Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Nog 3% praktiserende katholieken in belgie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168202)

peter1962 27 februari 2012 22:07

Nog 3% praktiserende katholieken in belgie

http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20120227_210

Nog één generatie, en aan deze snelheid van afkalving zal de katholieke kerk elke relevantie verloren zijn in de maatschappij.

Steben 27 februari 2012 22:34

Welkom Islam

Johan Bollen 27 februari 2012 23:10

Hoeveel % van de mensen laten hun kinderen nog dopen? Hoeveel trouwen er nog voor de kerk? Bij hoeveel % van de begrafenissen komt er een priester de ceremonie leiden? Dat is ook 'praktiseren' zou ik zeggen, maar niet zo intensief als 'elke week naar de mis'.

Ik denk meer als 3 %

Iemand een cijfer?

Nr.10 28 februari 2012 09:41

Van de échte Belgen, een grote meerderheid.

Op het vlaamse platteland zelfs een overweldigende meerderheid.

Bobke 28 februari 2012 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6006470)
Hoeveel % van de mensen laten hun kinderen nog dopen? Hoeveel trouwen er nog voor de kerk? Bij hoeveel % van de begrafenissen komt er een priester de ceremonie leiden? Dat is ook 'praktiseren' zou ik zeggen, maar niet zo intensief als 'elke week naar de mis'.

Ik denk meer als 3 %

Iemand een cijfer?

Niets praktiserend aan.
Ik noem dat in stand houden van een traditie.

Distel 28 februari 2012 10:28

Nog een extra reden dus om de subsidies ter zake stop te zetten.

vrijevlaming 28 februari 2012 10:30

tijd voor een hokje op uw belastingsbrief waar je kan aanduiden waar uw deel van dat belastingsgeld naartoe moet gaan: gewoon aangeven of je moslim, jood, katholiek, hindoe, vrijzinnig, ... bent.

Tzal rap gedaan zijn bij de kerk. En dan gewoon hun cultureel erfgoed overnemen als deel van onze geschiedenis. We betalen nu toch al voor het onderhoud, dan kunnen we evenwel die gebouwen direct overnemen

vrijevlaming 28 februari 2012 10:31

ik zou trouwens graag eens weten wat de gemiddelde leeftijd is van die drie procent.

Nr.10 28 februari 2012 10:42

Niet komen blijten als we straks voor de keuze gesteld worden in ons eigen land:
  • of ge bolt het hier af
  • of we slachten u zoals we geleerd hebben schapen te slachten
Dat is het lot dat de geschiedenis in petto heeft voor zelfverachters.

Dionysus 28 februari 2012 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6006822)
Niet komen blijten als we straks voor de keuze gesteld worden in ons eigen land:
  • of ge bolt het hier af

Dus omdat het grootste deel van de bevolking niet meer actief christelijk is (of atheïst/agnost is) gaan we allemaal liggen voor de invoering van sharia?

:roll:

Nr.10 28 februari 2012 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6006833)
Dus omdat het grootste deel van de bevolking niet meer actief christelijk is (of atheïst/agnost is) gaan we allemaal liggen voor de invoering van sharia?

:roll:

De zelfverachting druipt er tegenwoordig af.

Nr.10 28 februari 2012 11:02

De kruisvaarders verdedigden Europa toen Byzantium aangevallen werd door de turkse horde. Zelfs dat doen we niet meer, onszelf verdedigen.

Dionysus 28 februari 2012 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6006840)
De zelfverachting druipt er tegenwoordig af.

Ja, ja, iedereen haat zichzelf. :lol:

Nr.10 28 februari 2012 11:12

Tja, QED.

Dionysus 28 februari 2012 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6006853)
Tja, QED.

Neen, juist het tegenovergestelde.

Bobke 28 februari 2012 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6006806)
ik zou trouwens graag eens weten wat de gemiddelde leeftijd is van die drie procent.

Idd

Bobke 28 februari 2012 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6006822)
  • of ge bolt het hier af

Wat heefrt dat ermee te maken ?

CLAESSENS Joris 28 februari 2012 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6006378)
http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20120227_210

Nog één generatie, en aan deze snelheid van afkalving zal de katholieke kerk elke relevantie verloren zijn in de maatschappij.

Dat is een beetje te vroeg gejuicht van jou.
De invloed van het katholicisme en het christendom wordt niet bepaald door het aantal christenen, al dan niet praktiserend, maar door de invloed van het katholicisme op onze wetten, gewoonten, ideeën, de inrichting van onze samenleving...

En zelfs in acht genomen de multiculturalisering en het laïcisme in onze samenleving is die invloed nog altijd veel groter dan u lief is.

Het overgrote deel van onze regels en wetten zijn gebaseerd op een onderliggend idee van persoonlijke verantwoordelijkheid dat vanuit het christendom ontwikkeld is.
Heel wat wetten vinden zelfs hun oorsprong rechtstreeks in dat christendom.
Monogamie en het overgrote deel van de wetgeving over het huwelijk bijvoorbeeld.

Persoonlijk hoop ik, ongeacht het al dan niet overleven van het christendom, dat wij die waarden en verworvenheden zullen kunnen behouden.

Ik zie het toegeven aan de Islam niet als een pluspunt.
Het terug invoeren van rituele slachtingen bvb.
http://forum.politics.be/showthread....t=mensenoffers
Geen positieve evolutie maar wel een terugval naar premiddeleeuwse toestanden als je het mij vraagt...

lombas 28 februari 2012 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6006842)
De kruisvaarders verdedigden Europa toen Byzantium aangevallen werd door de turkse horde. Zelfs dat doen we niet meer, onszelf verdedigen.

De kruisvaarders vielen Byzantium zelf aan en geen van beide partijen hadden overigens bezwaren tegen islamitische bondgenoten.

Supe®Staaf 28 februari 2012 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6006805)
tijd voor een hokje op uw belastingsbrief waar je kan aanduiden waar uw deel van dat belastingsgeld naartoe moet gaan: gewoon aangeven of je moslim, jood, katholiek, hindoe, vrijzinnig, ... bent.

Deze stelling begrijp ik niet.
Waarom moet er zowizo geld gaan naar clubs met of zonder rare ideeën?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be