Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Vlaamse Regering : “Onze samenleving heeft ‘wij-scholen’ nodig.” (https://forum.politics.be/showthread.php?t=150708)

Politics.be 8 februari 2011 17:30

Vlaamse Regering : “Onze samenleving heeft ‘wij-scholen’ nodig.”
 
Minister Pascal Smet neemt standpunt in ten aanzien van discussie concentratiescholen. Nederlands minister van Onderwijs Marja Bijsterveldt stelde gisteren dat het bestrijden van concentratiescholen voor haar niet langer een beleidspunt is. Vanochtend reageerden een aantal Vlaamse onderwijsvertrekkers op die uitlatingen. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet zette vanmiddag tijdens een korte persbabbel zijn standpunt uiteen.

“Scholen moeten een weerspiegeling van de samenleving zijn.”, aldus Smet. “Gemengde scholen zijn dus weldegelijk een wenselijk doel. Wie gescheiden opgroeit, zal later ook gescheiden samenleven. Het onderscheid wij – zij wordt daardoor versterkt. Ik kies niet voor zo’n samenleving en ben er van overtuigd dat we in Vlaanderen ‘wij-scholen’ nodig hebben: scholen die geënt zijn op samen-leven, en niet op de georganiseerde tegenstelling tussen groepen in de samenleving.”

Smet wijst ook op heel wat recent onderzoek, ondermeer PISA-resultaten, waaruit blijkt dat in gemengde scholen de sterkere kinderen de zwakkere kinderen meetrekken. “Om het in wielertermen uit te drukken: kinderen moeten soms in het wiel van anderen kunnen meerijden. Uit dat onderzoek blijkt dat de sociaaleconomische achtergrond wel determinerend is voor de leerprestaties van een kind maar dat na uitzuivering van sociaal-economische verschillen leerlingen met een migrantenachtergrond toch nog significant lager scoren dan autochtone leerlingen.”

Vandaag is het in grootstedelijke omgevingen moeilijk, zo niet onmogelijk om concentratiescholen van sociaaleconomisch achtergestelde kinderen te vermijden, om de eenvoudige reden dat de bevolkingssamenstelling het niet anders toelaat. Zo’n samenstelling is een weerspiegeling van de buurt. Toch neemt dit volgens Smet niet weg dat spreiding het doel moet blijven.

Smet wil nu samen met alle onderwijspartners het debat te openen over de manier waarop we in die concentratiescholen de kwaliteit van onderwijs kunnen verbeteren. Daarbij moeten extra faciliteiten voor leerkrachten, een andere pedagogische benadering, extra ondersteuning en een onderwijs benadering die meer vertrekt vanuit de leefwereld van de kinderen aan bod komen. “Het centrale doel daarbij moet de ambitie zijn om alle kinderen in het basisonderwijs goed voor te bereiden op een succesvolle start in secundair onderwijs.”

“Eigenlijk stelt men hier voor om de ondersteuning van gelijke onderwijskansen af te schaffen omdat er meer kinderen nood hebben aan die steun. Dat is absurd. We schaffen de sociale zekerheid toch ook niet af omdat er 17% armen zijn”, concludeert Smet.

Voor meer informatie:

Jeroen JANSSENS
Woordvoerder Pascal Smet
[email protected]

Bron: politics.be

COCHINILLO 8 februari 2011 17:37

Citaat:

Smet wijst ook op heel wat recent onderzoek, ondermeer PISA-resultaten, waaruit blijkt dat in gemengde scholen de sterkere kinderen de zwakkere kinderen meetrekken. “Om het in wielertermen uit te drukken: kinderen moeten soms in het wiel van anderen kunnen meerijden.
daarom moeten de witte kinderkes dus naar de zwarte scholen gaan, om het niveau van de zwarte kinderkes wat op te krikken?
Daarvoor dienen mijn kinderen niet.

Indien de ouders van de migranten willen dat hun kinderen een beter onderwijsniveau krijgen, dan moeten zij hun kinderen opvoeden en NEDERLANDS spreken thuis. Mensen die weigeren zich te integreren, ook al zijn de vierde of vijfde generatie, moeten niet verwachten dat MIJN kinderen zich gaan inzetten om HUN kinderen te leren wat hun ouders vertikten.

