Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Gesluierde vrouw in bestuur CGKR: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135050)

Derk de Tweede 9 februari 2010 21:13

Gesluierde vrouw in bestuur CGKR:

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...lid-CGKR.dhtml

Ik persoonlijk vind gesluierde vrouwen niet in dergelijke functies moeten plaatsnemen.
Overgens geldt dat ook voor andere religieuze uittingen, zoals een priester in vol ornaat of een Joodse burger met een keppel.
Dus Fatima Zibouh, gooi af dat stuk katoen of zijde en laat uw gezicht zien.

filosoof 9 februari 2010 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4590763)

Ik persoonlijk vind gesluierde vrouwen niet in dergelijke functies moeten plaatsnemen.
Overgens geldt dat ook voor andere religieuze uittingen, zoals een priester in vol ornaat of een Joodse burger met een keppel.

Gelukkig ben je de baas niet.

Cut de krap 9 februari 2010 21:19

Citaat:

Ecolo. Waarom verbaast het me niet?
Maar wel kritiek geven op hun voorzitter toen die zich uitte als vorme katholiek.
Ze zijn met hun gespleten tong geen haar beter dan die walgelijke sossen.

Derk de Tweede 9 februari 2010 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4590769)

Je antwoordt als een Amsterdammer (geintje)

Moet dat dan ?
Ik geef slechts mijn bescheiden mening.

Derk de Tweede 9 februari 2010 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap (Bericht 4590772)
Ecolo. Waarom verbaast het me niet?
Maar wel kritiek geven op hun voorzitter toen die zich uitte als vorme katholiek.
Ze zijn met hun gespleten tong geen haar beter dan die walgelijke sossen.

Ergens in geloven is strikt privé, je daaraan vastbinden middels hoofddoek, keppel op priesterpak kan in in een dergelijke functie, die geheel onpartijdig dient te zijn.

Cut de krap 9 februari 2010 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4590810)
Ergens in geloven is strikt privé, je daaraan vastbinden middels hoofddoek, keppel op priesterpak kan in in een dergelijke functie, die geheel onpartijdig dient te zijn.

Het CGKR heeft zich altijd al geprofileerd als een rood nest. Nu zal het zich nog meer profileren als rood islamitisch nest.

daiwa 9 februari 2010 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cut de krap (Bericht 4590839)
Het CGKR heeft zich altijd al geprofileerd als een rood nest. Nu zal het zich nog meer profileren als rood islamitisch nest.

Dat doen ze al veel langer hoor.

Worden tot plaatsvervangend lid benoemd van de leden bedoeld
in § 1, in overeenstemmende orde en voor een termijn van zes jaar :

— Fatima Zibouh
— Isabelle Mazzara
— Mohammed Tijjini
— Fabien Paelmans
— Gisèle Marlière
— Benoît Drèze
— Fatima Shaban
— Tinneke Huyghe
— Ina Vandenberghe
— Kurt Demeester
— Hakim Boutkabout
— Lieve De Cocq
— Jochen Soetens
— Machteld Ory
Op voorstel van de Vlaamse Regering :
— Anne-Marie Vangeenberghe
— Karin Van Mossevelde
Op voorstel van de Regering van de Franse Gemeenschap :
— Ahmed Laaouej
Op voorstel van de Waalse Regering :
—Alain Jacobeus
Op voorstel van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest :
— Chico Kebsi
— Khadija Zamouri
Op voorstel van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
— Ingrid Inselberger

Flippend Rund 9 februari 2010 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 4590853)
Dat doen ze al veel langer hoor.

Worden tot plaatsvervangend lid benoemd van de leden bedoeld
in § 1, in overeenstemmende orde en voor een termijn van zes jaar :

— Fatima Zibouh
— Isabelle Mazzara
— Mohammed Tijjini
— Fabien Paelmans
— Gisèle Marlière
— Benoît Drèze
— Fatima Shaban
— Tinneke Huyghe
— Ina Vandenberghe
— Kurt Demeester
— Hakim Boutkabout
— Lieve De Cocq
— Jochen Soetens
— Machteld Ory
Op voorstel van de Vlaamse Regering :
— Anne-Marie Vangeenberghe
— Karin Van Mossevelde
Op voorstel van de Regering van de Franse Gemeenschap :
— Ahmed Laaouej
Op voorstel van de Waalse Regering :
—Alain Jacobeus
Op voorstel van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest :
— Chico Kebsi
— Khadija Zamouri
Op voorstel van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
— Ingrid Inselberger

Besparingsronde, iemand?

daiwa 9 februari 2010 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 4590859)
Besparingsronde, iemand?

Tja, wat heel die bende daar zit te doen vraag ik mij ook af.

Cut de krap 9 februari 2010 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 4590859)
Besparingsronde, iemand?

Hebben ze eigenlijk al niet genoeg aan de 'Moslimexecutieve'?

