Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lager aantal jonge rokers, roken meer sigaretten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134145)

De schoofzak 22 januari 2010 13:25

Lager aantal jonge rokers, roken meer sigaretten

Kijk maar naar het artikel dat ik hieronder link.

Ze zijn nu met minder, maar gemiddeld roken ze meer sigaretten.
Het lijkt erop dat die gasten later zeer hardnekkig verslaafden zullen zijn.

Is er een taak weggelegd voor volksgezondheid, of moet daar geen belastingsgeld aan besteed worden ?

Prijs van een pakje verhogen ? Met hoeveel ?

Hier of daar wat 'ambetant' doen, door roken verbieden ?

Zijn er voorstellen met heel pozitieve aksies (niet 'tegen', maar 'voor' ..)
Zijn er hier verstokte rokers die bereid zijn een boodschap te richten aan jongeren ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100122_029

titel: Aantal jonge rokers neemt af

hier en daar wat tekst:

Citaat:

BRUSSEL - Het aantal jonge rokers is in 2009 op jaarbasis afgenomen, maar daar tegenover staat dat er een heel pak meer wordt gerookt. Gemiddeld roken jongeren 11,5 sigaretten per dag. Dat is 4 meer dan het jaar tevoren. Dat blijkt uit een onderzoek van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO).

De leeftijd van 10 tot 13 jaar is een kritieke periode waarin jongeren beslissen om al dan niet te beginnen roken. Van de 10- en 11-jarigen zijn er respectievelijk 13 procent en 6 procent die proberen te roken, maar dat proberen blijft beperkt tot een eenmalig experiment. Tussen 14 en 17 jaar probeert 1 op de 2 jongeren te roken. Bij 1 op 4 jongeren in deze leeftijdscategorie blijft het niet bij proberen, zij blijven roken na hun eerste sigaret.

Jongeren zijn zich bewust van het verslavend karakter van sigaretten en geven meestal ook toe dat ze verslaafd zijn. Veel jongeren denken verder dat een eerste sigaret niet belangrijk is en dat het best mogelijk is om op tijd te stoppen. Maar liefst 91 procent van de jonge rokers loopt het risico om afhankelijk te worden van tabak.

Tavek 22 januari 2010 15:02

Roken duurder maken zou al helpen.

AdrianHealey 22 januari 2010 15:13

Dus: roken is duurder gemaakt, waardoor minder mensen meer roken.

De oplossing: roken nog duurder maken.

Dat lijkt mij niet te kloppen; als je iets duurder maakt, dan zorg je ervoor dat mensen dit ook leuker zullen percipieren (omdat ze er meer geld aan hebben gegeven). Geen idee hoe dit effect heet, maar is een veel voorkomend fenomeen in het aankopen van goederen. Dit komt door dat de prijs een onderdeel is van de perceptie van het goed. Rationel homo oeconomicus heeft zijn grenzen als concept.

Tavek 22 januari 2010 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4557992)
Dus: roken is duurder gemaakt, waardoor minder mensen meer roken.

De oplossing: roken nog duurder maken.

Dat lijkt mij niet te kloppen; als je iets duurder maakt, dan zorg je ervoor dat mensen dit ook leuker zullen percipieren (omdat ze er meer geld aan hebben gegeven). Geen idee hoe dit effect heet, maar is een veel voorkomend fenomeen in het aankopen van goederen. Dit komt door dat de prijs een onderdeel is van de perceptie van het goed. Rationel homo oeconomicus heeft zijn grenzen als concept.

Als kinderen het niet meer kunnen betalen, kopen ze het niet meer....en als jongeren niet meer beginnen met roken, zullen ze veelal niet-roker blijven voor de rest van hun leven.

AdrianHealey 22 januari 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4558018)
Als kinderen het niet meer kunnen betalen, kopen ze het niet meer....

Dan kopen ze het niet meer op de legale markt. Dat zijn zo van die nuances die je in het oog moet houden.

Citaat:

en als jongeren niet meer beginnen met roken, zullen ze veelal niet-roker blijven voor de rest van hun leven.
Bewijs?

AdrianHealey 22 januari 2010 15:28

Ik vraag me ook af hoe duur je de marginale sigaret gaat maken, als je wilt voorkomen dat ze een eerste roken. 'k vrees dat je dan eerder bij verbieden uit komt, en laat dat nu eigenlijk ook niet bepaald wenselijk zijn. Drugsverbieden creëert meer problemen dan ze oplost.