Je hoeft niet in een gemengde klas te zitten om nadien te weten dat de maatschappij o zo verrijkend multicultureel is geworden. Dat ondervinden onze kinderen zo wel als ze op tram of bus zitten of gewoon op straat durven lopen! Daarom moeten ze niet samen in de klas zitten;
Een buurjongen van me zat in een gemengde klas (vandaar zijn multiculturele uitdrukking: "nee mama ik moet dat helemaal niet, ik mag dat niet van mijn geloof") hij was zo verrijkt dat hij een jaar lang via via en een lift van een buurman vanuit een andere gemeente met de trein naar school ging omdat de tram (15 minuutjes) bevolkt zat met die leuke klasgenootjes die hem zijn sweaters afhandig maakten, of hem tegen de grond klopten.

Misschien kan mijnheer smet in het vervolg eens wat Tommy Hilfiger sweaters uitdelen ipv witte vlaamse kinderkes?

Nechtan 8 februari 2011 18:02

En wanneer onze grootsteden volledig ontvlaamst zijn gaat het rode beleid deze cultuurverrijkers pushen richting witte provincieschooltjes? De gruwel van homogeniteit heeft uiteraard steeds nood aan het dogma van de multiculturaliteit. Waarom? Daarom.

Txiki 8 februari 2011 18:11

Ik snap iets niet. Zorgen "wij-scholen" niet automatisch ook voor "zij-scholen"?

COCHINILLO 8 februari 2011 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5285683)
Ik snap iets niet. Zorgen "wij-scholen" niet automatisch ook voor "zij-scholen"?

de "zij" scholen zijn de scholen waar Wouter Bos en Femke Halsema hun kinderkes doen.... samen met de rest van de rode garde zoals Freya Pireyns enzo. Om het leuk te maken zetten ze er af en toe een verplichte geadopteerde neger tussen, dan hebben ze een "afspiegeling van hun maatschappij" en klaar is kees.

COCHINILLO 8 februari 2011 18:26

Dit is ook een pareltje:

Citaat:

“De culturele diversiteit in onze samenleving blijft stijgen en het is belangrijk om datzelfde palet ook in onze scholen terug te vinden. Anders blijft de kloof tussen de goede en minder goede scholen groeien.”
Staat hier nu letterlijk dat ze verkiezen dat alle scholen minder goed zijn, om toch maar onze kinderen kennis te laten maken met de cultuur van de analfabete middeleeuwers uit het Rifgebergte???
Citaat:

In een eerste reactie laat minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) weten dat hij niet van plan is zijn beleid meteen bij te sturen. Net als Verdyck vindt ook hij dat "scholen in principe een afspiegeling moeten zijn van de samenleving".
waarom moeten scholen een afspiegeling zijn van de maatschappij? en van welke maatschappij? Moeten de bruine kindjes naar de Westhoek worden verscheept om daar in de westvlaamse keuterdorpkes het dorpsschooltje te gaan verrijken met een spiegeltje van de maatschappij? en moeten dan een aantal witte gevluchte plattelandskinderen terug naar de steden getransporteerd worden omdat het anders zo donker begint te zien onder de OLVrouwen toren?

kelt 8 februari 2011 21:31

Het zou eigenlijk geen slecht idee zijn om wat te verspreiden naar "witte" scholen.....als ze allemaal voor een paar procent meehelpen en vooral,als die "klassieke" scholen hun eigen ding mogen verder doen(!!!!!!!!),zou iedereen,(ook de "overgeplaatste" kinderen in kwestie),al veel geholpen kunnen worden!

Dat laatste,dat die instituten in de kleinere steden hun eigen project mogen verder doen ,is zeer belangrijk in het verhaal,het is een van de redenen van hun aanhoudende goede naam,en niet zozeer omdat het "witte" scholen zijn....

doe uw ogen dicht,en doe ze nu weer open,aanschouw de realiteit,dezelfde als toen U ze zonet sloot......

ontkennen en negeren doen we beter niet!

