Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   hoeveel belastingen betalen we nu in B ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140783)

Yves38 21 juni 2010 17:54

hoeveel belastingen betalen we nu in B ?

Eens even opsommen : inkomstenbelastingen, belasting op RG, belastingen op OG, BTW, accijnzen, soc. bijdragen, autobelastingen, milieubelastingen enz enz...zucht.
Weet iemand hoeveel % van je inkomen je feitelijk in totaliteit kwijt bent aan dit soort dingen ? En ik bedoel hier het bruto-inkomen zoals dit op de loonbrief staat.

Bebob 21 juni 2010 18:40

Dit is maar een half antwoord maar: de Belgische overheid geeft ongeveer de helft van het BBP uit. Belastingdruk moet dan ook iets van een 50% zijn.

Yves38 21 juni 2010 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bebob (Bericht 4832462)
Dit is maar een half antwoord maar: de Belgische overheid geeft ongeveer de helft van het BBP uit. Belastingdruk moet dan ook iets van een 50% zijn.

Ik denk dat dit wel een heel lage inschatting is. De gemiddelde personenbelastingsvoet alleen al is iets van een 40%

gertc 21 juni 2010 20:42

Volgens deze webstek http://www.pwc.com/be/nl/press/2009-...xes-2010.jhtml

Citaat:

de Belgische belastingdruk is 57,3%.

gertc 21 juni 2010 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4832726)
Ik denk dat dit wel een heel lage inschatting is. De gemiddelde personenbelastingsvoet alleen al is iets van een 40%

De aanslagvoet op je hoogste inkomensschijf is waarschijnlijk 40% of meer. Maar je totale aanslagvoet (rekening houdend met belastingvrije sommen, allerhande aftrekposten, ...) is waarschijnlijk geen 40%. Ik heb afgelopen weekend mijn belastingbrief ingevuld, en ik zit aan 35%. Bij Taxweb van DVV kun je het eens voor jezelf uitrekenen.

Bebob 21 juni 2010 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 4832735)

Ouch pijnlijk. Ik zat nog met cijfers van een aantal jaar geleden in mijn hoofd. Pfff eens boven de 50% vind ik toch wel een grote psychologische grens.

Rr00ttt 22 juni 2010 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bebob (Bericht 4832462)

Voor een werkende mens in de privé-sector is dit idd een zware onderschatting. Er zijn heel wat mensen die netto belasting geld innen ipv betalen. (Jongeren / gepensioneerden / werklozen / overheidspersoneel).

Zwitser 22 juni 2010 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 4832772)
De aanslagvoet op je hoogste inkomensschijf is waarschijnlijk 40% of meer. Maar je totale aanslagvoet (rekening houdend met belastingvrije sommen, allerhande aftrekposten, ...) is waarschijnlijk geen 40%. Ik heb afgelopen weekend mijn belastingbrief ingevuld, en ik zit aan 35%. Bij Taxweb van DVV kun je het eens voor jezelf uitrekenen.

Vergeet ook de BTW niet. Op wat je uitgeeft betaal je ook nog eens een flinke brok belasting...

fox 22 juni 2010 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 4832772)

Ik kom uit op 38%. Gaat heel wat naar beneden door pensioensparen, hypothecaire lening enz.

Dat is natuurlijk enkel de belasting op mijn loon. Daarnaast hebben we nog BTW, accijnzen, enz... Dus ik kom wel boven de 50%

Bebob 22 juni 2010 12:13

...

Bebob 22 juni 2010 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4833623)
Ik kom uit op 38%. Gaat heel wat naar beneden door pensioensparen, hypothecaire lening enz.

Dat is natuurlijk enkel de belasting op mijn loon. Daarnaast hebben we nog BTW, accijnzen, enz... Dus ik kom wel boven de 50%

Daar mag je nog bijtellen al de belastingen op de bedrijven die doorgerekend worden naar de klant. Bvb hogere belastingen op arbeid, arbeiders worden duurder, hogere prijzen,... maja ge hebt natuurlijk totaal geen idee hoeveel % producten daardoor duurder worden.

Vette Pois(s)on 22 juni 2010 12:18

Op naar het communisme.

Rr00ttt 22 juni 2010 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 4833623)

En vergeet ook niet dat bij je overlijden de staat nog eens een groot stuk incasseert van wat je hebt bijeen weten te sparen.

Hypothecaire lening = vestzak/broekzak operatie volgens mij. De huizenprijzen zouden pakken lager liggen zonder dit systeem. I.e. wat je aan belastingen bespaart zit verrekend in een hogere aankoopprijs.

Cdude 22 juni 2010 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 4834401)
En vergeet ook niet dat bij je overlijden de staat nog eens een groot stuk incasseert van wat je hebt bijeen weten te sparen.