Mambo 22 januari 2010 17:33

Goedkoper maken.
Als men rookt en verslaafd is heeft men recht op zijn genotsmiddel tegen een maatschappelijke aanvaardbare prijs.
T' is geen verboden product hé?
T' is een legaal product!

De prijzen zijn echter woekerprijzen gezien de kostprijs.

MaGNiFiCaT 22 januari 2010 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4557716)
Kijk maar naar het artikel dat ik hieronder link.

Ze zijn nu met minder, maar gemiddeld roken ze meer sigaretten.
Het lijkt erop dat die gasten later zeer hardnekkig verslaafden zullen zijn.

Is er een taak weggelegd voor volksgezondheid, of moet daar geen belastingsgeld aan besteed worden ?

Prijs van een pakje verhogen ? Met hoeveel ?

Hier of daar wat 'ambetant' doen, door roken verbieden ?

Zijn er voorstellen met heel pozitieve aksies (niet 'tegen', maar 'voor' ..)
Zijn er hier verstokte rokers die bereid zijn een boodschap te richten aan jongeren ?

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100122_029

titel: Aantal jonge rokers neemt af

hier en daar wat tekst:

Man hou eens op met constant te zagen over roken. Bemoei je met je eigen zaken, en laat de anderen met hun leven doen wat ze zelf willen. En kom niet af 'dat je je zorgen baart over hun welzijn' neen, het is je enkel maar een vorm van onverdraagzaamheid nr een groep mensen. Zeg maar verzuurdheid.:?

De schoofzak 22 januari 2010 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 4558281)
Man hou eens op met constant te zagen over roken. Bemoei je met je eigen zaken, en laat de anderen met hun leven doen wat ze zelf willen. En kom niet af 'dat je je zorgen baart over hun welzijn' neen, het is je enkel maar een vorm van onverdraagzaamheid nr een groep mensen. Zeg maar verzuurdheid.:?

Bedoel je dat ook naar minderjarigen ?

Voorbeeld: op scholen mag niet meer gerookt worden, zelfs niet in open lucht, door de leraren. Moet dat teruggeschroefd worden, wegens te zuur als maatregel?

MaGNiFiCaT 22 januari 2010 21:32

Neen, op scholen mag nooit gerookt worden. Op openbare plaatsen mag niet gerookt worden, ben ik mee akkoord.
Maar wat die thuis doen, da's hun probleem.
En idd, ik zie ook liever anders, maar het laatste wat ik zou willen is dat het hen verboden wordt, het zou eerder een averechts affect hebben.
En die jongeren eh, ze beginnen roken in hun apenjaren, wanneer ze dan op de jaren van verstand komen zullen ze wel redeneren dat ze beter niet roken en ermee ophouden. Ik ken tal van mensen die opgehouden zijn met te roken. Gezondheid, te kostelijk, stank, irritatie's.....
Ikzelf heb nooit gerookt, buiten die enkele sigaretjes en sigaren.

liberalist_NL 22 januari 2010 21:41

Men moet zich vooral niet bemoeien met rokers. Waar halen mensen toch altijd die drang vandaan anderen te vertellen wat ze wel en niet mogen?

De schoofzak 22 januari 2010 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4558508)
Men moet zich vooral niet bemoeien met rokers. Waar halen mensen toch altijd die drang vandaan anderen te vertellen wat ze wel en niet mogen?

De prijs van een pakje sigaretten verhogen tot pakweg 8 €, in de hoop dat minder jongeren van roken een gewoonte maken, is dat "zich bemoeien met rokers" ?

peace.police 23 januari 2010 05:16

bemoeizieke mensen zijn de grootste pest van de aarde...
het is een ziekte erger dan roken, sexverslaving of alcoholisme...
waarom zouden we eens niet bemoeien met al die pillendraaiers en psychiaters...

zij maken de wereld verslaafd, zij verzieken de wereld met hun leugens en grootpraat!

groetjes the peace.police

Raven 23 januari 2010 10:32

Moet niets aan gedaan worden. Laat gewoon iedereen roken die wil. Als een mens de pijp uit is tegen 60 door roken, is dat voor iedereen beter.

