Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fietsgebruik en fietsbeleid in Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=136293)

Blue Sky 17 maart 2010 20:21

Fietsgebruik en fietsbeleid in Nederland
 
Met enkele interessante statistieken, concreet uitgewerkte voorbeelden, vergelijking met andere landen enz.

Check it out;

http://www.fietsberaad.nl/library/re...rlands2009.pdf

groentje 3 april 2010 00:05

Interessante brochure. En heel duidelijk hoeveel afhangt van de politieke ingesteldheid.

Derk de Tweede 8 april 2010 17:09


Cdude 24 april 2010 11:24

Citaat:

En daar is de Brede Maatschappelijke Discussie over wielrenners weer. Iedereen kent ze. Die aspirant babyboomers met hun Chinese karretjes van 2000 euro, die stad en land onveilig maken met hun sneue gestoemp op de openbare fietswegen.
Volwassen kerels die in de bloei van hun penopauze leven opeens besloten hebben nog even Museeuw te zijn. Saab-rijders op twee wielen. En dan die ploegjes; elf knakkers in een door de plaatselijke bakker gesponsord kerstboomshirt, die voorjaarsklassiekertje spelen.
En maar schreeuwen: "hoei, aan de kant" want ze hebben de fietsbel van 12 gram wegbezuinigd om nog sneller te kunnen. Dat dendert maar door dorpjes en over dijkjes, alles en iedereen van de weg drukkend met hun egoïstische 'ik doe aan sport' mentaliteit.
Tuigh is het. Hooligans met geschoren benen. Relschoppers met een helm op. En als je er wat van zegt, kun je een knal krijgen.
:rofl:

Jaani_Dushman 24 april 2010 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4646345)
Met enkele interessante statistieken, concreet uitgewerkte voorbeelden, vergelijking met andere landen enz.

Spijtig genoeg kunnen we niet vergelijken met Vlaanderen. :-(

slegie 24 april 2010 20:50

Ik vind niet dat je alle wielertoeristen over dezelfde kam mag scheren.

Er zijn heel wat wielertoeristen die zich wel degelijk fatsoenlijk aan de verkeersregels houden maar als er een fietspad is dat in mijn ogen in slechte staat is(vol met gaten en scheuren, heel veel steenslag en of ander vuiligheid, verharde modder) dan zul je mij ook op de weg aantreffen ondanks de aanwezigheid van een fietspad.

Maar indien ik mij op de weg bevind probeer ik zo min mogelijk tot een last te zijn van het autoverkeer.
Overlaatst zag iets verder op het fietspad een gemoedelijk oud koppeltje met de fiets rijden en omdat ik toch een beetje vriendelijk wou zijn en niet met mijn belleke van 12gram lawaai wilde maken begaf ik me even van het verhoogde fietspad om op de weg te gaan maar omdat het fietspad zodanig goed verhoogd lag kon ik er niet meteen terug op rijden zonder op mijn smoel neer te gaan dus bleef ik nog even op de weg rijden maar een automobilist vond het zodanig leuk om met zijne toeter lawaai te maken, niet verwonderlijk was het een duur luxe merk van wagen want het zijn meestal dit soort achterlijke automobilisten die zich ergeren aan een fiets op de rijbaan want dan kunnen ze hun te snel weggedrag niet aanhouden zeker :-)

Als ik mij fiets stoor ik mij vooral aan een soort hypocriete houding van de overheid en gemeenten aan fietsers, langs de ene kant steekt men miljoenen in nieuwe fietspaden en dergelijke maar langs de andere kant is er nul komma nul onderhoud aan, gebruikt met fietsband onvriendelijke materialen (het oogt mooi dus moet het ook maar goed voor de fiets zijn mentaliteit, zoals klinkers die na 2 winters overal krom en scheef liggen, een soort atletiek piste materiaal waar je gegarandeerd lek op rijd enz...)
Maar ook de leuke fietspaden hier in haspengouws limburg tart elke verbeelding, sommige liggen er al meer dan een jaar vol verharde modder en vuiligheid bij en geen kat die dat ook maar wilt opkuisen omdat koning auto hier toch niet door moet zeker!

een ander ergelijke zaak is dat men wel overal stukjes mooie fietspaden aan legt maar ze niet goed kan verbinden in veilige en nette omstandigheden, er zijn nog teveel verkeerspunten waar de fietser in een zeer gevaarlijke situatie word gebracht. er word simpelweg niet over nagedacht en het budget voor mooie fietspaden word beperkt tot de gemeentelijke dorpskern want dit is belangrijk voor de stemmen, de andere dorpskernen in een gemeente of stad moeten het maar doen met wat verf op de weg en fietspaden die eigenlijk de goot voorstellen

