Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2009, 13:10   #1
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard maximum snelheid en ongevallen

Een vriend vertelde me ooit dat als je zou opzoeken hoeveel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid op de snelweg, dat je dan wel eens zou kunnen schrikken.
Het percentage zou ongelooflijk laag liggen.

Iemand die over cijfers daarvan beschikt?
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 13:42   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Een vriend vertelde me ooit dat als je zou opzoeken hoeveel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid op de snelweg, dat je dan wel eens zou kunnen schrikken.
Het percentage zou ongelooflijk laag liggen.

Iemand die over cijfers daarvan beschikt?
Met de nadruk op "op de snelweg" ...

U bedoelt dat het niet zinnig is om op de snelweg te flitsen?

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 20 oktober 2009 om 13:45.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 13:49   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Een vriend vertelde me ooit dat als je zou opzoeken hoeveel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid op de snelweg, dat je dan wel eens zou kunnen schrikken.
Het percentage zou ongelooflijk laag liggen.

Iemand die over cijfers daarvan beschikt?
'Overdreven' zodat ze over de middenberm vliegen als een camion uitwijkt?
'Overdreven' zodat de lading schuift als de bestuurder remt?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 15:05   #4
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Met de nadruk op "op de snelweg" ...

U bedoelt dat het niet zinnig is om op de snelweg te flitsen?
Inderdaad met de nadruk "op de snelweg". Of het zinnig is zou uit die cijfers kunnen blijken. Totdat ik ze heb kan ik geen conclusie trekken. Maar ik zou het wel willen weten.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 15:07   #5
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
'Overdreven' zodat ze over de middenberm vliegen als een camion uitwijkt?
'Overdreven' zodat de lading schuift als de bestuurder remt?
Allemaal spijtige zaken. Maar hoe vaak gebeurt het?
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 15:20   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Een vriend vertelde me ooit dat als je zou opzoeken hoeveel ongevallen veroorzaakt worden door overdreven snelheid op de snelweg, dat je dan wel eens zou kunnen schrikken.
Het percentage zou ongelooflijk laag liggen.

Iemand die over cijfers daarvan beschikt?
Citaat:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid | 12 maart 2007
..
Snelheid wordt door de politie (in de officiële ongevallenstatistieken) niet als ongevalsoorzaak geregistreerd.
België heeft daar geen aparte cijfers van omdat ze verkeersongevallen niet onderzoeken betreft "oorzaak overdreven snelheid".

-------------------------- einde onderzoek -------------------

In Nederland wordt dat wel onderzocht en is dat < 2 doden per jaar gemiddeld (1,83) volgens:
Citaat:
http://www.minocw.nl/documenten/kame...2030413380.pdf p 3-4

Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen:
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen 57 59 77 64 68 89
Te snel rijden 2 3 2 0 1 3
Dat is gemiddeld 2,6 % door "oorzaak te snel rijden", over 6 jaren, van alle verkeersdoden op 120 kmh-wegen in NL.

Enkel het totaal aantal verkeersdoden is gekend op de Be-snelwegen, en dan moet ik het nog op een internationale statistiek terugzoeken... :

Citaat:
http://internationaltransportforum.o.../roadclass.pdf
all roads | road outside urban areas| % all roads| whereof motorways| % roads outside urban areas
Belgium 2007 1067 737 69.1 152 20.6
Netherlands 2007 709 439 61.9 74 16.9
De verhouding verkeerdoden snelweg/alle wegen = 14,2 %;
en ook de Be-snelweg is dus ca. 2 x "dodelijker" als de Nederlandse.
Als we dat hypothetisch extrapoleren zouden in Be misschien 4 snelwegdoden vallen met ongeval-toedracht of -oorzaak "te snel rijden".

Hoeveel -verhoudingsgewijs- aantal snelwegongevallen er zijn moet ik eens in de verkeersbarometer zoeken:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...uli%202009.pdf
tabel 3: ca. 4000 snelwegongevallen op + 49.000 letselongevallen alle wegen.
is ca. 8 %.
Ik kan het aantal snelwegongevallen door "oorzaak overdreven snelheid = x-sneller als 120 kmh" wel vinden in Nederland maar niet in Be.
Nederland: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2009 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 19:42   #7
Busse87
Burgemeester
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 559
Standaard

Ik had ooit eens gelezen ( jaartje of 2 ) dat er een goede 500 dodelijke ongelukken gebeuren per jaar ( gemiddeld ) .

