Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kan Luxemburg zich ook aansluiten bij de Belgische Unie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=151449)

Roderik 20 februari 2011 15:23

Kan Luxemburg zich ook aansluiten bij de Belgische Unie?

Het lijkt me een goed idee

fonne 20 februari 2011 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 5314689)

Stom idee.
De provincie Luxemburg (en evt. de Oostkantons) kan wel terug naar het Groot-Hertogdom Luxemburg. De meesten werken daar immers al, en meer en meer mensen hebben al de dubbele nationaliteit.

poekieJ 20 februari 2011 16:50

Er bestaat geen Belgische Unie. En waarom zou een welvarend land zich willen aansluiten bij kazakkendraaiers die bijna failliet zijn?

Gooi hier maar een slotje op...

JP Coen 20 februari 2011 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5314734)
Stom idee.
De provincie Luxemburg (en evt. de Oostkantons) kan wel terug naar het Groot-Hertogdom Luxemburg. De meesten werken daar immers al, en meer en meer mensen hebben al de dubbele nationaliteit.

Waarom Wallonie wel en Luxemburg niet?:roll:

JP Coen 20 februari 2011 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5314864)
Er bestaat geen Belgische Unie. En waarom zou een welvarend land zich willen aansluiten bij kazakkendraaiers die bijna failliet zijn?

Gooi hier maar een slotje op...

Misschien is een BU overbodig,omdat we al een EU hebben?

Maar Deutsland ,Spanje en Groot Brittanie hebben toch ook een Unie:roll:

Roderik 20 februari 2011 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 5314883)

Catalonie en Schotland zijn hier ook niet blij mee.

poekieJ 20 februari 2011 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 5314883)

De EU gaat er ook aan, dus ik zou daar niet teveel mee dwepen.

Roderik 20 februari 2011 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5314889)
De EU gaat er ook aan, dus ik zou daar niet teveel mee dwepen.

Wat is voor jou dan de ideale staat voor Vlaanderen?

poekieJ 20 februari 2011 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 5314896)
Wat is voor jou dan de ideale staat voor Vlaanderen?

Even kort uitleggen.
Volgens mijn "ideaal" scenario sluiten de Oostkantons terug aan bij Duitsland. Vlaanderen wordt een aparte staat binnen zijn huidige gewestsgrenzen en bestuurt Brussel samen met Wallonië. (Brussel helemaal opeisen lijkt me een onbegonnen zaak, maar het opgeven is ook niet aan de orde.)
Ik ben het echter, zoals al wel bleek, niet eens met hoe de EU nu functioneert, en ook niet met de bevoegdheden die ze hebben. De EU zelf moet afslanken en bevoegdheden teruggeven aan de deelstaten. Deze bevoegdheden kunnen dan eventueel door het land zelf uitgeoefend worden, of tussen enkele staten onderling (zo ben ik bv. voor het delen van bepaalde bevoegdheden tussen Vlaanderen en Nederland, hoewel ik zeker geen Orangist ben).

Als Wallonië zich bij Frankrijk zou aansluiten is er een ander 'probleem', want dan zou dat betekenen dat Brussel mee bestuurt wordt vanuit Parijs. Dat zie ik niet zitten, en ik denk niet dat bv. de UK en Duitsland het ermee eens dat een groot deel van de Europese bevoegdheden (want die blijven wel in (afgeslankte vorm) bestaan), door Frankrijk geregeld worden, zeker als ze al Straatsburg hebben. Als ik helemaal mag doorgaan heb ik nog wel kleine ideetjes zoals het toevoegen van bv. bepaalde faciliteitengemeenten (zie onderschrift) en Zeeuws-Vlaanderen aan de onafhankelijke staat Vlaanderen, en wie weet zijn er gebieden zoals het land van Aarlen die bij het GHL willen aansluiten, maar dat zijn gedachtekronkels die ik niet meteen zie gebeuren.

omaplop 20 februari 2011 17:57

Ik vermoed dat de provincie Luxemburg in ieder geval opteert om bij het GH ingelijfd te worden. Trouwens een Luxemburger (Belgische) houdt er niet van om Waal genoemd te worden!!

