Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2010, 14:41   #1
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard Radio en tv door en voor moslims!

Citaat:
Moslimexecutieve wil radio en tv door en voor moslims

Als het van de Moslimexecutieve afhangt zendt de openbare omroep vanaf 1 januari 2011 radio- en tv-programma's door en voor moslims uit. De executieve, die alle moslims in België vertegenwoordigt, wil een erkenning om uitzendingen door derden te mogen maken. Dat schrijft De Morgen vandaag.

Dit jaar worden 64 uren en 14 minuten radio en 50 uren tv gemaakt door de zogenaamde derden, levensbeschouwelijke of sociaaleconomische verenigingen. De Vlaamse overheid subsidieert die uitzendingen op de openbare omroep. In 2010 spendeert Vlaanderen 50.808 euro aan de radio-uitzendingen en 1.488.000 euro aan het tv-luik van de derdenprogramma's. Een bedrag dat zes organisaties (een katholieke, een vrijzinnige, een orthodoxe, een protestantse, een joodse en de Gezinsbond) onder elkaar mogen verdelen.

Maar daar komt verandering in. Minister van Media Ingrid Lieten wil volgende maand een oproep uitschrijven om nieuwe kandidaten voor die derdenuitzendingen te vinden. En dan zal de Moslimexecutieve op de eerste rij staan, zegt woordvoerder Mohamed Achaibi. "De moslimgemeenschap in België is wat achtergebleven wanneer het op het gebruiken van de media aankomt. Met die derdenuitzendingen hopen we de publieke opinie juist te kunnen informeren. We gaan de islam anders en beter uitleggen. Nu bestaan er nog te veel misverstanden." (belga/adv)
Wat dit betreft staan ze in Nederland toch wel een stuk verder..

Een mooi initiatief dat ik alleen maar kan goed juichen. De islam en andere religie's hebben evenveel recht op uitzendingen dan andere 'derdenuitzendingen'. Elke zondag wordt de mis uitgezonden op tv, waarom dit dan ook niet?

Nou, het positieve is ook dat de mensen beter geïnformeerd worden over de islam, dit om misverstanden te vermijden. Ik ben alleszins een voorstander..

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 20 augustus 2010 om 14:49.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 15:06   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht

Een mooi initiatief dat ik alleen maar kan goed juichen. De islam en andere religie's hebben evenveel recht op uitzendingen dan andere 'derdenuitzendingen'. Elke zondag wordt de mis uitgezonden op tv, waarom dit dan ook niet?

Nou, het positieve is ook dat de mensen beter geïnformeerd worden over de islam, dit om misverstanden te vermijden. Ik ben alleszins een voorstander..
Geen probleem zou ik zeggen.

Het is tijd dat het eens goed wordt uigelegd, want er zijn veel mensen die denken dat het allemaal godsdienstwaanzinnigen zijn.
Oud 20 augustus 2010, 15:20   #3
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Geen probleem zou ik zeggen.

Het is tijd dat het eens goed wordt uigelegd, want er zijn veel mensen die denken dat het allemaal godsdienstwaanzinnigen zijn.
Inderdaad.
Oud 20 augustus 2010, 15:21   #4
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Alleen als het volledig in het nederlands/frans is...geen vreemd gebrabbel op de openbare tv..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 15:23   #5
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Alleen als het volledig in het nederlands/frans is...geen vreemd gebrabbel op de openbare tv..
Jep, daar volg ik u in. Eventueel kan men voor de Arabisch/Turkstaligen ondertitelen.
Oud 20 augustus 2010, 15:26   #6
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volledig mee eens, maar is er dan iemand die de moslims dat recht ontzegt? Volgens mij is de VRT zelfs wettelijk verplicht om zulke uitzendingen (net zoals die van de protestanten, de joden enz. - veelal op zondagavond rond een uur of elf) uit te zenden. Maar dan moeten er natuurlijk wel programma's aangeleverd worden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 16:29   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Schot voor open doel.

http://www.youtube.com/watch?v=Y45H60ETE9o
Oud 20 augustus 2010, 16:39   #8
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Der staan leuke tussen

Laat ons hopen dat het programma er een tikkeltje anders uit zou zien.
Oud 20 augustus 2010, 16:40   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen probleem met islamitische omroepen, boedhistische zenders, hindoeïstische duivenslachtrituelen en whatnot...

Enige voorwaarde is dat als ze op de publieke zender komen, de vertelstem op zijn minst Nederlandstalig dient te zijn.

Niet zoals op de Nederlandse openbare omroep Arabisch met Turks/Nederlandse ondertiteling enzovoort.

Uiteraard mag ondertiteling via teletekst (zoals voor slechthorenden en doven) in het Arabisch of Turks wel mogelijk zijn. Waar trek je dan echter de grens, want de Pakistaanse minderhoud voelt zich dan achteruit gesteld... Maar goed, dat is een politiek probleem, niet het mijne.
Oud 20 augustus 2010, 16:41   #10
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Volledig mee eens, maar is er dan iemand die de moslims dat recht ontzegt? Volgens mij is de VRT zelfs wettelijk verplicht om zulke uitzendingen (net zoals die van de protestanten, de joden enz. - veelal op zondagavond rond een uur of elf) uit te zenden. Maar dan moeten er natuurlijk wel programma's aangeleverd worden.
Tja dat ligt natuurlijk ook in de handen van die executieven (en andere moslims) hé. Ik heb zo een gevoel dat het bij woorden zal blijven, daarvoor ken ik ze te goed. Laat ons hopen dat ze het deze keer serieus nemen.
Oud 20 augustus 2010, 17:09   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb geen probleem met islamitische omroepen, boedhistische zenders, hindoeïstische duivenslachtrituelen en whatnot...

