Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   mag ik 120/u rijden met mijn electrische wagen tijdens de smog ?? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150223)

brother paul 30 januari 2011 21:11

mag ik 120/u rijden met mijn electrische wagen tijdens de smog ??
 
He waarom moet je anders electrisch rijden???
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...mogalarm.dhtml

hurricane 30 januari 2011 21:13

Ah nee. U wil dieselrijders evenveel laten betalen dan benzinerijders.
Iedereen gelijk voor de wet dan.

brother paul 30 januari 2011 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5264503)
Ah nee. U wil dieselrijders evenveel laten betalen dan benzinerijders.
Iedereen gelijk voor de wet dan.

hé ik kan wel geen smog maken hé

hurricane 30 januari 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264516)
hé ik kan wel geen smog maken hé

Tutut .. Diesel is ook goedkoper dan benzine.

maddox 30 januari 2011 21:35

U wil toch geen uitzonderingen he..

uw electriciteit word gemaakt door smog uitstotende kerncentrales, niet vergeten...

artisjok 30 januari 2011 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264501)
He waarom moet je anders electrisch rijden???
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...mogalarm.dhtml

Aangezien deze snelheidsbeperking tot bedoel heeft de te veel smog weg te werken; is het logischer wijze toegestaan voor bestuurders van auto's die elektrisch of met LPG worden aangedreven om 120km/uur te rijden.

Jan van den Berghe 30 januari 2011 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5264609)
Aangezien deze snelheidsbeperking tot bedoel heeft de te veel smog weg te werken; is het logischer wijze toegestaan voor bestuurders van auto's die elektrisch of met LPG worden aangedreven om 120km/uur te rijden.

Alleen is dat heel onlogisch: je wordt dan immers een gevaar op de weg, zowel voor jezelf als voor het ander verkeer. Als de verkeersstroom zich aan 90 km/u voortbeweegt, is het onlogisch dat jij daar aan 120 probeert door te rijden. Dan is de verkeersveiligheid in het gedrang en is het maar normaal dat ook elektrische wagens zich aan die snelheidsbeperking conformeren.

Het is te vergelijken met een snelheidsbeperking omwille van een slecht wegdek. Wie dan met een grote jeep 4x4 rijdt, heeft ook niet het recht om vlugger te rijden dan aangegeven, zelfs al kan de wagen dat ruwer wegdek met gemak aan.

Freebie 30 januari 2011 22:16

EnKEL PRIORITAIRE VOERTUIGEN

Steve_M 30 januari 2011 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5264633)
Alleen is dat heel onlogisch: je wordt dan immers een gevaar op de weg, zowel voor jezelf als voor het ander verkeer. Als de verkeersstroom zich aan 90 km/u voortbeweegt, is het onlogisch dat jij daar aan 120 probeert door te rijden. Dan is de verkeersveiligheid in het gedrang en is het maar normaal dat ook elektrische wagens zich aan die snelheidsbeperking conformeren.

Het is te vergelijken met een snelheidsbeperking omwille van een slecht wegdek. Wie dan met een grote jeep 4x4 rijdt, heeft ook niet het recht om vlugger te rijden dan aangegeven, zelfs al kan de wagen dat ruwer wegdek met gemak aan.

Dat probleem stelt zich niet: auto's moeten altijd zo rechts mogelijk rijden op de snelweg.

Jan van den Berghe 30 januari 2011 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5264663)
Dat probleem stelt zich niet: auto's moeten altijd zo rechts mogelijk rijden op de snelweg.

U gaat er dus van uit dat het eerste rijvak vol zit en er niemand op de twee andere rijdt.

Bent u wereldvreemd?

PeterCC 30 januari 2011 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264501)
He waarom moet je anders electrisch rijden???
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...mogalarm.dhtml

Het grootste aandeel van de fijnstofuitstoot van wagens komt niet uit de uitlaat. En naargelang de motoren alsmaar properder worden neemt dat aandeel steeds verder toe.
Dus moet je je met je elektrisch voertuig ook aan die beperking houden.
Niet dat dat er ook maar iets toe doet.

brother paul 30 januari 2011 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5264547)
U wil toch geen uitzonderingen he..

uw electriciteit word gemaakt door smog uitstotende kerncentrales, niet vergeten...

miljaaar waarom leg ik dan 9000watt zonnepanelen ?

Jan van den Berghe 30 januari 2011 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264777)
miljaaar waarom leg ik dan 9000watt zonnepanelen ?

Omdat u geld teveel had?

Micele 30 januari 2011 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5264721)
Het grootste aandeel van de fijnstofuitstoot van wagens komt niet uit de uitlaat. En naargelang de motoren alsmaar properder worden neemt dat aandeel steeds verder toe.

Van de TSP of totale partikels klopt dat: 8% uitlaat/35 % niet-uitlaat.

Maar de belangrijkste stofdeeltjes zijn wel de giftigste voor de mens en dat is voor het moment het kleinst meetbare PM 2,5.

En daar komt het meeste uit de uitlaat, quasi allemaal uit dieselvoertuigen (betreft transportsector).
Citaat:

De transportsector neemt 32 % voor zijn rekening (28 % uitlaatemissies en 4 % niet uitlaat emissies)
Na download VMM, titel:
" De emissie-inventaris fijn stof geactualiseerd "

Citaat:

Resultaten
De VMM rapporteert jaarlijks de emissiegegevens voor fijn stof per sector. De resultaten die we hier voorstellen zijn deze opgenomen in ‘Lozingen in de lucht 1990-2005’, gepubliceerd in 2006.
Deze cijfers houden, met uitzondering voor de niet-uitlaatemissies van wegtransport, rekening met de herziening en optimalisering van de fijnstofinventaris. De VMM voorziet een actualisering van de emissiecijfers voor niet-uitlaatemissies van wegtransport in 2007. Omdat de cijfers voor 2005 nog niet definitief zijn, bespreken we verder de emissies voor 2004.

