Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Symptomatisch voor b.: trein rijdt nu trager dan 20 jaar geleden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172050)

De schoofzak 8 juni 2012 07:08

Symptomatisch voor b.: trein rijdt nu trager dan 20 jaar geleden
 
Het is niet (niet) mijn bedoeling om een boompje op te zetten over mobiliteit of over treinen.
Maar enkel dit voorbeeld aan te halen als symptoom van "het gaat goed" dat de politieke oude machtspartijen ons om de oren slagen, tegenover de realiteit.
(ze kunnen er nog bij zeggen misschien dat het de schuld van de N-VA is ...)

Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-in-1990.dhtml

Titel: Trein rijdt nu trager dan in 1990

Ik poog maar aan te tonen: we moeten het absoluut over een andere boeg gooien in dit tweeland.
Grondig !!

Teveel geld gaat verloren naar verkeerde zaken.
En dat gebeurt om een wijze dat we het zelf niet doorhebben !!

Wie wordt immers gewaar dat de treinen sedert 20 jaar qua snelheid er op achteruit gaan ??
Wie wordt immers zelf direct aan zijn eigen gevoel gewaar dat wij de hoogste belastingen betalen en de laagste pensioenen krijgen? Om dat te weten te komen, moet ge al internationaal vergelijken en dies meer.

Want ge moet het maar doen: Over een periode van 20 jaar, waar alles zo veranderd is met computers en automatisatie - wie zou nog durven zijn kinderen vervoeren in een auto van 20 jaar geleden: zo ouderwets op alle vlakken - zijn we op een aantal vlakken simpelweg achteruit gegaan !!

thefishdoesntthink 8 juni 2012 08:50

privatisering?

fox 8 juni 2012 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 6159484)
privatisering?

Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.

thefishdoesntthink 8 juni 2012 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6159489)
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.

Lag het er 20 jaar geleden dan zo anders bij?

Zwitser 8 juni 2012 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 6159484)
privatisering?

In 1927 heeft men de NMBS geprivatiseerd. in de jaren 30 spoorde je sneller van Antwerpen naar Brussel dan nu... België had toen een van de beste spoorwegmaatschappijen in Europa.

Het Verzet 8 juni 2012 09:11

Ik vermoed voor de wagen hetzelfde geldt.
Dat nog meer bedrijven zich in Brussel gaan vestigen, 't zal er nog op verbeteren.

santos 8 juni 2012 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6159497)
In 1927 heeft men de NMBS geprivatiseerd. in de jaren 30 spoorde je sneller van Antwerpen naar Brussel dan nu... België had toen een van de beste spoorwegmaatschappijen in Europa.

We kunnen moeilijk het verkeer vergelijken van toen met nu hé.

santos 8 juni 2012 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6159489)
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.

²

fox 8 juni 2012 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 6159496)
Lag het er 20 jaar geleden dan zo anders bij?

Uiteraard. Ik vind geen exacte data voor 1990, dus begin ik maar bij 2001

Aantal reizigers 2001: 146.5 Mio.

http://www.b-rail.be/ombudsman/N/fil...ERSLAG2007.pdf

Aantal reizigers 2011: 221.3 Mio.

Ik denk dus dat ik er niet zo ver van zal zitten als ik zeg dat de NMBS dubbel zoveel reizigers vervoert als in 1990. Dus uiteraard zag het er in 1990 anders uit.

De schoofzak 8 juni 2012 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6159489)
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.

Je vat in feite gans het politieke beleid, dus niet alleen van mobiliteit, van de afgelopen tijd samen:

"Brussel" .


Alhoewel, het kan precieser, mits drie letters langer:

"Bruxelles".

Vladja 8 juni 2012 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6159908)
Je vat in feite gans het politieke beleid, dus niet alleen van mobiliteit, van de afgelopen tijd samen:

"Brussel" .


Alhoewel, het kan precieser, mits drie letters langer:

"Bruxelles".

Is in feite maar twee letters langer hoor ;-)

solidarnosc 8 juni 2012 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6159431)
Het is niet (niet) mijn bedoeling om een boompje op te zetten over mobiliteit of over treinen.
Maar enkel dit voorbeeld aan te halen als symptoom van "het gaat goed" dat de politieke oude machtspartijen ons om de oren slagen, tegenover de realiteit.
(ze kunnen er nog bij zeggen misschien dat het de schuld van de N-VA is ...)

Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-in-1990.dhtml

Titel: Trein rijdt nu trager dan in 1990

Ik poog maar aan te tonen: we moeten het absoluut over een andere boeg gooien in dit tweeland.
Grondig !!

Teveel geld gaat verloren naar verkeerde zaken.
En dat gebeurt om een wijze dat we het zelf niet doorhebben !!

Wie wordt immers gewaar dat de treinen sedert 20 jaar qua snelheid er op achteruit gaan ??
Wie wordt immers zelf direct aan zijn eigen gevoel gewaar dat wij de hoogste belastingen betalen en de laagste pensioenen krijgen? Om dat te weten te komen, moet ge al internationaal vergelijken en dies meer.

Want ge moet het maar doen: Over een periode van 20 jaar, waar alles zo veranderd is met computers en automatisatie - wie zou nog durven zijn kinderen vervoeren in een auto van 20 jaar geleden: zo ouderwets op alle vlakken - zijn we op een aantal vlakken simpelweg achteruit gegaan !!


Probleem is gewoon dat aantal reizigers laatste decennium zeer sterk is toegenomen en dat investeringen dat tempo niet evenredig hebben gevolgd. Kunnen nu eenmaal maar x aantal treinen door Brussel. Ten andere. Met de wagen was men 30 jaar geleden ook sneller van Oostende in Brussel zeker tijdens de piekuren. Toen was transport nog federale bevoegdheid nu Vlaamse. Doet Vlaanderen het nu zoveel slechter of zijn er gewoon meer wagens op de weg? Wat is nu uw punt?

1207 8 juni 2012 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6159527)

Ik denk dus dat ik er niet zo ver van zal zitten als ik zeg dat de NMBS dubbel zoveel reizigers vervoert als in 1990. Dus uiteraard zag het er in 1990 anders uit.

aantal reizigers is niet altijd een goed excuus
neem ons nieuw spoor naar zaventem.
kost stukken van mensen om er heen te gaan en 1e trein is om 7u 's morgens en de laatste vertrekt op zaventem om 21 's avonds.

neem daartegenover sabenabusje vanuit a'pen. 10 minuten langer onderweg, helft goedkoper en de 1e vertrekt om 4u en de laatste vertrekt van zaventem rond 1u 's nachts
nu moeten wij straks een vlieger om 7u hebben.

fox 8 juni 2012 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6160281)
aantal reizigers is niet altijd een goed excuus
neem ons nieuw spoor naar zaventem.
kost stukken van mensen om er heen te gaan en 1e trein is om 7u 's morgens en de laatste vertrekt op zaventem om 21 's avonds.

neem daartegenover sabenabusje vanuit a'pen. 10 minuten langer onderweg, helft goedkoper en de 1e vertrekt om 4u en de laatste vertrekt van zaventem rond 1u 's nachts
nu moeten wij straks een vlieger om 7u hebben.

Aantal reizigers is natuurlijk een goed excuus. Als je aantal reizigers op 20 jaar tijd verdubbelen dan krijg je natuurlijk problemen. Dat is de logica zelve.

En voor de rest mag jij gerust je sabenabusje nemen vanuit antwerpen tijdens de daguren. Die 10 minuten langer onderweg zullen er dan wel wat meer worden. Het zit namelijk zo. Als mensen snachts het vliegtuig moeten nemen dan zijn ze meer geneigd om de auto te nemen omdat de trein dan toch niet sneller is. OVerdag zullen ze meer geneigd zijn om de trein te nemen. Het is dus enkel een kwestie van vraag en aanbod. De kosten baten van een trein van antwerpen naar de luchthaven om 4 uur smorgens zal simpelweg niet goed zijn en dan gaat men weer zagen als de NMBS meer verlies maakt. We moeten wel eens beginnen weten wat we willen hé.

Ik weet dat het populair is om op de nmbs te kakken, maar het moet wel een beetje serieus blijven ook.

Trouwens, het aanbod zal nog wel aangepast worden op die lijn, als de nieuwe dienstregeling is komt. Ik ben er quasi van overtuigd dat er vroeger aan later zal gereden worden ook. Een beetje geduld kan soms wonderen doen. Het project werd op tijd opgeleverd, maar daar hoor je natuurlijk niemand over.

kelt 8 juni 2012 16:06

Ik durf hier beweren dat de reistijd van gelijk waar naar Brussel,met de auto,in dezelfde uren als er treinen beschikbaar zijn,ook wel 30% meer zal zijn.....:?

