Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De grote bakfietsendraad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133269)

Jedd 31 december 2009 04:14

De grote bakfietsendraad
 
ik heb besloten me een bakfiets aan te schaffen om af en toe eens relatief kleine dingen te kunnen vervoeren.


het is uiteraard niet de bedoeling er echt grote afstanden mee af te leggen, ik wil er vooral mee naar de supermarkt kunnen.

En eventueel eens per jaar een km of vijftig mee fietsen. Mét bagage.


Ik heb echter totaal geen ervaring met die dingen : zijn er mensen die me de voor- en nadelen van de tweewielige vs de driewielige modellen (zie foto's onder) kunnen vertellen ?






het tweede model lijkt me iets te zijn waar je niet echt mee kan fietsen. Toch ?

Loki 31 december 2009 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 4518782)
ik heb besloten me een bakfiets aan te schaffen om af en toe eens relatief kleine dingen te kunnen vervoeren.


het is uiteraard niet de bedoeling er echt grote afstanden mee af te leggen, ik wil er vooral mee naar de supermarkt kunnen.

En eventueel eens per jaar een km of vijftig mee fietsen. Mét bagage.


Ik heb echter totaal geen ervaring met die dingen : zijn er mensen die me de voor- en nadelen van de tweewielige vs de driewielige modellen (zie foto's onder) kunnen vertellen ?






het tweede model lijkt me iets te zijn waar je niet echt mee kan fietsen. Toch ?

Ik doe praktisch alles met de bakfiets, deze zomer twee weken met de tent rondgetoerd met de twee kinderen (rond de 800km afgelegd). Vlaanderen is redelijk goed voor de bakfiets, maar enige kennis van alternatieve fietspaden is handig aangezien de openbare weg vaak bedroevend is. Zo zijn sommige fietspaden schuin aangelegd (lastig met de gewone driewieler) en maar juist gepast.

Afhankelijk wat je ermee doet kan je de prijs opdrijven, voor een 500 euro heb je al een model, maar zorg voor een handige Harry in je buurt die echt alles van een fiets kan vervangen, anders komt zo een fiets veel duurder uit. Ik heb zo een model (één wiel achteraan, twee vooraan) een aantal jaar terug gekocht, dit is wat ik ondertussen vervangen heb: twee binnen en buitenbanden, zadel, stuur, stuurstang, trapas, pedalen, laadbak, bodemplaat, afdekzeil en voor -en achterlicht. Ik moet hier wel bij vermelden dat de fiets nu wel degelijk werkt en het niet meer laat afweten (staan buiten in weer en wind). Zo een model is wel zwaar om te trappen. Voor een eenvoudige bakfiets kan je best rond 1000 - 1600 euro neertellen, deze zijn lichter en veel sterker. Met een electrisch motertje (+ 500 - 1500 euro) gaat het haast vanzelf.
Het laadvermogen in een driewieler is trouwens enorm, een vol winkelkarretje gaat er zo in en dan kan je gerust nog wat spullen halen. Een ander voordeel is dat je niet kan omvallen, heel handig wanneer de kinderen lastig doen of de lading zwaar is of je gewoon voor het stoplicht staat en te lui bent om je voet neer te zetten. Het nadeel is dan weer dat ze breed zijn (90cm) en een grote draaicirkel hebben (2 tot 3 meter). Je hebt ook speciale modellen (rond de 1600 euro dacht ik) waar de wielen van meebewegen (zijn ook iets smaller), deze rijden even soepel als een gewone fiets, het nadeel is wel dat je hiermee kan omvallen.

Indien je vaak kinderen moet vervoeren is een winther kangoo (2000 euro)wel heel handig. Deze hebben een kleinere draaicirkel en rijden zelfs zeer zwaar beladen heel soepel. De twee kinderen zitten veel veiliger dan in een gewone bakfiets, geen of juist heel veel tochtgaten...allemaal geen probleem.

