Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2004, 09:05   #1
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net
Jongeren onder zestien krijgen geen tabak meer

vr 11/06/04 - Er mogen geen sigaretten of andere tabaksproducten meer worden verkocht aan jongeren onder de zestien jaar. De Kamer heeft daarover een wetsontwerp van minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) goedgekeurd. CD&V, Vlaams Blok en Ecolo onthielden zich bij de stemming. Alle andere partijen stemden voor.

Het verbod op de verkoop van tabak aan jongeren onder zestien is maar één element uit het antitabaksplan van Volksgezondheid.

In ons land zouden zo'n zestig mensen per dag sterven aan de gevolgen van roken. De gemiddelde leeftijd waarop rokers hun eerste sigaret opsteken, wordt geschat op veertien jaar. Demotte wil jongeren ontmoedigen om te beginnen met roken.

Om te voorkomen dat jongeren bijvoorbeeld sigaretten zouden halen in automaten in cafés, mogen die voortaan alleen nog werken met jetons. Die jetons mogen alleen worden verkocht aan wie ouder is dan zestien.

Het wetsontwerp houdt ook in dat de regering kan optreden tegen de zogenoemde funboxes, de veelkleurige hulzen die de waarschuwende boodschappen op een pakje sigaretten aan het oog onttrekken. De bedoeling is dat de verkoop van de funboxes met een koninklijk besluit wordt verboden.

Ook in heel wat andere Europese landen geldt een verbod om sigaretten te verkopen aan jongeren. In Zweden en Finland ligt de leeftijdsgrens zelfs op achttien jaar.
Ik vind het wel frapant dat de grootste aanhangers van dergelijk wetsvoorstel op dit forum een paar weken geleden uit de partijen blijken te komen die zich onthouden hadden bij de stemming.

Bron: http://vrtnieuws.telenet-media.be/ni...bak/index.html

PS: Sigarettenautomaten in cafés zullen voortaan werken met jetons die niet worden verkocht aan -16-jarigen.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 09:07   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Haha, die dwaze paarse regering vaardigt (terecht) maatregelen uit tegen tabaksgebruik, maar versoepelt ondertussen de wetgeving inzake cannabis, hetgeen veel schadelijker is dan tabak!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 09:28   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Haha, die dwaze paarse regering vaardigt (terecht) maatregelen uit tegen tabaksgebruik, maar versoepelt ondertussen de wetgeving inzake cannabis, hetgeen veel schadelijker is dan tabak!
je vertelt weer onzin, Guderian.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 09:39   #4
psychodad
Partijlid

psychodad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet bewezen
psychodad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 09:39   #5
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Niet waar.
Oud 11 juni 2004, 09:48   #6
Tegendradigaard

Standaard

Het zou verboden moeten zijn om iets te verbieden.

Ik meen toch altijd gehoord te hebben dat 1 joint qua teer en zo gelijk staat met een tiental sigaretten ? Dus is het dan toch schadelijker ? Of mag ik gerust een stukje asfalt tot mij nemen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:01   #7
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Niet waar.
Wel waar.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:11   #8
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard

Ik meen toch altijd gehoord te hebben dat 1 joint qua teer en zo gelijk staat met een tiental sigaretten ?
Kan wel zijn, de huidige regels zijn dan ook sterk verschillend. Op het gebruik (dus niet het kopen) van tabak staat geen minimumleeftijd. Bij cannabis is dat 18. Je kan tabak zowat overal op een legale manier kopen. Cannabis kan je nergens legaal kopen (in Nederland is het in theorie verboden te verkopen aan buitenlanders, als ik mij niet vergis). Tabak mag je roken in het bijzijn van eender wie. Cannabis mag je niet gebruiken bij minderjarigen. En roken kan je nog steeds eender waar doen, tenzij het op die plaats verboden is. Bij cannabis is het gebriuk strikt beperkt tot de privé-sfeer.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:14   #9
Tegendradigaard

Standaard

Het gaat mij niet om eventuele verslavende effecten of hoe dat men rookt.

Maar wel zit er nu in 1 joint meer schadelijke stoffen dan in 1 sigaret ?

Nicotine, teer, en weet ik veel welke andere brol er in die kankerstokken zitten ? Ik heb altijd gehoord dat er in een joint meer schadelijke stoffen zitten dan in een gewone sigaret ? Iemand cijfers ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 11 juni 2004, 10:14   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik meen toch altijd gehoord te hebben dat 1 joint qua teer en zo gelijk staat met een tiental sigaretten ? Dus is het dan toch schadelijker ? Of mag ik gerust een stukje asfalt tot mij nemen ?
Als je min 16 bent mag je ook geen joints roken. Zelfs niet als je min 18 bent.
Oud 11 juni 2004, 10:16   #11
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[size=6]How bad is smoking cannabis compared to smoking tobacco?[/size]

Smoking any drug is unhealthy. Cannabis is no exception. The smoke actually contains higher concentrations of carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) than tobacco smoke. Cannabis smokers generally inhale more smoke for longer depositing more than 4 times as much tar on their lungs as cigarette smokers. To balance this, however, they smoke less joints and smoke less often.

