Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Privacy vs camera's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=140911)

Snerror 24 juni 2010 22:58

Privacy vs camera's

Tegenwoordig krijgen we veel kritiek op alle camera's die op openbare plaatsen hangen. Het zou de privacy schenden. Mijn vraag is: is dat een probleem?
Mij mogen ze gerust dag en nacht filmen (op openbare plaatsen).
Wat is jullie mening?

gehuigert 24 juni 2010 23:00

Enkel als er een reëel veiligheidsprobleem is. Grote steden ja. Kleine steden: mits aangetoond risico. Gemeenten: mits nog duidelijker aangetoonde risico's.

Ik ben geen fan van big brother, maar op heden is de hoeveelheid camera's (op de flitscamera's na) nog redelijk.

Bobke 24 juni 2010 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 4838446)
Tegenwoordig krijgen we veel kritiek op alle camera's die op openbare plaatsen hangen. Het zou de privacy schenden. Mijn vraag is: is dat een probleem?
Wat is jullie mening?

Geen probleem.

praha 25 juni 2010 00:24

privacy versus veiligheid ... altijd een controversieel onderwerpje ;-)

Kijk , wat ik alleen maar kan vaststellen dat men de laatste tientallen jaren drastisch die grenzen heeft opgeschoven in het openbare leven en het resultaat is zo goed als 0.0
En laat dat nu net de gegronde reden wezen om eraan te mogen sleutelen.

Er wordt zelfs een loopje genomen met de voorwaarde dat er een garantie moet zijn dat men dat niet ongecontroleerd toepast.
Zelfs van profilering is men al niet vies meer.

Niet echt een gunstige evolutie

gehuigert 25 juni 2010 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4838535)
privacy versus veiligheid ... altijd een controversieel onderwerpje ;-)

Kijk , wat ik alleen maar kan vaststellen dat men de laatste tientallen jaren drastisch die grenzen heeft opgeschoven in het openbare leven en het resultaat is zo goed als 0.0
En laat dat nu net de gegronde reden wezen om eraan te mogen sleutelen.

Er wordt zelfs een loopje genomen met de voorwaarde dat er een garantie moet zijn dat men dat niet ongecontroleerd toepast.
Zelfs van profilering is men al niet vies meer.

Niet echt een gunstige evolutie

Het komt af en toe wel eens voor dat daders opgezocht worden door camera's hoor. De bekendste die ik uit mijn hoofd nog herinner is die van Joe Van Holsbeek, maar er zijn zeker en vast nog recentere. En dan spreek ik nog over de misdaden die de media halen, achter de schermen zullen ze beelden wel sneller checken bij een misdaad.

Misdaad is misschien niet teruggedrongen (in aantal) maar het heeft op z'n minst wel al zaken helpen oplossen. Daarom ook dat ik voorstander ben voor camera's in grote steden, daar is procentueel de kans ook groter op misdaad.

Henri1 25 juni 2010 06:59

Camera's zijn alleen acceptabel in gevangenissen om te zien of er geen gevangenen gaan lopen.

Wil je hier Amerikaanse toestanden waar de NSA of de CIA kan zien welk merk onderbroeken je draagt ?

maddox 25 juni 2010 07:07

Ik zie een probleem met de hoeveelheid data indien alle straten van camera's voorzien zijn.
Zeker in combinatie met beeldherkenning, profilering en zelfs "semi-intelligente gedragspatroonherkenning"

Maar uiteindelijk, big brother in't straat, ze doen maar. als je niks misdoet, is er geen probleem.

Helaas, met zulke macht, wanneer "misdoe je niks". Vroeg of laat komt er wel een wetje waarmee groene veters niet meer mogen, en dan heb je ook daar automatisch een extra belasting (boete) mee aan je kloten.

Eigenzinnig 25 juni 2010 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4838540)
Misdaad is misschien niet teruggedrongen (in aantal) maar het heeft op z'n minst wel al zaken helpen oplossen. Daarom ook dat ik voorstander ben voor camera's in grote steden, daar is procentueel de kans ook groter op misdaad.

Het helpt wel degelijk om 'moeilijke' locaties veiliger te maken..

Ik heb niks tegen 'passieve' camerabewaking...ooit heb ik eens op tv gezien dat in de UK een vrouw via een luidspreker tegen haar voeten kreeg omdat ze een peuk op de openbare weg had weggegooid...dat is er wat over..

Dankzij onze 'opmerkzame medeforummer' Raf moet ik toch even medelen dat dit een 'maatschappelijk' thema is en helaas geen binnenlandse politiek..8-)

Raf 25 juni 2010 07:13

Citaat:

Wat is jullie mening?

Een onaanvaardbare schending van de privacy! Hier zou iedereen zich uit alle macht tegen moeten verzetten.

Raf 25 juni 2010 07:15

Dit is trouwens geen politieke discussie. Ze hoort niet thuis in dit subforum.

illwill 25 juni 2010 07:15

Citaat:

Wat is jullie mening?

Wat is het verschil dat men je filmt op openbare plaatsen en dus iedereen jou kan zien of dat je niet word gefilmd en iedereen kan je zien?

Als je niet wil dat anderen zien wat je doet...trja dan moet je thuis binnen je 4 muren gaan zitten.

Eigenzinnig 25 juni 2010 07:15

Raf..meld jij het even aan de mods ?:twisted:

Raf 25 juni 2010 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4838629)
Raf..meld jij het even aan de mods ?:twisted:

Is al gebeurd. 8-)

Eigenzinnig 25 juni 2010 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4838626)
Dit is trouwens geen politieke discussie. Ze hoort niet thuis in dit subforum.

Bedankt..8-)

Raf 25 juni 2010 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4838632)
Bedankt..8-)

Graag gedaan.

illwill 25 juni 2010 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4838603)
Camera's zijn alleen acceptabel in gevangenissen om te zien of er geen gevangenen gaan lopen.

Wil je hier Amerikaanse toestanden waar de NSA of de CIA kan zien welk merk onderbroeken je draagt ?

Alsof iemand interesse heeft in het merk van je onderbroek. Oftewel geef je een echt argument oftewel niet.

illwill 25 juni 2010 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4838624)
Een onaanvaardbare schending van de privacy! Hier zou iedereen zich uit alle macht tegen moeten verzetten.

Als je op straat loopt gaat het al lang niet meer over privacy. :roll:

Raf 25 juni 2010 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 4838640)
Als je op straat loopt gaat het al lang niet meer over privacy. :roll:

Ja, daar gaat het wel over.

Eigenzinnig 25 juni 2010 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4838633)
Graag gedaan.

Echte vrienschap is onbetaalbaar..8-)

Publieke privacy wordt zwaar overroepen..zoals ik al zei worden bij passieve bewaking de beelden enkel bekeken/opgevraagd als er een ernstige aanleiding is..

born2bewild 25 juni 2010 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4838624)

jij hebt misschien veel te verbergen
we mogen er niet aan denken

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be