Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Communicatie bij defensie.... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=154482)

BladeToke 27 april 2011 20:09

Communicatie bij defensie....

Bij deze een algemene vraag:
wat vinden jullie van de communicatie van defensie ?
tov de pers, het publiek...
welk beeld hebben jullie van defensie, of bepaalde personen werkende bij defensie?

Xenophon 27 april 2011 20:26

Ik bekijk het als een immer afbouwende structuur van sociale tewerkstelling. Maar niet in die mate afbouwend dat we - in Belgie, nog een echt professioneel en modern leger gaan meemaken.

BladeToke 27 april 2011 21:01

ok thx, en wat betreffende communicatie, wat vindt gij ervan, betreffende Libië enz

Marxmannetje 27 april 2011 21:02

Ja dat is wat het is. Niet al te veel dingen prijsgeven, wat verzwijgen, wat verdraaien,...

Gwylan 27 april 2011 21:41

Voor zover ik het via uw aller pers kan nagaan, lijkt de communicatie van uw Ministerie van Landsverdediging niet beter of slechter dan deze van alle andere ministeries. Nu ja, slechter zou niet kunnen, trouwens.

Het hangt er bovendien sterk van af welke taalgroep-media bedoelde “communicatie” weergeeft : ofwel genieten enerzijds uw Franstalige en anderzijds uw Nederlandstalige media van een totaal verschillende en meestal zelfs tegengestelde “communicatie”, ofwel geven ze beide op hun eigen wijze die “communicatie” dermate gekleurd weer, dat je eigenlijk nooit weet wat ze oorspronkelijk juist inhield.

Kortom, bedoelde communicatie en de weergave ervan is typisch Belgisch, en het ware een vergissing om dat als een compliment te zien.

BladeToke 27 april 2011 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5431975)
Ja dat is wat het is. Niet al te veel dingen prijsgeven, wat verzwijgen, wat verdraaien,...

Dus ge vindt het ook niet erg, ergens verwcaht ge dat ook? ofniet?

Steve_M 27 april 2011 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5431975)

Tja, wat ben je daarmee als Binnenlandse Zaken toch alle info prijsgeeft.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...voorkust.dhtml

BladeToke 27 april 2011 22:14

lol ok dan...

Bob 27 april 2011 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke (Bericht 5431968)
ok thx, en wat betreffende communicatie, wat vindt gij ervan, betreffende Libië enz

Zoals met alle regeringsmededelingen is het een goed nieuws show. Wat wilt ge ?
Maar daarbuiten, als het parlement besluit dat het Belgisch leger ergens het één of ander moet gaan ondersteunen, is het wel normaal dat dit breed wordt gedragen. Anders wordt het al te gek.

freelancer 28 april 2011 07:41

De communicatie bij defensie is uitstekend...
Zo bood chef Defensie Charles-Henri Delcour verleden jaar zijn ontslag aan, dat door Minister De Crem niet werd aanvaard...
Oorzaak was de commotie rond de overplaatsing van kolonel Luc Gennart na diens uitspraken over de "vervlaamsing" van de legertop.
De Crem zelf geeft voorlopig geen commentaar.a de waarschuwing van Gennart over een "vervlaamste" legertop bespoedigde Defensie zijn overplaatsing van de luchtmachtbasis in Florennes naar een nieuwe functie in Beauvechain.
Bron

Intussen is kolonel Luc Gennart met verlof en van die tijd heeft hij geprofiteerd om een boek met de veelzeggende titel: "Vers une armee Flamande?" te schrijven...

Dit is een aanklacht tegen de 'vervlaamsing' van de top... Nu is sinds een paar jaar 75% in handen van Vlamingen, beweert... en dat vindt hij oneerlijk...
Vroeger, zegt hij, was dat altijd 50/50... en dat vond hij natuurlijk met 60% Vlamingen en 40% Franstaligen eerlijk... :lol:
Want Franstaligen en Nederlandstaligen zijn 'gelijken'... :rofl:

De arrogantie van sommige Franstaligen is soms echt 'aandoenlijk'...

Natuurlijk mocht de heer Gennart zijn boek uitvoerig komen presenteren op radio1 (De Ochtend)...

Dus de communicatie van defensie is... uitstekend... ;-)

BladeToke 28 april 2011 17:23

ik denk dat defensie toch zwaar verbeterd is met zijn communicatie tov 10 jaar terug... ofnie

De schoofzak 28 april 2011 17:32

De communicatietechnieken die ze toepassen zijn redelijk bijdetijds en professioneel.
Toch druipt het er nog teveel van af, dat ze te graag in het nieuws komen (uit publicitaire doeleinden, vb. recrutering), dat ze in een andere wereld leven (denken dat hun dossiers uiterst belangrijk zijn, terwijl de mensen er zich geen bal van aantrekken ...)

Het beeld dat ik heb van defensie: het beeld van vroeger blijft hangen, maar op een andere manier:
vroeger hebben ze het verkloot door miliciens te gebruiken als gratis slaven;
nu krijgen ze van de politiekers geen kans om aan de top van de wereld te staan - omdat onze democratie het eigenlijk ook niet wilt, en omdat we het niet kunnen betalen -.

Edit:

Ik herinner me ook nog:
- de militairen hadden onderdak klaar voor zoveel vluchtelingen .... maar na een maand was er nog niet één toegekomen
- de militairen hadden slaapplaatsen klaar voor daklozen in de winter ... maar er kwamen er geen opdagen.

Volgens mij kwam dat allemaal omdat de militairen geen voeling hebben met de rest van de maatschappij (vb. de daklozen en aanverwante sociale sector), en al zeker niet met de politiek (affaire vluchtelingenopvang).

Probeer dat maar eens te verbergen met uw communicatie.

Edit 2

Waarom vraagt gij dat? Waarom moet gij dat weten ?
Ik heb eerlijk geantwoord wat ik dacht; nu gij.

BladeToke 28 april 2011 19:50

edit 1: dit is een logistiek probleem...
edit 2: omdat ik eht beeld had dat iedereen altijd dacht aan 'Crembo' als het over defensie ging.... en dat onder Flahaut een slechte reputatie had bij het publiek..
dus eigenlijk is dit nu gebeterd...

poekieJ 28 april 2011 20:27

Communicatie... over wat?
Zes straaljagers in Lybië en 600 man in Afghanistan, dat is nauwelijks om over naar huis te schrijven. De Crem zei in een interview (ik geloof in de gva een maand of twee geleden) dat hij over alles wenst ingelicht te worden wat er bij "onze jongens" voorvalt, zelfs al is het maar een verzwikte enkel.

Met alle respect voor onze soldaten, maar veel meer riskeren ze daar dan ook niet. Ik heb al van verschillende militairen gehoord dat ze zeer graag naar daar gaan. Ze verdienen er immers betrekkelijk veel geld als ze op buitenlandse missie zijn en ze lopen zo goed als geen gevaar. Als ze ergens een post moeten bewaken zijn er vaak Amerikanen die daarrond nog staan opgesteld, veel gevaarlijker dus. Ik vind het al bij al niet veel voorstellen, nauwelijks enige communicatie waardig. Hoe kun je nu beweren een degelijke, goed opgeleide (zij het relatief kleinschalige) troepenmacht te willen vormen, als ze bijna geen ervaring opdoen. Hou het dan bij een kleiner leger dat wel zeer ervaren en actief op het terrein bezig is. Stuur 2000 manschappen naar Afghanistan en laat ze daar wat actievere operaties uitvoeren, gevechtsoperaties (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ze daar helemaal niets doen, dat doet de waarheid ook weer geweld aan).

Terloops zou ik ook nog even willen zeggen dat de uniformen van het Belgisch leger zowat de meest afschuwelijke zijn die ik ooit gezien heb, doe daar alstublieft iets aan. Alleen dat al zou er mij van weerhouden om hier dienst te nemen. Men kan beter een voorbeeld nemen aan die van bv. de Bundeswehr, vind ik persoonlijk veruit de best uitziende (camo)uniformen. En dat Flecktarn zou dan ook nog eens één van de betere zijn qua camouflage..

Xenophon 28 april 2011 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5433607)
Zes straaljagers in Lybië en 600 man in Afghanistan, dat is nauwelijks om over naar huis te schrijven. De Crem zei in een interview (ik geloof in de gva een maand of twee geleden) dat hij over alles wenst ingelicht te worden wat er bij "onze jongens" voorvalt, zelfs al is het maar een verzwikte enkel.

Met alle respect voor onze soldaten, maar veel meer riskeren ze daar dan ook niet. Ik heb al van verschillende militairen gehoord dat ze zeer graag naar daar gaan. Ze verdienen er immers betrekkelijk veel geld als ze op buitenlandse missie zijn en ze lopen zo goed als geen gevaar. Als ze ergens een post moeten bewaken zijn er vaak Amerikanen die daarrond nog staan opgesteld, veel gevaarlijker dus. Ik vind het al bij al niet veel voorstellen, nauwelijks enige communicatie waardig. Hoe kun je nu beweren een degelijke, goed opgeleide (zij het relatief kleinschalige) troepenmacht te willen vormen, als ze bijna geen ervaring opdoen. Hou het dan bij een kleiner leger dat wel zeer ervaren en actief op het terrein bezig is. Stuur 2000 manschappen naar Afghanistan en laat ze daar wat actievere operaties uitvoeren, gevechtsoperaties (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ze daar helemaal niets doen, dat doet de waarheid ook weer geweld aan).

Terloops zou ik ook nog even willen zeggen dat de uniformen van het Belgisch leger zowat de meest afschuwelijke zijn die ik ooit gezien heb, doe daar alstublieft iets aan. Alleen dat al zou er mij van weerhouden om hier dienst te nemen. Men kan beter een voorbeeld nemen aan die van bv. de Bundeswehr, vind ik persoonlijk veruit de best uitziende (camo)uniformen. En dat Flecktarn zou dan ook nog eens één van de betere zijn qua camouflage..

Er is immers niet de wens om een goed en modern leger te hebben. Het is allemaal om vriendjes te plaatsen en sociale tewerkstelling.

BladeToke 29 april 2011 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5433607)

U zit duidelijk Geen voeling met defensie, ik zou toch wat meer te rade gaan bij u vrienden...Onderschat de opdrachten niet...en het moet ook politiek mogelijk zijn...

en over die camouflage: het Belgische budget is bij de laagste van de Navo... wat denk je dan zelf...

kelt 30 april 2011 09:31

Een organisatie die probeert mee te gaan met zijn tijd.(ik ben oud genoeg om mij te herinneren hoe vrijwel gans "defensie" een museum was...ook in zijn communicatie.)
Vergeet niet dat "defensie" eigenlijk in onderaanneming werkt voor het departement Buitenlandse zaken,en dus zijn medewerking MOET verlenen aan goede zaken,maar ook aan regelrechte stommiteiten.

Leg het dan maar uit :roll:

De schoofzak 30 april 2011 12:36

Ik vind dat zo'n aantal diensten, zoals ik er een paar zal opsommen, helemaal niets moeten communiceren;
ze moeten juist, simpel, gewoon, goed ... hun werk doen.

Die diensten zijn vb. het leger, de douane, de dienst wegenonderhoud, dienst waterlopenonderhoud, onderwijs, voedselinspectie, ....

(en dan heb ik het duidelijk niet over berichten aan de mensen, vb. aankondiging van werken, maar wel degelijk 'over hun eigen liggen stoefen hoe/waarom ze dit en dat wel doen ...'.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be