Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2009, 23:26   #1
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.468
Standaard Nederlanse regering eens over kilometerheffing

De Nederlandse regering is het eens geraakt over de invoering van de kilometerheffing. Naar mijn bescheiden mening is dit een totaal ondemocratische maatregel ongeacht het feit dat hij in een democratisch bestel is tot stand gekomen: de fiscus heeft mij niet continu in de gaten te houden als ik mij met de auto verplaats! Wat denken jullie hierover?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 01:20   #2
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De Nederlandse regering is het eens geraakt over de invoering van de kilometerheffing. Naar mijn bescheiden mening is dit een totaal ondemocratische maatregel ongeacht het feit dat hij in een democratisch bestel is tot stand gekomen: de fiscus heeft mij niet continu in de gaten te houden als ik mij met de auto verplaats! Wat denken jullie hierover?
Je betaalt niet meer voor het bezit van een auto maar per gereden kilometer. Dat is een stuk eerlijker.
Kijk, het liefst betaal ik niets, zoals iedereen. Maar dit zou weleens kunnen werken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 08:21   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.459
Standaard

Ik zou dergelijke maatregel,die veel rechtvaardiger is dan "lineaire" belastingssystemen,en bovendien de mogelijkheid geeft aan de mensen om hun belastingen ZELF bij te sturen ,heel graag,en snel,in Vlaanderen ingevoerd willen zien!

Laatst gewijzigd door kelt : 14 november 2009 om 08:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 08:33   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik zou dergelijke maatregel,die veel rechtvaardiger is dan "lineaire" belastingssystemen,en bovendien de mogelijkheid geeft aan de mensen om hun belastingen ZELF bij te sturen ,heel graag,en snel,in Vlaanderen ingevoerd willen zien!
Blijkbaar zou voor een "normale" personenwagen ,om te beginnen,3 eurocent per kilometer gevraagd worden.....met afschaffing van de andere soorten autotaksen...

Dan zou ik zelfs per direct al goedkoper af zijn
Na enkele jaren zou het bedrag dan opgetrokken worden tot bijna 7 eurocent per kilometer....tegen die tijd kan iedereen zijn gedrag dan wat aangepast hebben....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:45   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Blijkbaar zou voor een "normale" personenwagen ,om te beginnen,3 eurocent per kilometer gevraagd worden.....met afschaffing van de andere soorten autotaksen...

Dan zou ik zelfs per direct al goedkoper af zijn
Na enkele jaren zou het bedrag dan opgetrokken worden tot bijna 7 eurocent per kilometer....tegen die tijd kan iedereen zijn gedrag dan wat aangepast hebben....

Ik koppel mijn km teller af.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:58   #6
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Ik ben ook voorstander.

Iemand die weinig rijdt vervuilt minder en maakt minder gebruik van de wegen.
Het is dan ook logisch dat die minder betaalt.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:06   #7
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ben ook voorstander.

Iemand die weinig rijdt vervuilt minder en maakt minder gebruik van de wegen.
Het is dan ook logisch dat die minder betaalt.

Dit wordt nu al in rekening gebracht door de benzine en diesltaksen.

En wat doe je met doorgaand verkeer?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:16   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De Nederlandse regering is het eens geraakt over de invoering van de kilometerheffing. Naar mijn bescheiden mening is dit een totaal ondemocratische maatregel ongeacht het feit dat hij in een democratisch bestel is tot stand gekomen: de fiscus heeft mij niet continu in de gaten te houden als ik mij met de auto verplaats! Wat denken jullie hierover?
Kijk jongen:

uw GSM verraad op elk moment waar je ongeveer zit
uw Rekeninguitreksels verraden elk moment wat je koopt
uw ziekenbriefjes verraden welke gezondheidsproblemen je hebt
uw kruispuntdatabank verraadt welke sociale status je hebt
uw gerechtelijk dossier verraadt welke criminele kerfstof je hebt...

en heb jij daar problemen mee ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:35   #9
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 13:18   #10
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dit wordt nu al in rekening gebracht door de benzine en diesltaksen.
Inderdaad. Ik denk dan ook dat dit systeem meer bedoeld is om verkeersovetredingen te beboeten, zonder camera's te moeten installeren.

Citaat:
Nederland begint in 2012 met het systeem van kilometerheffing. Begonnen wordt met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Naast het basistarief komt er een spitstarief.

