Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2010, 17:54   #1
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard hoeveel belastingen betalen we nu in B ?

Eens even opsommen : inkomstenbelastingen, belasting op RG, belastingen op OG, BTW, accijnzen, soc. bijdragen, autobelastingen, milieubelastingen enz enz...zucht.
Weet iemand hoeveel % van je inkomen je feitelijk in totaliteit kwijt bent aan dit soort dingen ? En ik bedoel hier het bruto-inkomen zoals dit op de loonbrief staat.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 18:40   #2
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Dit is maar een half antwoord maar: de Belgische overheid geeft ongeveer de helft van het BBP uit. Belastingdruk moet dan ook iets van een 50% zijn.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:38   #3
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Dit is maar een half antwoord maar: de Belgische overheid geeft ongeveer de helft van het BBP uit. Belastingdruk moet dan ook iets van een 50% zijn.
Ik denk dat dit wel een heel lage inschatting is. De gemiddelde personenbelastingsvoet alleen al is iets van een 40%
Oud 21 juni 2010, 20:42   #4
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Volgens deze webstek http://www.pwc.com/be/nl/press/2009-...xes-2010.jhtml

Citaat:
de Belgische belastingdruk is 57,3%.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:53   #5
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik denk dat dit wel een heel lage inschatting is. De gemiddelde personenbelastingsvoet alleen al is iets van een 40%
De aanslagvoet op je hoogste inkomensschijf is waarschijnlijk 40% of meer. Maar je totale aanslagvoet (rekening houdend met belastingvrije sommen, allerhande aftrekposten, ...) is waarschijnlijk geen 40%. Ik heb afgelopen weekend mijn belastingbrief ingevuld, en ik zit aan 35%. Bij Taxweb van DVV kun je het eens voor jezelf uitrekenen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 20:54   #6
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ouch pijnlijk. Ik zat nog met cijfers van een aantal jaar geleden in mijn hoofd. Pfff eens boven de 50% vind ik toch wel een grote psychologische grens.
Oud 22 juni 2010, 09:34   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Voor een werkende mens in de privé-sector is dit idd een zware onderschatting. Er zijn heel wat mensen die netto belasting geld innen ipv betalen. (Jongeren / gepensioneerden / werklozen / overheidspersoneel).
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 09:51   #8
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De aanslagvoet op je hoogste inkomensschijf is waarschijnlijk 40% of meer. Maar je totale aanslagvoet (rekening houdend met belastingvrije sommen, allerhande aftrekposten, ...) is waarschijnlijk geen 40%. Ik heb afgelopen weekend mijn belastingbrief ingevuld, en ik zit aan 35%. Bij Taxweb van DVV kun je het eens voor jezelf uitrekenen.
Vergeet ook de BTW niet. Op wat je uitgeeft betaal je ook nog eens een flinke brok belasting...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 09:54   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom uit op 38%. Gaat heel wat naar beneden door pensioensparen, hypothecaire lening enz.

Dat is natuurlijk enkel de belasting op mijn loon. Daarnaast hebben we nog BTW, accijnzen, enz... Dus ik kom wel boven de 50%
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 12:13   #10
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Bebob : 22 juni 2010 om 12:14.
Oud 22 juni 2010, 12:14   #11
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik kom uit op 38%. Gaat heel wat naar beneden door pensioensparen, hypothecaire lening enz.

Dat is natuurlijk enkel de belasting op mijn loon. Daarnaast hebben we nog BTW, accijnzen, enz... Dus ik kom wel boven de 50%
Daar mag je nog bijtellen al de belastingen op de bedrijven die doorgerekend worden naar de klant. Bvb hogere belastingen op arbeid, arbeiders worden duurder, hogere prijzen,... maja ge hebt natuurlijk totaal geen idee hoeveel % producten daardoor duurder worden.
Oud 22 juni 2010, 12:18   #12
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Op naar het communisme.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 16:24   #13
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

En vergeet ook niet dat bij je overlijden de staat nog eens een groot stuk incasseert van wat je hebt bijeen weten te sparen.

Hypothecaire lening = vestzak/broekzak operatie volgens mij. De huizenprijzen zouden pakken lager liggen zonder dit systeem. I.e. wat je aan belastingen bespaart zit verrekend in een hogere aankoopprijs.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 22 juni 2010 om 16:26.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 16:35   #14
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
En vergeet ook niet dat bij je overlijden de staat nog eens een groot stuk incasseert van wat je hebt bijeen weten te sparen.