Depth of Field 9 februari 2010 22:13

zie ook

artisjok 9 februari 2010 22:25

Citaat:

Als ik afbeeldingen google naar deze dame; krijg ik afbeeldingen van een dame met een hoofddoek.

Ik persoonlijk vind dat je dan niet van gesluierde vrouwen kan spreken.

Kodo Kodo 9 februari 2010 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4590947)
Als ik afbeeldingen google naar deze dame; krijg ik afbeeldingen van een dame met een hoofddoek.

En dat moet kunnen hè, als ze er niet in mocht, was dat discriminatie. En iemand die zich op die manier van anderen onderscheidt, is zeker voorstander van gelijkheid, gelijke kansen enz. De kopschaamlap wordt, in vage bewoordingen, in de koran voorgeschreven, en die schrijft in onvage bewoordingen een gelijke behandeling voor ongelovigen voor: allemaal de kop af! Daarna hebben alle vrouwen gelijke kansen want gelijke hoofdbedekking, aangezien de ongelovigen geen hoofd meer hebben.

Of wacht eens, nee, ik zit er volledig naast! De vrouwen worden toch haremslavinnen?

Cut de krap 9 februari 2010 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4591036)
En dat moet kunnen hè, als ze er niet in mocht, was dat discriminatie. En iemand die zich op die manier van anderen onderscheidt, is zeker voorstander van gelijkheid, gelijke kansen enz. De kopschaamlap wordt, in vage bewoordingen, in de koran voorgeschreven, en die schrijft in onvage bewoordingen een gelijke behandeling voor ongelovigen voor: allemaal de kop af! Daarna hebben alle vrouwen gelijke kansen want gelijke hoofdbedekking, aangezien de ongelovigen geen hoofd meer hebben.

Of wacht eens, nee, ik zit er volledig naast! De vrouwen worden toch haremslavinnen?

Ze geeft haar geloofsbroeders alvast het signaal dat zij als bedekte deugdzame vrouw niet mag lastig gevallen worden door moslims met zelfbeheersingsmoeilijkheden en dat die het maar moeten proberen bij onbedekten.
Van een universitair zou je toch verwachten dat ze haar broeders educeert over beschaafde omgangsvormen tussen man en vrouw, in plaats van mee te stappen in het verhaal dat een bloot kapsel een uitnodiging is om lastig gevallen te worden. Wat een slechte voorbeeldfiguur. Zo gaan hun jongeren het nooit leren.

Doki 9 februari 2010 23:06

Citaat:

Persoonlijk vind ik die hele sluierdiscussie één van de slechtst gevoerde discussies van de laatste jaren.

Wat als een paal boven water staat is dat elke burger het recht heeft om zich te kleden zoals hij of zij dat wenst. Dat is een basisrecht.

Zoals aan elk basisrecht zijn ook aan het recht om zich naar eigen keuze te kleden bepaalde grenzen te stellen. Zo kan je verbieden dat mensen ervoor kiezen om zich op publieke plaatsen naakt te vertonen, of met bepaalde onderdelen bloot. Je kan ook verbieden dat mensen zich compleet onherkenbaar maken (bijvoorbeeld door een boerka te dragen), uit veiligheidsredenen.

Naast deze nogal evidente beperkingen kan je ook meer genuanceerde regels inbouwen, en bijvoorbeeld zeggen dat mensen die een bepaalde publieke functie uitvoeren zich op een "neutrale" manier moeten kleden. Alleen moet je met die meer genuanceerde regels erg goed in gedachten houden dat je bezig bent een basisrecht te beperken, en dat dat geen kleinigheid is. Je moet oppassen dat de ijver die je aan de dag legt om ieders vrijheid te waarborgen de facto niet resulteert in een ernstigere beperking van diezelfde vrijheid.

Persoonlijk ben ik voorstander om in deze kwestie alleen regels te overwegen voor die openbare functies waarbij er niet alleen contact is tussen de ambtenaar en de burger, maar waarbij de ambtenaar een zeker publiek gezag vertegenwoordigt. Ik denk daarbij specifiek aan politiemensen, rechters, gerechtsdeurwaarders, enzovoort. Dat zijn volgens mij de enige functies waarbij je in overweging kunt nemen om elk specifiek religieus of ideologisch symbool in de kledij te verbieden (bij het uitoefenen van de functie uiteraard).

Ik het geval van deze thread vind ik de reacties tégen niet voldoende gefundeerd. Ik zie echt niet in waarom het al of niet dragen van een hoofddoek de geloofwaardigheid of het gezag van de draagster of het Centrum aantasten. Als dat zo zou zijn, dan moet je ook alle mensen van vreemde afkomst die voor het Centrum werken eruit gooien, want die zijn dan allemaal "verdacht" van bevooroordeeldheid.

filosoof 9 februari 2010 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4590801)
Je antwoordt als een Amsterdammer (geintje)

Moet dat dan ?
Ik geef slechts mijn bescheiden mening.

