Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Vanavond crisis, of witte rook? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142948)

gertc 28 augustus 2010 08:10

Vanavond crisis, of witte rook?

Citaat:

Di Rupo heeft er een ultiem voorstel ter tafel gelegd met de voorwaarden voor een akkoord over de aartsmoeilijke dossiers Brussel en BHV, waarop hij vandaag tegen 16 uur een antwoord verwacht. Volgens het voorstel van de preformateur moet er in ruil voor de splitsing van BHV meteen bijkomend geld voor Brussel komen, en moet die financiering op een structurele basis geregeld worden.
Gaat dit voorstel aanvaard worden, waarna de eigenlijke formatie kan beginnen? Of is het onaanvaardbaar, en komen we in een crisis?

fredo2008 28 augustus 2010 08:17

En is men nu de financieringswet zelf alweer vergeten? Waar zijn de garanties voor uitwerking in het voorstel van EDR?

Another Jack 28 augustus 2010 08:19

Vanavond?

Na 3 jaar palaveren is dat ondertussen deadline 63 ...

den ambetantsten 28 augustus 2010 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4948081)
Vanavond?

De krijger is ongetwijfeld moe en doet nog dodo. Gun een ander ook eens iets hé zeg!

Raven 28 augustus 2010 08:37

was dit nu een CD&V regering dan was het akkoord simpelweg de Franse eisen met een CD&V handtekening eronder.... dat had vooral zoveel tijd nodig omdat zelfs voor een tsjeef die harde schot recht in de kloten (aka die handtekening zetten) toch wel pijn moest doen.

Nu men echter te maken heeft met een praatpartner die een overtuiging heeft van "een akkoord als een kan, niks als het moet" liggen de kaarten wat anders natuurlijk.

We kunnen hopen op witte soep...

fredo2008 28 augustus 2010 08:44

Carl Devos ziet het allelszins niet zitten... :-D

speurneus 28 augustus 2010 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4948089)
was dit nu een CD&V regering dan was het akkoord simpelweg de Franse eisen met een CD&V handtekening eronder.... dat had vooral zoveel tijd nodig omdat zelfs voor een tsjeef die harde schot recht in de kloten (aka die handtekening zetten) toch wel pijn moest doen.

...

Wat hebben de Fransen hiermee te maken?

De schoofzak 28 augustus 2010 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4948081)
Vanavond?

Hoes ??

Toen kleine Croo de stekker uittrok, stonden ze op een minuutje van een akkoord ...
waarom zou dat minuutje langer moeten duren dan vanavond ??

(ik denk niet dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen of ze vanavond gaan klaarkomen;
ik heb er toch nog niets van gelezen, niet in deze draad, niet in andere draden, en niet in de gazetten)

Ik begin stilaan wel overtuigd te geraken dat we met een hoed moeten rondgaan om geld in te zamelen voor een standbeeld van kleine Croo.
Wat een gunstige wind heeft die man niet doen waaien voor de Vlaamse Zaak !!
(niet in het minst het op de achtergrond dringen van zijn eigen partij ...)

fredo2008 28 augustus 2010 12:29

Gaat NVA het ultiem voorstel nu aanvaarden of niet? Wat is jullie inschatting? Toch nog proberen een akkoord uit de brand te slepen, of is het vertrouwen te diep geschonden?

gehuigert 28 augustus 2010 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 4948354)
Gaat NVA het ultiem voorstel nu aanvaarden of niet? Wat is jullie inschatting? Toch nog proberen een akkoord uit de brand te slepen, of is het vertrouwen te diep geschonden?

Ik denk nee

duveltje382 28 augustus 2010 12:34

Dagdromers,kan gewoon nooit lukken,vuur en water proberen verzoenen?

fredo2008 28 augustus 2010 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 4948363)
Dagdromers,kan gewoon nooit lukken,vuur en water proberen verzoenen?

Ben ook van mening dat NVA hiermee niet naar huis kan hoor, vind het gewoon raar dat de media zo weinig aandacht besteden aan het ultimatum. Lijkt me toch D-day vandaag. Met de ijzerbedevaart morgen en de partijbureaus maandag...

duveltje382 28 augustus 2010 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 4948369)
Ben ook van mening dat NVA hiermee niet naar huis kan hoor, vind het gewoon raar dat de media zo weinig aandacht besteden aan het ultimatum. Lijkt me toch D-day vandaag. Met de ijzerbedevaart morgen en de partijbureaus maandag...