23,3 kton PM10 en 15,6 kton PM2,5 in 2004

Vlaanderen stoot in 2004 54,0 kton TSP uit, 23,3 kton PM10 en 15,6 kton PM2,5. De fracties PM10 en PM2,5 ten opzichte van TSP bedragen dus respectievelijk 43 % en 29 %.
Figuur 1 toont de verdeling van de TSP, PM10 en PM2,5-uitstoot over de verschillende sectoren in Vlaanderen voor het jaar 2004. Onderzoekers zijn er van overtuigd dat de fractie PM2,5 de meest schadelijke is voor de gezondheid.

De belangrijkste bron van TSP-emissies is de transportsector. Zij is verantwoordelijk voor 43 % van de totale uitstoot van TSP in Vlaanderen in 2004: 8 % is afkomstig van uitlaatemissies, 35 % van niet-uitlaatemissies (slijtage banden, wegdek, remmen, rails en bovenleidingen).

De land- en tuinbouwsector, met als voornaamste bron het bewerken van landbouwgronden, komt op de tweede plaats met 33 % van de totale uitstoot van TSP.
Voor de kleinere fracties PM10 en PM2,5 daalt het belang van de niet-uitlaatemissies voor transport en het bewerken van landbouwgronden aanzienlijk.
De industriële sector, de uitlaatemissies van de transportsector en de huishoudens nemen in belang toe.

Transport en industrie goed voor 2/3 van PM2,5-uitstoot

Figuur 2 toont de evolutie van de PM2,5-emissies in Vlaanderen over de periode 1995-2005.

De resultaten voor het jaar 2005 zijn nog voorlopige resultaten. In Vlaanderen zijn de transportsector en de industriële sector veruit de grootste bronnen van PM2,5 in 2004, samen verantwoordelijk voor bijna 2/3 van de totale PM2,5-uitstoot in Vlaanderen (62 %).

De transportsector neemt 32 % voor zijn rekening (28 % uitlaatemissies en 4 % niet uitlaat emissies), de industrie 30 %.

De land- en tuinbouwsector veroorzaakt 15 % van de totale PM2,5-uitstoot.
De voornaamste bron van PM2,5 in deze sector zijn de motoren van de landbouwmachines (57 % van de land- en tuinbouwemissies).
De energiesector is goed voor 10 % van de PM2,5-uitstoot in Vlaanderen, de bevolking voor 9 %.

brother paul 30 januari 2011 23:06

Dus de vrachtwagens zouden eerder beperkt moeten worden naar 70km/u ?
en ik met mijn electrische smart mag dus niet rapper dan 90, ondanks mijn zonnepanelen, ondanks mijn groene stroom contract ??

Jan van den Berghe 30 januari 2011 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264810)
Dus de vrachtwagens zouden eerder beperkt moeten worden naar 70km/u ?
en ik met mijn electrische smart mag dus niet rapper dan 90, ondanks mijn zonnepanelen, ondanks mijn groene stroom contract ??

Waarom zou u vlugger mogen? U bent immers niet alleen op de weg en hoort dus rekening te houden met de verkeersstroom.

maddox 30 januari 2011 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264777)
miljaaar waarom leg ik dan 9000watt zonnepanelen ?

Om binnen een jaar of 10 erop belast te worden natuurlijk.

Micele 30 januari 2011 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5264810)
Dus de vrachtwagens zouden eerder beperkt moeten worden naar 70km/u ?

Neen Paul, vrachtwagendieselmotoren zijn geoptimaliseerd op 86 �* 90 kmh, die stoten bij 80 kmh meer fijnstof uit als bij 90 kmh.

Is zelfs een Vlaamse studie van Vito van.

Moderne dieselpersonenwagens - ik schat vanaf hoge middenklasse - kunnen ook meer roetdeeltjes uitstoten bij 90 kmh als bij 110 kmh.

Snelheid is sowieso de verkeerde parameter bij roetuitstoot, dat is de optimale verbranding bij bepaalde toerentallen en/of gemiddelde drukopbouw van een dieselmotor.

Die 90 kmh is gewoon natte vinger, en enkel geldig voor oude dieselmotoren met een CW waarde van de jaren 70´s.

brother paul 30 januari 2011 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5264817)
Waarom zou u vlugger mogen? U bent immers niet alleen op de weg en hoort dus rekening te houden met de verkeersstroom.

Je kunt nu precies niet gaan bumperstoten op de autostrade, nee je hebt het linkervak vrij, en ik mag met een electrisch emissieloos SMOG vrij voertuig die snachts opgeladen is met kernenergie niet sneller rijden ?

Steve_M 30 januari 2011 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5264696)
U gaat er dus van uit dat het eerste rijvak vol zit en er niemand op de twee andere rijdt.

Bent u wereldvreemd?

Wie is hier nu eigenlijk wereldvreemd? Nog nooit op een snelweg gereden? Soms zie je op het linkse vak auto's zonder enig probleem voorbijrijden, terwijl je zelf 120 rijdt. Ik zie niet goed in waarom dat anders zou zijn bij een smogbeperking van 90 (eerlijk gezegd weet ik uit ervaring dat bij "smogalarm" 120 rijden geen enkel probleem oplevert - behalve dan de occasionele flitser). Ofwel is er file/traagrijdend verkeer en dan stelt het probleem zich niet. Ofwel vlot het verkeer en bevinden de meeste auto's zich op het rechter- en middelste rijvak, zoals dat hoort.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be