Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Radio en tv door en voor moslims! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142693)

suqar_7loe 20 augustus 2010 14:41

Radio en tv door en voor moslims!

Citaat:

Moslimexecutieve wil radio en tv door en voor moslims

Als het van de Moslimexecutieve afhangt zendt de openbare omroep vanaf 1 januari 2011 radio- en tv-programma's door en voor moslims uit. De executieve, die alle moslims in België vertegenwoordigt, wil een erkenning om uitzendingen door derden te mogen maken. Dat schrijft De Morgen vandaag.

Dit jaar worden 64 uren en 14 minuten radio en 50 uren tv gemaakt door de zogenaamde derden, levensbeschouwelijke of sociaaleconomische verenigingen. De Vlaamse overheid subsidieert die uitzendingen op de openbare omroep. In 2010 spendeert Vlaanderen 50.808 euro aan de radio-uitzendingen en 1.488.000 euro aan het tv-luik van de derdenprogramma's. Een bedrag dat zes organisaties (een katholieke, een vrijzinnige, een orthodoxe, een protestantse, een joodse en de Gezinsbond) onder elkaar mogen verdelen.

Maar daar komt verandering in. Minister van Media Ingrid Lieten wil volgende maand een oproep uitschrijven om nieuwe kandidaten voor die derdenuitzendingen te vinden. En dan zal de Moslimexecutieve op de eerste rij staan, zegt woordvoerder Mohamed Achaibi. "De moslimgemeenschap in België is wat achtergebleven wanneer het op het gebruiken van de media aankomt. Met die derdenuitzendingen hopen we de publieke opinie juist te kunnen informeren. We gaan de islam anders en beter uitleggen. Nu bestaan er nog te veel misverstanden." (belga/adv)
Wat dit betreft staan ze in Nederland toch wel een stuk verder..

Een mooi initiatief dat ik alleen maar kan goed juichen. De islam en andere religie's hebben evenveel recht op uitzendingen dan andere 'derdenuitzendingen'. Elke zondag wordt de mis uitgezonden op tv, waarom dit dan ook niet?

Nou, het positieve is ook dat de mensen beter geïnformeerd worden over de islam, dit om misverstanden te vermijden. Ik ben alleszins een voorstander..

Xenophon 20 augustus 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4934862)

Een mooi initiatief dat ik alleen maar kan goed juichen. De islam en andere religie's hebben evenveel recht op uitzendingen dan andere 'derdenuitzendingen'. Elke zondag wordt de mis uitgezonden op tv, waarom dit dan ook niet?

Nou, het positieve is ook dat de mensen beter geïnformeerd worden over de islam, dit om misverstanden te vermijden. Ik ben alleszins een voorstander..

Geen probleem zou ik zeggen.

Het is tijd dat het eens goed wordt uigelegd, want er zijn veel mensen die denken dat het allemaal godsdienstwaanzinnigen zijn.

suqar_7loe 20 augustus 2010 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4934919)
Geen probleem zou ik zeggen.

Het is tijd dat het eens goed wordt uigelegd, want er zijn veel mensen die denken dat het allemaal godsdienstwaanzinnigen zijn.

Inderdaad.

Eigenzinnig 20 augustus 2010 15:21

Alleen als het volledig in het nederlands/frans is...geen vreemd gebrabbel op de openbare tv..

suqar_7loe 20 augustus 2010 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4934946)
Alleen als het volledig in het nederlands/frans is...geen vreemd gebrabbel op de openbare tv..

Jep, daar volg ik u in. Eventueel kan men voor de Arabisch/Turkstaligen ondertitelen.

Steve_M 20 augustus 2010 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4934862)

Volledig mee eens, maar is er dan iemand die de moslims dat recht ontzegt? Volgens mij is de VRT zelfs wettelijk verplicht om zulke uitzendingen (net zoals die van de protestanten, de joden enz. - veelal op zondagavond rond een uur of elf) uit te zenden. Maar dan moeten er natuurlijk wel programma's aangeleverd worden.

maddox 20 augustus 2010 16:29

Schot voor open doel.

http://www.youtube.com/watch?v=Y45H60ETE9o

suqar_7loe 20 augustus 2010 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4935053)

Der staan leuke tussen :lol:

Laat ons hopen dat het programma er een tikkeltje anders uit zou zien.

lombas 20 augustus 2010 16:40

Ik heb geen probleem met islamitische omroepen, boedhistische zenders, hindoeïstische duivenslachtrituelen en whatnot...

Enige voorwaarde is dat als ze op de publieke zender komen, de vertelstem op zijn minst Nederlandstalig dient te zijn.

Niet zoals op de Nederlandse openbare omroep Arabisch met Turks/Nederlandse ondertiteling enzovoort.

Uiteraard mag ondertiteling via teletekst (zoals voor slechthorenden en doven) in het Arabisch of Turks wel mogelijk zijn. Waar trek je dan echter de grens, want de Pakistaanse minderhoud voelt zich dan achteruit gesteld... Maar goed, dat is een politiek probleem, niet het mijne.

suqar_7loe 20 augustus 2010 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4934955)
Volledig mee eens, maar is er dan iemand die de moslims dat recht ontzegt? Volgens mij is de VRT zelfs wettelijk verplicht om zulke uitzendingen (net zoals die van de protestanten, de joden enz. - veelal op zondagavond rond een uur of elf) uit te zenden. Maar dan moeten er natuurlijk wel programma's aangeleverd worden.

