![]() |
Ik vroeg me af of de juristen onder ons mogelijkheden zien voor Cassatie om het arrest te verbreken en wat er dan de gevolgen van zijn. (Ie begint dan alles van voor af aan...)
Of is het zo dat Cassatie eigenlijk niets kan verbreken daar het om een 'wettelijk' verdict gaat, en Cassatie zich niet heeft uit te spreken over de wet zelf en/of selectieve toepassing ervan? |
Hmmm... Ik ben nog maar een studerend jurist, maar goed.
Ik vrees een beetje dat de kans dat het arrest van het Hof van Beroep zal verbroken worden zeer klein is. Cassatie spreekt zich niet uit over de feiten hé, dus de feiten die het Hof van Beroep heeft vastgesteld (nl. dat het Blok racistisch is) staan niet ter discussie. De kans dat er een juridische fout is geslopen in het arrest bestaat altijd, maar ik denk dat ze eerder klein is. Het Blok, Jürgen Ceder op kop, zullen proberen het argument van het soort misdrijf uit te spreken, nl. dat het hier om een politiek en/of drukpersmisdrijf gaat en dus voor een Hof van Assisen met volksjury moet komen. We zien wel, maar ik vrees dat het niet veel zal uithalen. |
Citaat:
Uit 'Overzicht Publiekrecht' (J. Vande Lanotte en G. Goedertier): Citaat:
Cassatie beoordeelt idd de feiten niet, maar dat het Blok racistisch is, is geen feit, dat is een beoordeling door het Gentse Hof van Beroep. Het Hof van Cassatie zou kunnen oordelen - al acht ik dat niet waarschijnlijk- dat het Hof van Beroep de antiracismewet op een verkeerde manier heeft geïnterpreteerd. Het gaat dan niet om de vraag: beantwoorden de feiten aan de wettelijke begrippen 'medewerking', 'discriminatie', 'aanzetten tot haat' enz., maar wel: heeft het Hof van Beroep die begrippen juist geïnterpreteerd, maw heeft het Hof van Beroep de wet juist gelezen. Het is o.m. in dat licht dat de uitgebreide verwijzingen door het Gentse Hof naar de internationale verdragen en de bedoelingen van de wetgever moeten gelezen worden. Wel, moeten, niemand moet ook maar iets van mij, maar het kan misschien een ander licht op de zaak werpen. Nog dit: ook de vernietiging van het arrest van het Brusselse Hof van Beroep was geen vernietiging omwille van een procedurefout, het ging erom dat het Brusselse Hof het begrip 'politiek misdrijf' verkeerd had geïnterpreteerd (nl. niet in overeenstemming met de rechtspraak van Cassatie daarover). |
Is allemaal in deze niet relevant gezien de politiekers duidelijke instructies hebben gegeven aan de rechters.
Eerst de Cassatie-rechters om de twee eerdere uitspraken te vernietigen, dan de verwijzing naar Gent in plaats van Brussel, de uitzonderlijk snelle procedure om rap rap zowel de zaak in beroep af te handelen als een vonnis uit te spreken, de voorbereide veroordeling etc.... Dus ook nu weer zal Cassatie in opdracht van de traditionele politiekers het arrest bevestigen. Dat staat nu al vast, wat ze ook proberen te doen geloven. Waarom zouden nu puur juridische discussies worden gehouden over het recht, het houdt gewoon geen steek. |
Citaat:
|
Ik ben helemaal geen jurist, maar ik vraag me af of cassatie het proces kan verbreken op grond van het feit dat op het proces een boel al terzijde geschoven teksten werden beoordeeld. 70pp , enz.
De huidige web-site en teksten zijn al een heel stuk gematigder. Als cassatie het proces niet verbreekt dan staat de doos van pandora definitief open en volgen er klachten na klachten. Dat is al voldoende aangegeven. |
Citaat:
|
het VB maakt geen schijn van kans in Cassatie. Neem het maar van mij aan.
|
Cassatie zal oordelen n�* 13/06. Dat is een niet te onderschatten factor.
Waar de rechter in beroep duidelijk onder druk stond van in paniek verkerende traditio's, zal deze druk na 13/06 weg zijn. De kans is dus bijzonder groot dat het Hof van Cassatie die monumentale blunder, zowel op juridisch als op maatschappelijk vlak, hetstelt en het arrest vernietigt. |
Citaat:
|
Citaat:
Hmmm... Just, ge hebt gelijk. En dan te bedenken dat ik in januari een 16 had op Bronnen & Beginselen van het Recht :D |
Citaat:
|
Citaat:
Neen op twintig! 8) |
Citaat:
Een verbreking door het Hof van Cassatie is inderdaad weinig waarschijnlijk, al is het natuurlijk mogelijk. Indien het verbroken wordt, dan moet het Hof van Beroep van Antwerpen over de zaak oordelen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Stel dat cassatie erin slaagt om binnen de maand uitspraak te doen, en de veroordeling van de 3 VZW's bevestigt op enkele dagen van de verkiezingen.
Welke gevolgen heeft dit dan voor het Vlaams Blok? En dan bedoel ik niet op electoraal gebied, maar strikt juridisch. |
Citaat:
Kortom, het VB houdt na 13 juni op te bestaan, en het programma van het VB ook. Wat een mooie democratie toch hier in België! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be