Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2011, 21:11   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard mag ik 120/u rijden met mijn electrische wagen tijdens de smog ??

He waarom moet je anders electrisch rijden???
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...mogalarm.dhtml
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:13   #2
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Ah nee. U wil dieselrijders evenveel laten betalen dan benzinerijders.
Iedereen gelijk voor de wet dan.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:22   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ah nee. U wil dieselrijders evenveel laten betalen dan benzinerijders.
Iedereen gelijk voor de wet dan.
hé ik kan wel geen smog maken hé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:24   #4
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hé ik kan wel geen smog maken hé
Tutut .. Diesel is ook goedkoper dan benzine.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:35   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

U wil toch geen uitzonderingen he..

uw electriciteit word gemaakt door smog uitstotende kerncentrales, niet vergeten...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 januari 2011 om 21:36.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:01   #6
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
He waarom moet je anders electrisch rijden???
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...mogalarm.dhtml
Aangezien deze snelheidsbeperking tot bedoel heeft de te veel smog weg te werken; is het logischer wijze toegestaan voor bestuurders van auto's die elektrisch of met LPG worden aangedreven om 120km/uur te rijden.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:08   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Aangezien deze snelheidsbeperking tot bedoel heeft de te veel smog weg te werken; is het logischer wijze toegestaan voor bestuurders van auto's die elektrisch of met LPG worden aangedreven om 120km/uur te rijden.
Alleen is dat heel onlogisch: je wordt dan immers een gevaar op de weg, zowel voor jezelf als voor het ander verkeer. Als de verkeersstroom zich aan 90 km/u voortbeweegt, is het onlogisch dat jij daar aan 120 probeert door te rijden. Dan is de verkeersveiligheid in het gedrang en is het maar normaal dat ook elektrische wagens zich aan die snelheidsbeperking conformeren.

Het is te vergelijken met een snelheidsbeperking omwille van een slecht wegdek. Wie dan met een grote jeep 4x4 rijdt, heeft ook niet het recht om vlugger te rijden dan aangegeven, zelfs al kan de wagen dat ruwer wegdek met gemak aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:16   #8
Freebie
Burger
 
Freebie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2011
Berichten: 177
Standaard

EnKEL PRIORITAIRE VOERTUIGEN
Freebie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:18   #9
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen is dat heel onlogisch: je wordt dan immers een gevaar op de weg, zowel voor jezelf als voor het ander verkeer. Als de verkeersstroom zich aan 90 km/u voortbeweegt, is het onlogisch dat jij daar aan 120 probeert door te rijden. Dan is de verkeersveiligheid in het gedrang en is het maar normaal dat ook elektrische wagens zich aan die snelheidsbeperking conformeren.

Het is te vergelijken met een snelheidsbeperking omwille van een slecht wegdek. Wie dan met een grote jeep 4x4 rijdt, heeft ook niet het recht om vlugger te rijden dan aangegeven, zelfs al kan de wagen dat ruwer wegdek met gemak aan.
Dat probleem stelt zich niet: auto's moeten altijd zo rechts mogelijk rijden op de snelweg.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:32   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat probleem stelt zich niet: auto's moeten altijd zo rechts mogelijk rijden op de snelweg.
U gaat er dus van uit dat het eerste rijvak vol zit en er niemand op de twee andere rijdt.

Bent u wereldvreemd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:39   #11
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
He waarom moet je anders electrisch rijden???
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Mi...mogalarm.dhtml
Het grootste aandeel van de fijnstofuitstoot van wagens komt niet uit de uitlaat. En naargelang de motoren alsmaar properder worden neemt dat aandeel steeds verder toe.
Dus moet je je met je elektrisch voertuig ook aan die beperking houden.
Niet dat dat er ook maar iets toe doet.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:57   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U wil toch geen uitzonderingen he..

uw electriciteit word gemaakt door smog uitstotende kerncentrales, niet vergeten...
miljaaar waarom leg ik dan 9000watt zonnepanelen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:01   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
miljaaar waarom leg ik dan 9000watt zonnepanelen ?
Omdat u geld teveel had?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:04   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het grootste aandeel van de fijnstofuitstoot van wagens komt niet uit de uitlaat. En naargelang de motoren alsmaar properder worden neemt dat aandeel steeds verder toe.
Van de TSP of totale partikels klopt dat: 8% uitlaat/35 % niet-uitlaat.

Maar de belangrijkste stofdeeltjes zijn wel de giftigste voor de mens en dat is voor het moment het kleinst meetbare PM 2,5.

En daar komt het meeste uit de uitlaat, quasi allemaal uit dieselvoertuigen (betreft transportsector).
Citaat:
De transportsector neemt 32 % voor zijn rekening (28 % uitlaatemissies en 4 % niet uitlaat emissies)
Na download VMM, titel:
" De emissie-inventaris fijn stof geactualiseerd "

Citaat:
Resultaten
De VMM rapporteert jaarlijks de emissiegegevens voor fijn stof per sector. De resultaten die we hier voorstellen zijn deze opgenomen in ‘Lozingen in de lucht 1990-2005’, gepubliceerd in 2006.
Deze cijfers houden, met uitzondering voor de niet-uitlaatemissies van wegtransport, rekening met de herziening en optimalisering van de fijnstofinventaris. De VMM voorziet een actualisering van de emissiecijfers voor niet-uitlaatemissies van wegtransport in 2007. Omdat de cijfers voor 2005 nog niet definitief zijn, bespreken we verder de emissies voor 2004.

