Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Een jaar Brussel in een bodemloos gat onder Antwerpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143982)

De Rode Willem 23 september 2010 06:17

Een jaar Brussel in een bodemloos gat onder Antwerpen
 
Het wordt een tunnel. Gaat wel 352 miljoen euro extra kosten ? Het Oosterweelproject wordt daarmee meest overtuigende voorbeeld dat Vlaanderen de eigen beslissingen even verkwistend en even inefficiënt neemt dan België. En dat terwijl de man die zichzelf heeft verheven de Walen te responsabiliseren bij het compromis aanwezig was. De Vlamingen moeten blijkbaar niet responsabel zijn. Die mogen een extra jaarbudget van Brussel zomaar in een gat in de grond gooien....mooi compromis ! En er komt niet eens een begeesterend bouwwerk boven de grond. Antwerpen gaat het moeten blijven hebben van zijn historische doch dode en muffe stenen. Verleden grootsheid maar de grootsheid blijft verleden. Wij zullen de meerkost echter niet voelen, orakelen de politici. Zoals wij ook de redding van de banken niet zouden voelen. Wie gelooft zulke zever nog ? Neen...Het Oosterweelproject is het beste praktijkvoorbeeld om zeker niet te geloven in het “Vlaanderen kan het beter” verhaaltje. Integendeel, het zou de ogen van de nu nog nieuw alliantie verblinden moeten openen en hen begeesteren om zichzelf op te heffen wegens compleet ongeloofwaardig.

plakker 23 september 2010 07:16

Een tunnel... ze zijn gek geworden, 't is duurder, gevaarlijker bij ongevallen e.d en daarbovenop vuil.

Jantje 23 september 2010 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 4995364)
Het wordt een tunnel. Gaat wel 352 miljoen euro extra kosten ? Het Oosterweelproject wordt daarmee meest overtuigende voorbeeld dat Vlaanderen de eigen beslissingen even verkwistend en even inefficiënt neemt dan België. En dat terwijl de man die zichzelf heeft verheven de Walen te responsabiliseren bij het compromis aanwezig was. De Vlamingen moeten blijkbaar niet responsabel zijn. Die mogen een extra jaarbudget van Brussel zomaar in een gat in de grond gooien....mooi compromis ! En er komt niet eens een begeesterend bouwwerk boven de grond. Antwerpen gaat het moeten blijven hebben van zijn historische doch dode en muffe stenen. Verleden grootsheid maar de grootsheid blijft verleden. Wij zullen de meerkost echter niet voelen, orakelen de politici. Zoals wij ook de redding van de banken niet zouden voelen. Wie gelooft zulke zever nog ? Neen...Het Oosterweelproject is het beste praktijkvoorbeeld om zeker niet te geloven in het “Vlaanderen kan het beter” verhaaltje. Integendeel, het zou de ogen van de nu nog nieuw alliantie verblinden moeten openen en hen begeesteren om zichzelf op te heffen wegens compleet ongeloofwaardig.

't ja, logica moet je niet bij politoco zoeken.

Een eenvoudige en goedkope verbinding tussen de expersweg en de E17 was en is de enige oplossing voor het fileprobleem in Antwerpen.

Trouwens zoals we zeer goed weten, kan niemand zeggen hoeveel de echte kostprijs is van een bouwwerk van openbaar nut in Absurdistan.

Hou er maar rekening mee, dat eens de Oosterweelverbinding af is, deze een prijskaartje zal hebben dat minstens 2X zo hoog ligt als de aangegeven kostprijs.
En of de brug echt goedkoper zou zijn geweest, is zeer twijfelachtig.

Er waren namelijk enkele zaken buiten de rekening gehouden, die er bij de tunnel wel inzitten of zelfs gewoon niet bestaan.

Een tunnel zal trouwens veel minder verkeershinder veroorzaken en dus geen economische verliezen opleveren, zoals een brug. Zowel op de autowegen als op de waterwegen.

Wautd 23 september 2010 08:05

352 miljoen gespreid over 10 jaar en gefinancieerd door Antwerpen/de haven/de tunnelgebruikers (tol) is hetzelfde als 500 miljoen blanco cheque per jaar voor Brussel?

Brug of tunnel, het kon me niet schelen. Ik ben al blij dat er eindelijk een beslissing is gevallen.

De Rode Willem 23 september 2010 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 4995408)
352 miljoen gespreid over 10 jaar en gefinancieerd door Antwerpen/de haven/de tunnelgebruikers (tol) is hetzelfde als 500 miljoen blanco cheque per jaar voor Brussel?

Brug of tunnel, het kon me niet schelen. Ik ben al blij dat er eindelijk een beslissing is gevallen.


352 miljoen + de 100(den ?) miljoen(en) studiekosten.
Gespreid of niet...men komt zeer dicht bij de 500 miljoen die Brussel vraagt.
Gefinancierd door Antwerpen...gelooft u dat zelf.
Antwerpen wordt gefinancieerd door de grotere overheid...Betaal maar burger.
Of door projecten...betaal maar eindconsument.....
U zult betalen beste man.

Trouwens het gaar niet over 352 miljoen. Het gaat over 3.5 miljard euro.
Op dit moment reeds 7 jaar Brussel...en hoeveel extra gaat die ongein uiteindelijk wel kosten ? Als men het gaat spreiden over tien jaar komt men zelfs dan vrij dicht tegen elke jaar een Brusselbudget in de grond te stoppen.

En mocht het echt helpen...dan zou ik nog ongelijk hebben met mijn geschreeuw. Maar een toltunnel...kennen wij daarvan het verhaal niet al. Efficientie en rendement ? Kijk naar de Liefkenshoek en huil eens hard. De gebruikers zullen betalen. Daarvoor heb ik echt wel een hol nodig om mij daarin te gaan doodlachen.

Dat terwijl de simpele relatief goedkope oplossing voor de Antwerpense mobiliteit een verbinding zou zijn tussen E17-E34-Liefkenshoektunnel. En de Liefkenshoek tolvrij maken !

Ik ben helemaal niet blij dat er een beslissing is....het is een slechte beslissing. En nu is De Wever plots blij met het bestaan van een akkoord. Dat terwijl hij als er Walen in de buurt zijn schreeuwt dat het beter is geen akkoord te hebben dan een slecht akkoord.

k9 23 september 2010 08:18

Antwerpenaars wilde een tunnel ze betalen er nu voor lijkt me eerlijk.

Daarbij is antwerpen de economische motor (samen met brussel) van vlaanderen. Dat er daar dus vlaams geld uitgegeven word lijkt me normaal.


De oplossing die jezelf voorstelt is trouwens simplistisch en absoluut onvoldoende . Enkel een deel van het verkeer van en naar nederland leid je daarmee rond antwerpen maar het grote deel blijft. Het is of een hele grot (halve )ring rond antwerpen (=mecanoplan) of je pakt de plannen die er al zijn, mecanoplan is echter onbestudeerd je kan dus makkelijk weer een jaar extra rekenen, waarop er iemand met nog een beter plan afkomt.

Jantje 23 september 2010 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 4995408)
352 miljoen gespreid over 10 jaar en gefinancieerd door Antwerpen/de haven/de tunnelgebruikers (tol) is hetzelfde als 500 miljoen blanco cheque per jaar voor Brussel?

Brug of tunnel, het kon me niet schelen. Ik ben al blij dat er eindelijk een beslissing is gevallen.

Geen van beide was en is nodig. Dat ze verdomme eindelijk het liefkenszoek-traject eens afwerken zoals geplant was. Verbinding tussen expressweg en E17 en tussen A12 Turnhout-Hasselt en de files in Antwerpen zijn opgelost voor 1/10 van de kostprijs van de Oosterweelverbinding.
De oosterweelverbinding gaat trouwens niets oplossen, want de plaats waar de files nu staan blijven de knelpunten van de Antwerpse ring.