Xenophon 8 juni 2012 16:08

Als er - binnen dertig jaar, zo'n veiligheidssysteem komt, zoals in de andere landen van Europa en de rest van de wereld eigenlijk, dan zal alles beter gaan met de Belgische spoorweg.

gehuigert 8 juni 2012 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6160291)
Aantal reizigers is natuurlijk een goed excuus. Als je aantal reizigers op 20 jaar tijd verdubbelen dan krijg je natuurlijk problemen. Dat is de logica zelve.

En voor de rest mag jij gerust je sabenabusje nemen vanuit antwerpen tijdens de daguren. Die 10 minuten langer onderweg zullen er dan wel wat meer worden. Het zit namelijk zo. Als mensen snachts het vliegtuig moeten nemen dan zijn ze meer geneigd om de auto te nemen omdat de trein dan toch niet sneller is. OVerdag zullen ze meer geneigd zijn om de trein te nemen. Het is dus enkel een kwestie van vraag en aanbod. De kosten baten van een trein van antwerpen naar de luchthaven om 4 uur smorgens zal simpelweg niet goed zijn en dan gaat men weer zagen als de NMBS meer verlies maakt. We moeten wel eens beginnen weten wat we willen hé.

Ik weet dat het populair is om op de nmbs te kakken, maar het moet wel een beetje serieus blijven ook.

Trouwens, het aanbod zal nog wel aangepast worden op die lijn, als de nieuwe dienstregeling is komt. Ik ben er quasi van overtuigd dat er vroeger aan later zal gereden worden ook. Een beetje geduld kan soms wonderen doen. Het project werd op tijd opgeleverd, maar daar hoor je natuurlijk niemand over.

Een dikke 2.

solidarnosc 8 juni 2012 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6160309)
Ik durf hier beweren dat de reistijd van gelijk waar naar Brussel,met de auto,in dezelfde uren als er treinen beschikbaar zijn,ook wel 30% meer zal zijn.....:?

Tijdens piekuren zal het zeker een pak meer zijn.

De schoofzak 8 juni 2012 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6160309)
Ik durf hier beweren dat de reistijd van gelijk waar naar Brussel,met de auto,in dezelfde uren als er treinen beschikbaar zijn,ook wel 30% meer zal zijn.....:?

Dan zal je toch in een stad of dorp moeten wonen waar een nmbs-station is, èn dat frequent bediend wordt.

Anders zou het wel eens kunnen dat jij nog op de bus van de Lijn zit, en ik al in een van de tunnels van de kleine ring.



Maar daar gaat het niet om.

Het gaat er om dat de laatste 20 jaar men maar wat in de marge gerommeld heeft, een dubbeldekker en piektrein ..., maar we gaan achteruit.

En ik wil verandering !!


.

Henri1 8 juni 2012 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6159431)
Het is niet (niet) mijn bedoeling om een boompje op te zetten over mobiliteit of over treinen.
Maar enkel dit voorbeeld aan te halen als symptoom van "het gaat goed" dat de politieke oude machtspartijen ons om de oren slagen, tegenover de realiteit.
(ze kunnen er nog bij zeggen misschien dat het de schuld van de N-VA is ...)

Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-in-1990.dhtml

Titel: Trein rijdt nu trager dan in 1990

Ik poog maar aan te tonen: we moeten het absoluut over een andere boeg gooien in dit tweeland.
Grondig !!

Teveel geld gaat verloren naar verkeerde zaken.
En dat gebeurt om een wijze dat we het zelf niet doorhebben !!

Wie wordt immers gewaar dat de treinen sedert 20 jaar qua snelheid er op achteruit gaan ??
Wie wordt immers zelf direct aan zijn eigen gevoel gewaar dat wij de hoogste belastingen betalen en de laagste pensioenen krijgen? Om dat te weten te komen, moet ge al internationaal vergelijken en dies meer.

Want ge moet het maar doen: Over een periode van 20 jaar, waar alles zo veranderd is met computers en automatisatie - wie zou nog durven zijn kinderen vervoeren in een auto van 20 jaar geleden: zo ouderwets op alle vlakken - zijn we op een aantal vlakken simpelweg achteruit gegaan !!

Allemaal de schuld van Di Rupo ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be