Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   simpel idee om treinreizen meer comfortabel te maken voor de meerderheid van de mense (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143533)

Tamam 10 september 2010 11:37

simpel idee om treinreizen meer comfortabel te maken voor de meerderheid van de mense
 
schaf in godsnaam die eerste klasse af!

hoe enerverend is het niet om in een bomvolle trein geen zitplaats te vinden en dan te passeren door een wagon van de eerste klas waar een hoogstens 15 mensen zitten?

ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

bijkomende opmerking: brengt het systeem van de eerste klas bij de NMBS echt zoveel extra geld in het laatje?

brother paul 10 september 2010 11:53

ik vraag mij af of ze ooit al het rendement uitgerekend hebben van hun eersteklas wagen.
gezien de NMBS in zijn geheel gesubsidieerd wordt en niet rendabel is , vermoed ik sowieso dat die eersteklas wagen zeker niet rendabel is.

nihao 10 september 2010 12:16

Die eersteklas is er toch voor wat de NMBS noemt de 'keuzereiziger' ?
De man die niet echt verplicht is om de trein te nemen omwille van een sociaal abonnement of zo ??
En die er dus waarschijnlijk om die reden dan ook niet zit ???

backfire 10 september 2010 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4975274)
schaf in godsnaam die eerste klasse af!

hoe enerverend is het niet om in een bomvolle trein geen zitplaats te vinden en dan te passeren door een wagon van de eerste klas waar een hoogstens 15 mensen zitten?

ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

bijkomende opmerking: brengt het systeem van de eerste klas bij de NMBS echt zoveel extra geld in het laatje?

Als er geen plaats is in tweede klasse, ga ik in eerste klasse zitten.

Zwitser 10 september 2010 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4975274)
ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

Het probleem is juist dat de ticketten (en vooral de abonnementen) veel te goedkoop zijn. Het gevolg is dat de reiziger niet de hoofdinkomstenbron is voor de NMBS, en dus ook niet veel telt.

Zwitser 10 september 2010 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4975416)
Als er geen plaats is in tweede klasse, ga ik in eerste klasse zitten.

En in principe mag je dat ook, als mag de conducteur dan wel van je vragen dat je het verschil bijbetaalt.

Tamam 10 september 2010 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 4975420)
Het probleem is juist dat de ticketten (en vooral de abonnementen) veel te goedkoop zijn. Het gevolg is dat de reiziger niet de hoofdinkomstenbron is voor de NMBS, en dus ook niet veel telt.

ticketten veel te goedkoop? 8O

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.

Specksnyder 10 september 2010 15:24

In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

manta 10 september 2010 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder (Bericht 4975547)
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

Mss ineens een stoeltje op't dak voor de eeuwige klagers ??? :roll:

Tamam 10 september 2010 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder (Bericht 4975547)
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

drugs + politics.be. :lol:

Inno 10 september 2010 18:37

ik heb mij dit ook paar keer zitten afvragen, er zit daar geen kat.

misschien 3de klasse weer invoeren voor degene die niet veel willen betalen en blij zijn op houten bankjes.

PeterCC 10 september 2010 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4975478)
ticketten veel te goedkoop? 8O

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.

Maakt niet uit. De ticketprijs kan van geen kanten de kosten dekken. De NMBS haalt iets van een 300 miljoen inkomsten uit tickets en ongeveer een even groot bedrag uit het transport van goederen. Daarbovenop heeft de NMBS jaarlijks nog een dikke 3 miljard Euro aan subsidies uit belastinggeld nodig om te kunnen overleven. Dat schets de situatie.
Tamam heeft het bij het rechte eind: de NMBS leeft niet dankzij haar klanten maar dankzij belastinggeld. Haar prioriteiten zullen navenant zijn.

Specksnyder 10 september 2010 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4975665)
Mss ineens een stoeltje op't dak voor de eeuwige klagers ??? :roll:

Uitstekend voorstel. Ik vrees alleen dat we met 1 stoeltje niet gaan toekomen.