COCHINILLO 9 februari 2011 09:29

gisteren in Terzake werd het weer duidelijk uitgelegd:

in de (foei foei foei) witte scholen konden de allochtonen het niveau niet aan dus werden ze gediscrimineerd, want als ze nadien dezelfde richting volgenden in de zwarte school dan konden ze het niveau wèl aan. zie je wel. En beide scholen waren écht gelijkwaardig qua niveau hoor.

gfpatch 9 februari 2011 12:53

Deze morgen hebben ze erover bezig geweest op Radio 1.
Er zijn toen "ervaringsexperts" aan het woord geweest.
Deze experts waren niet meer en minder dan allochtone ouders wiens kinderen wel op een witte school zitten. Het probleem in de scholen is niet het niveau maar de kennis van de taal volgens hen. De meesten hebben het Nederlands niet echt onder de knie met als gevolg dat ze uiteraard niet kunnen volgen.

Dit stemt mij zeer hoopvol dat uiteindelijk iemand van de allochtone bevolking de vinger op de wonde legt. Nu het nog overbrengen op al die anderen en daar zit het probleem nu juist. Het wantrouwen tussen autochtonen en allochtonen is groot want het is zeer moeilijk om met allochtone ouders contact te leggen door dit feit.

COCHINILLO 11 februari 2011 11:35

Staat deze informatie hier al? Misschien zou minister Smet eens met die hoogleraar contact moeten opnemen.

Citaat:

Socioloog Dronkers: gemengde school slecht voor allochtoon en autochtoon


Gemengde scholen, daar moesten we met z’n allen naar streven. Dat zou in het belang zijn van zowel allochtone als autochtone kinderen. Niets van waar, zegt onderwijssocioloog Jaap Dronkers. Uit onderzoek dat hij vanmiddag presenteerde bij de aanvaarding van de leerstoel International comparative research on educational performance and social inequality aan de Universiteit Maastricht blijkt dat zowel autochtone kinderen als kinderen met een migrantenachtergrond slechtere resultaten behalen op etnisch sterk gemengde scholen dan op etnisch homogene scholen.

Het effect dat Dronkers constateert, treedt het sterkst op in landen met onderwijsstelsels waarin een hiërarchie van schooltypen bestaat, zoals het Nederlandse.

De uitkomsten van Dronkers’ onderzoek zijn politiek gevoelig. Het ontstaan van zwarte en witte scholen wordt door veel beleidsmakers onwenselijk geacht, omdat het de kansen van migrantenkinderen op goed onderwijs zou verminderen. Volgens Dronkers hoeft dit niet het geval te zijn, mits een zwarte school van een etnisch homogene samenstelling is.

Voor zijn onderzoek gebruikte Dronkers data uit 2006 van het Program for International Student Assessment (PISA) van de Oeso. Sinds 2000 wordt deze test om de drie jaar afgenomen bij vijftienjarige leerlingen uit een groot aantal Oeso-lidstaten. Het doel ervan is het in kaart brengen van wiskunde-, natuurkunde- en leesvaardigheden. Nederlandse data kon Dronkers niet gebruiken, doordat hier pas sinds vorig jaar het land van herkomst van leerlingen wordt geregistreerd.

Een andere opvallende uitkomst van Dronkers’ onderzoek is dat leerlingen met een islamitische achtergrond een forse achterstand in taalscores hebben op vergelijkbare migrantenleerlingen met een andere achtergrond. Die achterstand kan volgens Dronkers niet worden verklaard door de sociaal-economische achtergrond van leerlingen of door het onderwijsstelsel.

Lees een interview met Dronkers over zijn onderzoeksresultaten vandaag (lees 17 juni 2010)in NRC Handelsblad of in de digitale editie (alleen voor (web-)abonnees). De oratie van Dronkers is hier te lezen.
http://weblogs.nrc.nl/onderwijsblog/...en-autochtoon/

artisjok 11 februari 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO (Bericht 5292946)
Staat deze informatie hier al? Misschien zou minister Smet eens met die hoogleraar contact moeten opnemen.


http://weblogs.nrc.nl/onderwijsblog/...en-autochtoon/

Het effect dat Dronkers constateert, treedt het sterkst op in landen met onderwijsstelsels waarin een hiërarchie van schooltypen bestaat, zoals het Nederlandse.
http://diversiteit.nieuwslog.nl/arti...utochtoon.html
En het Belgische. (waterval-systeem)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be