Meestal geld de regel, hoe lichter de fiets is opgebouwd, hoe beter. ;-)

Jedd 31 december 2009 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Loki (Bericht 4518797)
Ik doe praktisch alles met de bakfiets, deze zomer twee weken met de tent rondgetoerd met de twee kinderen (rond de 800km afgelegd).

cool, dat betekent dat de driewielige-bakfiets toch nog licht genoeg trapt om er lange afstanden mee te willen afleggen

Citaat:

Indien je vaak kinderen moet vervoeren is een winther kangaroo (2000 euro)wel heel handig. Deze hebben een kleinere draaicirkel en rijden zelfs zeer zwaar beladen heel soepel. De twee kinderen zitten veel veiliger dan in een gewone bakfiets, geen of juist heel veel tochtgaten...allemaal geen probleem.
ik heb geen kinderen.
en dat model is totaal onsexy :oops:


Een fietskar is anders ook nog een mogelijkheid

Edina 31 december 2009 16:27

Ik zou dan toch voor een fietskar gaan. Dat is niet alleen een pak goedkoper, maar neemt ook minder plaats in beslag (zeker als je voor een inklapbaar model kiest). De meesten blijven immers hun gewone fiets behouden voor ritjes waarbij dat extra gewicht niet echt gewenst is of waar het onhandig fietsen is met bakfiets (zoals op veel plaatsen in de stad).

brother paul 31 december 2009 16:38

Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/ro...alleweder/baw/

Micele 31 december 2009 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4519551)
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/ro...alleweder/baw/

Te aerodynamisch... te snel ... foei ... ;-)

Zo zie ik de Vlaamse mobiele toekomst:

Henri1 1 januari 2010 10:30

Als U niet zinnens bent deur-aan-deur verkoop te doen zou ik opteren voor een aanhanger.

Jedd 1 januari 2010 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 4519530)
Ik zou dan toch voor een fietskar gaan. Dat is niet alleen een pak goedkoper, maar neemt ook minder plaats in beslag (zeker als je voor een inklapbaar model kiest). De meesten blijven immers hun gewone fiets behouden voor ritjes waarbij dat extra gewicht niet echt gewenst is of waar het onhandig fietsen is met bakfiets (zoals op veel plaatsen in de stad).

ik woon in een kleine stad en heb een grote garage dus dat is het probleem niet.

het nadeel van een kar, of toch de kar waar ik al mee gereden heb, is dat ge met een dood gewicht zit dat steeds van vanachter tegen uw fiets zit te duwen. Niet echt fijn fietsen, een bak die echt deel uitmaakt van het frame van de fiets zelf doet zoiets niet, vandaar mijn voorkeur voor een echte bakfiets.

Henri1 1 januari 2010 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 4520327)
ik woon in een kleine stad en heb een grote garage dus dat is het probleem niet.

het nadeel van een kar, of toch de kar waar ik al mee gereden heb, is dat ge met een dood gewicht zit dat steeds van vanachter tegen uw fiets zit te duwen. Niet echt fijn fietsen, een bak die echt deel uitmaakt van het frame van de fiets zelf doet zoiets niet, vandaar mijn voorkeur voor een echte bakfiets.

Kan je er niet eentje huren alvorens er een te kopen ?

Alboreto 1 januari 2010 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Loki (Bericht 4518797)
Zo zijn sommige fietspaden schuin aangelegd (lastig met de gewone driewieler) en maar juist gepast.

Een driewieler mag op het fietspad als die smaller is dan 1 meter, maar mag op op de weg rijden.
Als de bakfiets breder is dan 1 meter mag die zelfs niet op het fietspad.

Alboreto 1 januari 2010 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4519551)
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/ro...alleweder/baw/

Heeft dat een bagageruimte?

brother paul 1 januari 2010 19:47

hier staat iets in de handleiding

http://www.velomobiel.nl/handleiding...andleiding.pdf

er bestaat ook alleweder, versatile, go-one, de sunrider, vectortrike, mango
http://www.sunrider-cycles.com/prijslijst.php
http://www.velomobilforum.de/forum/s...ead.php?t=1338
http://www.gramz.be/velomobiel.htm
http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotoboek.php3?id=4343
http://www.sinnerligfietsen.nl/

etc

Loki 1 januari 2010 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 4519530)
Ik zou dan toch voor een fietskar gaan. Dat is niet alleen een pak goedkoper, maar neemt ook minder plaats in beslag (zeker als je voor een inklapbaar model kiest). De meesten blijven immers hun gewone fiets behouden voor ritjes waarbij dat extra gewicht niet echt gewenst is of waar het onhandig fietsen is met bakfiets (zoals op veel plaatsen in de stad).

