Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Het recht op zelfverdediging uitbreiden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=137457)

Cdude 15 april 2010 19:59

Het recht op zelfverdediging uitbreiden?

Citaat:

Ten gronde moeten we er alles aan doen om de toenemende agressie in onze samenleving een halt toe te roepen. Dat begint bij een respectvolle opvoeding met normen en waarden, thuis en op school. Dit is een werk van lange adem. En daarover moet het debat gaan.

Het gebruik van geweld door een particulier is echter slechts uitzonderlijk toegelaten aangezien in een rechtstaat de burger het recht niet in eigen handen mag nemen. Tot op vandaag mag er daarom enkel gereageerd worden met geweld wanneer een persoon in gevaar gebracht wordt. Het gebruikte geweld moet logischerwijze evenredig zijn met de aanval. Omdat het gebruik van geweld strikt noodzakelijk moet zijn, kan er geen sprake meer zijn van wettige verdediging nadat de aanval opgehouden is. Het is dan ook hier dat het schoentje wringt voor de juwelier uit Schaarbeek: de overvallers waren reeds vertrokken uit zijn zaak op het moment dat hij vuurde.

Reactief geweld ter verdediging van goederen botst ten slotte trouwens ook snel op andere voorwaarden van de wettige verdediging. Hoe kan het doden of verwonden van een dief in een redelijke verhouding staan met een diefstal die, per hypothese, geen bedreiging inhoudt voor iemands persoonlijke integriteit? Hierbij een reactie van de particulier toelaten neigt al te snel naar eigenrichting.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...tbreiden.dhtml

Heftruck 15 april 2010 20:05

Het is makkelijk om after the facts te komen zeiken, als ge niet in de schoenen moet staan van de mensen die in die situatie zaten.

Citaat:

Het gebruikte geweld moet logischerwijze evenredig zijn met de aanval. Omdat het gebruik van geweld strikt noodzakelijk moet zijn, kan er geen sprake meer zijn van wettige verdediging nadat de aanval opgehouden is.
Dit is bullshit. Bedreigende situaties zijn niet logisch te behandelen.

Het recht op zelfverdediging is absoluut. Uiteraard hebben overheden niet graag dat mensen dat beseffen; ze zouden wel eens kunnen revolteren.

Al de rest zijn details.

Cdude 15 april 2010 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4694861)
Het is makkelijk om after the facts te komen zeiken, als ge niet in de schoenen moet staan van de mensen die in die situatie zaten.

Dit is bullshit. Bedreigende situaties zijn niet logisch te behandelen.

Het recht op zelfverdediging is absoluut. Uiteraard hebben overheden niet graag dat mensen dat beseffen; ze zouden wel eens kunnen revolteren.

Meer valt er niet te zeggen.

Citaat:

kan er geen sprake meer zijn van wettige verdediging nadat de aanval opgehouden is.

Dajjal 15 april 2010 20:11

Absoluut voorstander van zelfverdediging uit te breiden naar het beschermen van eigendom.

Het is duidelijk dat de politie pas een paar uur na de feiten kan komen, en dan ben je alles onherroepelijk kwijt.

Bij mij thuis krijgt sowieso een inbreker een paar .45 in zijn lijf, en ik zal nooit veroordeeld worden vermits de crimineel ALTIJD een wapen bij zich zal hebben als de politie vaststellingen komt doen. Het lijk zal het wapen stevig vasthouden.

Heftruck 15 april 2010 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694866)
kan er geen sprake meer zijn van wettige verdediging nadat de aanval opgehouden is.

Zoals ik schreef; dat valt niet logisch te bepalen noch te begrenzen. Wanneer men aangevallen wordt, spelen emoties; die van het zelfbehoud. Het is niet vanzelfsprekend dat de emotie van 'ik ben in gevaar' plots verdwijnt als de aanvallers beginnen weg te lopen. Het is goed mogelijk dat ge op die moment nog steeds in de headspace van 'gevaar neutraliseren' en adrenaline zit dat ge de vluchtende aanvallers nog steeds als gevaar ziet en ge ze dus afknalt.

Wederom; de rest zijn details en irrelevant gezeur van mensen die niet in de situatie zaten.

Dajjal 15 april 2010 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4694878)
Zoals ik schreef; dat valt niet logisch te bepalen noch te begrenzen. Wanneer men aangevallen wordt, spelen emoties; die van het zelfbehoud. Het is niet vanzelfsprekend dat de emotie van 'ik ben in gevaar' plots verdwijnt als de aanvallers beginnen weg te lopen. Het is goed mogelijk dat ge op die moment nog steeds in de headspace van 'gevaar neutraliseren' en adrenaline zit dat ge de vluchtende aanvallers nog steeds als gevaar ziet en ge ze dus afknalt.

Wederom; de rest zijn details en irrelevant gezeur van mensen die niet in de situatie zaten.

Hier moet ik het wonderwel met Heftruck eens zijn !

Cdude 15 april 2010 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal (Bericht 4694882)
Hier moet ik het wonderwel met Heftruck eens zijn !

Niet gezegd dat ik, in de GEEST niet akkoord ben met HT, echter wetten moeten afgebakend worden.
Gelukkig kon deze man schieten. Wat als hij 1, 2, 3 onschuldige mensen/kinderen had geraakt?

longhorn 15 april 2010 20:18

Uiteraard uitbreiden naar bescherming van eigendom. Een inbreker/carjacker... die op heterdaad betrapt wordt door de eigenaar zou zonder gerechtelijke gevolgen mogen afgemaakt worden door het slachtoffer of toch tenminste met geweld gestopt mogen worden.