Tja dat ligt natuurlijk ook in de handen van die executieven (en andere moslims) hé. Ik heb zo een gevoel dat het bij woorden zal blijven, daarvoor ken ik ze te goed. Laat ons hopen dat ze het deze keer serieus nemen.

Xenophon 20 augustus 2010 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4935066)
Ik heb geen probleem met islamitische omroepen, boedhistische zenders, hindoeïstische duivenslachtrituelen en whatnot...

Enige voorwaarde is dat als ze op de publieke zender komen, de vertelstem op zijn minst Nederlandstalig dient te zijn.

Niet zoals op de Nederlandse openbare omroep Arabisch met Turks/Nederlandse ondertiteling enzovoort.

Uiteraard mag ondertiteling via teletekst (zoals voor slechthorenden en doven) in het Arabisch of Turks wel mogelijk zijn. Waar trek je dan echter de grens, want de Pakistaanse minderhoud voelt zich dan achteruit gesteld... Maar goed, dat is een politiek probleem, niet het mijne.

En waarom is dat nodig?

suqar_7loe 20 augustus 2010 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4935066)

Akkoord, maar ik vind het niet nodig dat de vertelstem constant Nederlandstalig moet zijn. Het zou aangenamer zijn maar het hoeft niet.

Nynorsk 20 augustus 2010 17:15

Iedere week een portie van dit: http://www.dailymotion.com/video/xd3...ne-taouil_news

Zal natuurlijk niet zo goed zijn voor de integratie, maar goed.

Xenophon 20 augustus 2010 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4935121)
Iedere week een portie van dit: http://www.dailymotion.com/video/xd3...ne-taouil_news

Zal natuurlijk niet zo goed zijn voor de integratie, maar goed.

Welke integratie?

xrc 20 augustus 2010 17:37

Goh, niemand houdt moslims tegen om een programma te maken en daarbij aan te kloppen bij de verschillende TV-stations, maar waarom moet dat altijd met overheidsgeld?
Kunnen moslims dat niet zelf financieren dan?

Ten eerste vind ik niet dat je alle Vlamingen kan dwingen te betalen voor de programma's van allerhande groeperingen, die een uitlaatklep wensen. Want in welke mate verschillen de islam met pakweg scientology of zelfs met een lokale scouts-groep?
In wezen is daar geen verschil dat maakt dat we voor het een wel tijd en geld moeten vrijmaken en voor het ander niet.

Ten tweede zou het een veel mooier gebaar zijn van die derden als ze dit zelf zouden financieren, of dat ze op z'n minst zelf de nodige financiële middelen vrijmaken.
"Hier u hebt ervoor betaalt, nu kan u er even goed eens naar kijken." zeggen tegen de belastingbetaler, dat wringt wat.

Karma 20 augustus 2010 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 4935064)
Der staan leuke tussen :lol:

Laat ons hopen dat het programma er een tikkeltje anders uit zou zien.

geiten neuken doe je zo
het rad van terreur
wie heeft de langste baard

...

Karma 20 augustus 2010 18:29

Geen probleem met religieuze uitzendingen maar ... ik vind dat dit niet met belastinggeld moet gefinancierd worden. Ook niet de katholieke, orthodoxe, protestantse of what ever.

Mambo 20 augustus 2010 19:26

Op iedere allochtoon zijn huis staat een schotel antenne waar ze wel 500 religieuze zenders in hun eigen taal mee zitten te bekijken.
Dat zal wel volstaan zeker om hun portie godsdienst en politiek binnen te hebben voor de dag om is?

artisjok 20 augustus 2010 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door xrc (Bericht 4935143)
Goh, niemand houdt moslims tegen om een programma te maken en daarbij aan te kloppen bij de verschillende TV-stations, maar waarom moet dat altijd met overheidsgeld?
Kunnen moslims dat niet zelf financieren dan?

Ten eerste vind ik niet dat je alle Vlamingen kan dwingen te betalen voor de programma's van allerhande groeperingen, die een uitlaatklep wensen. Want in welke mate verschillen de islam met pakweg scientology of zelfs met een lokale scouts-groep?
In wezen is daar geen verschil dat maakt dat we voor het een wel tijd en geld moeten vrijmaken en voor het ander niet.

Ten tweede zou het een veel mooier gebaar zijn van die derden als ze dit zelf zouden financieren, of dat ze op z'n minst zelf de nodige financiële middelen vrijmaken.
"Hier u hebt ervoor betaalt, nu kan u er even goed eens naar kijken." zeggen tegen de belastingbetaler, dat wringt wat.

Alle Vlamingen worden wel verplicht mee te betalen voor Katholieke; Protestantse en Joodse programma's/religiebeleving.

(En voor voetbal op TV; dit geheel terzijde)

Scarabaeida 20 augustus 2010 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4934946)

Het is dan ook in het Nederlands, en als de taal overschakelt naar het Arabisch of het Turks ondertitelt men het. Nederlands wordt ook ondertiteld in het Arabisch of het Turks (soms ontbreekt de Arabische ondertiteling).
Maar de meeste Moslims in Nederland schragen een Nederlandstalige cultuur of proberen daarnaar te streven.

In Nederland is men minder laiek en gaat het sowieso vaker over religie op hun openbare omroep (NED 2 is het kanaal). Men biedt ook aandacht aan andere religies als de Rooms-Katholieke Kerk en de Islam. Het Jodendom soms ook, denk ik (hoewel hun gemeenschap klein is).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be