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...ederland.dhtml
De meerderheid gaat er dus beter van worden? Dan gaan die nog meer rijden.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 13:45   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dit wordt nu al in rekening gebracht door de benzine en diesltaksen.
Gedeeltelijk. Nu wordt het volledig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En wat doe je met doorgaand verkeer?
Dat is een ander probleem.
Daar veranderd de vervanging van een vaste kost naar een variabele inderdaad niets aan.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 14:20   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je betaalt niet meer voor het bezit van een auto maar per gereden kilometer. Dat is een stuk eerlijker.
Kijk, het liefst betaal ik niets, zoals iedereen. Maar dit zou weleens kunnen werken.
Ik offer met plezier een stukje eerlijkheid op om NIET continu door Vadertje Staat gevolgd te worden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 17:51   #13
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Er bestaat natuurlijk al jaar en dag een kilometerheffing. Die loopt over de belastingen die de overheid heft op de brandstoffen. Van de ruim 13 miljard € die de overheid elk jaar aan alleen het autoverkeer verdient is ruim 6 miljard afkomstig uit accijnzen en BTW op de brandstoffen. Omgerekend komt dat in feite neer op een kilometerheffing van 6 cent die we dus nu al betalen.
( http://www.febiac.be/statistiques/20...0en%202008.xls )
Maar dat zal niet altijd zo blijven want naargelang auto's zuiniger worden, en vooral naargelang er meer en meer accijnsvrije biobrandstof en straks zelfs, eveneens accijnsvrije, elektriciteit zal worden gebruikt voor het autoverkeer zal die zekere en eenvoudig te innen bron van inkomsten beginnen op te drogen. Vandaar dat de overheden een nieuwe vorm van belasting zoeken zodat ze er kunnen voor zorgen dat hun inkomsten uit het autoverkeer minstens op peil zal blijven.
En daar dient die kilometerheffing dus voor. Op zich heeft dat niets met privacy te maken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 17:55   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Je kan redeneren: betalen zullen we, is het niet via een kilometerheffing dan is het wel op een andere manier, dus laat maar komen wat komen moet en we slikken die bittere pil door.
Maar deze vorm van belasting is volgens mij om problemen vragen omdat ze de deur openzet voor totale willekeur. De kern is dat elke overheid met een kilometerheffing op haar grondgebied voor zichzelf op haar volledige wegennet een monopolie creëert waar zij alleen heer en meester is. Hoe zal ze met die monopoliemacht omgaan? Hoe zal de prijszetting gebeuren? Welke zullen de prijsmechanismen zijn? Hoe zullen die mechanismen evolueren?
Als het gaat om inrichting en regelgeving op het wegennet dan maakt onze overheid er al tientallen jaren een stevig zootje van, en kennis van zaken terzake of rekening houden met feitelijke gegevens en resultaten is niet haar sterkste kant.
Dus is een flinke dosis wantrouwen op zijn plaats.
Ik zie mijn overheid niet graag met dergelijk gereedschap in handen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:37   #15
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Schouppe wil ook in België kilometerheffing

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etiennne Schouppe (CD&V) is voorstander van het invoeren van een systeem van rekeningrijden in België. Dat bevestigt zijn woordvoerder zaterdag.
http://www.tijd.be/nieuws/buitenland...258980-439.art
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:54   #16
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
(als reactie op de kost doorrekenen)
Gedeeltelijk. Nu wordt het volledig.


(als reactie op wat met doorgaand verkeer)
Dat is een ander probleem.
Daar verandert de vervanging van een vaste kost naar een variabele inderdaad niets aan.
Voila. Daar beginnen al de problemen waar ik mij zorgen over maak.

Stel dat je de kilometerheffing wil aanpassen aan de reële kost. Over welk bedrag gaat het dan? Daar zijn al meerdere studies over gepubliceerd en de miljarden euro's vliegen in het rond, en hoe recenter de studie, hoe meer miljarden. De ene studie is al onwaarschijnlijker dan de andere. Maar geen enkele brengt in rekening wat al die mobiliteit ons als samenleving opbrengt. Wat het ons waard is.

En als het over doorgaand verkeer gaat dan loert NIMBY om de hoek. Uiteraard moet een aangepaste kilometerheffing ervoor zorgen dat er niemand nog aan onze deur voorbijrijdt (behalve wijzelf natuurlijk).

Dat wordt dus één grote ramp.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:56   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
De federale regering heeft geld nodig.
Maar ik dacht dat dit een gemeenschapsbevoegdheid was. Waar moeit Schouppe zich eigenlijk mee?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 20:43   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

LDD brengt nog een argument contra aan.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF14112009_044

Citaat:
(...)
Een hogere heffing tijdens het spitsuur is pure Kafka, aangezien de overheid de files eerst heeft veroorzaakt door jaren onvoldoende te investeren in weginfrastructuur. (...)
De stelling is wat cru, maar klopt in essentie wel.
Waarom zou een overheid haar congestieprobleem oplossen als ze daarmee haar eigen bron van inkomsten om zeep helpt?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 20:49   #19
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
LDD brengt nog een argument contra aan.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF14112009_044



De stelling is wat cru, maar klopt in essentie wel.
Waarom zou een overheid haar congestieprobleem oplossen als ze daarmee haar eigen bron van inkomsten om zeep helpt?
LDD klopt heel dikwijls.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 22:21   #20
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
LDD klopt heel dikwijls.
Als je er niet te veel over nadenkt.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be