Cdude 15 april 2010 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4694890)
Uiteraard uitbreiden naar bescherming van eigendom. Een inbreker/carjacker... die op heterdaad betrapt wordt door de eigenaar zou zonder gerechtelijke gevolgen mogen afgemaakt worden door het slachtoffer.

Goed, dit gebeurt 1 keer, 2 keer, ...
De volgende carjacker executeert zonder meer zijn slachtoffer.

Zie je het probleem met zulke emotionele stellingen?

longhorn 15 april 2010 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694894)

Misschien zal een kandidaat-carjacker eerst nadenken over de mogelijke gevolgen voor zichzelf.

Cdude 15 april 2010 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4694896)
Misschien zal een kandidaat-carjacker eerst nadenken over de mogelijke gevolgen voor zichzelf.

Geloof je dat nu echt? :roll:

Heftruck 15 april 2010 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694889)
Niet gezegd dat ik, in de GEEST niet akkoord ben met HT, echter wetten moeten afgebakend worden.

Wetten zijn alleen relevant voor zij die zich vrijwillig in het rond willen laten schoppen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694889)
Gelukkig kon deze man schieten. Wat als hij 1, 2, 3 onschuldige mensen/kinderen had geraakt?

Mijn antwoord zou zijn; verantwoordelijkheid nemen & bijstand geven aan de slachtoffers, one way or another. In het huidige systeem zou dat wellicht vertaald worden naar financiële bijstand van overheid en ziekenzorg. Helaas geven geen van beide iets om het welzijn van anderen.

longhorn 15 april 2010 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694901)
Geloof je dat nu echt? :roll:

Als er iemand in mijn huis inbreekt en ik betrap die op heterdaad, waarom zou ik die niet mogen neerschieten? Geef mij eens een deftig argument. Moet ik hem helpen met het laden van zijn koffer misschien?

Zipper 15 april 2010 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4694896)

die kandidaat-carjacker heeft wel altijd zijn wapen binnen handbereik tijdens de feiten. Ik denk niet dat een gewone bewoner constant een revolver op zak heeft om te reageren. Komt er nog bij dat een gangster beter en vooral sneller met wapens om kan dan eender welk (kandidaat)-slachtoffer.

Cdude 15 april 2010 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4694908)
Als er iemand in mijn huis inbreekt en ik betrap die op heterdaad, waarom zou ik die niet mogen neerschieten? Geef mij eens een deftig argument. Moet ik hem helpen met het laden van zijn koffer misschien?

Even bij de les blijven graag.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn

Heftruck 15 april 2010 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694894)

Zie je het probleem met zulke emotionele stellingen?

Ge maakt er een stropop van. Principes in het ijle zijn niet relevant. Als ik zou ingaan op uw stropop zou ik schrijven; moeten mensen zich dan maar systematisch laten bestelen?

De gevolgen komen echter altijd na de feiten en kunnen de ene of de andere kant uitgaan. De echte vraag is of men zich verzet of niet. Het antwoord daarop ligt in de aard van ieder persoon. Sommigen zullen dat doen, anderen niet. Over de gehele lijn hetzelfde proberen opdwingen lukt niet.

Sommige would-be overvallers zullen het risico op afgeknalt worden hoogstwaarschijnlijk te veel vinden, anderen niet. Toch hoor ik liever niet bij de groep die zich als lammeren laat afslachten.

Cdude 15 april 2010 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4694907)
Wetten zijn alleen relevant voor zij die zich vrijwillig in het rond willen laten schoppen.

Mijn antwoord zou zijn; verantwoordelijkheid nemen & bijstand geven aan de slachtoffers, one way or another. In het huidige systeem zou dat wellicht vertaald worden naar financiële bijstand van overheid en ziekenzorg. Helaas geven geen van beide iets om het welzijn van anderen.

Tot het jouw kind of vrouw is:roll:
Citaat:

Deze persoonlijke integriteit slaat niet alleen op diegene die aangevallen wordt (vandaar dat de terminologie zelfverdediging wordt vermeden), maar ook op derden en omvat naast de fysieke integriteit ook bijvoorbeeld de persoonlijke vrijheid en de seksuele integriteit. Enkel de bescherming van personen verdient de hoogste bescherming en laat toe, onder strikte voorwaarden, dat een aanvaller wordt verwond.
3 onschuldige slachtoffers vind jij een acceptable prijs8O

Heftruck 15 april 2010 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4694908)

Als ge bij uw zinnen kunt blijven op die moment, is het net iets nobeler om een alternatieve straf te bedenken, lijkt mij, in plaats van licht over leven en dood te gaan.

Cdude 15 april 2010 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694844)

GELIEVE OOK DE REST VAN HET ARTIKEL TE LEZEN

Heftruck 15 april 2010 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4694919)
3 onschuldige slachtoffers vind jij een acceptable prijs8O

Cdude, dat is een stropop. Ik kan mij bijzonder weinig mensen indenken die dat acceptabel vinden. Het enige dat ik zei was dit; in the heat of the moment, shit happens. Maar het hoeft zo niet te gaan. En in de meeste gevallen gaat het ook zo niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be