Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Invoering van de TEGENSTEM. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=15076)

nou nou 31 mei 2004 17:17

Een vriend opperde onlangs het volgende:

Eigenlijk zou er, ter aanvulling van de gewone stem, een tegenstem moeten ingevoerd worden. Dus niet alleen kan je je voorkeur uiten voor een bepaalde partij, maar tegelijkertijd je afkeur voor een andere.

Lijkt me even democratisch als het huidige systeem, en op deze manier kan de meerderheid beslissen welke partij beter op het achterplan blijft.

Idee?

Spetsnaz 31 mei 2004 17:18

in Rusland bestaat dit

Daar kun je stemmen voor "Geen van de kandidaten".

Blijft de vraag wat uiteindelijk het verschil is met de blanco-stem.

Vlaanderen Boven 31 mei 2004 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nou nou

Eigenlijk zou er, ter aanvulling van de gewone stem, een tegenstem moeten ingevoerd worden. Dus niet alleen kan je je voorkeur uiten voor een bepaalde partij, maar tegelijkertijd je afkeur voor een andere.

Lijkt me even democratisch als het huidige systeem, en op deze manier kan de meerderheid beslissen welke partij beter op het achterplan blijft.

Idee?

BUB gaat voor totale overwinning!

joske 31 mei 2004 17:26

dat gebeurd nu toch al,dat de meerderheid beslist welke partij in het verdomhoekje moet,maar men mag niet vergeten dat men die meerderheid wel eens zou kunnen kwijtspelen,zodat men op zijn beurt in het verdomhoekje terechtkomt.

Erw 31 mei 2004 17:28

Een tegenstem is altijd een goed idee als de meeste partijen samentroepen om 1 of enkele buiten de regering te houden, ongeacht hun grootte, zelfs al levert het op korte termijn misschien niks op, op langere termijn is die tegenstem het beste dat je kunt doen als je wilt dat er nog een beetje 'democratie' komt of anders gezegd 'evenredigheid stemmen/zetels'

't is trouwens daarom ook dat een tegenstem de grootste vyand is van het huidig beleid: het maakt hun positie sterker afhankelijk van op wie de kiezer stemt. Moest niemand protesteren zouden ze gerust maar om de 10 jaar verkiezingen houden.

Probleem bij deze definitie van 'tegenstem' is wel dat je bij de kartelvorming zoals we die nu hebben er geen voordeel uithaalt, of je zou wel op allemaal moeten 'tegenstemmen'. Das ook zot. Als een partij in een kartel stapt dan moet ze maar het risico nemen 'ermee' afgerekend te worden. Zullen ze misschien wat meer nadenken vooraleer aan een kartel mee te doen.

Astenblieft mensen 31 mei 2004 18:04

ik vind dat nog geen slecht idee, zo'n tegenstem. En het is niet hetzelfde als een blanco stem. Een blanco stem wil zeggen dat je bewust voor geen van de regerende partijen kiest. Een tegenstem zou willen zeggen dat je kiest voor partij a, maar dat je absoluut volmondig tegen partij b bent.
Bij het vormen van een regering is het van essentieel belang dat de partijen met elkaar kunnen regeren. Als de twee meest gekozen partijen niet met elkaar overeen komen, mag de grootste partij nog beslissne met wie deze wil regeren, soms zelfs de kleinste partijen die in de verkiezingen maar weinig stemmen kregen. Dat is pas zot.
Zo gebeurde dat bij de laatste verkiezingen in Nederland: waar het CDA de meeste stemmen kreeg op de voet gevolgd door de PvdA (niet te vergelijken met de Vlaamse PvdA). Deze partijen kwamen niet tot een regeerakkoord en uiteindelijk besloot het CDA om een serieus rechts kabinet te vormen. Daar was plusminus 45% van de Nederlandse bevolking niet blij mee, maar daar had ineens niemand meer wat over te zeggen.

C uit W 31 mei 2004 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
in Rusland bestaat dit

Daar kun je stemmen voor "Geen van de kandidaten".

Blijft de vraag wat uiteindelijk het verschil is met de blanco-stem.

Vind ik een prachtige zaak.
Zo kan je je onvrede pas echt tonen, en een foert stem doen gelden.
De blanco stemmen worden verdeeld over de partijen, zodat een blanco stem totaal nutteloos is en de partijen nog steeds financiering krijgen.
De tegenstem zorgt voor een correcter en eerlijker beeld.

Guderian 31 mei 2004 18:37

Laat ons gewoon alle stemmingen afschaffen. De vulgariteit van de massa krijgt beter geen stem.

stab 31 mei 2004 18:42

We zouden misschien beter het huidige principe van democratische verkiezingen blijven behouden ipv partijen (en hun kiezers) te liquideren door 'afhankelijke' rechters.

