![]() |
maximum snelheid en ongevallen
Een vriend vertelde me ooit dat als je zou opzoeken hoeveel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid op de snelweg, dat je dan wel eens zou kunnen schrikken.
Het percentage zou ongelooflijk laag liggen. Iemand die over cijfers daarvan beschikt? |
Citaat:
U bedoelt dat het niet zinnig is om op de snelweg te flitsen? |
Citaat:
'Overdreven' zodat de lading schuift als de bestuurder remt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
-------------------------- einde onderzoek ------------------- ;-) In Nederland wordt dat wel onderzocht en is dat < 2 doden per jaar gemiddeld (1,83) volgens: Citaat:
Enkel het totaal aantal verkeersdoden is gekend op de Be-snelwegen, en dan moet ik het nog op een internationale statistiek terugzoeken... : :-( Citaat:
en ook de Be-snelweg is dus ca. 2 x "dodelijker" als de Nederlandse. Als we dat hypothetisch extrapoleren zouden in Be misschien 4 snelwegdoden vallen met ongeval-toedracht of -oorzaak "te snel rijden". Hoeveel -verhoudingsgewijs- aantal snelwegongevallen er zijn moet ik eens in de verkeersbarometer zoeken: http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...uli%202009.pdf tabel 3: ca. 4000 snelwegongevallen op + 49.000 letselongevallen alle wegen. is ca. 8 %. Ik kan het aantal snelwegongevallen door "oorzaak overdreven snelheid = x-sneller als 120 kmh" wel vinden in Nederland maar niet in Be. Nederland: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde |
Ik had ooit eens gelezen ( jaartje of 2 ) dat er een goede 500 dodelijke ongelukken gebeuren per jaar ( gemiddeld ) .
Ik weet niet of het klopt of niet , maar in dit dichtbevolkt land van meer dan 10 miljoen mensen , vindt ik wel dat wij het best goed doen in zaken kwa verkeersveiligheid . Misschien ligt het aan de de duizend flitspalen die hier staan... |
Citaat:
Hoe dichtbevolkter een land of staat hoe minder dodelijke ongelukken juist, daar hoeft toch geen tekening bij. Neen, we zijn afgegleden naar de voorlaatste plaats op de EU-15 ladder: in 2005 stonden we nog net voor Portugal (verkeersdoden/millioen inwoners): ![]() In 2007 stond enkel Griekenland nog achter ons; de overige 13 EU-landen liepen nog wat verder uit op Be: De klassering is gemaakt volgens verkeersdoden/miljoen voertuigen; de tweede kolom is per miljoen inwoners: (niet EU-15 staan in ´t groen) Citaat:
![]() Bron OECD Factbook 2009: http://titania.sourceoecd.org/vl=722...1-04-02-g1.htm |
Citaat:
Bedankt Micele, ik denk dat het belangrijke cijfer hier het nederlandse is: minder dan 2 dodelijke ongevallen per jaar te wijten aan overdreven snelheid. Ter vergelijking: In nederland (1989) waren er 413 dodelijke ongevallen thuis in de leeftijdscategorie 0-19 jaar alleen al. Ik denk dus dat mijn vriend gelijk heeft en dat flitsen op de snelweg niet echt nuttig is. Op zijn minst zijn er andere zaken die de veiligheid van een volk harder beinvloeden en eerst moeten worden aangepakt. |
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=125003 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
om over na te denken... Als ge een minimaal en pover evolutievergelijk wil doen tussen zulke zeer verschillende Gewesten, bekijk het dan grafisch van jan 05 tot juli 09 op de respectievelijke grafieken van de laatste verkeersbarometer: http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...uli%202009.pdf - Grafiek 4 en 6 letselongevallen - Grafiek 5 en 7 verkeersdoden ter plaatse - en vooral grafiek 10: Evolutie van de voortschrijdende jaartotalen van de ernst van de ongevallen per Gewest. M.a.w. zulke Gewesten laten zich niet met mekaar vergelijken. Naargelang dichter bevolkt Gewest zijn de ongevallen minder ernstig, vooral wat de verkeersdoden betreft. En als we het toch "verkrachtend vergelijken" zien we nog geen significante verschillen in de beperkte evolutie van amper 3,5 jaar. Op het eerste zicht zie ik een lichte dalende tendens letselongevallen van ca. 6% voor W en VL. En een logische grotere daling van de verkeersdoden van ca. 24 % bij VL en ca. 20 % bij W. Volgens mij -en de ernstverhouding (grafiek 10) - is de daling voor Vlaanderen zelfs te laag tov W als we rekening houden met de fel gedaalde gemiddelde snelheden -vooral als ongevalgevolgverminderend- tov het veel minder dicht bevolkt W. Citaat:
|
Vervolg:
ik citeer letterlijk uit de laatste verkeersbarometer: Citaat:
55% verkeersdoden vallen in personenwagens en lichte vracht. http://statbel.fgov.be/nl/binaries/a...m325-33655.xls / laatste map |
Citaat:
Maar twee landen met verschillende wetgeving, opleiding, mentaliteit en infrastructuur wel (D). :rofl: Citaat:
Naar gelang het beleid meer op snelheid is toegespitst zijn de ongevallen minder ernstig, vooral wat de verkeersdoden betreft. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan ;-) |
Citaat:
Zal wel toeval zijn 8-) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be