Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Split brains: One part atheist One part theist (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143400)

Amon_Re 6 september 2010 23:37

Split brains: One part atheist One part theist

Citaat:

Neurologist VS Ramachandran explains the case of split-brain patients with one hemisphere without a belief in a god, and the other with a belief in a god. (Clip taken from talk at 2006 Beyond Belief Conference, link below)
http://www.youtube.com/watch?v=PFJPtVRlI64

Meer bewijs dat religie niets meer is dan een bijproduct van de hersenen

Inno 6 september 2010 23:42

Was jij maar een bijproduct van mijn hersenen. :lol:

Neen, dat bewijst toch niet zeggen dat godsdienst puur in het kopke zit.

Amon_Re 6 september 2010 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4968151)
Was jij maar een bijproduct van mijn hersenen. :lol:

Neen, dat bewijst toch niet zeggen dat godsdienst puur in het kopke zit.

Godsdienst niet, geloof wel.

Inno 6 september 2010 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968156)
Godsdienst niet, geloof wel.

Dan zijn de meeste mensen gek?

Amon_Re 6 september 2010 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4968160)
Dan zijn de meeste mensen gek?

Gek? Nee, absoluut niet, niet meer dan bv linkshandigen gek zijn. Het verklaart wel waarom de ene gelooft & de andere niet. Ik zou zelfs durven stellen dat deze eigenschap een positieve eigenschap was in de evolutie van de mens. De vraag is, als deze stelling klopt (geloof zit'm tussen de oren, er is geen waarheid aan), wat is de impact hiervan op gelovigen?

Inno 7 september 2010 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968163)
Gek? Nee, absoluut niet, niet meer dan bv linkshandigen gek zijn. Het verklaart wel waarom de ene gelooft & de andere niet. Ik zou zelfs durven stellen dat deze eigenschap een positieve eigenschap was in de evolutie van de mens. De vraag is, als deze stelling klopt (geloof zit'm tussen de oren, er is geen waarheid aan), wat is de impact hiervan op gelovigen?

Ik denk dat die theorie geen enkele gelovige zal doen verschieten en ze zullen verder doen met wat ze bezig zijn.

Amon_Re 7 september 2010 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4968168)
Ik denk dat die theorie geen enkele gelovige zal doen verschieten en ze zullen verder doen met wat ze bezig zijn.

'Geen enkele' zou ik niet zeggen.

Heftruck 7 september 2010 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968148)

Persoonlijkheid, ego, rationaliteit, zicht, gehoor, gevoel, creativiteit &tc zijn ook allemaal bijproducten van uw hersenen.

Cherry-picking en woorden verdraaien, Amon_Re. Bad, bad boy.

Inno 7 september 2010 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968170)
'Geen enkele' zou ik niet zeggen.

Als er een gelovige daarvoor valt, dan zal het wel zijn omdat ie alreeds zijn geloof verloren heeft, of toch serieus aan het twijfelen was.

Amon_Re 7 september 2010 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4968173)
Persoonlijkheid, ego, rationaliteit, zicht, gehoor, gevoel, creativiteit &tc zijn ook allemaal bijproducten van uw hersenen.

Cherry-picking en woorden verdraaien, Amon_Re. Bad, bad boy.

1) Ik ontken nergens dat die kwaliteiten bijproducten zijn van de hersenen
2) Woorden verdraaien? Welke woorden heb ik verdraaid? Verklaar u nader

Discobitch 7 september 2010 00:44

Bewijs! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA DAWKINS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Discobitch 7 september 2010 00:45

Stop eens met dat ergelijk, kortzichtig en bekrompen gedoe.

Jullie zijn intolerante, bekrompen Vlaamse kleinstedelingen.
Er is een wereld buiten Bortmeerbeek hoor.

Alboreto 7 september 2010 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4968196)

Stop eens met die ergerlijke off-topic rants in allerhande draden.

Distel 7 september 2010 08:13

Citaat:

Wat bekrompen van jou toch...

Visjnu 7 september 2010 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968148)

Ik kan het filmpje hier niet zien, maar een vreemde conclusie als je weet dat Ramachandran zelf Hindu is.

Amon_Re 7 september 2010 09:11

Citaat:

Wat een arrogantie, heb je soms ook inhoudelijke reacties of ben jij de nieuwe forum troll?