Seba 31 mei 2004 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Laat ons gewoon alle stemmingen afschaffen. De vulgariteit van de massa krijgt beter geen stem.

inderdaad, dan kunnen we ineens komaf maken met typetjes zoals u :twisted: 8)

Erw 31 mei 2004 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

Gevaarlijk, zo zulke dingen zeggen zonder erbij te vermelden dat het sarcasme is. Of niet?

Jonas Elossov 31 mei 2004 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guderian

Waarbij onze plaatselijke, nazistisch jongeren- en studentenverbond-vertegenwoordiger nogmaals duidelijk zijn mening laat gelden over democratie!!! :roll:

Rara, welke partij zou het meeste tegen stemmen halen??? Zo zou ik nog eens kunnen juichen bij een verkiezingsoverwinning van het blok :D

Guderian 31 mei 2004 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guderian

Waarbij onze plaatselijke, nazistisch jongeren- en studentenverbond-vertegenwoordiger nogmaals duidelijk zijn mening laat gelden over democratie!!! :roll:

Ik verdedig echte democratie ja, geen liberale plutocratie of een marxistische dictatuur.

U weet overigens blijkbaar niet wat nazisme is, maar dat zal wel niet het enige zijn wat je als marxist niet weet. Afijn, deed het deugd toen je slaag kreeg in Brugge? :lol:

Astenblieft mensen 31 mei 2004 18:49

En daar gaan we weer!
Mensen zullen we eens proberen 1 topic in normale verstandige taal te laten verlopen, zonder schoudergeduw en sarcasme en zielig hoekjeszitten en pruillippend mokken?
Amai, pakt een glas wijn en ben eens aardig voorelkaar of ben onaardig tegen elkaar met inhoudelijke argumenten op een discussieniveau in plaats van een kleuterklasniveau!

yannd 31 mei 2004 19:03

De tegenstemmen zullen waarschijnlijk gaan naar de partijen met een meer uitgesproken mening, zowel links als rechts. Het resultaat zou het effect van de kiesdrempel versterken, de kleine partijen die er toch zouden bovenkomen worden zo dan weggestemd.

Tantist 31 mei 2004 19:28

Citaat:

Idee?

Is niet democratisch, zelfs antidemocratisch. Het gaat in tegen het vertegenwoordigingsprincipe, nl. dat een groep mensen een vertegenwoordiger kiest die voor hun belangen opkomt.

Door de tegenstem kan het zijn dat een groep mensen zonder vertegenwoordigers komt te zitten. Dat gaat in tegen de vertegenwoordigende democratie, waarin het volk regeert via zijn vertegenwoordigers.

C uit W 31 mei 2004 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:

Idee?

Is niet democratisch, zelfs antidemocratisch. Het gaat in tegen het vertegenwoordigingsprincipe, nl. dat een groep mensen een vertegenwoordiger kiest die voor hun belangen opkomt.

Door de tegenstem kan het zijn dat een groep mensen zonder vertegenwoordigers komt te zitten. Dat gaat in tegen de vertegenwoordigende democratie, waarin het volk regeert via zijn vertegenwoordigers.

Zie het niet zoals nou nou, hij ziet het verkeerd.
Zie het als een tegenhanger van de blanco stem :

Blanco = ik volg iedereen <==> Tegenstem = ik volg niemand.

Citaat:

Vind ik een prachtige zaak.
Zo kan je je onvrede pas echt tonen, en een foert stem doen gelden.
De blanco stemmen worden verdeeld over de partijen, zodat een blanco stem totaal nutteloos is en de partijen nog steeds financiering krijgen.
De tegenstem zorgt voor een correcter en eerlijker beeld.
+ Mensen die niet akkoord zijn met het systeem kunnen zo hun mening uiten

nou nou 31 mei 2004 23:09

Even een tussenvraagje: indien de tegenstem zou worden ingevoerd (hoe je ze ook ziet) zou het dan een systeem zijn waarbij je moet kiezen tussen een stem of een tegenstem, of kan je beide uitbrengen?

Den Duisteren Duikboot 31 mei 2004 23:20

Citaat:

Idee?

Ik heb dat al twee jaar geleden voorgesteld, helaas vergeten een patent te nemen. :P

nou nou 31 mei 2004 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pyramus
Ik heb dat al twee jaar geleden voorgesteld, helaas vergeten een patent te nemen. :P

Och, uw avatar voor "schepen" compenseert dat ruimschoots. Miljaardemiljaardemiljaardemiljaar. :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be