![]() |
Radio 1 wil in dialect presenteren
Naar het voorbeeld van de BBC
vergeet men gewild de les dictie. "Komt allen tuupe en got nie luupe vuur De Soete zun presentoatie !" ![]() Zej hi von Breuheu ... ? |
En draait de volgende 'muziek':
http://www.youtube.com/watch?v=x7VUmLUzFAE :roll: |
Beschaafde taalgebruikers
krijgen geen bloemenruikers maar worden een bedreigd soort De dialect-krabbengang scoort. |
Citaat:
nor diene schâ kaboeter en loaten 't bier goe schooëm'n in de zep schiefrechtoever tèn sloap'n w'op de bolje mé 't lief ier op den boaëgank en kroaëgen w'en madolje mé een bonnek'n vèr den drank Uittreksel uit het gedicht "Oilsjt, Stad van mèn droeimen" |
Tai tiet ta tuut es wai
Up de radjoo gjain gebroebel. Nai. Mokt daj weg ziet mè joen Oilsjts op 1 Of ´k leg nen dialekt-knoiwp in u b'jain. |
Wuk ?
(Of moet dat 'Whuck' zijn ?) |
Straks wordt de nieuwslezer ondertiteld.
Wacht maar. |
Zalt verdoemme gieên tait goan wurre zekers?
|
Citaat:
Efkes de radio komen vervuilen door wat dialect te brabbelen. |
Citaat:
Maar ok. Op de radio heb je geen ondertitels. Het moet voor iedereen verstaanbaar blijven. |
Krijgt Astrid dan straks ook een radioprogramma?
Wow, echt cool zeg, zo'n radio show over the top. |
Over MNM, de zender voor kleuters, maak ik mij geen zorgen.
Ik begrijp wel dat een zender als Radio 1 verstaanbaar moet zijn. Zelfs voor Limburgers die iedereen welkom heten. |
Belachelijk idee. Daar blijft het bij.
|
Niks tegen dialect maar het AN is NU al bij de jonge generatie een probleem.
Als men dan ook nog één van de zeldzame bronnen gaat wegnemen in het hek helemaal van de dam. off topic : wij vragen aan de allochtonen om te integreren en onze taal te leren. Het Nederlands is zo al moeilijk genoeg om te leren. Ik hou mijn hart vast voor de daaropvolgende oudercontacten in de scholen.... |
de belangrijk,ste vereiste bij de nieuwe medewerker die ik zoek is taalkundig : de persoon moet maar één ding kunnen. Een nederlandse zin neerpennen.
Ongelooflijk hoeveel tijd ik in mijn job verspeel door in de teksten van mijn medewerkers de taalfouten eruit te halen. Gisteren nog de vraag gekregen van iemand wiens brief ik niet goed vond : "dicteer dan [woord voor woord] hoe ik het wel moet schrijven" Die persoon heeft een diploma hoger onderwijs ... :? |
Citaat:
Je zou de fouten van mijn baas moeten zien. Daar kan je een boek mee vullen. Heb ooit een dictee voorgesteld maar dat zag hij (om begrijpelijke redenen) niet zitten :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be