![]() |
Nederlanse regering eens over kilometerheffing
De Nederlandse regering is het eens geraakt over de invoering van de kilometerheffing. Naar mijn bescheiden mening is dit een totaal ondemocratische maatregel ongeacht het feit dat hij in een democratisch bestel is tot stand gekomen: de fiscus heeft mij niet continu in de gaten te houden als ik mij met de auto verplaats! Wat denken jullie hierover?
|
Citaat:
Kijk, het liefst betaal ik niets, zoals iedereen. Maar dit zou weleens kunnen werken. |
Ik zou dergelijke maatregel,die veel rechtvaardiger is dan "lineaire" belastingssystemen,en bovendien de mogelijkheid geeft aan de mensen om hun belastingen ZELF bij te sturen ,heel graag,en snel,in Vlaanderen ingevoerd willen zien!
|
Citaat:
Dan zou ik zelfs per direct al goedkoper af zijn :twisted: Na enkele jaren zou het bedrag dan opgetrokken worden tot bijna 7 eurocent per kilometer....tegen die tijd kan iedereen zijn gedrag dan wat aangepast hebben.... |
Citaat:
Ik koppel mijn km teller af. |
Ik ben ook voorstander.
Iemand die weinig rijdt vervuilt minder en maakt minder gebruik van de wegen. Het is dan ook logisch dat die minder betaalt. |
Citaat:
Dit wordt nu al in rekening gebracht door de benzine en diesltaksen. En wat doe je met doorgaand verkeer? |
Citaat:
uw GSM verraad op elk moment waar je ongeveer zit uw Rekeninguitreksels verraden elk moment wat je koopt uw ziekenbriefjes verraden welke gezondheidsproblemen je hebt uw kruispuntdatabank verraadt welke sociale status je hebt uw gerechtelijk dossier verraadt welke criminele kerfstof je hebt... en heb jij daar problemen mee ??? |
:thumbsup:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Daar veranderd de vervanging van een vaste kost naar een variabele inderdaad niets aan. |
Citaat:
|
Er bestaat natuurlijk al jaar en dag een kilometerheffing. Die loopt over de belastingen die de overheid heft op de brandstoffen. Van de ruim 13 miljard € die de overheid elk jaar aan alleen het autoverkeer verdient is ruim 6 miljard afkomstig uit accijnzen en BTW op de brandstoffen. Omgerekend komt dat in feite neer op een kilometerheffing van 6 cent die we dus nu al betalen.
( http://www.febiac.be/statistiques/20...0en%202008.xls ) Maar dat zal niet altijd zo blijven want naargelang auto's zuiniger worden, en vooral naargelang er meer en meer accijnsvrije biobrandstof en straks zelfs, eveneens accijnsvrije, elektriciteit zal worden gebruikt voor het autoverkeer zal die zekere en eenvoudig te innen bron van inkomsten beginnen op te drogen. Vandaar dat de overheden een nieuwe vorm van belasting zoeken zodat ze er kunnen voor zorgen dat hun inkomsten uit het autoverkeer minstens op peil zal blijven. En daar dient die kilometerheffing dus voor. Op zich heeft dat niets met privacy te maken. |
Je kan redeneren: betalen zullen we, is het niet via een kilometerheffing dan is het wel op een andere manier, dus laat maar komen wat komen moet en we slikken die bittere pil door.
Maar deze vorm van belasting is volgens mij om problemen vragen omdat ze de deur openzet voor totale willekeur. De kern is dat elke overheid met een kilometerheffing op haar grondgebied voor zichzelf op haar volledige wegennet een monopolie creëert waar zij alleen heer en meester is. Hoe zal ze met die monopoliemacht omgaan? Hoe zal de prijszetting gebeuren? Welke zullen de prijsmechanismen zijn? Hoe zullen die mechanismen evolueren? Als het gaat om inrichting en regelgeving op het wegennet dan maakt onze overheid er al tientallen jaren een stevig zootje van, en kennis van zaken terzake of rekening houden met feitelijke gegevens en resultaten is niet haar sterkste kant. Dus is een flinke dosis wantrouwen op zijn plaats. Ik zie mijn overheid niet graag met dergelijk gereedschap in handen. |
Citaat:
|
Citaat:
Stel dat je de kilometerheffing wil aanpassen aan de reële kost. Over welk bedrag gaat het dan? Daar zijn al meerdere studies over gepubliceerd en de miljarden euro's vliegen in het rond, en hoe recenter de studie, hoe meer miljarden. De ene studie is al onwaarschijnlijker dan de andere. Maar geen enkele brengt in rekening wat al die mobiliteit ons als samenleving opbrengt. Wat het ons waard is. En als het over doorgaand verkeer gaat dan loert NIMBY om de hoek. Uiteraard moet een aangepaste kilometerheffing ervoor zorgen dat er niemand nog aan onze deur voorbijrijdt (behalve wijzelf natuurlijk). Dat wordt dus één grote ramp. |
Citaat:
Maar ik dacht dat dit een gemeenschapsbevoegdheid was. Waar moeit Schouppe zich eigenlijk mee? |
LDD brengt nog een argument contra aan.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF14112009_044 Citaat:
Waarom zou een overheid haar congestieprobleem oplossen als ze daarmee haar eigen bron van inkomsten om zeep helpt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be