Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kinderloze mensen hoger belasten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167790)

lombas 16 februari 2012 20:23

Kinderloze mensen hoger belasten?

Een nieuw voorstel van enkele CDU'ers is weliswaar afgeblokt door Merkel, maar levert toch al flink wat discussie op.

Citaat:

Initiatiefnemer Marco Wanderwitz van de CDU-jongeren zegt dat Duitsland miljarden euro's nodig heeft wegens de demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing: "We moeten erover spreken wie dat gaat betalen'', zegt hij in Ruhr Nachrichten. Volgens hem zijn dat de kinderloze mensen, omdat die niet meewerken aan een evenwichtige bevolkingsopbouw. Ze kunnen daarvoor opdraaien via bijvoorbeeld hogere sociale premies, zegt hij.
Bron: HLN

Wat denkt u hierover?

Steben 16 februari 2012 20:45

ronduit reactionair ipv conservatief :| en dan nog wel - onbewust hoop ik - gecombineerd compleet toegeven aan het fiscale paradigma van heden.

Inno 16 februari 2012 20:46

Ze zouden betere grotere families financieel ondersteunen. Minder belasten e.d. Dat helpt ook.

lombas 16 februari 2012 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5990564)
Ze zouden betere grotere families financieel ondersteunen. Minder belasten e.d. Dat helpt ook.

Ja, want er bestaat geen vangnet voor grote gezinnen.

*kuch*

Dionysus 16 februari 2012 20:50

Kinderloze mensen als in kinderloze koppels of als kinderloze singles?

Belangrijk verschil denk ik toch wel:

"Je bent sociaal achtergesteld en chronisch verlegen, hier zijn nog wat extra belastingen, jij kinderloos geval. Dat zal zeker je zelfbeeld verder helpen!"

hurricane 16 februari 2012 20:54

Nee.
Ik zie niet in waarom.
Ga je dan ongewenst kinderloze ouder twee keer straffen ?

Steve_M 16 februari 2012 20:55

Citaat:

Daar dient het OCMW toch voor?

lombas 16 februari 2012 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 5990577)
Kinderloze mensen als in kinderloze koppels of als kinderloze singles?

Belangrijk verschil denk ik toch wel:

"Je bent sociaal achtergesteld en chronisch verlegen, hier zijn nog wat extra belastingen, jij kinderloos geval. Dat zal zeker je zelfbeeld verder helpen!"

Ik neem aan alle mensen zonder nakomelingen, dus niet noodzakelijk in een relatie en niet met kinderen uit huis.

F.B. 16 februari 2012 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5990495)
Een nieuw voorstel van enkele CDU'ers is weliswaar afgeblokt door Merkel, maar levert toch al flink wat discussie op.

Bron: HLN

Wat denkt u hierover?

Nee, andersom. Kroostrijke gezinnen extra belasten en kindergeld afnemen. Genoeg gedragsgestoord geneuk. (ja, ik viseer een bepaalde bevolkingsgroep)

Bobke 16 februari 2012 21:19

Die worden al zwaarder belast.

Bobke 16 februari 2012 21:23

Ik zou eerder pleiten voor het afschaffen van het belastingvoordeel voor mensen met kinderen.
Daar hebben alleen mensen met een (hoog) inkomen voordeel bij.

Gun 16 februari 2012 21:24

Citaat:

met kindergeld of zo?:twisted:

Mam 16 februari 2012 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5990587)
Nee.
Ik zie niet in waarom.
Ga je dan ongewenst kinderloze ouder twee keer straffen ?

Begrotingstekorten en tijden van crisis dwingen tot iets zwaardere besparingen of belastingen. Het lijkt me op dit moment moeilijk voor iemand met kinderen (in vergelijking met iemand zonder kinderen) om nog méér te kunnen afdragen. Zijn of haar loon wordt niet gedeeld door 1 of 2 (partner), maar misschien zelfs door 3, 4 of 5.

Kinderloze mensen dragen trouwens sowieso al iets meer bij door kleinere belastingaftrek, geen kindergeld of hogere uitkering. En terecht.

Mam 16 februari 2012 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5990594)
Daar dient het OCMW toch voor?

Misschien de druk op het OCMW dan wat afnemen? :?

Bobke 16 februari 2012 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5990663)
Begrotingstekorten en tijden van crisis dwingen tot iets zwaardere besparingen of belastingen. Het lijkt me op dit moment moeilijk voor iemand met kinderen (in vergelijking met iemand zonder kinderen) om nog méér te kunnen afdragen. Zijn of haar loon wordt niet gedeeld door 1 of 2 (partner), maar misschien zelfs door 3, 4 of 5.

Kinderloze mensen dragen trouwens sowieso al iets meer bij door kleinere belastingaftrek, geen kindergeld of hogere uitkering. En terecht.

Dus mensen met een laag loon kunnen niets aftrekken.
Waarom moeten zij het met minder hulp van de gemeenschap stellen ?

Mam 16 februari 2012 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5990673)

Mensen met een laag loon worden sowieso minder belast en trekken vaak terug van de belastingen. Dit is nog beter dan een aftrek! Ze krijgen in verhouding dus uiteraard een minimale belastingverhoging (vergelijkbaar met o,0000005%) als ze kinderloos zijn.

Bobke 16 februari 2012 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5990682)
Mensen met een laag loon worden sowieso minder belast en trekken vaak terug van de belastingen. Dit is nog beter dan een aftrek! Ze krijgen in verhouding dus uiteraard een minimale belastingverhoging (vergelijkbaar met o,0000005%) als ze kinderloos zijn.

Vindt ge ?
Ik betaal liefst zoveel mogelijk belasting, dan hou ik altijd meer over.

praha 16 februari 2012 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5990673)

Er is een forfaitair bedrag toegekend per kind voor de zeer lage inkomens.
Ik weet het ... niet echt perfect maar kom.
't Wordt eens dringend tijd dat men al die rotschijven eens gaat opdoeken en het prortioneel gaat nemen... echt moeilijk kan dat niet meer zijn met de nodige (gloednieuwe) rekenkracht bij financies en de fiscus

praha 16 februari 2012 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5990700)
Vindt ge ?
Ik betaal liefst zoveel mogelijk belasting, dan hou ik altijd meer over.

dan hebt ge ze verdient ook hé... zeggen ze toch steeds ;-)

Steben 16 februari 2012 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5990642)
Ik zou eerder pleiten voor het afschaffen van het belastingvoordeel voor mensen met kinderen.
Daar hebben alleen mensen met een (hoog) inkomen voordeel bij.

kindergeld is dan weer op maat van lage inkomens

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be