Enkel het roken in rookvrije zones moet afgestraft worden met uitdoving van het brandvattend voorwerp in het oog van de overtreder.
En die wetlijn-tekst laat ik vrij ter interpretatie ;-)

Tavek 23 januari 2010 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4558508)

Uwen liberale blahblah kan mij gestolen worden als het over volksgezondheid gaat. Kinderen (minderjarigen) die roken veelal omwille van groepsdruk en stoer doen, volwassenen zullen vrijwel nooit beginnen met roken. Eenmaal hooked raken die jongeren er moeilijk vanaf en zijn het klanten voor de rest van hun leven.

Daar ligt dus de sleutel tot een goed antirookbeleid: zorg ervoor dat jongeren niet meer beginnen.

Tavek 23 januari 2010 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4558025)

Bewijs?

Kent gij mensen die bvb op hun 30ste plots beginnen roken ? Ik dus niet.

Alle rokers die ik tot nu toe (deftig) heb gekend, zijn begonnen tussen hun 12 en 18....in de jeugdbeweging, na de uren op school, etc...

Nu, ge hebt wel een punt, dit is geen deftig bewijs, maar ik hoop dat ge wel snapt dat ik vind dat een goeie preventiemaatregel eentje is die er voor zorgt dat jongeren niet meer beginnen.

liberalist_NL 23 januari 2010 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4558925)
Uwen liberale blahblah kan mij gestolen worden als het over volksgezondheid gaat. Kinderen (minderjarigen) die roken veelal omwille van groepsdruk en stoer doen, volwassenen zullen vrijwel nooit beginnen met roken. Eenmaal hooked raken die jongeren er moeilijk vanaf en zijn het klanten voor de rest van hun leven.

Daar ligt dus de sleutel tot een goed antirookbeleid: zorg ervoor dat jongeren niet meer beginnen.

Dat bereik je met voorlichting en niet met repressie. Het Nederlandse drugsbeleid getuigt daarvan (buitenlanders schrikken altijd dat het overal te halen is, maar bijna niemand gebruikt het).

De schoofzak 23 januari 2010 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peace.police (Bericht 4558793)
bemoeizieke mensen zijn de grootste pest van de aarde...
het is een ziekte erger dan roken, sexverslaving of alcoholisme...
waarom zouden we eens niet bemoeien met al die pillendraaiers en psychiaters...

zij maken de wereld verslaafd, zij verzieken de wereld met hun leugens en grootpraat!

groetjes the peace.police

Jamaar wat is't nu ?

Als we ons gaan beginnen moeien met de pillendraaiers en psichiaters, dan blijven we toch moeiallen, ... en ge hebt het juist tegen moeiallen ... zegt ge zelf.

Ge bedoelt dus feitelijk: mensen die zich bemoeien met dingen die "ikke" niet graag heb, tegen die mensen kan ik niet tegen ...

Lijkt me niet direkt 'pies'-vol te zijn.
Tenzij ge bedoelt: "urine-polies" . In 't Vlaams: zeik-polies.

De schoofzak 23 januari 2010 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4559224)
Dat bereik je met voorlichting en niet met repressie. Het Nederlandse drugsbeleid getuigt daarvan (buitenlanders schrikken altijd dat het overal te halen is, maar bijna niemand gebruikt het).

Of topik, maar inderdaad, de Nederlanders denken dat heel de wereld hen gelooft als ze beweren:
"leg iets in ieder warenhuis, in iedere buurtwinkel, in iedere dranken- brood-, kondoom- en snoep-automaat, in ieder frietkraam, ijssalon en broodjeszaak, in iedere kamping, fietsenhandel, nachtwinkel, hoerenkot, parlement, en vergeet vooral de internetwinkel niet ...
.... en .... niemand zal het nog kopen of gebruiken.

Mijn teelballen.

Afijn, of topik (niet mijn gesiteerde lichaamsdelen, maar dit zijsprongetje over Hollands Glorie)

liberalist_NL 23 januari 2010 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4559383)
Of topik, maar inderdaad, de Nederlanders denken dat heel de wereld hen gelooft als ze beweren:
"leg iets in ieder warenhuis, in iedere buurtwinkel, in iedere dranken- brood-, kondoom- en snoep-automaat, in ieder frietkraam, ijssalon en broodjeszaak, in iedere kamping, fietsenhandel, nachtwinkel, hoerenkot, parlement, en vergeet vooral de internetwinkel niet ...
.... en .... niemand zal het nog kopen of gebruiken.

Mijn teelballen.

Afijn, of topik (niet mijn gesiteerde lichaamsdelen, maar dit zijsprongetje over Hollands Glorie)

Je maakt er een karikatuur van.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be