Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   'Angst voor de tram en de stad' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172872)

Txiki 27 juni 2012 08:03

'Angst voor de tram en de stad'
 
Vandaag in Knack:

Citaat:

U kent Brasschaat van zijn clichés: zijn Nederlanders, zijn residentiële lanen, zijn villa’s. Maar niet echt van zijn tram. Die stopt op een kilometer voor de grenzen van de gemeente. Er bestaat een vergevorderd plan om de tramsporen door de gemeente te trekken. Zoals het lang geleden ooit was: Antwerpen-Brasschaat. Eerst was iedereen in extase over zoveel branie. Maar ’t kan verkeren. Rechts Brasschaat is vandaag tegen de tram. ‘Die tram komt er nooit. Dat wil ik niet’, zei kandidaat-burgemeester en N-VA-kopstuk Jan Jambon onlangs nog.

Niet alleen in Brasschaat leeft angst voor de tram. Ook in de andere rijke suburbia leeft de angst.

‘Het is een angst die door wetenschappers al vaak beschreven is’, zegt Ruth Soenen, docente antropologie aan Sint Lucas. ‘The Urban Fear: Vlaanderen lijdt er massaal aan. De tram is daar het symbool van, voor veel mensen is dat de stad op wielen die binnenrijdt. In tegenstelling tot de bus, die een veel parochialer imago heeft. De bus is het dorp, de tram de stad.’

Het gaat trouwens niet alleen om de tram, zegt Soenen. Onlangs is er in Brasschaat een Albert Heijnsupermarkt opengegaan. Er ontstond heel wat deining toen bleek dat daar halalvlees verkocht werd en hoofddoeken opdoken. Ik vond dat heel frappant. Racisme of onverdraagzaamheid wordt steeds meer iets van de rand. Niet dat iedereen in de stad nu plots op dezelfde partij stemt of even lief is voor elkaar. Maar mensen leven daar wel dag in dag uit met elkaar samen. Ze zijn elkaar gewoon.’

Soenen vindt het ook wat hypocriet. ‘De mensen uit de rand komen wel graag naar de stad als er evenementen zijn. Ze gebruiken de stad dus. Maar als er iets uit die stad naar hen komt, hebben ze schrik.’ (STO)
Persoonlijk vind ik zo'n tram vanuit Vlaams-Brabantse gemeenten naar Brussel juist dé oplossing voor het verkeer. Het spreekt voor zich dat iedereen die er gebruik van wil maken om zich te verplaatsen van plaats A naar plaats B, dat ook moet kunnen.

Een tram van Antwerpen naar Brasschaat: makkelijk toch?

Salvadorii 27 juni 2012 08:11

Tja, ik heb heel lang in Tervuren gewoond - een de tram - lijn 44 - was toch een bron van criminaliteit, vooral ivm met diefstal van fietsen (noot: ik heb zelfs eenmaal zo 'n diefstal kunnen vermijden - niets heroisch hoor - ik zag de jonge allochtoon wriemelen aan het slot, en ondanks het feit dat hij het kapot kreeg zag hij ook dat ik hem dat zag doen; kereltje ging weg en ik bracht de fiets naar de politiebureau, maar dat terzijde).

Nu, ik weet niet genoeg, en begrijp niet genoeg om uit te leggen waarom een tram anders is dan een bus, maar toch is het zo. Hopelijk is hier iemannd die daar meer licht op kan werpen.

Anderzijds moet ik zeggen dat die tram wel handig was, zeker in het Brusselse omdat die niet zo gevoelig was voor files en verkeersinfarcten (toch een beetje hoor want autos gingen, als het verkeer niet vlotte, vaak over de sporen staan, maar soit).

santos 27 juni 2012 08:11

Ik denk dat een stad als antwerpen eerder moet denken aan een metro ipv alles bovengronds proberen op te lossen

Nyquist 27 juni 2012 08:31

Wat is er overigens racistisch aan het afkeuren van halalvlees of hoofddoeken in een supermarkt?

Zwitser 27 juni 2012 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6191069)
Ik denk dat een stad als antwerpen eerder moet denken aan een metro ipv alles bovengronds proberen op te lossen

Antwerpen is te klein voor een metro. Juist omdat men zoveel geld in die premetro gestopt heeft is het tramnet lang verwaarloosd.

Wat Antwerpen nodig heeft is:
- Een beter uitgebouwd netwerk van stoptreinen. Alle L-treinen naar Antwerpen zouden eigenlijk elk kwartier moeten rijden.
- Tarief integratie. Een kaartje van Boechout naar Antwerpen moet op zowel trein, tram als bus geldig zijn.

Op die manier hoeven dan streekbussen bijvoorbeeld de stad niet meer in, maar kunnen die gewoon naar een station in de rand rijden waar iedereen overstapt.

Firestone 27 juni 2012 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6191100)
Antwerpen is te klein voor een metro. Juist omdat men zoveel geld in die premetro gestopt heeft is het tramnet lang verwaarloosd.

Wat Antwerpen nodig heeft is:
- Een beter uitgebouwd netwerk van stoptreinen. Alle L-treinen naar Antwerpen zouden eigenlijk elk kwartier moeten rijden.
- Tarief integratie. Een kaartje van Boechout naar Antwerpen moet op zowel trein, tram als bus geldig zijn.

Op die manier hoeven dan streekbussen bijvoorbeeld de stad niet meer in, maar kunnen die gewoon naar een station in de rand rijden waar iedereen overstapt.

²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²² ²²²²²²²²²²²²²²²²

Dat van die streekbussen wordt overigens binnenkort gedeeltelijk geïmplementeerd.
In september worden een aantal tramroutes aangepast, en zullen een aantal bussen niet meer de stad binnenrijden, maar stoppen bij tramhaltes buiten het centrum. Een stapje in de goeie richting.

vlijmscherp 27 juni 2012 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6191100)
Antwerpen is te klein voor een metro. Juist omdat men zoveel geld in die premetro gestopt heeft is het tramnet lang verwaarloosd.

Wat Antwerpen nodig heeft is:
- Een beter uitgebouwd netwerk van stoptreinen. Alle L-treinen naar Antwerpen zouden eigenlijk elk kwartier moeten rijden.
- Tarief integratie. Een kaartje van Boechout naar Antwerpen moet op zowel trein, tram als bus geldig zijn.

Op die manier hoeven dan streekbussen bijvoorbeeld de stad niet meer in, maar kunnen die gewoon naar een station in de rand rijden waar iedereen overstapt.

dat is iets wat ook Brussel nodig heeft, maar dan met metro natuurlijk. Treinen die stoppen aan de rand en dan iedereen met bus/tram/metro verder. naast die stations dan nog eens megaparkingen zodat iedereen die in Brussel moet zijn, kan overstappen op dat openbaar vervoer.

santos 27 juni 2012 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6191100)
Antwerpen is te klein voor een metro. Juist omdat men zoveel geld in die premetro gestopt heeft is het tramnet lang verwaarloosd.

Wat Antwerpen nodig heeft is:
- Een beter uitgebouwd netwerk van stoptreinen. Alle L-treinen naar Antwerpen zouden eigenlijk elk kwartier moeten rijden.
- Tarief integratie. Een kaartje van Boechout naar Antwerpen moet op zowel trein, tram als bus geldig zijn.

Op die manier hoeven dan streekbussen bijvoorbeeld de stad niet meer in, maar kunnen die gewoon naar een station in de rand rijden waar iedereen overstapt.

Dat van die treinen kan ik nog wel begrijpen maar busverkeer afstemmen op treinen lijkt niet zo goed te werken. En dan nog heb je maar een kleine dekking. Hoeveel inwoners moet je dan hebben alvorens een metro te bouwen?

nihao 27 juni 2012 09:02

De ideale wereld, zoals we die hier in Evergem hebben. Leve tramlijn 1 !

pajoske 27 juni 2012 09:04

Citaat:

Er ontstond heel wat deining toen bleek dat daar halalvlees verkocht werd en hoofddoeken opdoken.
:?: :?: :?: :?:

matthias999 27 juni 2012 09:08

Dus dan is vanaf nu Boechout ook een stad??:lol:

Zwitser 27 juni 2012 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6191123)
Dat van die treinen kan ik nog wel begrijpen maar busverkeer afstemmen op treinen lijkt niet zo goed te werken.

Het "lijkt" niet zo goed te werken omdat het Vlaamse Gewest geen zeggenschap heeft over het treinvervoer. Wat je in Duitsland in Nederland steeds meer ziet is dat lokale spoorlijnen uitgebaat worden door hetzelfde bedrijf dat ook de bussen uitbaat. En dan gaat dat afstemmen prima.

roger verhiest 27 juni 2012 11:43

In elke stad in Duitsland bestaat er een afdeling van de DB "S-Bahn" ; deze vormt dan samen met het ander stedelijk vervoer een gezamelijke uitbating van het openbaar vervoer. Op die manier is er een samenwerking tussen spoor, trams en bussen en rijden er rgelmatig stoptreinen tussen de spoorstations, die eveneens een knooppunt vormen voor het stedelkijk tram/bus/metro verkeer. Binnen zulk systeem zullen er dan waarschijnlijk meer treinstopplaatsen nodig zijn/ De stadsspoorweg/GEN spoorweg zal meer het aspect van een metro bekomen - diverse "dubbele" investeringen zullen kunnen vermeden worden.

Konkreet voor Antwerpen zou het station "Antwerpen-Oost" kunnen voorzien worden van een busstation zodat het een knooppunt kan worden voor het inkomende busverkeer vanuit Ranst, Herentals, Turnhout...De huidige spoorwegring zou regelmatiger kunnen bediend worden en er zou een station kunnen bijgecreerd worden aan de Singel/J.Van Rijswijklaan... er zou een stoptrein kunnen rijden vanaf Hoboken Polderstad tot Ekeren..

Klojo eerste klas 27 juni 2012 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6191363)
Het "lijkt" niet zo goed te werken omdat het Vlaamse Gewest geen zeggenschap heeft over het treinvervoer. Wat je in Duitsland in Nederland steeds meer ziet is dat lokale spoorlijnen uitgebaat worden door hetzelfde bedrijf dat ook de bussen uitbaat. En dan gaat dat afstemmen prima.

Dan zouden we teruggaan naar de tijd van de Buurtspoorwegen (wie kent die nog ?). Die hebben ze indertijd afgeschaft en vervangen door bussen.

Wat het afstemmen van bus op trein en omgekeerd betreft : als de busfrequentie een kwartier is, dan heeft het niet veel belang als de aansluiting gemist wordt, 15 minuten vind ik nog een aanvaardbare wachttijd. Als dat langer is......aiaiaiai.
Als ik zeker en vast op een bepaald uur ergens moet zijn neem ik tegenwoordig de trein een uur (jazeker EEN UUR) eerder. Zo ben ik niet te laat.

Восход-1 27 juni 2012 11:45

Brasschaat kent om dezelfde reden ook geen nachtwinkels.

Het is een heel ander soort dorp dan de rest van noord-Antwerpen.

De schoofzak 27 juni 2012 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6191363)
Het "lijkt" niet zo goed te werken omdat het Vlaamse Gewest geen zeggenschap heeft over het treinvervoer. Wat je in Duitsland in Nederland steeds meer ziet is dat lokale spoorlijnen uitgebaat worden door hetzelfde bedrijf dat ook de bussen uitbaat. En dan gaat dat afstemmen prima.

