Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2012, 07:08   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Symptomatisch voor b.: trein rijdt nu trager dan 20 jaar geleden

Het is niet (niet) mijn bedoeling om een boompje op te zetten over mobiliteit of over treinen.
Maar enkel dit voorbeeld aan te halen als symptoom van "het gaat goed" dat de politieke oude machtspartijen ons om de oren slagen, tegenover de realiteit.
(ze kunnen er nog bij zeggen misschien dat het de schuld van de N-VA is ...)

Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-in-1990.dhtml

Titel: Trein rijdt nu trager dan in 1990

Ik poog maar aan te tonen: we moeten het absoluut over een andere boeg gooien in dit tweeland.
Grondig !!

Teveel geld gaat verloren naar verkeerde zaken.
En dat gebeurt om een wijze dat we het zelf niet doorhebben !!

Wie wordt immers gewaar dat de treinen sedert 20 jaar qua snelheid er op achteruit gaan ??
Wie wordt immers zelf direct aan zijn eigen gevoel gewaar dat wij de hoogste belastingen betalen en de laagste pensioenen krijgen? Om dat te weten te komen, moet ge al internationaal vergelijken en dies meer.

Want ge moet het maar doen: Over een periode van 20 jaar, waar alles zo veranderd is met computers en automatisatie - wie zou nog durven zijn kinderen vervoeren in een auto van 20 jaar geleden: zo ouderwets op alle vlakken - zijn we op een aantal vlakken simpelweg achteruit gegaan !!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 08:50   #2
thefishdoesntthink
Gouverneur
 
thefishdoesntthink's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: are
Berichten: 1.094
Standaard

privatisering?
__________________
because the fish knows everything.
thefishdoesntthink is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 08:55   #3
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
privatisering?
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 09:03   #4
thefishdoesntthink
Gouverneur
 
thefishdoesntthink's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: are
Berichten: 1.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.
Lag het er 20 jaar geleden dan zo anders bij?
__________________
because the fish knows everything.
thefishdoesntthink is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 09:06   #5
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
privatisering?
In 1927 heeft men de NMBS geprivatiseerd. in de jaren 30 spoorde je sneller van Antwerpen naar Brussel dan nu... België had toen een van de beste spoorwegmaatschappijen in Europa.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 09:11   #6
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.694
Standaard

Ik vermoed voor de wagen hetzelfde geldt.
Dat nog meer bedrijven zich in Brussel gaan vestigen, 't zal er nog op verbeteren.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 09:17   #7
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In 1927 heeft men de NMBS geprivatiseerd. in de jaren 30 spoorde je sneller van Antwerpen naar Brussel dan nu... België had toen een van de beste spoorwegmaatschappijen in Europa.
We kunnen moeilijk het verkeer vergelijken van toen met nu hé.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 09:19   #8
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.
²
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 09:36   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
Lag het er 20 jaar geleden dan zo anders bij?
Uiteraard. Ik vind geen exacte data voor 1990, dus begin ik maar bij 2001

Aantal reizigers 2001: 146.5 Mio.

http://www.b-rail.be/ombudsman/N/fil...ERSLAG2007.pdf

Aantal reizigers 2011: 221.3 Mio.

Ik denk dus dat ik er niet zo ver van zal zitten als ik zeg dat de NMBS dubbel zoveel reizigers vervoert als in 1990. Dus uiteraard zag het er in 1990 anders uit.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 12:54   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, het simpele feit van de oververzadiging van Brussel. Een spoorwegnetwerk leg je idealiter aan in vierkanten. In Belgie zijn ze decennia geleden begonnen met alles naar Brussel te sturen en nu kost het natuurlijk belachelijk veel geld om capaciteit bij te maken. Zo simpel is dat.
Je vat in feite gans het politieke beleid, dus niet alleen van mobiliteit, van de afgelopen tijd samen:

"Brussel" .


Alhoewel, het kan precieser, mits drie letters langer:

"Bruxelles".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 8 juni 2012 om 12:54.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 14:17   #11
Vladja
Burger
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je vat in feite gans het politieke beleid, dus niet alleen van mobiliteit, van de afgelopen tijd samen:

"Brussel" .


Alhoewel, het kan precieser, mits drie letters langer:

"Bruxelles".
Is in feite maar twee letters langer hoor
Vladja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 15:35   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is niet (niet) mijn bedoeling om een boompje op te zetten over mobiliteit of over treinen.
Maar enkel dit voorbeeld aan te halen als symptoom van "het gaat goed" dat de politieke oude machtspartijen ons om de oren slagen, tegenover de realiteit.
(ze kunnen er nog bij zeggen misschien dat het de schuld van de N-VA is ...)

Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-in-1990.dhtml

Titel: Trein rijdt nu trager dan in 1990

Ik poog maar aan te tonen: we moeten het absoluut over een andere boeg gooien in dit tweeland.
Grondig !!

Teveel geld gaat verloren naar verkeerde zaken.
En dat gebeurt om een wijze dat we het zelf niet doorhebben !!

Wie wordt immers gewaar dat de treinen sedert 20 jaar qua snelheid er op achteruit gaan ??
Wie wordt immers zelf direct aan zijn eigen gevoel gewaar dat wij de hoogste belastingen betalen en de laagste pensioenen krijgen? Om dat te weten te komen, moet ge al internationaal vergelijken en dies meer.

Want ge moet het maar doen: Over een periode van 20 jaar, waar alles zo veranderd is met computers en automatisatie - wie zou nog durven zijn kinderen vervoeren in een auto van 20 jaar geleden: zo ouderwets op alle vlakken - zijn we op een aantal vlakken simpelweg achteruit gegaan !!

Probleem is gewoon dat aantal reizigers laatste decennium zeer sterk is toegenomen en dat investeringen dat tempo niet evenredig hebben gevolgd. Kunnen nu eenmaal maar x aantal treinen door Brussel. Ten andere. Met de wagen was men 30 jaar geleden ook sneller van Oostende in Brussel zeker tijdens de piekuren. Toen was transport nog federale bevoegdheid nu Vlaamse. Doet Vlaanderen het nu zoveel slechter of zijn er gewoon meer wagens op de weg? Wat is nu uw punt?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 juni 2012 om 15:36.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 15:48   #13
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

Ik denk dus dat ik er niet zo ver van zal zitten als ik zeg dat de NMBS dubbel zoveel reizigers vervoert als in 1990. Dus uiteraard zag het er in 1990 anders uit.
aantal reizigers is niet altijd een goed excuus
neem ons nieuw spoor naar zaventem.
kost stukken van mensen om er heen te gaan en 1e trein is om 7u 's morgens en de laatste vertrekt op zaventem om 21 's avonds.

neem daartegenover sabenabusje vanuit a'pen. 10 minuten langer onderweg, helft goedkoper en de 1e vertrekt om 4u en de laatste vertrekt van zaventem rond 1u 's nachts
nu moeten wij straks een vlieger om 7u hebben.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 15:57   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
aantal reizigers is niet altijd een goed excuus
neem ons nieuw spoor naar zaventem.
kost stukken van mensen om er heen te gaan en 1e trein is om 7u 's morgens en de laatste vertrekt op zaventem om 21 's avonds.

neem daartegenover sabenabusje vanuit a'pen. 10 minuten langer onderweg, helft goedkoper en de 1e vertrekt om 4u en de laatste vertrekt van zaventem rond 1u 's nachts
nu moeten wij straks een vlieger om 7u hebben.
Aantal reizigers is natuurlijk een goed excuus. Als je aantal reizigers op 20 jaar tijd verdubbelen dan krijg je natuurlijk problemen. Dat is de logica zelve.

En voor de rest mag jij gerust je sabenabusje nemen vanuit antwerpen tijdens de daguren. Die 10 minuten langer onderweg zullen er dan wel wat meer worden. Het zit namelijk zo. Als mensen snachts het vliegtuig moeten nemen dan zijn ze meer geneigd om de auto te nemen omdat de trein dan toch niet sneller is. OVerdag zullen ze meer geneigd zijn om de trein te nemen. Het is dus enkel een kwestie van vraag en aanbod. De kosten baten van een trein van antwerpen naar de luchthaven om 4 uur smorgens zal simpelweg niet goed zijn en dan gaat men weer zagen als de NMBS meer verlies maakt. We moeten wel eens beginnen weten wat we willen hé.

Ik weet dat het populair is om op de nmbs te kakken, maar het moet wel een beetje serieus blijven ook.