Alles moet nog steeds naar dezelfde wissels die enkel nog gevaarlijker gaan worden.

Op linkeroever de wissel voor de Kennedytunnel en op rechteroever de wissel van de Boudewijn-snelweg.
En steek de rest van het geld in de uitbouw van onze waterwegen voor binnenvaart en alles is opgelost.
Niet enkel de files in Antwerpen, maar ook deze rond Brussel en rond Gent.
Daarnaast haal je een pak vrachtwagens van de weg en verlaag je dus het aantal ongevallen.

En maak het spoortransport interessanter in plaats van de laad en losplaatsen te laten verkommeren.
Zo liggen er in Turnhout, Leopoldsburg, Kappelen, Brasschaat, Namen, Essen, Dinant, Lier, Luik, en alle oude legerplaatsen en grensposten laad en loskaaien voor goederen treinen met de nodige sporen er ongebruikt bij op enkele kilometers van de industrieterreinen.
Sommige zelfs op de nieuwe industrieterreinen

EddyBal 23 september 2010 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4995429)
Geen van beide was en is nodig. Dat ze verdomme eindelijk het liefkenszoek-traject eens afwerken zoals geplant was. Verbinding tussen expressweg en E17 en tussen A12 Turnhout-Hasselt en de files in Antwerpen zijn opgelost voor 1/10 van de kostprijs van de Oosterweelverbinding.
De oosterweelverbinding gaat trouwens niets oplossen, want de plaats waar de files nu staan blijven de knelpunten van de Antwerpse ring.

Alles moet nog steeds naar dezelfde wissels die enkel nog gevaarlijker gaan worden.

Op linkeroever de wissel voor de Kennedytunnel en op rechteroever de wissel van de Boudewijn-snelweg.
En steek de rest van het geld in de uitbouw van onze waterwegen voor binnenvaart en alles is opgelost.
Niet enkel de files in Antwerpen, maar ook deze rond Brussel en rond Gent.
Daarnaast haal je een pak vrachtwagens van de weg en verlaag je dus het aantal ongevallen.

En maak het spoortransport interessanter in plaats van de laad en losplaatsen te laten verkommeren.
Zo liggen er in Turnhout, Leopoldsburg, Kappelen, Brasschaat, Namen, Essen, Dinant, Lier, Luik, en alle oude legerplaatsen en grensposten laad en loskaaien voor goederen treinen met de nodige sporen er ongebruikt bij op enkele kilometers van de industrieterreinen.
Sommige zelfs op de nieuwe industrieterreinen

Spoorweg is goed voor industriële leveringen. Of ga je distributie spelen met de trein? Die bretellen die komen er ooit nog eens, want er wordt totaal géén verkeer van de te kleine ring weggeleid. Trouwens Groen! en Straten Generaal sturen aan op een nieuw referendum, omdat bijna geen enkele Antwerpenaar een verbreding van de ring, die DOOR Antwerpen loopt, ziet zitten.

Wordt zeker vervolgd ;)

speurneus 23 september 2010 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4995429)
En maak het spoortransport interessanter in plaats van de laad en losplaatsen te laten verkommeren.
Zo liggen er in Turnhout, Leopoldsburg, Kappelen, Brasschaat, Namen, Essen, Dinant, Lier, Luik, en alle oude legerplaatsen en grensposten laad en loskaaien voor goederen treinen met de nodige sporen er ongebruikt bij op enkele kilometers van de industrieterreinen.
Sommige zelfs op de nieuwe industrieterreinen

Maar dan heb je nog steeds vervoer naar de stations en van de stations naar de bedrijven toe. Voor binnenlands vervoer is dit veel omslachtiger en tijdrovender dan één enkele rit met een vrachtwagen. En voor just in time ladingen kan je het al helemaal schudden.
OOk al die stations die dikwijls in een bebouwde agglomeratie liggen zijn moeilijk uit te bouwen met speciaal daartoe voorzien loskaden. En waar ga je de vrachtwagens laten wachten? In de straat voor het station?