Ik heb het Weverke (publiek: tijdens een speech) een uitleg horen geven over wat hij meemaakte tijdens de regeringsonderhandelingen. Precies over het item nmbs en zeggenschap daarover vanuit Vlaanderen.
Het gegeven is dat nu alles (toch bijna echt alles) wat met mobiliteit te maken heeft, gewestelijke bevoegdheid is (wegen, Lijn ..) behalve de trein
En dat daar wat onderlinge afstemming nuttig zou zijn, waar dat nu twee aparte werelden uit verschillende sterrenstelsels zijn)

Het verhaal ging zo, maar langdradiger natuurlijk:
- voorstel Weverke: nmbs splitsen
Joël: non
- voorstel: nmbs gedeeltelijk splitsen
Joël: non
- voorstel: raad van bestuur voor de helft vanuit de gewesten
Joël: non
- voorstel: in raad van bestuur één afgevaardigde vanuit de gewesten
Joël: non
- voorstel: in raad van bestuur één afgevaardige vanuit de gewesten, met adviserende bevoegdheid, dus zonder stemrecht
Joël : ...... misschien.

Weverke belt direct naar het partijsecretariaat dat er een doorbraak zit aan te komen. Secretariaat aanhoort en zegt droog "Weverke, komt gij eens vlug naar hier, zijt gij nu helemaal Stockholm-syndroom geworden???"


.

De schoofzak 27 juni 2012 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6191060)
Vandaag in Knack:



Persoonlijk vind ik zo'n tram vanuit Vlaams-Brabantse gemeenten naar Brussel juist dé oplossing voor het verkeer. Het spreekt voor zich dat iedereen die er gebruik van wil maken om zich te verplaatsen van plaats A naar plaats B, dat ook moet kunnen.

Een tram van Antwerpen naar Brasschaat: makkelijk toch?

Ik mankeer de redenen waarom Jan Jambon tegen de tram is.

Verder zijn er tegenwoordig vijf soorten van datte:
treinen, light rail treinen, trammen, metro en bussen. (en waarom niet nr. zes: belbussen ...)


Van heel vroeger herinner ik me dat toen de regel voor metro was:
de stad/agglomeratie moet 1 mio inwoners tellen, anders is het ronduit onrendabel.
Ik weet niet of dat nu nog zo is.


.

Восход-1 27 juni 2012 11:51

Het voorstel is om de tram door te trekken naar Loenhout. Men is in Brasschaat tegen de tram omdat dit uit Antwerpen een influx gaat geven van criminaliteit. Zo wordt het voor straatjongeren veel makkelijker om de tram te pakken naar het park van Brasschaat om daar te vervuilen en problemen te veroorzaken, zegt men.

santos 27 juni 2012 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6191363)
Het "lijkt" niet zo goed te werken omdat het Vlaamse Gewest geen zeggenschap heeft over het treinvervoer. Wat je in Duitsland in Nederland steeds meer ziet is dat lokale spoorlijnen uitgebaat worden door hetzelfde bedrijf dat ook de bussen uitbaat. En dan gaat dat afstemmen prima.

En in die landen is alles naadloos in elkaar gevloeid?
Hier hebben ze alles gesplitst en volgens sommige gaat de splitsing nog verder moeten gaan dus die oplossing gaat er nooit komen.

santos 27 juni 2012 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6191397)
Ik mankeer de redenen waarom Jan Jambon tegen de tram is.

Verder zijn er tegenwoordig vijf soorten van datte:
treinen, light rail treinen, trammen, metro en bussen. (en waarom niet nr. zes: belbussen ...)


Van heel vroeger herinner ik me dat toen de regel voor metro was:
de stad/agglomeratie moet 1 mio inwoners tellen, anders is het ronduit onrendabel.
Ik weet niet of dat nu nog zo is.


.

Dat lijkt me sterk, dan zou de metro in amsterdam er al lang niet meer zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be