Trouwens, het aanbod zal nog wel aangepast worden op die lijn, als de nieuwe dienstregeling is komt. Ik ben er quasi van overtuigd dat er vroeger aan later zal gereden worden ook. Een beetje geduld kan soms wonderen doen. Het project werd op tijd opgeleverd, maar daar hoor je natuurlijk niemand over.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 8 juni 2012 om 15:59.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 16:06   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.567
Standaard

Ik durf hier beweren dat de reistijd van gelijk waar naar Brussel,met de auto,in dezelfde uren als er treinen beschikbaar zijn,ook wel 30% meer zal zijn.....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2012 om 16:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 16:08   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.380
Standaard

Als er - binnen dertig jaar, zo'n veiligheidssysteem komt, zoals in de andere landen van Europa en de rest van de wereld eigenlijk, dan zal alles beter gaan met de Belgische spoorweg.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 16:29   #17
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aantal reizigers is natuurlijk een goed excuus. Als je aantal reizigers op 20 jaar tijd verdubbelen dan krijg je natuurlijk problemen. Dat is de logica zelve.

En voor de rest mag jij gerust je sabenabusje nemen vanuit antwerpen tijdens de daguren. Die 10 minuten langer onderweg zullen er dan wel wat meer worden. Het zit namelijk zo. Als mensen snachts het vliegtuig moeten nemen dan zijn ze meer geneigd om de auto te nemen omdat de trein dan toch niet sneller is. OVerdag zullen ze meer geneigd zijn om de trein te nemen. Het is dus enkel een kwestie van vraag en aanbod. De kosten baten van een trein van antwerpen naar de luchthaven om 4 uur smorgens zal simpelweg niet goed zijn en dan gaat men weer zagen als de NMBS meer verlies maakt. We moeten wel eens beginnen weten wat we willen hé.

Ik weet dat het populair is om op de nmbs te kakken, maar het moet wel een beetje serieus blijven ook.

Trouwens, het aanbod zal nog wel aangepast worden op die lijn, als de nieuwe dienstregeling is komt. Ik ben er quasi van overtuigd dat er vroeger aan later zal gereden worden ook. Een beetje geduld kan soms wonderen doen. Het project werd op tijd opgeleverd, maar daar hoor je natuurlijk niemand over.
Een dikke 2.
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 16:36   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik durf hier beweren dat de reistijd van gelijk waar naar Brussel,met de auto,in dezelfde uren als er treinen beschikbaar zijn,ook wel 30% meer zal zijn.....
Tijdens piekuren zal het zeker een pak meer zijn.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 juni 2012 om 16:36.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 17:21   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik durf hier beweren dat de reistijd van gelijk waar naar Brussel,met de auto,in dezelfde uren als er treinen beschikbaar zijn,ook wel 30% meer zal zijn.....
Dan zal je toch in een stad of dorp moeten wonen waar een nmbs-station is, èn dat frequent bediend wordt.

Anders zou het wel eens kunnen dat jij nog op de bus van de Lijn zit, en ik al in een van de tunnels van de kleine ring.



Maar daar gaat het niet om.

Het gaat er om dat de laatste 20 jaar men maar wat in de marge gerommeld heeft, een dubbeldekker en piektrein ..., maar we gaan achteruit.

En ik wil verandering !!


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 8 juni 2012 om 17:22.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2012, 17:22   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is niet (niet) mijn bedoeling om een boompje op te zetten over mobiliteit of over treinen.
Maar enkel dit voorbeeld aan te halen als symptoom van "het gaat goed" dat de politieke oude machtspartijen ons om de oren slagen, tegenover de realiteit.
(ze kunnen er nog bij zeggen misschien dat het de schuld van de N-VA is ...)

Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-in-1990.dhtml

Titel: Trein rijdt nu trager dan in 1990

Ik poog maar aan te tonen: we moeten het absoluut over een andere boeg gooien in dit tweeland.
Grondig !!

Teveel geld gaat verloren naar verkeerde zaken.
En dat gebeurt om een wijze dat we het zelf niet doorhebben !!

Wie wordt immers gewaar dat de treinen sedert 20 jaar qua snelheid er op achteruit gaan ??
Wie wordt immers zelf direct aan zijn eigen gevoel gewaar dat wij de hoogste belastingen betalen en de laagste pensioenen krijgen? Om dat te weten te komen, moet ge al internationaal vergelijken en dies meer.

Want ge moet het maar doen: Over een periode van 20 jaar, waar alles zo veranderd is met computers en automatisatie - wie zou nog durven zijn kinderen vervoeren in een auto van 20 jaar geleden: zo ouderwets op alle vlakken - zijn we op een aantal vlakken simpelweg achteruit gegaan !!
Allemaal de schuld van Di Rupo ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be