De schoofzak 23 september 2010 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 4995364)
Het wordt een tunnel. Gaat wel 352 miljoen euro extra kosten ? Het Oosterweelproject wordt daarmee meest overtuigende voorbeeld dat Vlaanderen de eigen beslissingen even verkwistend en even inefficiënt neemt dan België. En dat terwijl de man die zichzelf heeft verheven de Walen te responsabiliseren bij het compromis aanwezig was. De Vlamingen moeten blijkbaar niet responsabel zijn. Die mogen een extra jaarbudget van Brussel zomaar in een gat in de grond gooien....mooi compromis ! En er komt niet eens een begeesterend bouwwerk boven de grond. Antwerpen gaat het moeten blijven hebben van zijn historische doch dode en muffe stenen. Verleden grootsheid maar de grootsheid blijft verleden. Wij zullen de meerkost echter niet voelen, orakelen de politici. Zoals wij ook de redding van de banken niet zouden voelen. Wie gelooft zulke zever nog ? Neen...Het Oosterweelproject is het beste praktijkvoorbeeld om zeker niet te geloven in het “Vlaanderen kan het beter” verhaaltje. Integendeel, het zou de ogen van de nu nog nieuw alliantie verblinden moeten openen en hen begeesteren om zichzelf op te heffen wegens compleet ongeloofwaardig.

Dat noemt zich Rode Willem en maakt van zijn gat tegen het Weverke.
Maar vergeet dat het de Antwerpse Sossen waren die zo tegen die brug gekant waren !!

Als ge voor de goedkoopste en snelste oplossing, de brug dus, waart, dan moet ge van uw gat maken tegen een andere dan het Weverke.


En dat de Antwerpenaren nu maar moeten bijleggen, wel, het zal hen leren akkoord te zijn met een referendum waar zij alleen mogen stemmen, terwijl de rest van Vlaanderen zou betalen.
Ook in een onafhankelijk Vlaanderen zullen af en toe sommige mensen een lesje moeten leren. De beslissing nu kan als voorsmaakje dienen.

Ik stop met zeveren over die mobiliteit tussen 'de Vlaanders' en 'Antwerpen-Limburg'. De beslissing is gevallen, vooruit met de geit nu en met de werkzaamheden.


En als die paar extremistische groene ventjes uit die bomen van dat bos gehaald moeten worden, dat ze een oproep doen bij de Vlaamse burgers. Ik doe mee. Ik breng mijn klein bijltje mee, normaliter amper genoeg om een klein stammeke om te hakken, en ik begin te hakken aan de dikste boom waar zo'n aap zijn boomhutteke gemaakt heeft; hij/zij heeft dan wellicht een halve dag om naar beneden te komen.
In een democratie moet ge u op een zeker ogenblik kunnen neerleggen bij een beslissing, zonder daarom dat ge uw gedacht moet aanpassen, maar tenminste toch respect tonen voor uw medemens die 'in meerderheid' is.

Den Duisteren Duikboot 23 september 2010 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 4995364)
Het Oosterweelproject is het beste praktijkvoorbeeld om zeker niet te geloven in het “Vlaanderen kan het beter” verhaaltje.

Ik mag er niet aan denken dat dit dossier ook nog eens zou afhangen van de PS, de MR, CDH en Ecolo. Dan zou er een gelijkaardige hoeveelheid geld versmost worden aan tunnels in Luik, Charleroi of Namen...

Alhoewel, misschien zou dié gedachte onze Vlaamse politici er alsnog toe hebben gebracht om voor goedkopere oplossingen te gaan...