Enige voorwaarde is dat als ze op de publieke zender komen, de vertelstem op zijn minst Nederlandstalig dient te zijn.

Niet zoals op de Nederlandse openbare omroep Arabisch met Turks/Nederlandse ondertiteling enzovoort.

Uiteraard mag ondertiteling via teletekst (zoals voor slechthorenden en doven) in het Arabisch of Turks wel mogelijk zijn. Waar trek je dan echter de grens, want de Pakistaanse minderhoud voelt zich dan achteruit gesteld... Maar goed, dat is een politiek probleem, niet het mijne.
En waarom is dat nodig?
Oud 20 augustus 2010, 17:12   #12
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Akkoord, maar ik vind het niet nodig dat de vertelstem constant Nederlandstalig moet zijn. Het zou aangenamer zijn maar het hoeft niet.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 20 augustus 2010 om 17:13.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 17:15   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Iedere week een portie van dit: http://www.dailymotion.com/video/xd3...ne-taouil_news

Zal natuurlijk niet zo goed zijn voor de integratie, maar goed.
Oud 20 augustus 2010, 17:24   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Iedere week een portie van dit: http://www.dailymotion.com/video/xd3...ne-taouil_news

Zal natuurlijk niet zo goed zijn voor de integratie, maar goed.
Welke integratie?
Oud 20 augustus 2010, 17:37   #15
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Goh, niemand houdt moslims tegen om een programma te maken en daarbij aan te kloppen bij de verschillende TV-stations, maar waarom moet dat altijd met overheidsgeld?
Kunnen moslims dat niet zelf financieren dan?

Ten eerste vind ik niet dat je alle Vlamingen kan dwingen te betalen voor de programma's van allerhande groeperingen, die een uitlaatklep wensen. Want in welke mate verschillen de islam met pakweg scientology of zelfs met een lokale scouts-groep?
In wezen is daar geen verschil dat maakt dat we voor het een wel tijd en geld moeten vrijmaken en voor het ander niet.

Ten tweede zou het een veel mooier gebaar zijn van die derden als ze dit zelf zouden financieren, of dat ze op z'n minst zelf de nodige financiële middelen vrijmaken.
"Hier u hebt ervoor betaalt, nu kan u er even goed eens naar kijken." zeggen tegen de belastingbetaler, dat wringt wat.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 18:27   #16

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Der staan leuke tussen

Laat ons hopen dat het programma er een tikkeltje anders uit zou zien.
geiten neuken doe je zo
het rad van terreur
wie heeft de langste baard

...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 18:29   #17

Karma's schermafbeelding

Standaard

Geen probleem met religieuze uitzendingen maar ... ik vind dat dit niet met belastinggeld moet gefinancierd worden. Ook niet de katholieke, orthodoxe, protestantse of what ever.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 19:26   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op iedere allochtoon zijn huis staat een schotel antenne waar ze wel 500 religieuze zenders in hun eigen taal mee zitten te bekijken.
Dat zal wel volstaan zeker om hun portie godsdienst en politiek binnen te hebben voor de dag om is?
Oud 20 augustus 2010, 19:45   #19
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Goh, niemand houdt moslims tegen om een programma te maken en daarbij aan te kloppen bij de verschillende TV-stations, maar waarom moet dat altijd met overheidsgeld?
Kunnen moslims dat niet zelf financieren dan?

Ten eerste vind ik niet dat je alle Vlamingen kan dwingen te betalen voor de programma's van allerhande groeperingen, die een uitlaatklep wensen. Want in welke mate verschillen de islam met pakweg scientology of zelfs met een lokale scouts-groep?
In wezen is daar geen verschil dat maakt dat we voor het een wel tijd en geld moeten vrijmaken en voor het ander niet.

Ten tweede zou het een veel mooier gebaar zijn van die derden als ze dit zelf zouden financieren, of dat ze op z'n minst zelf de nodige financiële middelen vrijmaken.
"Hier u hebt ervoor betaalt, nu kan u er even goed eens naar kijken." zeggen tegen de belastingbetaler, dat wringt wat.
Alle Vlamingen worden wel verplicht mee te betalen voor Katholieke; Protestantse en Joodse programma's/religiebeleving.

(En voor voetbal op TV; dit geheel terzijde)
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 20:46   #20
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het is dan ook in het Nederlands, en als de taal overschakelt naar het Arabisch of het Turks ondertitelt men het. Nederlands wordt ook ondertiteld in het Arabisch of het Turks (soms ontbreekt de Arabische ondertiteling).
Maar de meeste Moslims in Nederland schragen een Nederlandstalige cultuur of proberen daarnaar te streven.

In Nederland is men minder laiek en gaat het sowieso vaker over religie op hun openbare omroep (NED 2 is het kanaal). Men biedt ook aandacht aan andere religies als de Rooms-Katholieke Kerk en de Islam. Het Jodendom soms ook, denk ik (hoewel hun gemeenschap klein is).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be