23,3 kton PM10 en 15,6 kton PM2,5 in 2004

Vlaanderen stoot in 2004 54,0 kton TSP uit, 23,3 kton PM10 en 15,6 kton PM2,5. De fracties PM10 en PM2,5 ten opzichte van TSP bedragen dus respectievelijk 43 % en 29 %.
Figuur 1 toont de verdeling van de TSP, PM10 en PM2,5-uitstoot over de verschillende sectoren in Vlaanderen voor het jaar 2004. Onderzoekers zijn er van overtuigd dat de fractie PM2,5 de meest schadelijke is voor de gezondheid.

De belangrijkste bron van TSP-emissies is de transportsector. Zij is verantwoordelijk voor 43 % van de totale uitstoot van TSP in Vlaanderen in 2004: 8 % is afkomstig van uitlaatemissies, 35 % van niet-uitlaatemissies (slijtage banden, wegdek, remmen, rails en bovenleidingen).

De land- en tuinbouwsector, met als voornaamste bron het bewerken van landbouwgronden, komt op de tweede plaats met 33 % van de totale uitstoot van TSP.
Voor de kleinere fracties PM10 en PM2,5 daalt het belang van de niet-uitlaatemissies voor transport en het bewerken van landbouwgronden aanzienlijk.
De industriële sector, de uitlaatemissies van de transportsector en de huishoudens nemen in belang toe.

Transport en industrie goed voor 2/3 van PM2,5-uitstoot

Figuur 2 toont de evolutie van de PM2,5-emissies in Vlaanderen over de periode 1995-2005.

De resultaten voor het jaar 2005 zijn nog voorlopige resultaten. In Vlaanderen zijn de transportsector en de industriële sector veruit de grootste bronnen van PM2,5 in 2004, samen verantwoordelijk voor bijna 2/3 van de totale PM2,5-uitstoot in Vlaanderen (62 %).

De transportsector neemt 32 % voor zijn rekening (28 % uitlaatemissies en 4 % niet uitlaat emissies), de industrie 30 %.

De land- en tuinbouwsector veroorzaakt 15 % van de totale PM2,5-uitstoot.
De voornaamste bron van PM2,5 in deze sector zijn de motoren van de landbouwmachines (57 % van de land- en tuinbouwemissies).
De energiesector is goed voor 10 % van de PM2,5-uitstoot in Vlaanderen, de bevolking voor 9 %.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2011 om 23:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:06   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Dus de vrachtwagens zouden eerder beperkt moeten worden naar 70km/u ?
en ik met mijn electrische smart mag dus niet rapper dan 90, ondanks mijn zonnepanelen, ondanks mijn groene stroom contract ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:10   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus de vrachtwagens zouden eerder beperkt moeten worden naar 70km/u ?
en ik met mijn electrische smart mag dus niet rapper dan 90, ondanks mijn zonnepanelen, ondanks mijn groene stroom contract ??
Waarom zou u vlugger mogen? U bent immers niet alleen op de weg en hoort dus rekening te houden met de verkeersstroom.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:10   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
miljaaar waarom leg ik dan 9000watt zonnepanelen ?
Om binnen een jaar of 10 erop belast te worden natuurlijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:11   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus de vrachtwagens zouden eerder beperkt moeten worden naar 70km/u ?
Neen Paul, vrachtwagendieselmotoren zijn geoptimaliseerd op 86 �* 90 kmh, die stoten bij 80 kmh meer fijnstof uit als bij 90 kmh.

Is zelfs een Vlaamse studie van Vito van.

Moderne dieselpersonenwagens - ik schat vanaf hoge middenklasse - kunnen ook meer roetdeeltjes uitstoten bij 90 kmh als bij 110 kmh.

Snelheid is sowieso de verkeerde parameter bij roetuitstoot, dat is de optimale verbranding bij bepaalde toerentallen en/of gemiddelde drukopbouw van een dieselmotor.

Die 90 kmh is gewoon natte vinger, en enkel geldig voor oude dieselmotoren met een CW waarde van de jaren 70´s.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2011 om 23:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:12   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou u vlugger mogen? U bent immers niet alleen op de weg en hoort dus rekening te houden met de verkeersstroom.
Je kunt nu precies niet gaan bumperstoten op de autostrade, nee je hebt het linkervak vrij, en ik mag met een electrisch emissieloos SMOG vrij voertuig die snachts opgeladen is met kernenergie niet sneller rijden ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 23:12   #20
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat er dus van uit dat het eerste rijvak vol zit en er niemand op de twee andere rijdt.

Bent u wereldvreemd?
Wie is hier nu eigenlijk wereldvreemd? Nog nooit op een snelweg gereden? Soms zie je op het linkse vak auto's zonder enig probleem voorbijrijden, terwijl je zelf 120 rijdt. Ik zie niet goed in waarom dat anders zou zijn bij een smogbeperking van 90 (eerlijk gezegd weet ik uit ervaring dat bij "smogalarm" 120 rijden geen enkel probleem oplevert - behalve dan de occasionele flitser). Ofwel is er file/traagrijdend verkeer en dan stelt het probleem zich niet. Ofwel vlot het verkeer en bevinden de meeste auto's zich op het rechter- en middelste rijvak, zoals dat hoort.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be