Ik ben het hier toch niet mee eens, een fietskar is voor hetzelfde gewicht veel vermoeiender dan een bakfiets. Een lichtgevulde bakfiets is trouwens helemaal niet onhandig fietsen....zelfs die barakken van bakfietsweb.nl rijden dan prima. Een ander nadeel van een fietskar is dat je niet genoeg opvalt in het verkeer en je maar heel traag kan reageren, terwijl een goede bakfiets heel snel reageert.

De fietservaring is naar mijn mening zelfs veel leuker. Ik kan zelfs al rijdend mijn sigaretje rollen op mijn bakfiets. Deze is trouwens heel eenvoudig te pimpen naar je persoonlijke voorkeur. Zo heb ik mijn bak onderaan aangepast met rekkers, zodanig dat mijn stuur altijd gecentreerd blijft. Al rijdend een drankje nemen is met zo een bak vooraan ook helemaal geen probleem, met een leuk drankenhoudertje ben je dan helemaal vertrokken. Ik kon zelfs mijnen was laten drogen op een gemonteerd droogrek terwijl we reden.

Over de prijs zou ik toch niet struikelen, een goede fietskar loopt ook al snel op naar de 500€. Persoonlijk heb ik dan voor die prijs liever zo een goedkoop bakfietsmodel.

skaldis 2 januari 2010 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4519551)
Denk ook eens aan een recumbent trike, bvb een quest
http://www.bertsimons.nl/zenphoto/ro...alleweder/baw/


Ik ken iemand die zoiets heeft en in de winter wordt het daar 30° in. In de zomer moet dat nog erger zijn dus.

Alboreto 2 januari 2010 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4520769)
hier staat iets in de handleiding

Citaat:

3.3 Bagage
De Quest heeft bagageruimte naast de zitting en achterin de fiets, gemakkelijk bereikbaar door de opklapbare zitting. Voorkom dat zware dingen de beschermkappen voor ketting en tandwielen indrukken en de wielkast achter opzij drukken. Leg compacte zwaardere spullen gelijk achter de voorste wielkasten naast je neer, zo blijft de fiets optimaal stabiel in de bochten. Bagage hoog in de fiets en ver achterin verkleint de stabiliteit in de bochten.
Toch niet zo handig voor het doel dat Jedd voor ogen heeft dan.

Jedd 2 januari 2010 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4521065)
Toch niet zo handig voor het doel dat Jedd voor ogen heeft dan.

de enige persoon die ik ken met een ligfiets heeft die verkocht omdat hij zich door de lage zit onveilig voelde omdat niemand je ziet rijden

Loki 2 januari 2010 11:49

Ik ben lang op zoek geweest naar die fietstaxi's, welke zijn uitgerust met een ligfiets vooraan. Deze zijn veel veiliger doordat de koets vrij groot is en je hebt de voordelen van een ligfiets....Maar helaas heb ik tot hier toe geen verkooppunt gevonden en moet je ze 'laten maken', wat nogal duur uitkomt. Het is spijtig dat dit concept nog niet beter voorhanden is. Deze fietsen zijn naar mijn mening het beste wat je kan vinden, maar daar betaal je wel voor.

Alboreto 2 januari 2010 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jedd (Bericht 4521118)
de enige persoon die ik ken met een ligfiets heeft die verkocht omdat hij zich door de lage zit onveilig voelde omdat niemand je ziet rijden

Ik kan dat als automobilist beamen.
Ik zal me zelden later verrassen door een fietser, maar die ligfietsen zijn een echt probleem voor wat zichtbaarheid betreft.

brother paul 2 januari 2010 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4521065)
Toch niet zo handig voor het doel dat Jedd voor ogen heeft dan.

Nee inderdaad, niet handig voor bakjes bier te gaan halen in de aldi ?

Jedd 2 januari 2010 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4521168)
Nee inderdaad, niet handig voor bakjes bier te gaan halen in de aldi ?

:oops:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be