Hypothecaire lening = vestzak/broekzak operatie volgens mij. De huizenprijzen zouden pakken lager liggen zonder dit systeem. I.e. wat je aan belastingen bespaart zit verrekend in een hogere aankoopprijs.

Uit hoeveel procent bestaat dat "groot stuk"?

Jantje 22 juni 2010 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4832369)
Eens even opsommen : inkomstenbelastingen, belasting op RG, belastingen op OG, BTW, accijnzen, soc. bijdragen, autobelastingen, milieubelastingen enz enz...zucht.
Weet iemand hoeveel % van je inkomen je feitelijk in totaliteit kwijt bent aan dit soort dingen ? En ik bedoel hier het bruto-inkomen zoals dit op de loonbrief staat.

Je vraag moet in verschillende stukken beantwoord worden.

Op je Bruto-loon betaal je reeds direct zo'n 13.5% RSZ en dan bedrijfsvoorheffing.
Voor een alleenstaande mag je tellen dat deze dus reeds voor ontvangst 1/3 van zijn loon kwijt is, doch dat is nog niet alles, want de werkgever moet op dat loon ook nog eens 1/3 betalen aan werkgeversbijdragen.

Maar je moet daarna ook nog eens rekenen dat je op alles wat je aankoopt ook deze belastingen moet betalen en dus eigenlijk btw en taksen betaald op belastingen op arbeid.

Als je daarnaast even telt dat benzine zonder taksen en btw slechts 15€ kost, wel met inbegrip van de belastingen op arbeid,kan je stellen dat een werknemer met een gemiddeld loon( 1500€ netto) zo'n 75% van zijn werkelijke loonkost aan zijn werkgever naar de staat ziet verdwijnen.
Dan verdwijnt er in de meeste gevallen nog eens zo'n 13% naar huishuur/hypotheek.

Thomas- 22 juni 2010 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4834418)
Uit hoeveel procent bestaat dat "groot stuk"?

Bij familie in rechte lijn is er een tarief van 3% tot 50 000EUR, maar indien je erft van een rijke suikeroom dan ga je meer dan de helft moeten afgeven.

http://www2.uhasselt.be/universiteit...en/default.asp

maddox 22 juni 2010 17:44

Ik betaal eigenlijk geen belastingen, ik betaal beschermingsgeld, zodat ik toch een beetje dingen "van mij" mag noemen.

Want als ik dat beschermingsgeld niet ophoest, dan komen die maffiosi alles afpakken.

Ik heb maar 1 klein dingetje waar ik eigenlijk blij mee moet zijn, maar het echt niet ben. De maffiosi zijn "democratisch verkozen". Maar het blijven gewoonweg afpersers die als excuus hebben "we hebben de grootste groep mensen achter ons staan".

Yves38 22 juni 2010 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4834463)
Je vraag moet in verschillende stukken beantwoord worden.

Op je Bruto-loon betaal je reeds direct zo'n 13.5% RSZ en dan bedrijfsvoorheffing.
Voor een alleenstaande mag je tellen dat deze dus reeds voor ontvangst 1/3 van zijn loon kwijt is, doch dat is nog niet alles, want de werkgever moet op dat loon ook nog eens 1/3 betalen aan werkgeversbijdragen.

Maar je moet daarna ook nog eens rekenen dat je op alles wat je aankoopt ook deze belastingen moet betalen en dus eigenlijk btw en taksen betaald op belastingen op arbeid.

Als je daarnaast even telt dat benzine zonder taksen en btw slechts 15€ kost, wel met inbegrip van de belastingen op arbeid,kan je stellen dat een werknemer met een gemiddeld loon( 1500€ netto) zo'n 75% van zijn werkelijke loonkost aan zijn werkgever naar de staat ziet verdwijnen.
Dan verdwijnt er in de meeste gevallen nog eens zo'n 13% naar huishuur/hypotheek.

Ik denk dat je er heel dicht bij zit, maar dat 75% zelfs nog te laag is ...:-( (ps : die 15€, zal wel 15 Bfr zijn geweest zeker...)

Cdude 22 juni 2010 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 4834488)
Bij familie in rechte lijn is er een tarief van 3% tot 50 000EUR, maar indien je erft van een rijke suikeroom dan ga je meer dan de helft moeten afgeven.

http://www2.uhasselt.be/universiteit...en/default.asp

Shit , ik dacht dat dit quasi was verdwenen? 8O

Wat een schande....Lijkenpikkerij, hoe kan je dat verantwoorden:twisted::twisted:

Jantje 22 juni 2010 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 4834574)
Ik denk dat je er heel dicht bij zit, maar dat 75% zelfs nog te laag is ...:-( (ps : die 15€, zal wel 15 Bfr zijn geweest zeker...)

Nee, het moest 15 Eurocent zijn. Sorry voor het foutje.

En het is +/- 75% die naar de staat verdwijnt.
Huishuren zijn slechts zeer laag belast en daar houd de eigenaar dus meer dan 75% van over.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be