poekieJ |
20 februari 2011 17:33 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik
(Bericht 5314896)
Wat is voor jou dan de ideale staat voor Vlaanderen?
|
Even kort uitleggen.
Volgens mijn "ideaal" scenario sluiten de Oostkantons terug aan bij Duitsland. Vlaanderen wordt een aparte staat binnen zijn huidige gewestsgrenzen en bestuurt Brussel samen met Wallonië. (Brussel helemaal opeisen lijkt me een onbegonnen zaak, maar het opgeven is ook niet aan de orde.)
Ik ben het echter, zoals al wel bleek, niet eens met hoe de EU nu functioneert, en ook niet met de bevoegdheden die ze hebben. De EU zelf moet afslanken en bevoegdheden teruggeven aan de deelstaten. Deze bevoegdheden kunnen dan eventueel door het land zelf uitgeoefend worden, of tussen enkele staten onderling (zo ben ik bv. voor het delen van bepaalde bevoegdheden tussen Vlaanderen en Nederland, hoewel ik zeker geen Orangist ben).
Als Wallonië zich bij Frankrijk zou aansluiten is er een ander 'probleem', want dan zou dat betekenen dat Brussel mee bestuurt wordt vanuit Parijs. Dat zie ik niet zitten, en ik denk niet dat bv. de UK en Duitsland het ermee eens dat een groot deel van de Europese bevoegdheden (want die blijven wel in (afgeslankte vorm) bestaan), door Frankrijk geregeld worden, zeker als ze al Straatsburg hebben. Als ik helemaal mag doorgaan heb ik nog wel kleine ideetjes zoals het toevoegen van bv. bepaalde faciliteitengemeenten (zie onderschrift) en Zeeuws-Vlaanderen aan de onafhankelijke staat Vlaanderen, en wie weet zijn er gebieden zoals het land van Aarlen die bij het GHL willen aansluiten, maar dat zijn gedachtekronkels die ik niet meteen zie gebeuren.
|