![]() |
Franse rotondes
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.
Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet. |
Citaat:
|
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Paul |
Citaat:
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit. Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt. Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be: http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde |
Citaat:
|
Citaat:
*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima. |
Citaat:
|
Citaat:
De Fransen lijken zich te gedragen alsof al hun dubbele rijvakrotondes turborotondes zijn. Als ze ooit hun rotondes allemaal zo aanleggen, denk ik dat ze dat snel gewoon zullen zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:
![]() |
Citaat:
Als je dus op een 4-armen rotonde naar links wil, dan neem je de binnenkant voor een halve toer, en nadat je de tweede uitrit voorbij bent, voeg je rechts in om de derde uitrit (de linkse vanaf je initiele inrit) te nemen. Dat heeft het voordeel dat je bijvoorbeeld de mensen die van rechts kwamen (tav je initiele richting) en die zelf rechts willen afdraaien (dus maar een kwartje van de rotonde gebruiken) niet stoort: die kunnen best de rotonde op en terug af terwijl jij aan de binnenkant draait. Als je zelf maar een "kwart" van de rotonde moet draaien, blijf je op de buitenkant natuurlijk. Beschouw de "buitenkant" van de rotonde een beetje zoals de invoeg en uitrij strook van een snelweg: je gaat daar enkel rijden om binnen te komen, of buiten te rijden. Wel goed je pinkers gebruiken, natuurlijk. Om bij anderen aan te sluiten, het is natuurlijk die die verandert van rijstrook die verantwoordelijk is voor een eventueel ongeluk he. Het zijn eerder de egoisten die op de buitenkant 3 toerkes maken die iedereen ambeteren. |
Citaat:
Citaat:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...en_215.svg.png In Frankrijk noemt men een rotonde een Carrefour giratoire Citaat:
Vroeger, en wslk nu nog, bestaan er in België nog ronde of ovale punten/pleinen waar zelfs nog de voorrang van rechts telt voor het verkeer rijdend rond het rond punt. Dan staat er geen verplicht voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de "opritten" van het "rondpunt". In het taalgebruik wordt nog altijd van rondpunt gesproken als het over een rotonde gaat en andersom. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/721/ Maar in de zin van het verkeersreglement is een rondpunt niet altijd een rotonde. In de wegcode bestaat rondpunt of rond punt niet eens, geef maar in in de zoekfunctie, en geef dan eens rotonde in: http://www.wegcode.be/zoek.php Citaat:
|
Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes in de UK hebben.
Het bijhorende verkeersbord. ![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be