vraag hoef je niet te beantwoorden, maar het is wel een goede zelfreflectie. Als iemand bewust een 13-jarig meisje uitkiest, dat is een groot verschil.
|
Gelet op mijn leeftijd, is de kans dat ik iemand van 13 oppik "die er iets ouder uitziet" miniem, vermits ze, als ze er "iets ouder" zou uitzien, ze er hoogstens 16 zou uitzien, nog altijd veel te jong voor mij.
Maar goed, Polanski was op het ogenblik van de feiten ouder dan ik nu ben. Als 40-plusser een 16 jarig meisje dronken voeren/drogeren (btw, geen alcohol voor -21 jarigen in de VS, misschien zag ze er "wat ouder" uit, maar toch zeker geen 21) om er daarna seks mee te hebben, is pervers. Als dan blijkt dat ze 13 was ipv 16, heb ik daar nu eens 0,0 medelijden mee zie.
|