Je antwoordt als een grachtengordeldierhater (geintje-hoeveel punten bij Scrabble?)

Fieseler 9 februari 2010 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 4591073)
Persoonlijk vind ik die hele sluierdiscussie één van de slechtst gevoerde discussies van de laatste jaren.

Wat als een paal boven water staat is dat elke burger het recht heeft om zich te kleden zoals hij of zij dat wenst. Dat is een basisrecht.

Zoals aan elk basisrecht zijn ook aan het recht om zich naar eigen keuze te kleden bepaalde grenzen te stellen. Zo kan je verbieden dat mensen ervoor kiezen om zich op publieke plaatsen naakt te vertonen, of met bepaalde onderdelen bloot. Je kan ook verbieden dat mensen zich compleet onherkenbaar maken (bijvoorbeeld door een boerka te dragen), uit veiligheidsredenen.

Naast deze nogal evidente beperkingen kan je ook meer genuanceerde regels inbouwen, en bijvoorbeeld zeggen dat mensen die een bepaalde publieke functie uitvoeren zich op een "neutrale" manier moeten kleden. Alleen moet je met die meer genuanceerde regels erg goed in gedachten houden dat je bezig bent een basisrecht te beperken, en dat dat geen kleinigheid is. Je moet oppassen dat de ijver die je aan de dag legt om ieders vrijheid te waarborgen de facto niet resulteert in een ernstigere beperking van diezelfde vrijheid.

Persoonlijk ben ik voorstander om in deze kwestie alleen regels te overwegen voor die openbare functies waarbij er niet alleen contact is tussen de ambtenaar en de burger, maar waarbij de ambtenaar een zeker publiek gezag vertegenwoordigt. Ik denk daarbij specifiek aan politiemensen, rechters, gerechtsdeurwaarders, enzovoort. Dat zijn volgens mij de enige functies waarbij je in overweging kunt nemen om elk specifiek religieus of ideologisch symbool in de kledij te verbieden (bij het uitoefenen van de functie uiteraard).

Ik het geval van deze thread vind ik de reacties tégen niet voldoende gefundeerd. Ik zie echt niet in waarom het al of niet dragen van een hoofddoek de geloofwaardigheid of het gezag van de draagster of het Centrum aantasten. Als dat zo zou zijn, dan moet je ook alle mensen van vreemde afkomst die voor het Centrum werken eruit gooien, want die zijn dan allemaal "verdacht" van bevooroordeeldheid.

Het dragen van een hoofddoek is niet alleen een symbool van maar ook een middel tot onderdrukking en degradatie van de vrouw. Het is tevens een niet mis te verstaan en middeleeuws bevel tot religieuze apartheid tav deze vrouw.

Een hoofddoek betekent niet alleen een mensonterend en schandalig stigma voor de vrouwelijke persoon maar ook een belediging en waarschuwing aan het adres van alle verwezenlijkingen van ons verlicht denken.

Een hoofddoek heeft niets maar dan ook niets met "kleding" te maken. Evenmin als een Jodenster, een witte puntmuts van de KKK, een zotskap, een beulskap of en kruisridderlijke wapenrok.

alice 10 februari 2010 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4590769)

gelukkig zijn er nog mannen die een andere mening hebben dan u; gesluierde vrouwen? Niets aan de hand zeg jij dus?

artisjok 10 februari 2010 06:47

Waarom spreken van een "gesluierde vrouw"? Ze draagt toch geen sluier; ze draagt een hoofddoek.

Zibouh behaalde een diploma Politieke Wetenschappen aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) en volgt Zakia Khattabi op die gemeenschapssenator werd. Zibouh bestudeerde de politieke participatie en de campagne van verkozenen van Maghrebijnse origine in Brussel. Sinds 2007 is ze onderzoeker voor het Centre for Ethnic and Migration Studies (CEDEM) aan de universiteit van Leuven

Cut de krap 10 februari 2010 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 4591243)
Waarom spreken van een "gesluierde vrouw"? Ze draagt toch geen sluier; ze draagt een hoofddoek.

Zibouh behaalde een diploma Politieke Wetenschappen aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) en volgt Zakia Khattabi op die gemeenschapssenator werd. Zibouh bestudeerde de politieke participatie en de campagne van verkozenen van Maghrebijnse origine in Brussel. Sinds 2007 is ze onderzoeker voor het Centre for Ethnic and Migration Studies (CEDEM) aan de universiteit van Leuven

Ze zou beter haar grijze materie gebruiken om het koranvers te bestuderen waarop fanatieke gesluierden zich baseren om met het principe van vrijheid van godsdienst te schermen telkens ze het vertikken om een kledijcode of intern reglement te respecteren.
In dat vers komt het woord haar of kapsel niet voor.Verder zou ze als gediplomeerde Politieke Wetenschappen moeten weten dat vrijheid van godsdienst niet gelijk is met het absolute recht op uitingen van kwezelarij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be