However, it is generally accepted that smoking cannabis is not as bad as smoking processed tobacco cigarettes, especially as you smoke less material, less often.
Bron: http://www.thegooddrugsguide.com/cannabis/faq.htm#10
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:21   #12
Tegendradigaard

Standaard

Thanks Distel.

Oke. Dus 1 joint is veel ongezonder dan een sigaret. Dat was mijn vraag. hehe.

Mijn conclusie is dan ook : rook niets man en vrouwen . En als ge echt iets in uwen mond wilt steken en ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maar op ........censuur.... en als ge als vrouw ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maat op ......censuur.... censuur .....censuur.

Veel gezonder en totaal niet verslavend... alhoewel... nie verslavend .....

Oud 11 juni 2004, 10:31   #13
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
[size=6]How bad is smoking cannabis compared to smoking tobacco?[/size]

Smoking any drug is unhealthy. Cannabis is no exception. The smoke actually contains higher concentrations of carcinogenic polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) than tobacco smoke. Cannabis smokers generally inhale more smoke for longer depositing more than 4 times as much tar on their lungs as cigarette smokers. To balance this, however, they smoke less joints and smoke less often.

However, it is generally accepted that smoking cannabis is not as bad as smoking processed tobacco cigarettes, especially as you smoke less material, less often.
Niet vergeten dat één joint misschien schadelijker is als één sigaret, maar dat van dat laatste product over het algemeen veel meer geconsumeerd wordt door één persoon.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:34   #14
NVG
Burgemeester

Standaard

...
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:34   #15
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG

huh???

DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:35   #16
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Niks van waar volgens de artikels die ik al heb gelezen.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:37   #17
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Thanks Distel.

Mijn conclusie is dan ook : rook niets man en vrouwen . En als ge echt iets in uwen mond wilt steken en ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maar op ........censuur.... en als ge als vrouw ergens wilt op zuigen dan zuigt ge maat op ......censuur.... censuur .....censuur.

Is het niet zo dat een pure joint (zonder tabak) veel minder ongezond is ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:39   #18
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

http://www.groovetrackers.com/news/69

http://www.angob.nl/magazine01/canna...bedreiging.htm
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:40   #19
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:
Thanks Distel.

Is het niet zo dat een pure joint (zonder tabak) veel minder ongezond is ?
Kan toch niet als wiet+tabak ongezonder dan tabak alleen? Wat zou dat voor raar chemisch reactieke zijn dat zoiets veroorzaakt?
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 10:41   #20
TL
Burger

TL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
How bad is smoking cannabis compared to smoking tobacco?
Misschien wel opmerken dat het in de VS de gewoonte is om zuivere hash te roken terwijl in Europa de wiet meestal wordt gemengd met tabak.

Citaat:
De rook van een gewone sigaret en een joint pure marihuana heeft - met uitzondering van nicotine en cannabinoïden - ongeveer dezelfde samenstelling, waaronder erg schadelijke stoffen, zoals koolstofmonoxide, teer en een reeks bekende carcinogene stoffen. Door een diepere inhalatie dan bij het roken van gewone sigaretten (en het inhouden van de adem (vanuit het onjuiste geloof dat dit de THC-opname in de longen verhoogt), krijgt een cannabisgebruiker tot vijfmaal meer teer in de longen en kent hij een vijfmaal hogere opname van koolstofmonoxide. Het gecombineerd gebruik van tabak en marihuana houdt bovendien een gecumuleerd risico in voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat iemand die drie �* vier joints per dag rookt, een even grote kans loopt om chronische bronchitis te ontwikkelen dan iemand die meer dan twintig sigaretten per dag rookt, maar dat diezelfde cannabisgebruiker minder risico loopt om astma of longemfyseem te ontwikkelen dan de sigarettenroker.
Bron (bijna helemaal onderaan)

Een joint is dus op sommige punten zo'n vijfmaal slechter dan een gewone sigaret.

Maar back to topic: ik vind het goed dat -16'ers in ieder geval al meer moeite zullen moeten doen om aan hun sigaretten te geraken en canabis blijft in alle geval verboden onder de 18.

TL
Kritiek, zelfs hevige kritiek door eender welke groep of vereniging en nog meer door een politieke partij is en blijft mogelijk."
TL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be