Kodo Kodo 20 februari 2011 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5314734)
Stom idee.

Voor geen van beide voorstellen is ook maar het begin van een kleine minderheid van de Luxemburgers te vinden. Ik hoef het hun niet te vragen, maar ik ken hun antwoord zo: "Mir wëllen bleiwen wat mir sin", ofte "over ons lijk".

Voer deze onzinnige draad dus maar meteen af!

Unie der Provinciën 20 februari 2011 19:26

Citaat:

Zijn de Luxemburgers opeens desperaat denk je? Die kijken wel uit aleer ze met van die zeurgleuven als de Vlamingen in één land gaan om dan over één kam te worden geschoren met de Walen. Ze zouden ook wel gestoord zijn ook, Luxemburg loopt op rolletjes, itt Belgié.

De schoofzak 20 februari 2011 19:37

Citaat:

Laat ons aub een absoluut klein minimum aan ernst behouden.

Unie der Provinciën 20 februari 2011 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5315220)
Laat ons aub een absoluut klein minimum aan ernst behouden.

Het viel natuurlijk een keer te verwachten dat na Zeeuwsch Vlaanderen, Frans Vlaanderen, de Oostkantons, Noord-Brabant en Oost-Limburg (ook een soort Oost-kantonneke) ook Luxemburg een keer te prooi moest vallen aan de eeuwige Belgische drang naar gebiedsuitbreiding. Toch opmerkelijk genoeg is die drang vooral een eigenschap die wordt toegewezen aan de Nederlander. De Wereld wordt gek!

poekieJ 20 februari 2011 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 5315244)
Het viel natuurlijk een keer te verwachten dat na Zeeuwsch Vlaanderen, Frans Vlaanderen, de Oostkantons, Noord-Brabant en Oost-Limburg (ook een soort Oost-kantonneke) ook Luxemburg een keer te prooi moest vallen aan de eeuwige Belgische drang naar gebiedsuitbreiding. Toch opmerkelijk genoeg is die drang vooral een eigenschap die wordt toegewezen aan de Nederlander. De Wereld wordt gek!

Onzin uiteraard, ik heb een Nederlander nog nooit om extra gebied horen vragen.
Terwijl ik, als niet-Nederlander, dat duidelijk wel doe.:-D

Unie der Provinciën 21 februari 2011 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5315615)
Onzin uiteraard, ik heb een Nederlander nog nooit om extra gebied horen vragen.
Terwijl ik, als niet-Nederlander, dat duidelijk wel doe.:-D

Kijk, wij nemen gewoon geen genoegen met een stukske, ben de mal! Als we iets willen, willen we het HEEEEEEEELEMAAL. We wachten nu geduldig af tot jullie elkaar gaan verscheuren en dan stelt de VN België gewoon ter beschikking van de Nederlandse Staat. TBS'ke dus :)

Vervolgens doen we een goeie ruil met Sarkootje. Hij de Walen en wij het walenland, want in ons lieflijk landje wordt alleen maar Algemeen Nederlands gesproken en geen frans gewouwel!

Pelgrim 21 februari 2011 01:27

Waarom in 's Godins' naam zouden ze dat willen?

Pin en Puk 22 februari 2011 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 5315205)
Zijn de Luxemburgers opeens desperaat denk je? Die kijken wel uit aleer ze met van die zeurgleuven als de Vlamingen in één land gaan om dan over één kam te worden geschoren met de Walen. Ze zouden ook wel gestoord zijn ook, Luxemburg loopt op rolletjes, itt Belgié.

en zeker mijn spaargeld :-D

Amon_Re 22 februari 2011 19:54

Citaat:

Enkel als ze krankzinnig zijn

bgf324 22 februari 2011 20:23

Lijkt wel een goed idee.
Daarna kunnen we ook Duitsland, Nederland, Frankrijk en Italie laten aansluiten.

Back tot the 50's

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be