Amon_Re 7 september 2010 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4968407)
Ik kan het filmpje hier niet zien, maar een vreemde conclusie als je weet dat Ramachandran zelf Hindu is.

Die conclusie is wat ik ervan maak, niet wat Ramachandran ervan maakt.

Heftruck 7 september 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968413)
Die conclusie is wat ik ervan maak, niet wat Ramachandran ervan maakt.

Het irritante is de arrogantie waarmee ge uw claims voor waarheid aanneemt. Weinig verschil tussen u en dogmatische gelovigen. Ge doet niets anders als selectief interpreteren zodat het uw denkkader goed uitkomt.

Natuurlijk wordt religie ervaren door de hersenen. Of onze hersenen de bron dan wel de ontvanger zijn is onmogelijk te weten. De vraag is zelfs of er wel een dergelijk onderscheid te maken valt. Verder vertelt dit ons niets over de 'religieuze ervaring' of de betekenis daarvan.

Religie is niet 'maar een bijproduct van de hersenen', het is 'ook een bijproduct van de hersenen'. De arrogantie van uw denigrerende woorden t.o.v. onze hersenen is echt ergerlijk. En volstrekt onwetenschappelijk.

Heftruck 7 september 2010 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4968411)
Wat een arrogantie, heb je soms ook inhoudelijke reacties of ben jij de nieuwe forum troll?

De dag dat uw reacties wat meer inhoud bevatten dan een dogmatische kruistocht tegen alles wat naar christendom riekt, dan moogt ge iets zeggen over trollen. Tot dan zou het interessant zijn wat bescheidener te zijn over uw eigen capaciteiten.

Amon_Re 7 september 2010 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4968433)
Het irritante is de arrogantie waarmee ge uw claims voor waarheid aanneemt. Weinig verschil tussen u en dogmatische gelovigen. Ge doet niets anders als selectief interpreteren zodat het uw denkkader goed uitkomt.

Dit is een dicsussieforum, het staat je altijd vrij om aan te tonen waar & wanneer ik dogmatisch ben of selectieve interpretaties zou doen.

De post die ik maakte is simpel, de quote bevat de mening van Ramachandran, wat er onder staat is wat ik er van vindt, het staat je altijd vrij om mijn mening te ontkrachten ipv als een arrogante zak op de man te spelen, want dat is wat je hier aan't doen bent.

Citaat:

Natuurlijk wordt religie ervaren door de hersenen. Of onze hersenen de bron dan wel de ontvanger zijn is onmogelijk te weten.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, indien de hersenen op een of andere wijze een signaal of wat dan ook zouden waarnemen, dan is dit aantoonbaar, we weten bijlange nog niet alles over het brein, maar de zaken die we wél weten brengen mij tot de hypothese dat geloof effectief niets meer is dan een biologisch product & dat er helemaal geen god is.

Zonder god vallen de meeste religiën dan ook omver, en nu we tegenwoordig ongelovigen niet meer afmaakt zien we ook een toename van niet-gelovigen.

Als de neiging om te geloven effectief verbonden is met bepaalde hersenconstructies is het goed mogelijk dat deze constructie niet bij iedereen aanwezig is, of anders gestructureerd, net zoals bv linkshandige mensen, homoseksualiteit en een hele resem andere dingen.

Citaat:

De vraag is zelfs of er wel een dergelijk onderscheid te maken valt.
Volgens mij is het onderscheid wel te maken, de hersenen zijn biologisch, door onderzoek is te achterhalen welke stimuli invloed hebben op de weefsels die betrokken zijn, en als we kunnen achterhalen welk onderdeel van de hersenen verantwoordelijk is voor de gewaarwording kan men ook onderzoeken waarom de ene wel & de andere niet deze gewaarwording ervaart.

Citaat:

Verder vertelt dit ons niets over de 'religieuze ervaring' of de betekenis daarvan.
In tegendeel, als het een biologische functie is, dan heeft ze, of had ze een nut, men kan onderzoeken welke evoluties nodig waren om tot deze eigenschap te komen & waarom.

Citaat:

Religie is niet 'maar een bijproduct van de hersenen', het is 'ook een bijproduct van de hersenen'. De arrogantie van uw denigrerende woorden t.o.v. onze hersenen is echt ergerlijk. En volstrekt onwetenschappelijk.
Dus... deze hele rant van je is omdat ik het woordje 'maar' gebruikte ipv 'ook'?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be