Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2010, 11:37   #1
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard simpel idee om treinreizen meer comfortabel te maken voor de meerderheid van de mense

schaf in godsnaam die eerste klasse af!

hoe enerverend is het niet om in een bomvolle trein geen zitplaats te vinden en dan te passeren door een wagon van de eerste klas waar een hoogstens 15 mensen zitten?

ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

bijkomende opmerking: brengt het systeem van de eerste klas bij de NMBS echt zoveel extra geld in het laatje?
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 11:53   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

ik vraag mij af of ze ooit al het rendement uitgerekend hebben van hun eersteklas wagen.
gezien de NMBS in zijn geheel gesubsidieerd wordt en niet rendabel is , vermoed ik sowieso dat die eersteklas wagen zeker niet rendabel is.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 12:16   #3
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Die eersteklas is er toch voor wat de NMBS noemt de 'keuzereiziger' ?
De man die niet echt verplicht is om de trein te nemen omwille van een sociaal abonnement of zo ??
En die er dus waarschijnlijk om die reden dan ook niet zit ???
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 13:54   #4
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
schaf in godsnaam die eerste klasse af!

hoe enerverend is het niet om in een bomvolle trein geen zitplaats te vinden en dan te passeren door een wagon van de eerste klas waar een hoogstens 15 mensen zitten?

ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

bijkomende opmerking: brengt het systeem van de eerste klas bij de NMBS echt zoveel extra geld in het laatje?
Als er geen plaats is in tweede klasse, ga ik in eerste klasse zitten.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 13:56   #5
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..
Het probleem is juist dat de ticketten (en vooral de abonnementen) veel te goedkoop zijn. Het gevolg is dat de reiziger niet de hoofdinkomstenbron is voor de NMBS, en dus ook niet veel telt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 13:57   #6
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Als er geen plaats is in tweede klasse, ga ik in eerste klasse zitten.
En in principe mag je dat ook, als mag de conducteur dan wel van je vragen dat je het verschil bijbetaalt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 14:47   #7
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is juist dat de ticketten (en vooral de abonnementen) veel te goedkoop zijn. Het gevolg is dat de reiziger niet de hoofdinkomstenbron is voor de NMBS, en dus ook niet veel telt.
ticketten veel te goedkoop?

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 15:24   #8
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.
__________________
Liber Leviathan
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 16:41   #9
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.
Mss ineens een stoeltje op't dak voor de eeuwige klagers ???

Laatst gewijzigd door manta : 10 september 2010 om 16:41.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 17:26   #10
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.
drugs + politics.be.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 18:37   #11
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

ik heb mij dit ook paar keer zitten afvragen, er zit daar geen kat.

misschien 3de klasse weer invoeren voor degene die niet veel willen betalen en blij zijn op houten bankjes.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 21:25   #12
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
ticketten veel te goedkoop?

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.
Maakt niet uit. De ticketprijs kan van geen kanten de kosten dekken. De NMBS haalt iets van een 300 miljoen inkomsten uit tickets en ongeveer een even groot bedrag uit het transport van goederen. Daarbovenop heeft de NMBS jaarlijks nog een dikke 3 miljard Euro aan subsidies uit belastinggeld nodig om te kunnen overleven. Dat schets de situatie.
Tamam heeft het bij het rechte eind: de NMBS leeft niet dankzij haar klanten maar dankzij belastinggeld. Haar prioriteiten zullen navenant zijn.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 23:29   #13
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mss ineens een stoeltje op't dak voor de eeuwige klagers ???
Uitstekend voorstel. Ik vrees alleen dat we met 1 stoeltje niet gaan toekomen.
__________________
Liber Leviathan
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 00:40   #14
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Het punt van de eerste klasse is dat er niemand zit. Ik kan daar rustig door het raam kijken zonder te moeten aanhoren hoe giechelkutten hun tienerzwangerschap bespreken, Carapilsmarginalen naar bier stinken, boeren laten en luide muziek afspelen, mensen luid praten en roepen, en kleine kinderen rondlopen.


Bovendien ben ik het gezever over slechte dienstverlening een beetje beu. De dienstverlening van onze treinmaatschappij is verre van slecht. Ja, er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Ja, soms haperen dingen. Maar doorgaans ben ik tevreden, en ik neem de trein 3-4 keer per week, soms vaker, verschillende trajecten.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 08:29   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Die eersteklas is er toch voor wat de NMBS noemt de 'keuzereiziger' ?
De man die niet echt verplicht is om de trein te nemen omwille van een sociaal abonnement of zo ??
En die er dus waarschijnlijk om die reden dan ook niet zit ???
Politiekers maken er gebruik van, daarom zal het niet snel afgeschaft worden.
Gisteren Huub Broers gezien, hij neemt in Visé de trein naar Brussel, de trein is sneller dan de wagen omdat de trein maar een heel beperkt aantal stopplaatsen heeft.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 13:19   #16
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Maakt niet uit. De ticketprijs kan van geen kanten de kosten dekken. De NMBS haalt iets van een 300 miljoen inkomsten uit tickets en ongeveer een even groot bedrag uit het transport van goederen. Daarbovenop heeft de NMBS jaarlijks nog een dikke 3 miljard Euro aan subsidies uit belastinggeld nodig om te kunnen overleven. Dat schets de situatie.
Tamam heeft het bij het rechte eind: de NMBS leeft niet dankzij haar klanten maar dankzij belastinggeld. Haar prioriteiten zullen navenant zijn.
Maar dat maakt allemaal niet uit als de tickets voor de gebruiker duur zijn ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 18:23   #17
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Maar dat maakt allemaal niet uit als de tickets voor de gebruiker duur zijn ...
Wat bedoel je?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 19:01   #18
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Bovendien ben ik het gezever over slechte dienstverlening een beetje beu. De dienstverlening van onze treinmaatschappij is verre van slecht. Ja, er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Ja, soms haperen dingen. Maar doorgaans ben ik tevreden, en ik neem de trein 3-4 keer per week, soms vaker, verschillende trajecten.
er moeten meer spoorlijnen komen, ik zou 2u doen over een rit die met de auto 40 minuten duurt. Omdat alle spoorlijnen uit Brussel in een stervorm vertrekken, en er nauwelijks dwarse verbindingen zijn.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 23:12   #19
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat bedoel je?
Dat ondanks het hoge onkostenplaatje van het spoor de consument nog steeds veel centen moet neertellen voor het reizen .
Er zijn formules die de prijs draagbaar maken maar om bijvoorbeeld te pendelen ben je ook al snel 3 a 400 euro kwijt voor een abo . Toch een niet onaanzienlijk bedrag . Aangezien ze dan meestal niet in het station zelf werken moeten ze ook nog eens een abo hebben voor de lijn ...

Maar vooral de mensen die slechts sporadisch de trein nemen betalen al eens wat meer .
Een dagje naar zee met een paar man komt met de wagen goedkoper uit dan met de trein , en je hebt het voordeel dat je met je eigen vervoer ter plekke kan rondbollen tot waar je moet zijn ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 23:28   #20
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
ticketten veel te goedkoop?
Ja, die tickets zijn spotgoedkoop in verhouding met de reële kostprijs van de NMBS. Ze zijn enkel zo spotgoedkoop o.w.v. massale subsidies.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be