Dan heb je hier in limburg nog een ander probleem en dat is namelijk het fietstoerisme wat ik langs ene kant heel hard toejuich maar ga nooit zondag namiddag als wielertoerist fieten in limburg want overal word je gehinderd door de pratende en bijna stilstaande fietsers die zodanig met hun gesprekpartner bezig zijn die links en rechts van hun bevinden dat ze nog niet eens zouden zien als er een muur voor hun zou staan ineens
en als je dan vriendelijk van redelijke afstand belt dan bekijken ze je alsof je de meest arrogante zak van de wereld bent omdat je toevallig een normaal fiets tempo van 25 per uur wilt fietsen.

Dat ouders met kinderen mij hinderen in mijn normaal tempo vind ik helemaal niet erg en ik rij dan met plezier op een gezapig tempo even mee
maar volwassenen langs mekander die zelfs hun arrogante tegenliggers dikwijls van de weg rijden zijn in mijn ogen even erg als de arrogante wielertoerist die denk dat heel de weg als 1 fietsbaan is en hij de klassieker van zijn leven aan het rijden is

en zo heb je dus ook de arrogante automobilist die vind dat fietsen beter in een museum thuishoren en hun meestal luxe wagen het enige voertuig op de weg mag zijn.

PeterCC 24 april 2010 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje (Bericht 4673483)
Interessante brochure. En heel duidelijk hoeveel afhangt van de politieke ingesteldheid.

Misschien wel maar het hangt in nog veel sterkere mate af van het reliëf. Je kan zoveel politieke ingesteldheid hebben dat je er misselijk van wordt, maar eens over de taalgrens in het bergachtige terrein daar is het gedaan met de fiets.

PeterCC 24 april 2010 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 4711623)
Ik vind niet dat je alle wielertoeristen over dezelfde kam mag scheren.
(...)

Ongetwijfeld, maar wielertoerisme heeft niets te maken met mobiliteit.

Mambo 24 april 2010 23:55

Ik zie massa's wegen en straten waar men heel erg gemakkelijk een meter van de tuintjes kan wegnemen en er een veilig fietspad van kan maken met een scheiding van de straat en verkeer.
Massa's.
Maar niks veranderd er...nooit.
jamais l'argent !

Adam Smith 25 april 2010 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4711868)
Ik zie massa's wegen en straten waar men heel erg gemakkelijk een meter van de tuintjes kan wegnemen en er een veilig fietspad van kan maken met een scheiding van de straat en verkeer.
Massa's.
Maar niks veranderd er...nooit.
jamais l'argent !

Weet u wel hoeveel dat kost? En ten tweede hoe zou u dat zélf vinden (ik bedoel dus dat de overheid zoiets bij uw tuin zou doen)?

Mambo 25 april 2010 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4711878)
Weet u wel hoeveel dat kost? En ten tweede hoe zou u dat zélf vinden (ik bedoel dus dat de overheid zoiets bij uw tuin zou doen)?

Weet u wel wat dat kost aan mensen die hun kinderen niet meer thuis zien komen? En ik spreek niet over geld maar over gevoelens.
Alsof die meter tuin nu zo belangrijk is?
Doe je iets speciaals in die meter?

Adam Smith 25 april 2010 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4711902)
Weet u wel wat dat kost aan mensen die hun kinderen niet meer thuis zien komen? En ik spreek niet over geld maar over gevoelens.
Alsof die meter tuin nu zo belangrijk is?
Doe je iets speciaals in die meter?

Ik geloof u meteen, dat er plekken zijn, waar zoiets verstandig is. Ik heb het alleen over de uitvoerbaarheid, je zal de eigenaren, wel moeten onteigenen. Hoe nobel een doel ook kan zijn, ik zal als ik u was, me er maar op instellen, dat er toch wel een aantal mensen zijn die hechten aan in principe niet zo zinvol benutte grond...

groentje 25 april 2010 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 4711818)
Misschien wel maar het hangt in nog veel sterkere mate af van het reliëf. Je kan zoveel politieke ingesteldheid hebben dat je er misselijk van wordt, maar eens over de taalgrens in het bergachtige terrein daar is het gedaan met de fiets.

Reliëf speelt zeker mee, maar hoe verklaar je dat in pakweg Aarhus (toch ook niet zo vlak) of Bern er meer gefietst wordt dan in Brussel of Luik? Zeker, als je de Cointeheuvel op moet, of naar Sart-Tilman, dan zal je even moeten steken. Maar een hellinkje houdt de mensen niet tegen op sommige andere plaatsen.

Soit, het is nog altijd niet zo dramatisch in België, ondanks dat er nog veel kan verbeteren, staan we toch maar mooi 3e in de ranglijst van fietsgebruikers. Slechts Denemarken en Nederland gaan ons voor (weliswaar met het dubbele van hier).

Mambo 25 april 2010 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4711907)
Ik geloof u meteen, dat er plekken zijn, waar zoiets verstandig is. Ik heb het alleen over de uitvoerbaarheid, je zal de eigenaren, wel moeten onteigenen. Hoe nobel een doel ook kan zijn, ik zal als ik u was, me er maar op instellen, dat er toch wel een aantal mensen zijn die hechten aan in principe niet zo zinvol benutte grond...

Misschien dat weinigen de betekenis van de "rooilijn" nog kennen tegenwoordig.

De rooilijn is de lijn waar de gebouwen niet voorbij mag komen, alles voorbij die lijn is van de overheid om hun bestratingen en dergelijke.

Vroeger wanneer men een hek plaatste bleef men 1 meter van die rooilijn, dat is de "normale" plaats waar men dus hekkens of afsluitingen kan plaatsen.
Maar ja, iedereen vergeet dat wel eventjes tegenwoordig en plaatst alles op de rooilijn. Of als het kan zelfs nog wat er voorbij.

Het is dus een kwestie van de overheid eens hun rooilijn te inspecteren en daar waar nodig een aanpassing te maken.
En dan wat beton op gieten voor een veilig fietspad.

Cdude 25 april 2010 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4711878)
Weet u wel hoeveel dat kost? En ten tweede hoe zou u dat zélf vinden (ik bedoel dus dat de overheid zoiets bij uw tuin zou doen)?

Toppunt van egoisme. Een meter tuin voor de veiligheid van fietsers , niet waard?

Adam Smith 25 april 2010 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4712577)
Toppunt van egoisme. Een meter tuin voor de veiligheid van fietsers , niet waard?

IK wil alleen even duidelijk maken, dat het heel makkelijk roepen is van de zijkant, zeker wanneer het niet om je eigen tuin gaat. Het zal soms zeker nodig zijn, maar je moet niet raar staan opkijken, dat er inderdaad mensen zijn, die van zoiets een punt maken. Daarbij is het zeker, wanneer het hun grond is, geheel terecht dat ze er wel degelijk goed voor worden gecompenseerd.

Mambo 25 april 2010 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4712617)
IK wil alleen even duidelijk maken, dat het heel makkelijk roepen is van de zijkant, zeker wanneer het niet om je eigen tuin gaat. Het zal soms zeker nodig zijn, maar je moet niet raar staan opkijken, dat er inderdaad mensen zijn, die van zoiets een punt maken. Daarbij is het zeker, wanneer het hun grond is, geheel terecht dat ze er wel degelijk goed voor worden gecompenseerd.

Ik vind dat compenseren relatief. Is de veiligheid van de fietser, hunzelf of kinderen of buren en vreemden dan geen compensatie op zichzelf al?
Maar goed hoe dan ook zonder centen geen contente mensen.
Echter waarde van grond is relatief nietwaar? Kan je iets bouwen op die meter?
Kan je het verkopen aan iemand anders? Bijgevolg is die meter op zichzelf zo goed als waardeloos feitelijk.
Misschien kan men 25 centiemen de lopende meter geven of zo?

Henri1 26 april 2010 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 4711623)
Ik vind niet dat je alle wielertoeristen over dezelfde kam mag scheren.

Er zijn heel wat wielertoeristen die zich wel degelijk fatsoenlijk aan de verkeersregels houden maar als er een fietspad is dat in mijn ogen in slechte staat is(vol met gaten en scheuren, heel veel steenslag en of ander vuiligheid, verharde modder) dan zul je mij ook op de weg aantreffen ondanks de aanwezigheid van een fietspad.

