Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tabak onder 16 vanaf heden verboden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=15912)

DaBlacky 11 juni 2004 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net
Jongeren onder zestien krijgen geen tabak meer

vr 11/06/04 - Er mogen geen sigaretten of andere tabaksproducten meer worden verkocht aan jongeren onder de zestien jaar. De Kamer heeft daarover een wetsontwerp van minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) goedgekeurd. CD&V, Vlaams Blok en Ecolo onthielden zich bij de stemming. Alle andere partijen stemden voor.

Het verbod op de verkoop van tabak aan jongeren onder zestien is maar één element uit het antitabaksplan van Volksgezondheid.

In ons land zouden zo'n zestig mensen per dag sterven aan de gevolgen van roken. De gemiddelde leeftijd waarop rokers hun eerste sigaret opsteken, wordt geschat op veertien jaar. Demotte wil jongeren ontmoedigen om te beginnen met roken.

Om te voorkomen dat jongeren bijvoorbeeld sigaretten zouden halen in automaten in cafés, mogen die voortaan alleen nog werken met jetons. Die jetons mogen alleen worden verkocht aan wie ouder is dan zestien.

Het wetsontwerp houdt ook in dat de regering kan optreden tegen de zogenoemde funboxes, de veelkleurige hulzen die de waarschuwende boodschappen op een pakje sigaretten aan het oog onttrekken. De bedoeling is dat de verkoop van de funboxes met een koninklijk besluit wordt verboden.

Ook in heel wat andere Europese landen geldt een verbod om sigaretten te verkopen aan jongeren. In Zweden en Finland ligt de leeftijdsgrens zelfs op achttien jaar.

Ik vind het wel frapant dat de grootste aanhangers van dergelijk wetsvoorstel op dit forum een paar weken geleden uit de partijen blijken te komen die zich onthouden hadden bij de stemming.

Bron: http://vrtnieuws.telenet-media.be/ni...bak/index.html

PS: Sigarettenautomaten in cafés zullen voortaan werken met jetons die niet worden verkocht aan -16-jarigen.

Guderian 11 juni 2004 09:07

:lol: :roll: Haha, die dwaze paarse regering vaardigt (terecht) maatregelen uit tegen tabaksgebruik, maar versoepelt ondertussen de wetgeving inzake cannabis, hetgeen veel schadelijker is dan tabak!

Raf 11 juni 2004 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
:lol: :roll: Haha, die dwaze paarse regering vaardigt (terecht) maatregelen uit tegen tabaksgebruik, maar versoepelt ondertussen de wetgeving inzake cannabis, hetgeen veel schadelijker is dan tabak!

je vertelt weer onzin, Guderian.

psychodad 11 juni 2004 09:39

Citaat:

Niet bewezen

C uit W 11 juni 2004 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Niet waar.

Tegendradigaard 11 juni 2004 09:48

Het zou verboden moeten zijn om iets te verbieden.

Ik meen toch altijd gehoord te hebben dat 1 joint qua teer en zo gelijk staat met een tiental sigaretten ? Dus is het dan toch schadelijker ? Of mag ik gerust een stukje asfalt tot mij nemen ?

Raf 11 juni 2004 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Niet waar.

Wel waar.

S. 11 juni 2004 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard

Ik meen toch altijd gehoord te hebben dat 1 joint qua teer en zo gelijk staat met een tiental sigaretten ?

Kan wel zijn, de huidige regels zijn dan ook sterk verschillend. Op het gebruik (dus niet het kopen) van tabak staat geen minimumleeftijd. Bij cannabis is dat 18. Je kan tabak zowat overal op een legale manier kopen. Cannabis kan je nergens legaal kopen (in Nederland is het in theorie verboden te verkopen aan buitenlanders, als ik mij niet vergis). Tabak mag je roken in het bijzijn van eender wie. Cannabis mag je niet gebruiken bij minderjarigen. En roken kan je nog steeds eender waar doen, tenzij het op die plaats verboden is. Bij cannabis is het gebriuk strikt beperkt tot de privé-sfeer.

Tegendradigaard 11 juni 2004 10:14

Het gaat mij niet om eventuele verslavende effecten of hoe dat men rookt.

Maar wel zit er nu in 1 joint meer schadelijke stoffen dan in 1 sigaret ?

Nicotine, teer, en weet ik veel welke andere brol er in die kankerstokken zitten ? Ik heb altijd gehoord dat er in een joint meer schadelijke stoffen zitten dan in een gewone sigaret ? Iemand cijfers ?

boer_bavo 11 juni 2004 10:14

Citaat:

Ik meen toch altijd gehoord te hebben dat 1 joint qua teer en zo gelijk staat met een tiental sigaretten ? Dus is het dan toch schadelijker ? Of mag ik gerust een stukje asfalt tot mij nemen ?

