![]() |
Niveau studenten daalt zienderogen
De Bachelor/Master-verhalen
deden ons hoog Unief-peil dalen. De Hogescholen groeien als kolen. Ja, zelfs een prins kan het daar halen. ![]() De standaard |
Zo'n studie heeft enkel zin als je ze om de paar jaren opnieuw zou doen en een tendens kan vaststellen. Oudere mensen zeggen gemakkelijk dat het vroeger beter was.
|
Daarenboven gebeurd het onderzoek op basis van zelfselectie. Methodologisch gezien nogal onverantwoord.
|
Net zoals het niveau van de proffen.
|
Het is natuurlijk erg gesteld als je als docent aan kandidaten ingenieur elementaire wiskundige operatoren of dt-spelling moet (her)aanleren. Hoe raakten die in godsnaam aan een secundair diploma ?
|
Citaat:
In het hoger onderwijs heb je nog altijd proffen die de hele klas/aula afgaan zodat iedereen eens mag antwoorden. Dat is voor mij niveau kleuteronderwijs. Meestal doen ze het ook om hun onkunde te verbergen. |
Citaat:
|
Apathische studenten gaan zeggen dat het niveau niet gedaald is, kritische studenten wel. En ik merkte het zelf een paar jaar geleden ook al op.
Stom voorbeeld. Bij een project waar opzoekingen moeten gedaan worden gaat mijn medestudente gewoon naar google, typt een zoekwoord in en print de eerste 5 resultaten in google af. Of de gevonden documenten een daadwerkelijk antwoord geven op de vraag weet zij niet. Diezelfde medestudente was tevens projectleidster, zij zorgde ervoor dat we regelmatig samenkwamen rond het project. Zij vergaderde te pas en te onpas, zolang het haarzelf maar goed uitkwam. Zij had een kot vlak naast de school, den deze was maar liefst 3 uur onderweg om dan gewoon te moeten aanhoren dat we onze documenten moesten inleveren bij haar. Dan kan ze eens internet gebruiken en doet ze het niet. En ja, zij heeft haar diploma :roll: |
een maat van mij doet nu dezelfde studie als die die ik gedaan heb. We spreken maar over een jaar of zes-zeven verschil en het niveauverschil is écht merkbaar. Alles wordt in stukjes en brokjes gesneden, veel dingen die wij nog manueel moesten kunnen uitrekenen doen ze nu enkel nog met de pc of rekenmachine (ter info, bij ons hadden we die ook al, maar men stond erop dat je het nog kon op de oude manier), algemene vorming is veel slechter, ...
Iedereen vindt het de dag van vandaag ook blijkbaar maar normaal dat je tweede zit hebt, of IAJ en zo. Als je zei dat de meeste in uw jaar er in eerste zit doorwaren, bekijken ze u raar. Ook in het secundair is het prijs: dt fouten maken in de lessen fysica kostte u ook punten. Nu is dat blijkbaar enkel het geval in de lessen nederlands... Waar gaat dat allemaal naartoe? Het niveau van de taalvakken is ook bedenkelijk aan het worden. Ik heb geen taalrichting gedaan, maar mijn frans is beter dan van die gasten die net uit een taalrichting komen in het secundair. Ik weet niet wat ik er moet van denken, maar het zijn toch maar rare ontwikkelingen |
Citaat:
Mij valt die verkleutering ook op. Als ze in bepaalde unifs nu aan het denken zijn om vier (4!) examenperiodes in te voeren "om de overstap van het secundair gemakkelijker te maken", waar zijn ze dan in godsnaam mee bezig? Straks iedere week testjes, zoals in't lager, omdat ze geen grote pakken leerstof meer kunnen verwerken. Wat gaan die mensen dan zeggen als ze later in het bedrijfsleven een groot project moeten afwerken? |
Citaat:
|
Het niveau van de instromende studenten daalt al jaren (wat "oudere mensen" zoals Tavek en ikzelf al jaren zeggen). Dankzij de outputfinanciering krijgen ook die zwakkere studenten alsnog hun diploma.
|
Veel te veel nutteloze projectjes, onderzoekjes, seminarietjes, papertjes en te weinig theorie.
'Vaardigheden' boven kennis, de algemene ziekte in het onderwijs. |
Komt ervan als je democratiseert en quasi risicoloos maakt wat iets van de intellectuele elite behoort te zijn.
Universiteit is iets dat vanuit zijn (oorspronkelijke) functie en essentie enkel voor een klein deel van de samenleving is weggelegd en niet de diploma fabrieken die het vandaag zijn. Het opleiden voor direct bruikbare vaardigheden is natuurlijk ook belangrijk. Dat is de functie van de hoge school. |
Het trieste is dat ze tegenwoordig wel voor alles een diploma vragen. Iemand die 5 jaar doet over een diploma van 3 jaar wordt aangenomen voor zijn functie, maar iemand met ervaring in die functie zonder diploma kan naar die functie fluiten. Bv. hoofdverpleegkundige.
|
gewoon ingangsexamens voor alle richtingen. Gebuisd? Kies maar iets gemakkelijker dan.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een numerus clausus is misschien ook een idee. Dan kan men de hele horden pol en soccers die jaarlijks afstuderen ook wat inperken |
Citaat:
|
Logisch dat de evolutie die zich al jaren vertoonde in het middelbaar onderwijs zich uiteindelijk ook doorzet in het hoger onderwijs. Het onderwijs is kapot hervormd door links-liberale nietsnutten die steeds weer hun maatschappelijk ideaal (meestal een nachtmerrie) willen laten doorsijpelen via het onderwijs in het teken van "vrijheid" en "gelijkheid". De gevolgen zijn er naar... Het enige dat nu nog ontbreekt is een drastische verhoging van de inschrijvingsgelden zoals de Britse crimineel Cameron heeft doorgevoerd in zijn land, zodat de domme zonen en dochters van kleinburgerlijk rechts met 100% zekerheid aan een diplomaatje kunnen geraken: minder plaats voor intelligentere kinderen uit minder begoede milieus is in het voordeel van de rijkere dommekloten.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be