Maar indien ik mij op de weg bevind probeer ik zo min mogelijk tot een last te zijn van het autoverkeer.
Overlaatst zag iets verder op het fietspad een gemoedelijk oud koppeltje met de fiets rijden en omdat ik toch een beetje vriendelijk wou zijn en niet met mijn belleke van 12gram lawaai wilde maken begaf ik me even van het verhoogde fietspad om op de weg te gaan maar omdat het fietspad zodanig goed verhoogd lag kon ik er niet meteen terug op rijden zonder op mijn smoel neer te gaan dus bleef ik nog even op de weg rijden maar een automobilist vond het zodanig leuk om met zijne toeter lawaai te maken, niet verwonderlijk was het een duur luxe merk van wagen want het zijn meestal dit soort achterlijke automobilisten die zich ergeren aan een fiets op de rijbaan want dan kunnen ze hun te snel weggedrag niet aanhouden zeker :-)

Als ik mij fiets stoor ik mij vooral aan een soort hypocriete houding van de overheid en gemeenten aan fietsers, langs de ene kant steekt men miljoenen in nieuwe fietspaden en dergelijke maar langs de andere kant is er nul komma nul onderhoud aan, gebruikt met fietsband onvriendelijke materialen (het oogt mooi dus moet het ook maar goed voor de fiets zijn mentaliteit, zoals klinkers die na 2 winters overal krom en scheef liggen, een soort atletiek piste materiaal waar je gegarandeerd lek op rijd enz...)
Maar ook de leuke fietspaden hier in haspengouws limburg tart elke verbeelding, sommige liggen er al meer dan een jaar vol verharde modder en vuiligheid bij en geen kat die dat ook maar wilt opkuisen omdat koning auto hier toch niet door moet zeker!

een ander ergelijke zaak is dat men wel overal stukjes mooie fietspaden aan legt maar ze niet goed kan verbinden in veilige en nette omstandigheden, er zijn nog teveel verkeerspunten waar de fietser in een zeer gevaarlijke situatie word gebracht. er word simpelweg niet over nagedacht en het budget voor mooie fietspaden word beperkt tot de gemeentelijke dorpskern want dit is belangrijk voor de stemmen, de andere dorpskernen in een gemeente of stad moeten het maar doen met wat verf op de weg en fietspaden die eigenlijk de goot voorstellen

Dan heb je hier in limburg nog een ander probleem en dat is namelijk het fietstoerisme wat ik langs ene kant heel hard toejuich maar ga nooit zondag namiddag als wielertoerist fieten in limburg want overal word je gehinderd door de pratende en bijna stilstaande fietsers die zodanig met hun gesprekpartner bezig zijn die links en rechts van hun bevinden dat ze nog niet eens zouden zien als er een muur voor hun zou staan ineens
en als je dan vriendelijk van redelijke afstand belt dan bekijken ze je alsof je de meest arrogante zak van de wereld bent omdat je toevallig een normaal fiets tempo van 25 per uur wilt fietsen.

Dat ouders met kinderen mij hinderen in mijn normaal tempo vind ik helemaal niet erg en ik rij dan met plezier op een gezapig tempo even mee
maar volwassenen langs mekander die zelfs hun arrogante tegenliggers dikwijls van de weg rijden zijn in mijn ogen even erg als de arrogante wielertoerist die denk dat heel de weg als 1 fietsbaan is en hij de klassieker van zijn leven aan het rijden is

en zo heb je dus ook de arrogante automobilist die vind dat fietsen beter in een museum thuishoren en hun meestal luxe wagen het enige voertuig op de weg mag zijn.

Wielerterroristen rijden meestal op zondag voormiddag.

Adam Smith 26 april 2010 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4713498)
Ik vind dat compenseren relatief. Is de veiligheid van de fietser, hunzelf of kinderen of buren en vreemden dan geen compensatie op zichzelf al?
Maar goed hoe dan ook zonder centen geen contente mensen.
Echter waarde van grond is relatief nietwaar? Kan je iets bouwen op die meter?
Kan je het verkopen aan iemand anders? Bijgevolg is die meter op zichzelf zo goed als waardeloos feitelijk.
Misschien kan men 25 centiemen de lopende meter geven of zo?

Je zou zeggen, dat een strook van 1 meter niet zoveel doet, maar het zou natuurlijk tot een relatieve waardevermindering kunnen leiden. Het is dan ook waarschijnlijk, dat diegenen die bezwaar maken, bang zijn voor een mogelijke waardevermindering, hiervoor zullen ze gecompenseerd willen worden.

vlijmscherp 26 april 2010 09:09

wij rijden af en toe vanuit Zele naar Nederland met de fiets. het verschil is enorm, in Vlaanderen rij je meestal gewoon op straat naast de voorbijvliegende auto's, in Nederland rij je meestal afgescheiden van die auto's.

je ziet dat zelfs gewoon op de grensovergang, daar moeten echt geen paaltjes staan hoor om aan te duiden waar Nederland begint.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be