Ik weet niet of het klopt of niet , maar in dit dichtbevolkt land van meer dan 10 miljoen mensen , vindt ik wel dat wij het best goed doen in zaken kwa verkeersveiligheid .
Misschien ligt het aan de de duizend flitspalen die hier staan...
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 10:17   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
Ik had ooit eens gelezen ( jaartje of 2 ) dat er een goede 500 dodelijke ongelukken gebeuren per jaar ( gemiddeld ) .

Ik weet niet of het klopt of niet , maar in dit dichtbevolkt land van meer dan 10 miljoen mensen , vindt ik wel dat wij het best goed doen in zaken kwa verkeersveiligheid .
Misschien ligt het aan de de duizend flitspalen die hier staan...
dat is eentje voor in te kaderen...
Hoe dichtbevolkter een land of staat hoe minder dodelijke ongelukken juist, daar hoeft toch geen tekening bij.

Neen, we zijn afgegleden naar de voorlaatste plaats op de EU-15 ladder:

in 2005 stonden we nog net voor Portugal (verkeersdoden/millioen inwoners):



In 2007 stond enkel Griekenland nog achter ons; de overige 13 EU-landen liepen nog wat verder uit op Be:
De klassering is gemaakt volgens verkeersdoden/miljoen voertuigen; de tweede kolom is per miljoen inwoners: (niet EU-15 staan in ´t groen)
Citaat:
Road fatalities
2007 or latest available year
Per million vehicles | Per million inhabitants

Iceland 60 48
Switzerland 74 51
Norway 77 49
Japan 80 52

Sweden 89 51
Germany 89 60
Netherlands 89 48
United Kingdom 89 50
Australia 109 77
Luxembourg 111 90
France 122 75
Finland 123 72
Austria 126 83
Italy 127 86
New Zealand 132 100
Spain 134 85
Canada 138 83
Denmark 147 74
Ireland 147 77
OECD total 151 90
Portugal 160 81
United States 163 136
Belgium 168 100
Greece 226 141
of klik op figuur:

Bron OECD Factbook 2009:
http://titania.sourceoecd.org/vl=722...1-04-02-g1.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2009 om 10:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 10:41   #9
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
België heeft daar geen aparte cijfers van omdat ze verkeersongevallen niet onderzoeken betreft "oorzaak overdreven snelheid".

-------------------------- einde onderzoek -------------------

In Nederland wordt dat wel onderzocht en is dat < 2 doden per jaar gemiddeld (1,83) volgens:

Dat is gemiddeld 2,6 % door "oorzaak te snel rijden", over 6 jaren, van alle verkeersdoden op 120 kmh-wegen in NL.

Enkel het totaal aantal verkeersdoden is gekend op de Be-snelwegen, en dan moet ik het nog op een internationale statistiek terugzoeken... :



De verhouding verkeerdoden snelweg/alle wegen = 14,2 %;
en ook de Be-snelweg is dus ca. 2 x "dodelijker" als de Nederlandse.
Als we dat hypothetisch extrapoleren zouden in Be misschien 4 snelwegdoden vallen met ongeval-toedracht of -oorzaak "te snel rijden".

Hoeveel -verhoudingsgewijs- aantal snelwegongevallen er zijn moet ik eens in de verkeersbarometer zoeken:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...uli%202009.pdf
tabel 3: ca. 4000 snelwegongevallen op + 49.000 letselongevallen alle wegen.
is ca. 8 %.
Ik kan het aantal snelwegongevallen door "oorzaak overdreven snelheid = x-sneller als 120 kmh" wel vinden in Nederland maar niet in Be.
Nederland: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde

Bedankt Micele,

ik denk dat het belangrijke cijfer hier het nederlandse is: minder dan 2 dodelijke ongevallen per jaar te wijten aan overdreven snelheid.

Ter vergelijking: In nederland (1989) waren er 413 dodelijke ongevallen thuis in de leeftijdscategorie 0-19 jaar alleen al.

Ik denk dus dat mijn vriend gelijk heeft en dat flitsen op de snelweg niet echt nuttig is. Op zijn minst zijn er andere zaken die de veiligheid van een volk harder beinvloeden en eerst moeten worden aangepakt.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 09:19   #10
Erwinvds
Gouverneur
 
Erwinvds's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.377
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Bedankt Micele,

ik denk dat het belangrijke cijfer hier het nederlandse is: minder dan 2 dodelijke ongevallen per jaar te wijten aan overdreven snelheid.

Ter vergelijking: In nederland (1989) waren er 413 dodelijke ongevallen thuis in de leeftijdscategorie 0-19 jaar alleen al.

Ik denk dus dat mijn vriend gelijk heeft en dat flitsen op de snelweg niet echt nuttig is. Op zijn minst zijn er andere zaken die de veiligheid van een volk harder beinvloeden en eerst moeten worden aangepakt.
In deze draad is daar reeds overvloedig over geredetwist. Vooral Micelle heeft daar zéér interessante reakties geplaatst.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=125003
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 12:28   #11
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
In deze draad is daar reeds overvloedig over geredetwist. Vooral Micelle heeft daar zéér interessante reakties geplaatst.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=125003
Bedankt Erwin. Inderdaad die Micele weet waarover hij/zij praat.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 13:51   #12
Callisto
Vreemdeling
 
Callisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2008
Berichten: 86
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Met de nadruk op "op de snelweg" ...

U bedoelt dat het niet zinnig is om op de snelweg te flitsen?
Flitsen is enkel een middeltje om snel veel geld binnen te rijven hoe verklaar je anders dat er meer flitspalen in Vlaanderen staan dan in Wallonië.
__________________
You need a breath mint
Callisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 14:44   #13
(Geza)ni(c)k
Vreemdeling
 
(Geza)ni(c)k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Locatie: Terhagen (Rumst)
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Callisto Bekijk bericht
Flitsen is enkel een middeltje om snel veel geld binnen te rijven hoe verklaar je anders dat er meer flitspalen in Vlaanderen staan dan in Wallonië.
Tiens, heeft Wallonië niet dringend meer geld nodig dan Vlaanderen
(Geza)ni(c)k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 15:14   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (Geza)ni(c)k Bekijk bericht
Tiens, heeft Wallonië niet dringend meer geld nodig dan Vlaanderen
misschien daarom dat hun tekort groter is dan het vlaamse tekort, anderzijds een kei kun je niet vlaaien...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 08:37   #15
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Callisto Bekijk bericht
Flitsen is enkel een middeltje om snel veel geld binnen te rijven hoe verklaar je anders dat er meer flitspalen in Vlaanderen staan dan in Wallonië.
Citaat:
Minder verkeersdoden in Vlaanderen, meer in Wallonië

In Vlaanderen blijft het aantal verkeersdoden sinds 2005 gelijkmatig dalen, in de eerste zes maanden dit jaar waren er 16 dodelijke slachtoffers minder dan het jaar voordien.

Maar in Wallonië steeg het aantal doden met zestien vergeleken met 2008. Wallonië, dat nochtans minder inwoners telt, haalt Vlaanderen nu in, het telde in het eerste semester 200 doden tegen 188 in Vlaanderen.
Ik wil niet zeggen dat dit enkel en alleen door de flitspalen komt, maar het is toch iets om over na te denken.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 16:29   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ersdoden.dhtml
Vooral in Wallonië minder verkeersdoden

Het aantal verkeersdoden in België is sinds enkele maanden gedaald. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) van juni 2008. Tot maart 2008 was er een maandenlange stagnatie.

Barometer
Het aantal verkeersdoden is op jaarbasis gedaald met 6,7 procent: op basis van de verkeersveiligheidsbarometer van juni 2008 zijn er nog 907 geregistreerde doden op jaarbasis, het laagste aantal sinds het begin van de barometer in 2004. De barometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wordt maandelijks berekend op basis van de processen-verbaal van de federale en lokale politie. Tot maart 2008 was er nog een maandenlange stagnatie van het aantal verkeersdoden. De daling is vooral te danken aan het Waals gewest, waar er 12,4 procent minder verkeersdoden vielen. In Vlaanderen was er een daling met 5,4 procent.