Hypothecaire lening = vestzak/broekzak operatie volgens mij. De huizenprijzen zouden pakken lager liggen zonder dit systeem. I.e. wat je aan belastingen bespaart zit verrekend in een hogere aankoopprijs.
Uit hoeveel procent bestaat dat "groot stuk"?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 17:05   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eens even opsommen : inkomstenbelastingen, belasting op RG, belastingen op OG, BTW, accijnzen, soc. bijdragen, autobelastingen, milieubelastingen enz enz...zucht.
Weet iemand hoeveel % van je inkomen je feitelijk in totaliteit kwijt bent aan dit soort dingen ? En ik bedoel hier het bruto-inkomen zoals dit op de loonbrief staat.
Je vraag moet in verschillende stukken beantwoord worden.

Op je Bruto-loon betaal je reeds direct zo'n 13.5% RSZ en dan bedrijfsvoorheffing.
Voor een alleenstaande mag je tellen dat deze dus reeds voor ontvangst 1/3 van zijn loon kwijt is, doch dat is nog niet alles, want de werkgever moet op dat loon ook nog eens 1/3 betalen aan werkgeversbijdragen.

Maar je moet daarna ook nog eens rekenen dat je op alles wat je aankoopt ook deze belastingen moet betalen en dus eigenlijk btw en taksen betaald op belastingen op arbeid.

Als je daarnaast even telt dat benzine zonder taksen en btw slechts 15€ kost, wel met inbegrip van de belastingen op arbeid,kan je stellen dat een werknemer met een gemiddeld loon( 1500€ netto) zo'n 75% van zijn werkelijke loonkost aan zijn werkgever naar de staat ziet verdwijnen.
Dan verdwijnt er in de meeste gevallen nog eens zo'n 13% naar huishuur/hypotheek.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 17:16   #16
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Uit hoeveel procent bestaat dat "groot stuk"?
Bij familie in rechte lijn is er een tarief van 3% tot 50 000EUR, maar indien je erft van een rijke suikeroom dan ga je meer dan de helft moeten afgeven.

http://www2.uhasselt.be/universiteit...en/default.asp
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 17:44   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik betaal eigenlijk geen belastingen, ik betaal beschermingsgeld, zodat ik toch een beetje dingen "van mij" mag noemen.

Want als ik dat beschermingsgeld niet ophoest, dan komen die maffiosi alles afpakken.

Ik heb maar 1 klein dingetje waar ik eigenlijk blij mee moet zijn, maar het echt niet ben. De maffiosi zijn "democratisch verkozen". Maar het blijven gewoonweg afpersers die als excuus hebben "we hebben de grootste groep mensen achter ons staan".
Oud 22 juni 2010, 18:37   #18
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je vraag moet in verschillende stukken beantwoord worden.

Op je Bruto-loon betaal je reeds direct zo'n 13.5% RSZ en dan bedrijfsvoorheffing.
Voor een alleenstaande mag je tellen dat deze dus reeds voor ontvangst 1/3 van zijn loon kwijt is, doch dat is nog niet alles, want de werkgever moet op dat loon ook nog eens 1/3 betalen aan werkgeversbijdragen.

Maar je moet daarna ook nog eens rekenen dat je op alles wat je aankoopt ook deze belastingen moet betalen en dus eigenlijk btw en taksen betaald op belastingen op arbeid.

Als je daarnaast even telt dat benzine zonder taksen en btw slechts 15€ kost, wel met inbegrip van de belastingen op arbeid,kan je stellen dat een werknemer met een gemiddeld loon( 1500€ netto) zo'n 75% van zijn werkelijke loonkost aan zijn werkgever naar de staat ziet verdwijnen.
Dan verdwijnt er in de meeste gevallen nog eens zo'n 13% naar huishuur/hypotheek.
Ik denk dat je er heel dicht bij zit, maar dat 75% zelfs nog te laag is ... (ps : die 15€, zal wel 15 Bfr zijn geweest zeker...)

Laatst gewijzigd door Yves38 : 22 juni 2010 om 18:38.
Oud 22 juni 2010, 18:44   #19
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Bij familie in rechte lijn is er een tarief van 3% tot 50 000EUR, maar indien je erft van een rijke suikeroom dan ga je meer dan de helft moeten afgeven.

http://www2.uhasselt.be/universiteit...en/default.asp
Shit , ik dacht dat dit quasi was verdwenen?

Wat een schande....Lijkenpikkerij, hoe kan je dat verantwoorden
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 19:17   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je er heel dicht bij zit, maar dat 75% zelfs nog te laag is ... (ps : die 15€, zal wel 15 Bfr zijn geweest zeker...)
Nee, het moest 15 Eurocent zijn. Sorry voor het foutje.

En het is +/- 75% die naar de staat verdwijnt.
Huishuren zijn slechts zeer laag belast en daar houd de eigenaar dus meer dan 75% van over.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be