![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk maar naar het artikel dat ik hieronder link.
Ze zijn nu met minder, maar gemiddeld roken ze meer sigaretten. Het lijkt erop dat die gasten later zeer hardnekkig verslaafden zullen zijn. Is er een taak weggelegd voor volksgezondheid, of moet daar geen belastingsgeld aan besteed worden ? Prijs van een pakje verhogen ? Met hoeveel ? Hier of daar wat 'ambetant' doen, door roken verbieden ? Zijn er voorstellen met heel pozitieve aksies (niet 'tegen', maar 'voor' ..) Zijn er hier verstokte rokers die bereid zijn een boodschap te richten aan jongeren ? link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100122_029 titel: Aantal jonge rokers neemt af hier en daar wat tekst: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Roken duurder maken zou al helpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus: roken is duurder gemaakt, waardoor minder mensen meer roken.
De oplossing: roken nog duurder maken. Dat lijkt mij niet te kloppen; als je iets duurder maakt, dan zorg je ervoor dat mensen dit ook leuker zullen percipieren (omdat ze er meer geld aan hebben gegeven). Geen idee hoe dit effect heet, maar is een veel voorkomend fenomeen in het aankopen van goederen. Dit komt door dat de prijs een onderdeel is van de perceptie van het goed. Rationel homo oeconomicus heeft zijn grenzen als concept.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 januari 2010 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me ook af hoe duur je de marginale sigaret gaat maken, als je wilt voorkomen dat ze een eerste roken. 'k vrees dat je dan eerder bij verbieden uit komt, en laat dat nu eigenlijk ook niet bepaald wenselijk zijn. Drugsverbieden creëert meer problemen dan ze oplost.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goedkoper maken.
Als men rookt en verslaafd is heeft men recht op zijn genotsmiddel tegen een maatschappelijke aanvaardbare prijs. T' is geen verboden product hé? T' is een legaal product! De prijzen zijn echter woekerprijzen gezien de kostprijs.
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Man hou eens op met constant te zagen over roken. Bemoei je met je eigen zaken, en laat de anderen met hun leven doen wat ze zelf willen. En kom niet af 'dat je je zorgen baart over hun welzijn' neen, het is je enkel maar een vorm van onverdraagzaamheid nr een groep mensen. Zeg maar verzuurdheid. ![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorbeeld: op scholen mag niet meer gerookt worden, zelfs niet in open lucht, door de leraren. Moet dat teruggeschroefd worden, wegens te zuur als maatregel?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Neen, op scholen mag nooit gerookt worden. Op openbare plaatsen mag niet gerookt worden, ben ik mee akkoord.
Maar wat die thuis doen, da's hun probleem. En idd, ik zie ook liever anders, maar het laatste wat ik zou willen is dat het hen verboden wordt, het zou eerder een averechts affect hebben. En die jongeren eh, ze beginnen roken in hun apenjaren, wanneer ze dan op de jaren van verstand komen zullen ze wel redeneren dat ze beter niet roken en ermee ophouden. Ik ken tal van mensen die opgehouden zijn met te roken. Gezondheid, te kostelijk, stank, irritatie's..... Ikzelf heb nooit gerookt, buiten die enkele sigaretjes en sigaren.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men moet zich vooral niet bemoeien met rokers. Waar halen mensen toch altijd die drang vandaan anderen te vertellen wat ze wel en niet mogen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De prijs van een pakje sigaretten verhogen tot pakweg 8 €, in de hoop dat minder jongeren van roken een gewoonte maken, is dat "zich bemoeien met rokers" ?
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() bemoeizieke mensen zijn de grootste pest van de aarde...
het is een ziekte erger dan roken, sexverslaving of alcoholisme... waarom zouden we eens niet bemoeien met al die pillendraaiers en psychiaters... zij maken de wereld verslaafd, zij verzieken de wereld met hun leugens en grootpraat! groetjes the peace.police |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Moet niets aan gedaan worden. Laat gewoon iedereen roken die wil. Als een mens de pijp uit is tegen 60 door roken, is dat voor iedereen beter.
Enkel het roken in rookvrije zones moet afgestraft worden met uitdoving van het brandvattend voorwerp in het oog van de overtreder. En die wetlijn-tekst laat ik vrij ter interpretatie ![]()
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar ligt dus de sleutel tot een goed antirookbeleid: zorg ervoor dat jongeren niet meer beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Kent gij mensen die bvb op hun 30ste plots beginnen roken ? Ik dus niet.
Alle rokers die ik tot nu toe (deftig) heb gekend, zijn begonnen tussen hun 12 en 18....in de jeugdbeweging, na de uren op school, etc... Nu, ge hebt wel een punt, dit is geen deftig bewijs, maar ik hoop dat ge wel snapt dat ik vind dat een goeie preventiemaatregel eentje is die er voor zorgt dat jongeren niet meer beginnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we ons gaan beginnen moeien met de pillendraaiers en psichiaters, dan blijven we toch moeiallen, ... en ge hebt het juist tegen moeiallen ... zegt ge zelf. Ge bedoelt dus feitelijk: mensen die zich bemoeien met dingen die "ikke" niet graag heb, tegen die mensen kan ik niet tegen ... Lijkt me niet direkt 'pies'-vol te zijn. Tenzij ge bedoelt: "urine-polies" . In 't Vlaams: zeik-polies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"leg iets in ieder warenhuis, in iedere buurtwinkel, in iedere dranken- brood-, kondoom- en snoep-automaat, in ieder frietkraam, ijssalon en broodjeszaak, in iedere kamping, fietsenhandel, nachtwinkel, hoerenkot, parlement, en vergeet vooral de internetwinkel niet ... .... en .... niemand zal het nog kopen of gebruiken. Mijn teelballen. Afijn, of topik (niet mijn gesiteerde lichaamsdelen, maar dit zijsprongetje over Hollands Glorie)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |