Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Wat is nog het nut van het huidige België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156586)

Bokkenreyder 17 juni 2011 00:15

Wat is nog het nut van het huidige België?

Wat is nog het nut van België medio 2011?
Het gebrek aan reactie van mijn belgicistische 'vriend' RikskeI op deze vraag in een andere thread heeft mij ertoe besluiten om dit midden in de groep te gooien.
Wat biedt België meer dan Vlaanderen?
Heeft het nog nut of is het een lege doos?
Blijft belgië bestaan omdat:
- er een koninklijk familie is die bij het oplossen van het land in de kou komt te staan;
- er mensen zijn die beweren Belg te zijn alhoewel er helemaal geen Belgische identiteit bestaat;
- omdat men anders met Brussel geen blijf denkt te weten;
- omdat voor solidariteit tussen het noorden en het zuiden een overkoepelend Belgisch verband absoluut noodzakelijk is;
- omdat...

Het surrealistische land dat 181 geleden gevormd werd omdat men dacht nood te hebben aan een bufferstaat tussen de grote West-Europese mogendheden van dat moment zodat het risico op conflicten ertussen zou verkleind worden, heeft nu volledig zijn oorspronkelijk nut verloren.
Moet men 'nutteloze dingen' niet opruimen?
Of kan iemand toch nog een authentieke en originele bestemming bedenken voor het gebied dat men nu nog België noemt, een bestemming die het ongelukkige gedwongen en irrationele huwelijk van de Nederlandstaligen in het noorden met de Franstaligen in het zuiden overstijgt?
Kan iemand relevante zaken aanhalen die een zelfstandig Vlaanderen ons zou ontnemen bij het verdwijnen van een unitair België?

SDG 17 juni 2011 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5512243)
Kan iemand relevante zaken aanhalen die een zelfstandig Vlaanderen ons zou ontnemen bij het verdwijnen van een unitair België?

Het unitaire België bestaat allang niet meer, hoor.

Herr Flick 17 juni 2011 07:27

Er is geen enkele goeie pro reden te bedenken, geen enkele goeie rationele reden, die niet kan opgevangen worden door iets anders te bedenken, er zijn alleen maar redenen om den boel op te doeken.

Bokkenreyder 17 juni 2011 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5512354)
Het unitaire België bestaat allang niet meer, hoor.

Dat klopt. Maar er zijn er nog die met die gedachte leven en er zelfs naar terug willen. Vandaar die vraag.

ViveLaBelgique 17 juni 2011 09:32

Citaat:

Het gebrek aan reactie van mijn belgicistische 'vriend' RikskeI op deze vraag in een andere thread heeft mij ertoe besluiten om dit midden in de groep te gooien.
- er een koninklijk familie is die bij het oplossen van het land in de kou komt te staan;
- er mensen zijn die beweren Belg te zijn alhoewel er helemaal geen Belgische identiteit bestaat;
- omdat voor solidariteit tussen het noorden en het zuiden een overkoepelend Belgisch verband absoluut noodzakelijk is;
- omdat...

Het surrealistische land dat 181 geleden gevormd werd omdat men dacht nood te hebben aan een bufferstaat tussen de grote West-Europese mogendheden van dat moment zodat het risico op conflicten ertussen zou verkleind worden, heeft nu volledig zijn oorspronkelijk nut verloren.
Of kan iemand toch nog een authentieke en originele bestemming bedenken voor het gebied dat men nu nog België noemt, een bestemming die het ongelukkige gedwongen en irrationele huwelijk van de Nederlandstaligen in het noorden met de Franstaligen in het zuiden overstijgt?

Zonder België is het gedaan met AVV-VVK.

vrijevlaming 17 juni 2011 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5512496)

aaaahh, ok, sorry, nu is het duidelijk

Jantje 17 juni 2011 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5512496)

Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus heeft niets te maken met politiek, maar met de morele ingesteldheid van de bevolking.

De vertaling naar begrijpbare taal voor jou is, ik ben bereid alles op te offeren om Vlaanderen te beschermen tegen elk gevaar en elke overheersing en Vlaanderen op een gouden schotel aan Kristus aan te bieden.
Dus zolang er een Vlaming leeft en er ketters in Vlaanderen rondlopen of Vlaanderen bedreigen, is het AVV-VVK van toepassing.

Jantje 17 juni 2011 10:05

Citaat:

- omdat...

Omdat België de enige bescherming is die Vlaanderen heeft tegen de bezetting van Vlaanderen door Hollanders.

van Maerlant 17 juni 2011 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 5512537)
Omdat België de enige bescherming is die Vlaanderen heeft tegen de bezetting van Vlaanderen door Hollanders.

Ik zou dat anders verwoorden.

België is het enige dat in de weg staat van hereniging met onze volksgenoten in de Noordelijke Nederlanden.

vrijevlaming 17 juni 2011 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5512546)

België is het enige dat in de weg staat van hereniging met onze volksgenoten in de Noordelijke Nederlanden.

"vind ik leuk"

vrijevlaming 17 juni 2011 10:18

Citaat:

Ik voel wel iets voor de groot nederlandse gedachte, alleen is het te laat denk ik om terug te keren naar die toestand. We zijn te lang apart geweest door dit Belgenland.

In ieder geval zou de staat veel beter bestuurd zijn op zijn Nederlands dan met wat we nu opgescheept zitten.

SDG 17 juni 2011 10:20

Citaat:

Nee. De enige zekere en definitieve 'bescherming' tegen een hereniging van Vlaanderen en Nederland is de annexatie van Vlaanderen door Frankrijk.

vrijevlaming 17 juni 2011 10:21

Als ik op café, vergaderingen, recepties, etc zit en het topic belgië-Vlaanderen komt op tafel, begin ik nu steeds meer de omgekeerde discussies te voeren. Vroeger begon ik altijd te argumenteren pro Vlaanderen (en ik had veel en goede argumenten) maar nu draai ik de discussie steeds meer en meer om. Ik vraag aan de anderen (die nooit volbloed belgiscist zijn zoals ze hier zitten, maar eerder gewoontedier) : "haal mij de objectieve argumenten aan waarom we België zouden moeten behouden?" , een beetje zoals de threadstarter hier.
Een half uur later hebben ze op zijn minst begrip voor de vlaams-nationale gedachte, en zijn er al een hoop die overtuigd zijn van het punt.

Er zijn gewoon géén rationele sociaal-economische argumenten pro-belgie en contra-vlaanderen/wallonie

Herr Flick 17 juni 2011 10:44

Citaat:

dan kunnen we daar oorlog tegen voeren, ;-) nen tegenstander hebben houd u scherp.

van Maerlant 17 juni 2011 10:44

Maar enfin, er zijn zo veel argumenten pro Belgica!

Frieten, bier, de Rode Duivels, het koningshuis...

De lijst gaat verder, hoor.

Fieseler 17 juni 2011 10:47

Citaat:

Ge hebt begod gelijk...ze zijn nu reeds de
Ardennen aan het innemen om ons vanuit het noorden én zuiden in de tang te kunnen nemen....8O

vrijevlaming 17 juni 2011 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 5512592)
Ge hebt begod gelijk...ze zijn nu reeds de
Ardennen aan het innemen om ons vanuit het noorden én zuiden in de tang te kunnen nemen....8O

gelukkig hebben we daar nog het fort van Eben Emal, dat la Grande Belgique tegen den vreemden kan beschermen

EddyBal 17 juni 2011 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5512546)

Gelukkig is dat niet de enige blokkage tegen de hoçllanders, anders werd ik direct belg. nog liever belg dan hollander. Maar bovenal ben ik Vlaming, zoals de meeste van mijn lotgenoten. de zogenaamde "hereniging" (van iets dat amper bestaan heeft) zal voor vele Vlamingen een rem zetten op de wil tot het splitsen.

EddyBal 17 juni 2011 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5512551)
Ik voel wel iets voor de groot nederlandse gedachte, alleen is het te laat denk ik om terug te keren naar die toestand. We zijn te lang apart geweest door dit Belgenland.

In ieder geval zou de staat veel beter bestuurd zijn op zijn Nederlands dan met wat we nu opgescheept zitten.

Buiten het feit dat men ook in het Vlaamse parlement en regering met Belgische gewoontes kampt, zitten we als >Vlaanderen niet zo slecht in elkaar. Natuurlijk mankeert er nog een en ander, vooral bevoegdheden en losmaking van een "hoger" echelon.

Als we dat kunnen omkeren, en een Belgische staat maken die een confederatie is, en dat de eigenlijke macht in de deelstaten zit, en de transferts niet nationaal, maar regionaal worden uitgedeeld (van de ene regio naar de andere), dan kunnen we van een degelijk staatsbeheer gaan spreken. Nu is het de maraton lopen op één been...

vrijevlaming 17 juni 2011 11:02

maak u geen illusies. De goed bestuurde Belgische confederale staat komt er nooit. De franstaligen willen dat helemaal niet. Ze gaan liever allemaal samen kopje onder dan maar over iets te moeten toegeven en hervormingen door te voeren

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be