![]() |
De ellende van een openbare dienst-NMBS waar blijft de jonge minister ?
50 % meer reizigers in 10 jaar en toch willen privatiseren.
Van wie zijn al die treinstellen, zijn zij eigendom of werden zij ook aangekocht om ze nadien te gaan huren? Werden er de laatste tijd voertuigen verkocht? De Belgische spoorwegen nochtans een mooi verhaal, België als eerste op de sporen. Iedereen keek er na. Spoorwegen waarvoor iedere Belg zoveel geld aan heft besteed. (alle leningen sinds haar onstaan zijn terug te vinden in wetten.) Maar die maar niet naar wens werkt . Een openbare dienst dat indien de verkregen middelen in huis waren gebleven ,vandaag zeker een gunstige werking en prijs zou hebben voor de gebruikers. Maar als bepaalde gelden altijd maar worden versluist voor begrotingen in evenwicht te brengen, dan is het anders. Net zoals de regie van telegraaf en telefoon die ook werd opgebouwd door gelden van het volk. Welke ons en zeker aan de jongeren (gsm) een pak geld kost, terwijl dat wij vandaag met zijn allen normaliter hadden moeten genieten van deze investeringen. Dit met de laagste prijzen die de concurrentie verplicht was geweest te volgen. Hetzelfde geldt met de algemene spaar en lijfrentekas die door een bepaalde prijspolitiek vandaag beter voor ons zou zorgen dan eenmaal geprivatissert. Nu is gaan er elke dag bedragen de grens over naar Frankrijk waar iedereen van houdt... Door het belgacom privatief deel van aandeelhouders (wie zijn zij?) die altijd maar meer winst willen maken, gaat het feest voor ons allen opnieuw niet door. Ook hier maken politieke benoemingen en operaties…alles kapot. Hoelang is loopt de concessie van de NMBS nog? Of is zij eeuwig geworden? :lol: Wanneer vervalt zij juist? Wat staat er allemaal in het lastenboek welk vandaag niet wordt eerbiedigt? Waarom komt de minister van overheidsbedrijven niet tussen, zij is ten slotte nog altijd de grote baas. En zeker wanneer dat men weet dat enerzijds er tussen de bonzen geen vertegenwoordiger is van haar eigen partij. En anderzijds dat zij met haar ervaring in vakbondterrein zeker te weten kan komen wat er allemaal misloopt. Zij is nu een jonge minister die de kans wel heeft gekregen waarom gebruikt zij die niet om achter de rechten van de gebruikers te staan. Denkt zij nu werkelijk dat het volk de huidige bonzen nog een kans geven. Wie gelooft die mensen nog? Smijt die buiten en zet daar mensen zonder politieke connecties en onder haar exclusieve toezicht (en deze van de regering) en alles zal veranderen en goedkoper worden. Breng alles terug onder een maatschappij met een capabele baas. Zeg ook aan de mensen die voor deze spoorwegen werken dat het een openbare dienst blijft en dat iedereen zich moet inzetten voor de talrijke gebruikers die er de laatste tien jaar zijn bijgekomen. Maar die helaas nooit beloont zijn geweest. En stop te zeggen dat een ontslagnemende regering of een minister geen middelen heeft. Waarom hebben wij en betalen rijkelijk volksvertegenwoordigers, kunnen zij niet meer geldig stemmen. Waarom de kamer van volksvertegenwoordigers geen plenaire had deze week is ook een goede vraag? |
Citaat:
|
Hoe groot is dat verschil?
|
Citaat:
Vorige weken kwam nog in het nieuws hoe een publieke organisatie als de nmbs omgaat met veiligheid !! Maar dat heeft klein-links niet gehoord; zij blijven verder brallen over de flaters van de Engelse spoorwegen. Dringend, heel dringend liberaliseren. Geforceerd, maar meer waarheid dan vermoed: ofwel maak je heel de transportsector publiek, dus ook private niet-lijnvaste busreizen, alle binnenschippers ambtenaren, alle vrachtwagenbestuurders ambtenaren ... ofwel geen ene. |
Morgen op Radio 1 : van 9h tot 11h: Peeters en Pichal over "onze" spoorwegen.
Er zal weer ambiance zijn ! Zeker weten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mij maakt het niet uit of het privé of publiek wordt. Het enige wat mij interesseert is dat er eens grote kuis wordt gehouden. Want het is duidelijk dat, gezien het geld dat er wordt ingestopt, de resultaten beschamend zijn.
Er kan maar één conclusie zijn; er zijn daar een pak onbekwame mensen aan de slag, en aan een te hoge loonkost (waardoor er te weinig geld overblijft voor materieel). Ook op dit moment gaat het aanwerven aan te hoge lonen door, en dat terwijl - zeker in een tijd van crisis - de overheid op dat vlak het goeie voorbeeld zou moeten geven. Dit is wat mij overkwam; ik run een IT consultancy firma. Dit najaar kwam één van mijn mensen naar mij met de mededeling dat hij een aanbieding had gekregen van NMBS, inclusief gratis treinabonnement en ook inclusief auto (hij woont 5 minuten van het station af!). Hij ging er misschien van uit dat ik dat aanbod kon matchen dmv een fikse loonsopslag. Helaas. Ik heb hem moeten laten gaan. Aan de prijs die ik hem had moeten betalen had ik hem nooit kunnen plaatsen bij een klant. Ook niet bij ...NMBS. Waar gaan we naartoe als een overheidsbedrijf voor een vaste job méér biedt dan ik kan bieden (marktprijs) voor een consultancy-job?? Ik gun het mijn ex-werknemer van harte, maar mijn eerlijke mening is dat dit niet normaal is. En dat dit niet kan/zal blijven duren. |
Citaat:
Als een NMBS "manager" zijn quota niet haalt, krijgt hij...? Die onbekwame mensen moeten vervangen worden. Als dat niet gaat: aan hun "loon" knabbelen. |
Citaat:
Geen enkele privé-investeerder zal investeren in iets die niet opbrengt. De winst zal ofwel gehaald worden door de dienstverlening fors duurder te maken, ofwel door te knabbelen aan de dienstverlening. In beide gevallen is de pendelaar de pineut. |
Citaat:
Op jou gezegende leeftijd zou je dat toch moeten weten jan? :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Inderdaad het is een sale en back lease contract.
Aan hoeveel heeft de NMBS gekocht aan hoeveel heeft ze verkocht en aan hoeveel huurt zij vandaag. Is het mogelijk van cijfers te krijgen van een autonome overheidsbedrijf (misschien langs de minister of vakbonden) aangezien zij publiek geld krijgen moet dat kunnen of moeten wij wachten op wikileaks? Ook vernemen wij graag hoeveel zij besteed heeft aan consultants en allerlei studies. En zijn er valse facturen bij betrokken? |
Citaat:
Zij die de treinstellen onderhouden en herstellen in de NMBS loodsen, werken niet voor de NMBS, maar voor Fabricom. Citaat:
|
Citaat:
|
[quote=giserke;5161592]De chef van de werkplaats in Merelbeke is een kozijn van mij.
Zij die de treinstellen onderhouden en herstellen in de NMBS loodsen, werken niet voor de NMBS, maar voor Fabricom. Ik kan mij inbeelden dat Fabricom als onderaannemer voor de NMBS werkt (omdat het eigen personeel niet werkt?) maar Fabricom heeft niks te maken met de partij met wie de NMBS de " Sale and Lease Back" operatie opgezet heeft. De aanwezigheid van Fabricom in Merelbeke heeft daar dus niks mee te maken. Dat de hele werkplaats in Merelbeke foor Fabricom zou werken geloof ik overigens gewoon niet. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be