Als je min 16 bent mag je ook geen joints roken. Zelfs niet als je min 18 bent.

Distel 11 juni 2004 10:16

Citaat:

[size=6]How bad is smoking cannabis compared to smoking tobacco?[/size]

Smoking any drug is unhealthy. Cannabis is no exception. The smoke actually contains higher concentrations of carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) than tobacco smoke. Cannabis smokers generally inhale more smoke for longer depositing more than 4 times as much tar on their lungs as cigarette smokers. To balance this, however, they smoke less joints and smoke less often.

However, it is generally accepted that smoking cannabis is not as bad as smoking processed tobacco cigarettes, especially as you smoke less material, less often.
Bron: http://www.thegooddrugsguide.com/cannabis/faq.htm#10

Tegendradigaard 11 juni 2004 10:21

Thanks Distel.

Oke. Dus 1 joint is veel ongezonder dan een sigaret. Dat was mijn vraag. hehe.

Mijn conclusie is dan ook : rook niets man en vrouwen . En als ge echt iets in uwen mond wilt steken en ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maar op ........censuur.... en als ge als vrouw ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maat op ......censuur.... censuur .....censuur.

Veel gezonder en totaal niet verslavend... alhoewel... nie verslavend .....

S. 11 juni 2004 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

[size=6]How bad is smoking cannabis compared to smoking tobacco?[/size]

Smoking any drug is unhealthy. Cannabis is no exception. The smoke actually contains higher concentrations of carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) than tobacco smoke. Cannabis smokers generally inhale more smoke for longer depositing more than 4 times as much tar on their lungs as cigarette smokers. To balance this, however, they smoke less joints and smoke less often.

However, it is generally accepted that smoking cannabis is not as bad as smoking processed tobacco cigarettes, especially as you smoke less material, less often.

Niet vergeten dat één joint misschien schadelijker is als één sigaret, maar dat van dat laatste product over het algemeen veel meer geconsumeerd wordt door één persoon.

NVG 11 juni 2004 10:34

...

DaBlacky 11 juni 2004 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NVG
:spaspiri:
:vldvivan:

huh???

:groen: :p

Calle 11 juni 2004 10:35

Citaat:

Niks van waar volgens de artikels die ik al heb gelezen.

Calle 11 juni 2004 10:37

Citaat:

Thanks Distel.

Mijn conclusie is dan ook : rook niets man en vrouwen . En als ge echt iets in uwen mond wilt steken en ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maar op ........censuur.... en als ge als vrouw ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maat op ......censuur.... censuur .....censuur.

Is het niet zo dat een pure joint (zonder tabak) veel minder ongezond is ?

Mitgard 11 juni 2004 10:39

http://www.groovetrackers.com/news/69

http://www.angob.nl/magazine01/canna...bedreiging.htm

Tzuvar Raemborr 11 juni 2004 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:

Thanks Distel.

Is het niet zo dat een pure joint (zonder tabak) veel minder ongezond is ?

Kan toch niet als wiet+tabak ongezonder dan tabak alleen? Wat zou dat voor raar chemisch reactieke zijn dat zoiets veroorzaakt?

TL 11 juni 2004 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

How bad is smoking cannabis compared to smoking tobacco?

Misschien wel opmerken dat het in de VS de gewoonte is om zuivere hash te roken terwijl in Europa de wiet meestal wordt gemengd met tabak.

Citaat:

De rook van een gewone sigaret en een joint pure marihuana heeft - met uitzondering van nicotine en cannabinoïden - ongeveer dezelfde samenstelling, waaronder erg schadelijke stoffen, zoals koolstofmonoxide, teer en een reeks bekende carcinogene stoffen. Door een diepere inhalatie dan bij het roken van gewone sigaretten (en het inhouden van de adem (vanuit het onjuiste geloof dat dit de THC-opname in de longen verhoogt), krijgt een cannabisgebruiker tot vijfmaal meer teer in de longen en kent hij een vijfmaal hogere opname van koolstofmonoxide. Het gecombineerd gebruik van tabak en marihuana houdt bovendien een gecumuleerd risico in voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat iemand die drie �* vier joints per dag rookt, een even grote kans loopt om chronische bronchitis te ontwikkelen dan iemand die meer dan twintig sigaretten per dag rookt, maar dat diezelfde cannabisgebruiker minder risico loopt om astma of longemfyseem te ontwikkelen dan de sigarettenroker.
Bron (bijna helemaal onderaan)

Een joint is dus op sommige punten zo'n vijfmaal slechter dan een gewone sigaret.

Maar back to topic: ik vind het goed dat -16'ers in ieder geval al meer moeite zullen moeten doen om aan hun sigaretten te geraken en canabis blijft in alle geval verboden onder de 18.

TL

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be