Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Franse rotondes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129608)

Renesse 12 oktober 2009 09:37

Franse rotondes
 
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

lantjes 12 oktober 2009 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385146)
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

:cheer: In de flank rammen :cheer:

Dronkoers 12 oktober 2009 10:17

Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

Renesse 12 oktober 2009 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4385192)
:cheer: In de flank rammen :cheer:

Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk ;-)

Renesse 12 oktober 2009 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4385203)
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

90% van de weggebruikers dus?

lantjes 12 oktober 2009 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385288)
Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk ;-)

Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. :-P Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd? ;-)

Renesse 12 oktober 2009 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4385300)
Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. :-P Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd? ;-)

Als ik dat zo hoor moet die wagen rechts te snel en te dichtbij gereden hebben ofwel had die behoofddoekte madam vergeten te pinken.

Paul Nollen 12 oktober 2009 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385427)
Als ik dat zo hoor moet die wagen rechts te snel en te dichtbij gereden hebben ofwel had die behoofddoekte madam vergeten te pinken.

Pinken geeft geen recht om de wagens die rechts van de baan op de rotonde rijden af te snijden. Ook niet in Frankrijk volgens mij. In het slechtste geval doet ge maar een toertje meer op de rotonde en ga dan tijdig naar rechts. Op het linkse baanvak rijden op een rotonde is hetzelfde als op een gewone baan. Wie wil afslaan mag dat maar als het veilig kan en mits de richtingwijziging tijdig aan te geven.

Paul

Micele 12 oktober 2009 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen (Bericht 4385483)
Pinken geeft geen recht om de wagens die rechts van de baan op de rotonde rijden af te snijden. Ook niet in Frankrijk volgens mij. In het slechtste geval doet ge maar een toertje meer op de rotonde en ga dan tijdig naar rechts. Op het linkse baanvak rijden op een rotonde is hetzelfde als op een gewone baan. Wie wil afslaan mag dat maar als het veilig kan en mits de richtingwijziging tijdig aan te geven.

Paul

Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Renesse 12 oktober 2009 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4385580)
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?

Micele 12 oktober 2009 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385642)
Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?

Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

stropke 12 oktober 2009 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4385665)
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

Idd stukken veiliger. Ook in Brabant kanten van Eindhoven liggen er veel. Iedereen kan makkelijk zijn eigen baan volgen.

Renesse 12 oktober 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4385665)
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

Neen, die Franse rotondes zien eruit als de onze, alleen gaan de Fransen toch altijd naar het linkervak als ze niet onmiddellijk gaan afslaan. In België blijft iedereen rechts, ook al levert dat gevaarlijke situaties op zoals in de Kennedyrotonde in Oostende.

De Fransen lijken zich te gedragen alsof al hun dubbele rijvakrotondes turborotondes zijn. Als ze ooit hun rotondes allemaal zo aanleggen, denk ik dat ze dat snel gewoon zullen zijn.

Renesse 12 oktober 2009 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4385665)

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

Google Earth is nog niet mee ;-)

Johnny Blaze 13 oktober 2009 00:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4385203)
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

+1

Johnny Blaze 13 oktober 2009 00:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4385580)
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Heb ik leren kennen bij de hollanders, en moet zeggen, dit werkt uitstekend

TomB 13 oktober 2009 02:05

Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:


patrickve 13 oktober 2009 05:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4385146)
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

Eh, ja. Wel, normaal gezien ben je verondersteld van de "binnenkant" van de rotonde aan te houden tot je 1 uitrit voor die die je wil nemen gedraaid bent, daar neem je de "buitenkant" en dan rijd je dus de volgende uitrit uit.

Als je dus op een 4-armen rotonde naar links wil, dan neem je de binnenkant voor een halve toer, en nadat je de tweede uitrit voorbij bent, voeg je rechts in om de derde uitrit (de linkse vanaf je initiele inrit) te nemen.

Dat heeft het voordeel dat je bijvoorbeeld de mensen die van rechts kwamen (tav je initiele richting) en die zelf rechts willen afdraaien (dus maar een kwartje van de rotonde gebruiken) niet stoort: die kunnen best de rotonde op en terug af terwijl jij aan de binnenkant draait.

Als je zelf maar een "kwart" van de rotonde moet draaien, blijf je op de buitenkant natuurlijk. Beschouw de "buitenkant" van de rotonde een beetje zoals de invoeg en uitrij strook van een snelweg: je gaat daar enkel rijden om binnen te komen, of buiten te rijden.

Wel goed je pinkers gebruiken, natuurlijk.

Om bij anderen aan te sluiten, het is natuurlijk die die verandert van rijstrook die verantwoordelijk is voor een eventueel ongeluk he. Het zijn eerder de egoisten die op de buitenkant 3 toerkes maken die iedereen ambeteren.

Micele 13 oktober 2009 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 4386993)
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:


Dat is geen rotonde Tom maar een "rond punt" of een Rond-point.
Citaat:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Rond-point
Ne doit pas être confondu avec carrefour giratoire

Exemples
Place de l'Étoile �* Paris
Een rotonde (roundabout) wordt het pas als het rond punt met de betreffende identieke verkeersborden voorzien wordt (vanuit elke oprit zichbaar), dat internationaal blauw bord met die witte pijlen counterclockwise , en de voorrangsborden aan elke oprit.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...en_215.svg.png

In Frankrijk noemt men een rotonde een Carrefour giratoire
Citaat:

Ne doit pas être confondu avec Rond-point.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire

Vroeger, en wslk nu nog, bestaan er in België nog ronde of ovale punten/pleinen waar zelfs nog de voorrang van rechts telt voor het verkeer rijdend rond het rond punt. Dan staat er geen verplicht voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de "opritten" van het "rondpunt".

In het taalgebruik wordt nog altijd van rondpunt gesproken als het over een rotonde gaat en andersom.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/721/

Maar in de zin van het verkeersreglement is een rondpunt niet altijd een rotonde.
In de wegcode bestaat rondpunt of rond punt niet eens, geef maar in in de zoekfunctie, en geef dan eens rotonde in:
http://www.wegcode.be/zoek.php
Citaat:

2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

D5 B1 B5

maddox 13 oktober 2009 13:22

Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes in de UK hebben.

Het bijhorende verkeersbord.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be