![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Minister Pascal Smet neemt standpunt in ten aanzien van discussie concentratiescholen. Nederlands minister van Onderwijs Marja Bijsterveldt stelde gisteren dat het bestrijden van concentratiescholen voor haar niet langer een beleidspunt is. Vanochtend reageerden een aantal Vlaamse onderwijsvertrekkers op die uitlatingen. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet zette vanmiddag tijdens een korte persbabbel zijn standpunt uiteen.
“Scholen moeten een weerspiegeling van de samenleving zijn.”, aldus Smet. “Gemengde scholen zijn dus weldegelijk een wenselijk doel. Wie gescheiden opgroeit, zal later ook gescheiden samenleven. Het onderscheid wij – zij wordt daardoor versterkt. Ik kies niet voor zo’n samenleving en ben er van overtuigd dat we in Vlaanderen ‘wij-scholen’ nodig hebben: scholen die geënt zijn op samen-leven, en niet op de georganiseerde tegenstelling tussen groepen in de samenleving.” Smet wijst ook op heel wat recent onderzoek, ondermeer PISA-resultaten, waaruit blijkt dat in gemengde scholen de sterkere kinderen de zwakkere kinderen meetrekken. “Om het in wielertermen uit te drukken: kinderen moeten soms in het wiel van anderen kunnen meerijden. Uit dat onderzoek blijkt dat de sociaaleconomische achtergrond wel determinerend is voor de leerprestaties van een kind maar dat na uitzuivering van sociaal-economische verschillen leerlingen met een migrantenachtergrond toch nog significant lager scoren dan autochtone leerlingen.” Vandaag is het in grootstedelijke omgevingen moeilijk, zo niet onmogelijk om concentratiescholen van sociaaleconomisch achtergestelde kinderen te vermijden, om de eenvoudige reden dat de bevolkingssamenstelling het niet anders toelaat. Zo’n samenstelling is een weerspiegeling van de buurt. Toch neemt dit volgens Smet niet weg dat spreiding het doel moet blijven. Smet wil nu samen met alle onderwijspartners het debat te openen over de manier waarop we in die concentratiescholen de kwaliteit van onderwijs kunnen verbeteren. Daarbij moeten extra faciliteiten voor leerkrachten, een andere pedagogische benadering, extra ondersteuning en een onderwijs benadering die meer vertrekt vanuit de leefwereld van de kinderen aan bod komen. “Het centrale doel daarbij moet de ambitie zijn om alle kinderen in het basisonderwijs goed voor te bereiden op een succesvolle start in secundair onderwijs.” “Eigenlijk stelt men hier voor om de ondersteuning van gelijke onderwijskansen af te schaffen omdat er meer kinderen nood hebben aan die steun. Dat is absurd. We schaffen de sociale zekerheid toch ook niet af omdat er 17% armen zijn”, concludeert Smet. Voor meer informatie: Jeroen JANSSENS Woordvoerder Pascal Smet [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
|
![]() Citaat:
Daarvoor dienen mijn kinderen niet. Indien de ouders van de migranten willen dat hun kinderen een beter onderwijsniveau krijgen, dan moeten zij hun kinderen opvoeden en NEDERLANDS spreken thuis. Mensen die weigeren zich te integreren, ook al zijn de vierde of vijfde generatie, moeten niet verwachten dat MIJN kinderen zich gaan inzetten om HUN kinderen te leren wat hun ouders vertikten. Je hoeft niet in een gemengde klas te zitten om nadien te weten dat de maatschappij o zo verrijkend multicultureel is geworden. Dat ondervinden onze kinderen zo wel als ze op tram of bus zitten of gewoon op straat durven lopen! Daarom moeten ze niet samen in de klas zitten; Een buurjongen van me zat in een gemengde klas (vandaar zijn multiculturele uitdrukking: "nee mama ik moet dat helemaal niet, ik mag dat niet van mijn geloof") hij was zo verrijkt dat hij een jaar lang via via en een lift van een buurman vanuit een andere gemeente met de trein naar school ging omdat de tram (15 minuutjes) bevolkt zat met die leuke klasgenootjes die hem zijn sweaters afhandig maakten, of hem tegen de grond klopten. Misschien kan mijnheer smet in het vervolg eens wat Tommy Hilfiger sweaters uitdelen ipv witte vlaamse kinderkes? Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 8 februari 2011 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 21 november 2010
Berichten: 72
|
![]() En wanneer onze grootsteden volledig ontvlaamst zijn gaat het rode beleid deze cultuurverrijkers pushen richting witte provincieschooltjes? De gruwel van homogeniteit heeft uiteraard steeds nood aan het dogma van de multiculturaliteit. Waarom? Daarom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
|
![]() Ik snap iets niet. Zorgen "wij-scholen" niet automatisch ook voor "zij-scholen"?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
|
![]() de "zij" scholen zijn de scholen waar Wouter Bos en Femke Halsema hun kinderkes doen.... samen met de rest van de rode garde zoals Freya Pireyns enzo. Om het leuk te maken zetten ze er af en toe een verplichte geadopteerde neger tussen, dan hebben ze een "afspiegeling van hun maatschappij" en klaar is kees.
Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 8 februari 2011 om 18:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Banneling
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
|
![]() Dit is ook een pareltje:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 8 februari 2011 om 18:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.456
|
![]() Het zou eigenlijk geen slecht idee zijn om wat te verspreiden naar "witte" scholen.....als ze allemaal voor een paar procent meehelpen en vooral,als die "klassieke" scholen hun eigen ding mogen verder doen(!!!!!!!!),zou iedereen,(ook de "overgeplaatste" kinderen in kwestie),al veel geholpen kunnen worden!
Dat laatste,dat die instituten in de kleinere steden hun eigen project mogen verder doen ,is zeer belangrijk in het verhaal,het is een van de redenen van hun aanhoudende goede naam,en niet zozeer omdat het "witte" scholen zijn.... doe uw ogen dicht,en doe ze nu weer open,aanschouw de realiteit,dezelfde als toen U ze zonet sloot...... ontkennen en negeren doen we beter niet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
|
![]() gisteren in Terzake werd het weer duidelijk uitgelegd:
in de (foei foei foei) witte scholen konden de allochtonen het niveau niet aan dus werden ze gediscrimineerd, want als ze nadien dezelfde richting volgenden in de zwarte school dan konden ze het niveau wèl aan. zie je wel. En beide scholen waren écht gelijkwaardig qua niveau hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 19 maart 2010
Berichten: 846
|
![]() Deze morgen hebben ze erover bezig geweest op Radio 1.
Er zijn toen "ervaringsexperts" aan het woord geweest. Deze experts waren niet meer en minder dan allochtone ouders wiens kinderen wel op een witte school zitten. Het probleem in de scholen is niet het niveau maar de kennis van de taal volgens hen. De meesten hebben het Nederlands niet echt onder de knie met als gevolg dat ze uiteraard niet kunnen volgen. Dit stemt mij zeer hoopvol dat uiteindelijk iemand van de allochtone bevolking de vinger op de wonde legt. Nu het nog overbrengen op al die anderen en daar zit het probleem nu juist. Het wantrouwen tussen autochtonen en allochtonen is groot want het is zeer moeilijk om met allochtone ouders contact te leggen door dit feit.
__________________
"If you cannot point your finger at anything and say that is wrong, then you also take part in your own cultural collaps." Churchill: "Ik geloof alleen in statistieken als ik ze zelf gemanipuleerd heb!" Laatst gewijzigd door gfpatch : 9 februari 2011 om 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
|
![]() Staat deze informatie hier al? Misschien zou minister Smet eens met die hoogleraar contact moeten opnemen.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
|
![]() Citaat:
Het effect dat Dronkers constateert, treedt het sterkst op in landen met onderwijsstelsels waarin een hiërarchie van schooltypen bestaat, zoals het Nederlandse.http://diversiteit.nieuwslog.nl/arti...utochtoon.html En het Belgische. (waterval-systeem) Laatst gewijzigd door artisjok : 11 februari 2011 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |