Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17382)

Cynicus 4 juli 2004 10:52

Communautaire thema's interesseren mij in principe niet. Niettemin besef ik vanuit puur pragmatisch oogpunt ook wel dat de Waalse politiekers er fundamenteel andere standpunten op nahouden dan de Vlamingen, bv. op het vlak van vreemdelingen, aanpak van jeugdcriminaliteit, strijd tegen het sociaal profitariaat, economisch beleid, enz. Ik heb er dan ook niets op tegen dat de regio's elk hun eigen weg zouden gaan, op voorwaarde dat dat op een vreedzame wijze zou gebeuren en op voorwaarde dat dat voor Vlaanderen geen welvaartsverlies zou betekenen. Brussel is echter het grote struikelblok. Daarom vraag ik mij af of er niet wat te zeggen valt voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele Etterbuil. In een Vlaanderen zonder Brussel (en vooral zonder cordon sanitaire) zou de havenstad Antwerpen dan als hoofdstad kunnen fungeren.

muishond 4 juli 2004 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Communautaire thema's interesseren mij in principe niet. Niettemin besef ik vanuit puur pragmatisch oogpunt ook wel dat de Waalse politiekers er fundamenteel andere standpunten op nahouden dan de Vlamingen, bv. op het vlak van vreemdelingen, aanpak van jeugdcriminaliteit, strijd tegen het sociaal profitariaat, economisch beleid, enz. Ik heb er dan ook niets op tegen dat de regio's elk hun eigen weg zouden gaan, op voorwaarde dat dat op een vreedzame wijze zou gebeuren en op voorwaarde dat dat voor Vlaanderen geen welvaartsverlies zou betekenen. Brussel is echter het grote struikelblok. Daarom vraag ik mij af of er niet wat te zeggen valt voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele Etterbuil. In een Vlaanderen zonder Brussel (en vooral zonder cordon sanitaire) zou de havenstad Antwerpen dan als hoofdstad kunnen fungeren.

Niet zo cynisch als u denkt of graag zou hebben.

Als Brusselse Vlaming (of Vlaamse Brusselaar zoals anderen het willen hebben) ligt dit inderdaad vooraan in mijn gedachtengang.

De beste oplossing is dat de Brusselaars in een referendum besluiten om bij Vlaanderen aan te sluiten. Vlaanderen zou voor zo een referendum en reeds nu massale propaganda moeten voeren in het Frans om de Franstaligen ervan te overtuigen dat hun economisch heil bij Vlaanderen ligt.

Of dat zal lukken weet ik niet en ik begin het zelf te betwijfelen.

In het andere geval zullen wij naar oplossingen moeten beginnen zoeken die de 150000 Vlamingen in Brussel voor Vlaanderen behoudt.

Wij kunnen bv denken aan een Europese Hoofdstad/Staat waar de rechten van de Nederlandstaligen werkelijk vastgeankerd liggen

Of een stad bestuurd door Wallonie en Vlaanderen samen.

Er sou nu reeds in Vlaanderen zware debatten moeten plaats vinden om naar alle mogelijkheden te kijken die onze 150000 mensen niet in de steek laten.

Het enigste lichtpunt is op dit ogenblik het percentage kinderen in de Vlaamse scholen in Brussel. Ik geloof dat dit nabij 25 percent ligt.
Allemaal potentiele Vlamingen.

Ge zegt dat communautaire problemen u weinig interesseren. Maar het gaat hier om de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.

Sinistra 5 juli 2004 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus

Niet zo cynisch als u denkt of graag zou hebben.

Als Brusselse Vlaming (of Vlaamse Brusselaar zoals anderen het willen hebben) ligt dit inderdaad vooraan in mijn gedachtengang.

De beste oplossing is dat de Brusselaars in een referendum besluiten om bij Vlaanderen aan te sluiten. Vlaanderen zou voor zo een referendum en reeds nu massale propaganda moeten voeren in het Frans om de Franstaligen ervan te overtuigen dat hun economisch heil bij Vlaanderen ligt.

Of dat zal lukken weet ik niet en ik begin het zelf te betwijfelen.

In het andere geval zullen wij naar oplossingen moeten beginnen zoeken die de 150000 Vlamingen in Brussel voor Vlaanderen behoudt.

Wij kunnen bv denken aan een Europese Hoofdstad/Staat waar de rechten van de Nederlandstaligen werkelijk vastgeankerd liggen

Of een stad bestuurd door Wallonie en Vlaanderen samen.

Er sou nu reeds in Vlaanderen zware debatten moeten plaats vinden om naar alle mogelijkheden te kijken die onze 150000 mensen niet in de steek laten.

Het enigste lichtpunt is op dit ogenblik het percentage kinderen in de Vlaamse scholen in Brussel. Ik geloof dat dit nabij 25 percent ligt.
Allemaal potentiele Vlamingen.

Ge zegt dat communautaire problemen u weinig interesseren. Maar het gaat hier om de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.

Brussel is qua stijl vergelijkbaar met Charleroi. De Waalse en Franse invloeden zijn te sterk. Antwerpen, als hoofdstad van Vlaanderen. Dat zou inderdaad moeten lukken.

Hans1 5 juli 2004 23:43

Antwerpen is geen Vlaamse stad, Brussel evenmin.

In het doemscenario dat België zou verdwijnen - wat niet zal gebeuren - zal Brussel bij Frankrijk aansluiten, net als Wallonië. Dan kan u fluiten naar uw Vlaemsche rechten. "Vlaanderen" bestaat alleen bij de gratie België.

Distel 6 juli 2004 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Daar gaan we weer... :roll:

Citaat:

In het doemscenario dat België zou verdwijnen - wat niet zal gebeuren -
Dringend eens nieuwe batterijen in uw glazen bol steken.

Citaat:

zal Brussel bij Frankrijk aansluiten, net als Wallonië. Dan kan u fluiten naar uw Vlaemsche rechten. "Vlaanderen" bestaat alleen bij de gratie België.
Vlaanderen bestaat ondanks België bedoelt u.

Griffin 6 juli 2004 08:29

Antwerpen? Geef die eer dan maar aan Leuven desnoods, dat ligt toch iets centraler... Alhoewel je met zo'n lapje provincies als Vlaanderen natuurlijk moeilijk een centrum kunt bepalen... Gent of Brugge zijn nog betere kandidaten, die liggen écht in Vlaanderen :) ook in historisch perspectief dus.
Maar goed, Antwerpen lijkt me zoveel eer niet aan te kunnen, de bewoners zijn nu al wereldberoemd om hun dikke nek, stel je voor dat ze geen hemden meer vinden in de goeie maat.

Zeno! 6 juli 2004 11:12

Citaat:

Antwerpen is geen Vlaamse stad

Kunnen we niet allemaal wat geld samenleggen om voor die arme sukkel een nieuwe atlas te kopen? :lol:

Zeno! 6 juli 2004 11:15

On-topic: ik zou er geen probleem mee hebben dat Bruxelles een soort EU-district/stadstaat/whatever zou worden, en dat Vlaanderen Antwerpen als hoofdstad zou kiezen.

Trouwens een veel mooiere stad! 8)

Rr00ttt 6 juli 2004 11:25

Citaat:

In het doemscenario dat België zou verdwijnen - wat niet zal gebeuren - zal Brussel bij Frankrijk aansluiten, net als Wallonië. Dan kan u fluiten naar uw Vlaemsche rechten. "Vlaanderen" bestaat alleen bij de gratie België.

Als brussel bij frankrijk zou gaan wordt het een economische woestijn. Engeland en duitsland zouden nooit pikken dat het overgrote deel van de europese instellingen in frankrijk ligt.

Van mij mag Brussel bij frankrijk als ze dat zelf willen, het lijkt mij enkel nogal onwaarschijnlijk.

gm10 9 juli 2004 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:

Als brussel bij frankrijk zou gaan wordt het een economische woestijn. Engeland en duitsland zouden nooit pikken dat het overgrote deel van de europese instellingen in frankrijk ligt.

Van mij mag Brussel bij frankrijk als ze dat zelf willen, het lijkt mij enkel nogal onwaarschijnlijk.

brussel zou volgens mij een stad-staat worden

Foundation 9 juli 2004 22:15

Is een Vlaanderen zonder Brussel wel gewild?

Brussel, dat minstens 20% van het Belgische BNP produceert (exacte getal weet ik niet meer)? Brussel, dat meer dan 1.000.000 Belgen tewerkstelt, waaronder uitzonderlijk veel Vlamingen?

Jan van den Berghe 9 juli 2004 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Brussel, dat minstens 20% van het Belgische BNP produceert (exacte getal weet ik niet meer)? Brussel, dat meer dan 1.000.000 Belgen tewerkstelt, waaronder uitzonderlijk veel Vlamingen?

Brussel produceert nauwelijks iets: de nijverheid en industrie ligt immers voornamelijk in Vlaanderen. Wel hebben heel wat bedrijven hun ambtelijke zetel in Brussel, waardoor bijvoorbeeld heel wat loonstromen bij Brussel worden opgetekend. Brussel genegeert evenwel niet die stromen.

Neem Brussel weg als hoofdstad, dan zullen de bedrijven naar de nieuwe hoofdstad trekken. Dat is ook zo gebeurd in Duitsland, toen men weer voor Berlijn koos i.p.v. Bonn.

Foundation 9 juli 2004 22:26

Nijverheid en industrie produceren ook niet alles, hoor. Het overgrote merendeel van het BNP wordt in de sterk geïndustrialiseerde landen uit de tertiaire sector gehaald.

Hans1 9 juli 2004 22:27

En dat Brussel daardoor zou verpauperen, is natuurlijk de laatste zorg van de Vlaams-nationalisten. Als ze hun mierenneukerig republiekje maar hebben. :wink: Sorry, ik kan het even niet laten. :wink:

Jan van den Berghe 9 juli 2004 22:27

Citaat:

Nijverheid en industrie produceren ook niet alles, hoor. Het overgrote merendeel van het BNP wordt in de sterk geïndustrialiseerde landen uit de tertiaire sector gehaald.

En ook daar vinden we het handelend hart niet in Brussel, maar in Vlaanderen. In Brussel is van de meeste bedrijven slechts het administratief hart.

Foundation 9 juli 2004 22:56

Waar dus ook veel van de belastingsinkomsten uit komen...

gm10 9 juli 2004 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

En ook daar vinden we het handelend hart niet in Brussel, maar in Vlaanderen. In Brussel is van de meeste bedrijven slechts het administratief hart.

dat doet er niet toe
in het geval van een onafhankelijk brussel kan vlaanderen fluiten naar de venootschapsbelastingen van de brusselse bedrijven

Fribre 9 juli 2004 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:

dat doet er niet toe
in het geval van een onafhankelijk brussel kan vlaanderen fluiten naar de venootschapsbelastingen van de brusselse bedrijven

En dan verwijt men ons te willen splitsen voor het geld :?:

gm10 10 juli 2004 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:

dat doet er niet toe

En dan verwijt men ons te willen splitsen voor het geld :?:

wie wil er hier splitsen, behalve "jullie"?
ik in elk geval niet

ik maak enkel even duidelijk hoe afhankelijk vlaanderen is van brussel (en dus belgie)

Jan van den Berghe 10 juli 2004 07:18

Citaat:

Citaat:

dat doet er niet toe

Niets onderstelt dat bedrijven hun administratieve hoofdzetel zullen behouden in een stadsstaat die voor de rest niets te bieden heeft. De enige mogelijkheid om de bedrijven te behouden is dan dat Brussel uitgroeit tot een belastingsparadijs, maar dat betekent dan wel dat de EU-instellingen er zullen vertrekken. Immers, belastingsparadijzen zijn niet overeenkomstig de EU-normalisering.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be