Ze kunnen gewoon geen nieuwe verkiezingen meer veroorloven ,iemand zal nu de zwarte piet zijn,maar wie hé?

Gwyndion 28 augustus 2010 14:58

Ik denk niet dat BDW en zeker het NV-A congres zomaar ja gaat knikken omdat Di Rupo eens dreigt. Zeker niet als we in kaart brengen dat BDW nog niet tevreden was over de hervormingen en de Brusselse herfinanciëring aan de financiërignswet wenst te koppelen. Als je dan nog eens uitspraken van Milquet in de trend van "We hebben de Vlamingen een peer gestoofd, die hervormde financiëringswet kan nog wel een tijdje wachten"... Ik vermoed dat Di Rupo blufpoker aan het spelen is maar ik betwijfel dat zijn hand goed genoeg is. Hij heeft simpelweg te vaak de kaart van de Franstaligen getrokken.

gehuigert 28 augustus 2010 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 4948583)
Ik denk niet dat BDW en zeker het NV-A congres zomaar ja gaat knikken omdat Di Rupo eens dreigt. Zeker niet als we in kaart brengen dat BDW nog niet tevreden was over de hervormingen en de Brusselse herfinanciëring aan de financiërignswet wenst te koppelen. Als je dan nog eens uitspraken van Milquet in de trend van "We hebben de Vlamingen een peer gestoofd, die hervormde financiëringswet kan nog wel een tijdje wachten"... Ik vermoed dat Di Rupo blufpoker aan het spelen is maar ik betwijfel dat zijn hand goed genoeg is. Hij heeft simpelweg te vaak de kaart van de Franstaligen getrokken.

Hij heeft nochtans een deel van die responsabilisering erdoor gekregen bij de Franstaligen enzo hoor. Neutraal zal hij nooit zijn maar of het te vaak was? Ik vond van niet

kelt 28 augustus 2010 15:07

....als de financiering van Brussel op een "strukturele basis" geregeld kan worden (ipv "ad-hoc" zoals totnogtoe),dan is het allemaal het bestuderen waard.....

Het geval Brussel moet in ieder geval grondig bekeken worden(de combinatie van regerings- en zakencentra-zetels in een zee van verkruimelende deelgemeentes is hoogstens de hoofdstad van een bananenrepubliek waardig),dat betekent onvermijdelijk"centjes",maar het is heel erg ambetant dat dit,in sé niet communautair probleem al een tijdje aan het karretje van BHV hangt... :evil:

Gwyndion 28 augustus 2010 15:15

Gehuigert het is niet omdat hij een deel doet dat hij zelfs in de buurt komt van neutraliteit. Het is evenmin zo dat responsabilisering uitsluitend voordelen bied voor Vlaanderen, integendeel. Ik vraag me simpelweg af hoe de regering, wat al een aannemende is dat de pre- en formatie slagen, enige slagkracht kan hebben. Nu is het al over eenderd wat problemen. Ik voorzie een grote crisis wanneer ze de besparingen gaan bespreken (en de ministerposten).

Hollander 28 augustus 2010 15:34

Citaat:

men moet uiteraard alles geprobeerd hebben nietwaar? en uitsluitend bij grote onredelijkheid aan franstalige kant, zoals het willen van compensaties voor het schoon splitsen van BHV om recht te doen aan de Grondwet, ja dan kan men niet anders dan staatsmanschappelijk de stekker eruit trekken.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=197

Hertog Joost 28 augustus 2010 16:08

Ik heb sterk de indruk dat het plat gaan of het laten pluimen een standaard ritueel is voor de Vlamingen bij het vormen van een regering met de Walen.

Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven.

Henri1 28 augustus 2010 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost (Bericht 4948693)
Ik heb sterk de indruk dat het plat gaan of het laten pluimen een standaard ritueel is voor de Vlamingen bij het vormen van een regering met de Walen.

Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven.

Hoe zit het ondertussen in Den haag ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be