Vrachtwagens
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met vrachtwagens in totaal afnam, was er in Vlaanderen een lichte stijging: er waren in juni acht dodelijke slachtoffers meer. In Wallonië waren er 17 verkeersdoden minder. Het grootste probleem qua weekenddoden stelt zich in Wallonië. Daar vielen 17 van de 32 dodelijke slachtoffers in juni. In Vlaanderen waren er twaalf, in Brussel drie. Zo'n 45 procent van de dodelijke slachtoffers van ongevallen valt in het weekend. En ten slotte is het opvallend dat het aantal doden per 1.000 ongevallen sinds 2004 nagenoeg constant blijft op de autosnelwegen (40 doden per 1.000 ongevallen). Op andere wegen is er een achteruitgang.

Momentopname
De cijfers worden maandelijks berekend op basis van de processen-verbaal van de federale en lokale politie. "Het gaat hier echter om een momentopname, het valt dus af te wachten of de volgende barometers deze tendens zullen bevestigen", zegt het BIVV. "Mogelijke verklaringen voor deze evolutie liggen niet voor de hand. Een grotere bewustwording door meer media-aandacht voor verkeer, de BIVV-campagnes, een grotere nadruk op controles, een verlaging van de gemiddelde snelheid zijn allemaal factoren die mee een rol kunnen spelen." Voor probleempunten, zoals het aantal dodelijke ongevallen op autosnelwegen, is volgens het BIVV een gerichte aanpak vereist. (belga/sam)
01/09/08 18u30

om over na te denken...

Als ge een minimaal en pover evolutievergelijk wil doen tussen zulke zeer verschillende Gewesten, bekijk het dan grafisch van jan 05 tot juli 09 op de respectievelijke grafieken van de laatste verkeersbarometer:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...uli%202009.pdf
- Grafiek 4 en 6 letselongevallen
- Grafiek 5 en 7 verkeersdoden ter plaatse
- en vooral grafiek 10: Evolutie van de voortschrijdende jaartotalen van de ernst van de ongevallen per Gewest.

M.a.w. zulke Gewesten laten zich niet met mekaar vergelijken.

Naargelang dichter bevolkt Gewest zijn de ongevallen minder ernstig, vooral wat de verkeersdoden betreft.

En als we het toch "verkrachtend vergelijken" zien we nog geen significante verschillen in de beperkte evolutie van amper 3,5 jaar.

Op het eerste zicht zie ik een lichte dalende tendens letselongevallen van ca. 6% voor W en VL.
En een logische grotere daling van de verkeersdoden van ca. 24 % bij VL en ca. 20 % bij W.

Volgens mij -en de ernstverhouding (grafiek 10) - is de daling voor Vlaanderen zelfs te laag tov W als we rekening houden met de fel gedaalde gemiddelde snelheden -vooral als ongevalgevolgverminderend- tov het veel minder dicht bevolkt W.
Citaat:
W = 205 inwoners/km²
VL = 456 inwoners /km²
Bxl = 6798 inw/km²
Wiki-NL

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2009 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 17:04   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Vervolg:
ik citeer letterlijk uit de laatste verkeersbarometer:

Citaat:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...uli%202009.pdf

1.1. Op gewestelijk niveau
Alledrie de gewesten delen in de recente stagnatie van het aantal doden ter plaatse die we
op nationaal vlak vaststelden. Terwijl 2008 met een daling van het aantal doden van bijna
20% t.o.v. 2007 een uitstekend jaar was voor Wallonië, is de daling van het aantal doden in
2009 tot stilstand gekomen rond een 400-tal verkeersdoden ter plaatse per jaar. In
Vlaanderen is het aantal doden ter plaatse in 2008 met bijna 10% afgenomen t.o.v. 2007
maar ook voor dit gewest betekent 2009 voorlopig een jaar van stagnatie en blijft het aantal
doden ter plaatse iets boven de 400 schommelen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op
zijn beurt bevindt zich reeds sinds half 2005 in de buurt van 20 doden per jaar (zie grafiek 5,
7 en 9).
In vergelijking met het jaartotaal van juli 2008 valt op dat in Vlaanderen het aantal doden op
autosnelwegen beduidend sterker (-15,2%, zie tabel 7) is afgenomen dan op andere wegen
4
(de totale daling voor alle wegtypes samen bedraagt -5,4%), terwijl dit in Wallonië niet het
geval is (-6,6% op autosnelwegen versus -7,9% voor alle wegtypes; zie tabel 9).
Wat betreft het aantal letselongevallen kennen Vlaanderen en Wallonië sinds 2 jaar een
lichte daling, die in Wallonië sinds februari 2009 echter beëindigd is (zie grafieken 4 en 6). In
het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bleef het aantal ongevallen de voorbije twee jaar stabiel
(zie grafiek 8).
De ernst van de ongevallen hangt sterk af van de graad van verstedelijking van het gewest
waarin ze zich voordoen. Dit verklaart waarom de ongevallen in het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest minder ernstig zijn dan in beide andere gewesten. Maar ongetwijfeld vormt dit ook
een gedeeltelijke verklaring voor het verschil tussen Vlaanderen (14,2 doden per 1000
letselongevallen) en Wallonië (29,3 doden per 1000 geregistreerde letselongevallen). De
stagnatie van het aantal doden ter plaatse sinds begin 2009 vertaalt zich in Vlaanderen en
Wallonië, na een voorafgaande afname van de ernst van de ongevallen, eveneens in een
stabilisering van de ernst sinds begin dit jaar. In Brussel tenslotte bleef de ernst sinds half
2005 reeds stabiel (zie tabel 11 en grafiek 10).
De stagnatie van het aantal doden ter plaatse in de beide gewesten is niet het resultaat van
evenredige evoluties in de verschillende provincies. De provincies vertonen onderlinge
verschillen in de evolutie van het aantal doden ter plaatse. In Vlaanderen hebben de
provincies West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant van begin 2005 tot eind 2007
een daling van het aantal doden ter plaatse gekend om daarna te stagneren. In Limburg
stellen we het omgekeerde vast: een stagnatie tot eind 2007 en daarna een afname. In Oost-
Vlaanderen is er sinds begin 2005 geen vooruitgang geboekt. In Wallonië heeft Luxemburg
sinds begin 2005 nauwelijks een evolutie doorgemaakt. Alle andere Waalse provincies lieten
vanaf eind 2007 een daling optekenen die rond de jaarwisseling van 2008-2009 echter in
een stagnatie (of in het geval van Henegouwen in een stijging) is overgegaan (grafiek 11 en
12).
Vergeet niet dat ca. 35% van de verkeersdoden zwakke weggebruikers zijn "waarop" eigenlijk niet geflitst wordt...
55% verkeersdoden vallen in personenwagens en lichte vracht.
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/a...m325-33655.xls / laatste map

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2009 om 17:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 17:07   #18
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
M.a.w. zulke Gewesten laten zich niet met mekaar vergelijken.
Dus twee regio's met gelijke wetgeving, opleiding, mentaliteit en infrastructuur kan je niet vergelijken.

Maar twee landen met verschillende wetgeving, opleiding, mentaliteit en infrastructuur wel (D).




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Naargelang dichter bevolkt Gewest zijn de ongevallen minder ernstig, vooral wat de verkeersdoden betreft.
Of relevanter:
Naar gelang het beleid meer op snelheid is toegespitst zijn de ongevallen minder ernstig, vooral wat de verkeersdoden betreft.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 17:11   #19
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In vergelijking met het jaartotaal van juli 2008 valt op dat in Vlaanderen het aantal doden op
autosnelwegen beduidend sterker (-15,2%, zie tabel 7) is afgenomen dan op andere wegen
Was 2008 niet het jaar dat ze flitspalen zijn beginnen plaatsen op de snelwegen?

Zal wel toeval zijn

Laatst gewijzigd door Alboreto : 24 oktober 2009 om 17:11.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 17:23   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dus twee regio's met gelijke wetgeving, opleiding, mentaliteit en infrastructuur kan je niet vergelijken.
Neen want enkel de wetgeving is in principe gelijk, ge begrijpt toch ook het verschil in wegrand-infra en omstandigheden (o.a relief , klimaat in de winter), en vooral verkeersdrukte tussen W en VL ?

Citaat:
Maar twee landen met verschillende wetgeving, opleiding, mentaliteit en infrastructuur wel (D).
Waar heb ik die zo vergeleken ?

Citaat:
Of relevanter:
Naar gelang het beleid meer op snelheid is toegespitst zijn de ongevallen minder ernstig, vooral wat de verkeersdoden betreft.
Merk ik helemaal niets van, de verkeersdodendalingen in het buitenland zijn zelfs groter als in Be, ondanks dat die landen al op een gordeldrachtpercentage van ca. 90 % zaten terwijl Be nog extra 25-30 % meer gordeldrachtpercentage cadeau meekreeg over een 7-tal jaren.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be