Micele |
30 januari 2011 23:04 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC
(Bericht 5264721)
Het grootste aandeel van de fijnstofuitstoot van wagens komt niet uit de uitlaat. En naargelang de motoren alsmaar properder worden neemt dat aandeel steeds verder toe.
|
Van de TSP of totale partikels klopt dat: 8% uitlaat/35 % niet-uitlaat.
Maar de belangrijkste stofdeeltjes zijn wel de giftigste voor de mens en dat is voor het moment het kleinst meetbare PM 2,5.
En daar komt het meeste uit de uitlaat, quasi allemaal uit dieselvoertuigen (betreft transportsector).
Citaat:
De transportsector neemt 32 % voor zijn rekening (28 % uitlaatemissies en 4 % niet uitlaat emissies)
|
Na download VMM, titel:
" De emissie-inventaris fijn stof geactualiseerd "
Citaat:
Resultaten
De VMM rapporteert jaarlijks de emissiegegevens voor fijn stof per sector. De resultaten die we hier voorstellen zijn deze opgenomen in ‘Lozingen in de lucht 1990-2005’, gepubliceerd in 2006.
Deze cijfers houden, met uitzondering voor de niet-uitlaatemissies van wegtransport, rekening met de herziening en optimalisering van de fijnstofinventaris. De VMM voorziet een actualisering van de emissiecijfers voor niet-uitlaatemissies van wegtransport in 2007. Omdat de cijfers voor 2005 nog niet definitief zijn, bespreken we verder de emissies voor 2004.
23,3 kton PM10 en 15,6 kton PM2,5 in 2004
Vlaanderen stoot in 2004 54,0 kton TSP uit, 23,3 kton PM10 en 15,6 kton PM2,5. De fracties PM10 en PM2,5 ten opzichte van TSP bedragen dus respectievelijk 43 % en 29 %.
Figuur 1 toont de verdeling van de TSP, PM10 en PM2,5-uitstoot over de verschillende sectoren in Vlaanderen voor het jaar 2004. Onderzoekers zijn er van overtuigd dat de fractie PM2,5 de meest schadelijke is voor de gezondheid.
De belangrijkste bron van TSP-emissies is de transportsector. Zij is verantwoordelijk voor 43 % van de totale uitstoot van TSP in Vlaanderen in 2004: 8 % is afkomstig van uitlaatemissies, 35 % van niet-uitlaatemissies (slijtage banden, wegdek, remmen, rails en bovenleidingen).
De land- en tuinbouwsector, met als voornaamste bron het bewerken van landbouwgronden, komt op de tweede plaats met 33 % van de totale uitstoot van TSP.
Voor de kleinere fracties PM10 en PM2,5 daalt het belang van de niet-uitlaatemissies voor transport en het bewerken van landbouwgronden aanzienlijk.
De industriële sector, de uitlaatemissies van de transportsector en de huishoudens nemen in belang toe.
Transport en industrie goed voor 2/3 van PM2,5-uitstoot
Figuur 2 toont de evolutie van de PM2,5-emissies in Vlaanderen over de periode 1995-2005.
De resultaten voor het jaar 2005 zijn nog voorlopige resultaten. In Vlaanderen zijn de transportsector en de industriële sector veruit de grootste bronnen van PM2,5 in 2004, samen verantwoordelijk voor bijna 2/3 van de totale PM2,5-uitstoot in Vlaanderen (62 %).
De transportsector neemt 32 % voor zijn rekening (28 % uitlaatemissies en 4 % niet uitlaat emissies), de industrie 30 %.
De land- en tuinbouwsector veroorzaakt 15 % van de totale PM2,5-uitstoot.
De voornaamste bron van PM2,5 in deze sector zijn de motoren van de landbouwmachines (57 % van de land- en tuinbouwemissies).
De energiesector is goed voor 10 % van de PM2,5-uitstoot in Vlaanderen, de bevolking voor 9 %.
|
|