Doomy 23 september 2010 09:21

Onder de eigen kerktoren wordt er niet geresponsabilizeerd! Misschien moeten Mangain en zijn FDF nu ook eens met een kamionetje vol nepgeld naar Antwerpen rijden en het dumpen in die tunnel? De Brusselse en Waalse belastingsbetalers betalen daar immers via de federale dotaties aan Vlaanderen ook aan mee. ;-)

speurneus 23 september 2010 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 4995386)
Een tunnel... ze zijn gek geworden, 't is duurder, gevaarlijker bij ongevallen e.d en daarbovenop vuil.

Waarom zou een tunnel gevaarlijker zijn bij ongevallen en vuiler dat een viaduct?

Den Duisteren Duikboot 23 september 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4995468)
En dat de Antwerpenaren nu maar moeten bijleggen, wel, het zal hen leren akkoord te zijn met een referendum waar zij alleen mogen stemmen, terwijl de rest van Vlaanderen zou betalen.

Jij vindt het dus normaal dat de Vlaamse regering eerst een zware inschattingsfout maakt om vervolgens Antwerpen te laten opdraaien voor het "goedmaken" van die fout?

k9 23 september 2010 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4995429)
Geen van beide was en is nodig. Dat ze verdomme eindelijk het liefkenszoek-traject eens afwerken zoals geplant was. Verbinding tussen expressweg en E17 en tussen A12 Turnhout-Hasselt en de files in Antwerpen zijn opgelost voor 1/10 van de kostprijs van de Oosterweelverbinding.

nee hoor, Brengt niks op tegen het grootste probleem: verkeer naar de stad en tussen O-vl en antwerpen/limburg.

Je leid enkel een deel af via die nieuwe verbindingen.


Citaat:

De oosterweelverbinding gaat trouwens niets oplossen, want de plaats waar de files nu staan blijven de knelpunten van de Antwerpse ring.

Alles moet nog steeds naar dezelfde wissels die enkel nog gevaarlijker gaan worden.
Probleem is niet aleen die wissels, probleem is de kennedy tunnel , op en af ritten van het hele (halve) ring.

Jopuw kostprijs is een pure schatting zal in de realiteit stukken duurder zijn en lost delen van het probleem niet op.


Citaat:

Op linkeroever de wissel voor de Kennedytunnel en op rechteroever de wissel van de Boudewijn-snelweg.
En steek de rest van het geld in de uitbouw van onze waterwegen voor binnenvaart en alles is opgelost.
Niet enkel de files in Antwerpen, maar ook deze rond Brussel en rond Gent.
Daarnaast haal je een pak vrachtwagens van de weg en verlaag je dus het aantal ongevallen.
Sorry maar met wat er over schiet van dat geld kan je echt niet zoveel doen hoor, het is echt niet simpel om eventjes de waterwegen te verbreden.


Citaat:

En maak het spoortransport interessanter in plaats van de laad en losplaatsen te laten verkommeren.
Zo liggen er in Turnhout, Leopoldsburg, Kappelen, Brasschaat, Namen, Essen, Dinant, Lier, Luik, en alle oude legerplaatsen en grensposten laad en loskaaien voor goederen treinen met de nodige sporen er ongebruikt bij op enkele kilometers van de industrieterreinen.
Sommige zelfs op de nieuwe industrieterreinen
ALs ze verkommeren is omdat het economisch niet aantrekkelijk is voor bedrijven.

k9 23 september 2010 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4995473)
Jij vindt het dus normaal dat de Vlaamse regering eerst een zware inschattingsfout maakt om vervolgens Antwerpen te laten opdraaien voor het "goedmaken" van die fout?


Inschattingsfout? Het BAM trace met brug is weggestemd door de antwerpenaar, was dat iet gedaan was men daar nu al aan bezig.

Vind JIJ het normaal dat een beslissing van antwerpen, de rest van vlaanderen met 3 a 400miljoen meerkost opzadeld? Antwerpen wilde het goedkopere niet dan betalen ze maar de meerprijs. Vergeet niet dat heel dit project al een hele smak geld kost he?

