slegie |
24 april 2010 20:50 |
Ik vind niet dat je alle wielertoeristen over dezelfde kam mag scheren.
Er zijn heel wat wielertoeristen die zich wel degelijk fatsoenlijk aan de verkeersregels houden maar als er een fietspad is dat in mijn ogen in slechte staat is(vol met gaten en scheuren, heel veel steenslag en of ander vuiligheid, verharde modder) dan zul je mij ook op de weg aantreffen ondanks de aanwezigheid van een fietspad.
Maar indien ik mij op de weg bevind probeer ik zo min mogelijk tot een last te zijn van het autoverkeer.
Overlaatst zag iets verder op het fietspad een gemoedelijk oud koppeltje met de fiets rijden en omdat ik toch een beetje vriendelijk wou zijn en niet met mijn belleke van 12gram lawaai wilde maken begaf ik me even van het verhoogde fietspad om op de weg te gaan maar omdat het fietspad zodanig goed verhoogd lag kon ik er niet meteen terug op rijden zonder op mijn smoel neer te gaan dus bleef ik nog even op de weg rijden maar een automobilist vond het zodanig leuk om met zijne toeter lawaai te maken, niet verwonderlijk was het een duur luxe merk van wagen want het zijn meestal dit soort achterlijke automobilisten die zich ergeren aan een fiets op de rijbaan want dan kunnen ze hun te snel weggedrag niet aanhouden zeker :-)
Als ik mij fiets stoor ik mij vooral aan een soort hypocriete houding van de overheid en gemeenten aan fietsers, langs de ene kant steekt men miljoenen in nieuwe fietspaden en dergelijke maar langs de andere kant is er nul komma nul onderhoud aan, gebruikt met fietsband onvriendelijke materialen (het oogt mooi dus moet het ook maar goed voor de fiets zijn mentaliteit, zoals klinkers die na 2 winters overal krom en scheef liggen, een soort atletiek piste materiaal waar je gegarandeerd lek op rijd enz...)
Maar ook de leuke fietspaden hier in haspengouws limburg tart elke verbeelding, sommige liggen er al meer dan een jaar vol verharde modder en vuiligheid bij en geen kat die dat ook maar wilt opkuisen omdat koning auto hier toch niet door moet zeker!
een ander ergelijke zaak is dat men wel overal stukjes mooie fietspaden aan legt maar ze niet goed kan verbinden in veilige en nette omstandigheden, er zijn nog teveel verkeerspunten waar de fietser in een zeer gevaarlijke situatie word gebracht. er word simpelweg niet over nagedacht en het budget voor mooie fietspaden word beperkt tot de gemeentelijke dorpskern want dit is belangrijk voor de stemmen, de andere dorpskernen in een gemeente of stad moeten het maar doen met wat verf op de weg en fietspaden die eigenlijk de goot voorstellen
Dan heb je hier in limburg nog een ander probleem en dat is namelijk het fietstoerisme wat ik langs ene kant heel hard toejuich maar ga nooit zondag namiddag als wielertoerist fieten in limburg want overal word je gehinderd door de pratende en bijna stilstaande fietsers die zodanig met hun gesprekpartner bezig zijn die links en rechts van hun bevinden dat ze nog niet eens zouden zien als er een muur voor hun zou staan ineens
en als je dan vriendelijk van redelijke afstand belt dan bekijken ze je alsof je de meest arrogante zak van de wereld bent omdat je toevallig een normaal fiets tempo van 25 per uur wilt fietsen.
Dat ouders met kinderen mij hinderen in mijn normaal tempo vind ik helemaal niet erg en ik rij dan met plezier op een gezapig tempo even mee
maar volwassenen langs mekander die zelfs hun arrogante tegenliggers dikwijls van de weg rijden zijn in mijn ogen even erg als de arrogante wielertoerist die denk dat heel de weg als 1 fietsbaan is en hij de klassieker van zijn leven aan het rijden is
en zo heb je dus ook de arrogante automobilist die vind dat fietsen beter in een museum thuishoren en hun meestal luxe wagen het enige voertuig op de weg mag zijn.
|