![]() |
2463 klm met een tank: we hebben allemaal een veel te zware voet
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=G9730HQJS
gemiddeld 70km/u rijdt dus alleenop autostrades en kijk hij haalt dus 3l/100km ipv de standaar 4.4km/100km we rijden toch allemaal met een veel te zware voet, zou je zo zeggen. En bovendien als je er over filisofeert, het kan toch echt niet moeilijk zijn om 1liter wagens te maken, als je de gezinswagen vervangt door 'personal commuters' bij wijze van spreken, kom je soweiso al op uw kousen 3 keer lichter en zuiniger uit. |
Citaat:
Record kan heel gemakkelijk verbroken worden met de techniek die vandaag al bestaat. De openbare snelwegen in die rustige toestanden vinden zal heel wat moeilijker zijn, en dan nog (er hoeft maar een file te ontstaan door een snelwegongeval en daar gaat je verbruik...) |
Citaat:
|
toch wel knap van die kerel hoor
|
Citaat:
|
Citaat:
Ook nog vermelden dat de 'volle' tank toch een slordige 77 liter bevatte en 9/10 alle comfortvoorzieningen werden uitgeschakeld om het verbruik te drukken.. Maar toch een mooie prestratie die mensen kan aanzetten om hun rijgedrag te veranderen.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Top gear heeft dat ook gedaan.
|
Op de snelwegritten haal ik ook met wat geluk 4 �* 4,2 L / 100 km (Airco etc blijven aan). Hangt dan ook nog af van welke snelweg, sommigen stukken kom ik niet eens onder 5 L :roll: Zijn dan ook zo'n soorten wegdek waar je banden gigantisch veel lawaai op maken.
Nu bon, wanneer ik dan eens 'zuinig' gereden heb en ik moet nog een eindje van de snelweg af is het gewoon naar de botten. 50, 30, verkeersdrempels, bloembakken, asverschuivingen, ... Constant afremmen en versnellen.. Totale verbruik stijgt dan weer een flinke hap, maar dat geloven ze in Brussel toch niet, het is tegen hun filosofie dat 'doorrijden' (als in constant rijden) zuinig kan zijn, want ze doen er alles aan om dat zo fel mogelijk te belemmeren. |
Zuinig en milieuvriendelijk rijden is nefast voor de staatskas... :evil:
|
Citaat:
|
Citaat:
140-150 kmh daarentegen is een zeer aangename relaxsnelheid op een autosnelweg, en ook relatief zuinig. **150 kmh was namelijk de uitkomst van een Oostenrijkse studie* die de optimale snelheid bij de prioriteit "milieu en tijd" uitrekende op Oostenrijkse autobahnen, hierbij ook rekening houdend met: rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten. Met uw 140-150 (teller neem ik aan) lig je er nog iets onder, je rijdt dan wel iets economischer: *128,4 kmh was de optimale economische snelheid voor een diesel op de Autobahn. Die 72 kmh gemiddelde is enkel om de laatste tientjes eruit te persen om een zogezegd record te breken. Ik denk dat er een zeer opvallende bestelauto - desnoods "verwittigingslichten op het dak" aanzetbaar- volgde om te verwittigen dat er iemand abnormaal traag reed op de snelweg (zie foto uit topiclink). Alle camions die voldoende naderen gaan tenslotte dat koppeltje vroeg of laat inhalen, met onnodig gevaarlijke maneuvers voor het sneller volgend verkeer... dat ofwel afgeblokt wordt of naar het 3e rijvak moet uitwijken. :-( ![]() Dat ze hun 72 kmh gemiddelde op een gesloten ovaalpiste bollen, maarja dan zou het niet in het nieuws komen. ** Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Elke keer dat ik moet optrekken daartegenover zie ik dat wijzerke direct uitslaan naar 20 op 100. |
Citaat:
- Rode lichten die niet op elkaar afgestemd zijn. - Hindernissen op de weg. - Hobbeldrempels. - ... |
Citaat:
Ben ook voorstander om tractoren de busstrook te laten gebruiken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be