![]() |
'Angst voor de tram en de stad'
Vandaag in Knack:
Citaat:
Een tram van Antwerpen naar Brasschaat: makkelijk toch? |
Tja, ik heb heel lang in Tervuren gewoond - een de tram - lijn 44 - was toch een bron van criminaliteit, vooral ivm met diefstal van fietsen (noot: ik heb zelfs eenmaal zo 'n diefstal kunnen vermijden - niets heroisch hoor - ik zag de jonge allochtoon wriemelen aan het slot, en ondanks het feit dat hij het kapot kreeg zag hij ook dat ik hem dat zag doen; kereltje ging weg en ik bracht de fiets naar de politiebureau, maar dat terzijde).
Nu, ik weet niet genoeg, en begrijp niet genoeg om uit te leggen waarom een tram anders is dan een bus, maar toch is het zo. Hopelijk is hier iemannd die daar meer licht op kan werpen. Anderzijds moet ik zeggen dat die tram wel handig was, zeker in het Brusselse omdat die niet zo gevoelig was voor files en verkeersinfarcten (toch een beetje hoor want autos gingen, als het verkeer niet vlotte, vaak over de sporen staan, maar soit). |
Ik denk dat een stad als antwerpen eerder moet denken aan een metro ipv alles bovengronds proberen op te lossen
|
Wat is er overigens racistisch aan het afkeuren van halalvlees of hoofddoeken in een supermarkt?
|
Citaat:
Wat Antwerpen nodig heeft is: - Een beter uitgebouwd netwerk van stoptreinen. Alle L-treinen naar Antwerpen zouden eigenlijk elk kwartier moeten rijden. - Tarief integratie. Een kaartje van Boechout naar Antwerpen moet op zowel trein, tram als bus geldig zijn. Op die manier hoeven dan streekbussen bijvoorbeeld de stad niet meer in, maar kunnen die gewoon naar een station in de rand rijden waar iedereen overstapt. |
Citaat:
Dat van die streekbussen wordt overigens binnenkort gedeeltelijk geïmplementeerd. In september worden een aantal tramroutes aangepast, en zullen een aantal bussen niet meer de stad binnenrijden, maar stoppen bij tramhaltes buiten het centrum. Een stapje in de goeie richting. |
Citaat:
|
Citaat:
|
De ideale wereld, zoals we die hier in Evergem hebben. Leve tramlijn 1 !
|
Citaat:
|
Dus dan is vanaf nu Boechout ook een stad??:lol:
|
Citaat:
|
In elke stad in Duitsland bestaat er een afdeling van de DB "S-Bahn" ; deze vormt dan samen met het ander stedelijk vervoer een gezamelijke uitbating van het openbaar vervoer. Op die manier is er een samenwerking tussen spoor, trams en bussen en rijden er rgelmatig stoptreinen tussen de spoorstations, die eveneens een knooppunt vormen voor het stedelkijk tram/bus/metro verkeer. Binnen zulk systeem zullen er dan waarschijnlijk meer treinstopplaatsen nodig zijn/ De stadsspoorweg/GEN spoorweg zal meer het aspect van een metro bekomen - diverse "dubbele" investeringen zullen kunnen vermeden worden.
Konkreet voor Antwerpen zou het station "Antwerpen-Oost" kunnen voorzien worden van een busstation zodat het een knooppunt kan worden voor het inkomende busverkeer vanuit Ranst, Herentals, Turnhout...De huidige spoorwegring zou regelmatiger kunnen bediend worden en er zou een station kunnen bijgecreerd worden aan de Singel/J.Van Rijswijklaan... er zou een stoptrein kunnen rijden vanaf Hoboken Polderstad tot Ekeren.. |
Citaat:
Wat het afstemmen van bus op trein en omgekeerd betreft : als de busfrequentie een kwartier is, dan heeft het niet veel belang als de aansluiting gemist wordt, 15 minuten vind ik nog een aanvaardbare wachttijd. Als dat langer is......aiaiaiai. Als ik zeker en vast op een bepaald uur ergens moet zijn neem ik tegenwoordig de trein een uur (jazeker EEN UUR) eerder. Zo ben ik niet te laat. |
Brasschaat kent om dezelfde reden ook geen nachtwinkels.
Het is een heel ander soort dorp dan de rest van noord-Antwerpen. |
Citaat:
Het gegeven is dat nu alles (toch bijna echt alles) wat met mobiliteit te maken heeft, gewestelijke bevoegdheid is (wegen, Lijn ..) behalve de trein En dat daar wat onderlinge afstemming nuttig zou zijn, waar dat nu twee aparte werelden uit verschillende sterrenstelsels zijn) Het verhaal ging zo, maar langdradiger natuurlijk: - voorstel Weverke: nmbs splitsen Joël: non - voorstel: nmbs gedeeltelijk splitsen Joël: non - voorstel: raad van bestuur voor de helft vanuit de gewesten Joël: non - voorstel: in raad van bestuur één afgevaardigde vanuit de gewesten Joël: non - voorstel: in raad van bestuur één afgevaardige vanuit de gewesten, met adviserende bevoegdheid, dus zonder stemrecht Joël : ...... misschien. Weverke belt direct naar het partijsecretariaat dat er een doorbraak zit aan te komen. Secretariaat aanhoort en zegt droog "Weverke, komt gij eens vlug naar hier, zijt gij nu helemaal Stockholm-syndroom geworden???" . |
Citaat:
Verder zijn er tegenwoordig vijf soorten van datte: treinen, light rail treinen, trammen, metro en bussen. (en waarom niet nr. zes: belbussen ...) Van heel vroeger herinner ik me dat toen de regel voor metro was: de stad/agglomeratie moet 1 mio inwoners tellen, anders is het ronduit onrendabel. Ik weet niet of dat nu nog zo is. . |
Het voorstel is om de tram door te trekken naar Loenhout. Men is in Brasschaat tegen de tram omdat dit uit Antwerpen een influx gaat geven van criminaliteit. Zo wordt het voor straatjongeren veel makkelijker om de tram te pakken naar het park van Brasschaat om daar te vervuilen en problemen te veroorzaken, zegt men.
|
Citaat:
Hier hebben ze alles gesplitst en volgens sommige gaat de splitsing nog verder moeten gaan dus die oplossing gaat er nooit komen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be