Den Duisteren Duikboot 23 september 2010 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 4995476)
Inschattingsfout? Het BAM trace met brug is weggestemd door de antwerpenaar, was dat iet gedaan was men daar nu al aan bezig.

Vind JIJ het normaal dat een beslissing van antwerpen, de rest van vlaanderen met 3 a 400miljoen meerkost opzadeld? Antwerpen wilde het goedkopere niet dan betalen ze maar de meerprijs. Vergeet niet dat heel dit project al een hele smak geld kost he?

Zelfs Kris Peeters geeft toe dat dit project van meetaf aan was "mismeesterd"... De Antwerpenaren hebben niet meer gedaan dan de Vlaamse regering daar andermaal, in arren moede haast, aan te herinneren. De actiegroepen hebben zich steevast constructief opgesteld door alternatieven uit te werken - het tunneltracé, het Meccano-plan - met een budget dat in het niet valt bij wat de BAM allemaal is toegeschoven.

De Rode Willem 23 september 2010 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 4995408)
352 miljoen gespreid over 10 jaar en gefinancieerd door Antwerpen/de haven/de tunnelgebruikers (tol) is hetzelfde als 500 miljoen blanco cheque per jaar voor Brussel?

Brug of tunnel, het kon me niet schelen. Ik ben al blij dat er eindelijk een beslissing is gevallen.

Als uw tunnelke ook elk jaar 16 miljard aan Vlaanderen opbrengt, zoals Brussel doet...zal ik geen kritiek meer spuien op die meerprijs van 352 miljoen euro.
http://trends.rnews.be/nl/economie/n...4751461521.htm

Maar dat zal wel niet zeker..Hoeveel brengt de Liefkeshoekblunder ook al weer op per jaar ?

De Rode Willem 23 september 2010 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4995473)
Jij vindt het dus normaal dat de Vlaamse regering eerst een zware inschattingsfout maakt om vervolgens Antwerpen te laten opdraaien voor het "goedmaken" van die fout?

Neen neen...Den dommekloot Antwerpenaar heeft een inschattingsfout gemaakt.
In een idioot parochiereferendum wilden ze de brug niet....awel ze krijgen wat ze willen. Geen brug....dat dat 5000 euro per A'penaar meer zal kosten ?
Domme A'penaren.

De vraag van het referendum zou moeten geweest zijn...Bent u bereid 5000 euro extra te betalen om de mooie moderne brug te vervangen door een dom gat onder de grond....wedden dat de uitslag anders was ?

fox 23 september 2010 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 4995364)
Het wordt een tunnel. Gaat wel 352 miljoen euro extra kosten ? Het Oosterweelproject wordt daarmee meest overtuigende voorbeeld dat Vlaanderen de eigen beslissingen even verkwistend en even inefficiënt neemt dan België. En dat terwijl de man die zichzelf heeft verheven de Walen te responsabiliseren bij het compromis aanwezig was. De Vlamingen moeten blijkbaar niet responsabel zijn. Die mogen een extra jaarbudget van Brussel zomaar in een gat in de grond gooien....mooi compromis ! En er komt niet eens een begeesterend bouwwerk boven de grond. Antwerpen gaat het moeten blijven hebben van zijn historische doch dode en muffe stenen. Verleden grootsheid maar de grootsheid blijft verleden. Wij zullen de meerkost echter niet voelen, orakelen de politici. Zoals wij ook de redding van de banken niet zouden voelen. Wie gelooft zulke zever nog ? Neen...Het Oosterweelproject is het beste praktijkvoorbeeld om zeker niet te geloven in het “Vlaanderen kan het beter” verhaaltje. Integendeel, het zou de ogen van de nu nog nieuw alliantie verblinden moeten openen en hen begeesteren om zichzelf op te heffen wegens compleet ongeloofwaardig.

Antwerpen gaat wel zelf die 350 miljoen ophoesten. Misschien moet Brussel dat dan ook maar doen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be