Discobitch 11 september 2010 00:40

Het punt van de eerste klasse is dat er niemand zit. Ik kan daar rustig door het raam kijken zonder te moeten aanhoren hoe giechelkutten hun tienerzwangerschap bespreken, Carapilsmarginalen naar bier stinken, boeren laten en luide muziek afspelen, mensen luid praten en roepen, en kleine kinderen rondlopen.


Bovendien ben ik het gezever over slechte dienstverlening een beetje beu. De dienstverlening van onze treinmaatschappij is verre van slecht. Ja, er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Ja, soms haperen dingen. Maar doorgaans ben ik tevreden, en ik neem de trein 3-4 keer per week, soms vaker, verschillende trajecten.

guido 007 12 september 2010 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4975313)
Die eersteklas is er toch voor wat de NMBS noemt de 'keuzereiziger' ?
De man die niet echt verplicht is om de trein te nemen omwille van een sociaal abonnement of zo ??
En die er dus waarschijnlijk om die reden dan ook niet zit ???

Politiekers maken er gebruik van, daarom zal het niet snel afgeschaft worden.
Gisteren Huub Broers gezien, hij neemt in Visé de trein naar Brussel, de trein is sneller dan de wagen omdat de trein maar een heel beperkt aantal stopplaatsen heeft.

manta 12 september 2010 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 4975991)
Maakt niet uit. De ticketprijs kan van geen kanten de kosten dekken. De NMBS haalt iets van een 300 miljoen inkomsten uit tickets en ongeveer een even groot bedrag uit het transport van goederen. Daarbovenop heeft de NMBS jaarlijks nog een dikke 3 miljard Euro aan subsidies uit belastinggeld nodig om te kunnen overleven. Dat schets de situatie.
Tamam heeft het bij het rechte eind: de NMBS leeft niet dankzij haar klanten maar dankzij belastinggeld. Haar prioriteiten zullen navenant zijn.

Maar dat maakt allemaal niet uit als de tickets voor de gebruiker duur zijn ...:-(

PeterCC 12 september 2010 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4978006)
Maar dat maakt allemaal niet uit als de tickets voor de gebruiker duur zijn ...:-(

Wat bedoel je?

koe de poing 12 september 2010 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976141)
Bovendien ben ik het gezever over slechte dienstverlening een beetje beu. De dienstverlening van onze treinmaatschappij is verre van slecht. Ja, er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Ja, soms haperen dingen. Maar doorgaans ben ik tevreden, en ik neem de trein 3-4 keer per week, soms vaker, verschillende trajecten.

er moeten meer spoorlijnen komen, ik zou 2u doen over een rit die met de auto 40 minuten duurt. Omdat alle spoorlijnen uit Brussel in een stervorm vertrekken, en er nauwelijks dwarse verbindingen zijn.

manta 12 september 2010 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 4978499)
Wat bedoel je?

Dat ondanks het hoge onkostenplaatje van het spoor de consument nog steeds veel centen moet neertellen voor het reizen .
Er zijn formules die de prijs draagbaar maken maar om bijvoorbeeld te pendelen ben je ook al snel 3 a 400 euro kwijt voor een abo . Toch een niet onaanzienlijk bedrag . Aangezien ze dan meestal niet in het station zelf werken moeten ze ook nog eens een abo hebben voor de lijn ...

Maar vooral de mensen die slechts sporadisch de trein nemen betalen al eens wat meer .
Een dagje naar zee met een paar man komt met de wagen goedkoper uit dan met de trein , en je hebt het voordeel dat je met je eigen vervoer ter plekke kan rondbollen tot waar je moet zijn ...

Savatage 12 september 2010 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 4975478)
ticketten veel te goedkoop? 8O

Ja, die tickets zijn spotgoedkoop in verhouding met de reële kostprijs van de NMBS. Ze zijn enkel zo spotgoedkoop o.w.v. massale subsidies.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be