![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ? | |||
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren |
![]() ![]() ![]() |
23 | 26,74% |
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij |
![]() ![]() ![]() |
38 | 44,19% |
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
25 | 29,07% |
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Communautaire thema's interesseren mij in principe niet. Niettemin besef ik vanuit puur pragmatisch oogpunt ook wel dat de Waalse politiekers er fundamenteel andere standpunten op nahouden dan de Vlamingen, bv. op het vlak van vreemdelingen, aanpak van jeugdcriminaliteit, strijd tegen het sociaal profitariaat, economisch beleid, enz. Ik heb er dan ook niets op tegen dat de regio's elk hun eigen weg zouden gaan, op voorwaarde dat dat op een vreedzame wijze zou gebeuren en op voorwaarde dat dat voor Vlaanderen geen welvaartsverlies zou betekenen. Brussel is echter het grote struikelblok. Daarom vraag ik mij af of er niet wat te zeggen valt voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele Etterbuil. In een Vlaanderen zonder Brussel (en vooral zonder cordon sanitaire) zou de havenstad Antwerpen dan als hoofdstad kunnen fungeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als Brusselse Vlaming (of Vlaamse Brusselaar zoals anderen het willen hebben) ligt dit inderdaad vooraan in mijn gedachtengang. De beste oplossing is dat de Brusselaars in een referendum besluiten om bij Vlaanderen aan te sluiten. Vlaanderen zou voor zo een referendum en reeds nu massale propaganda moeten voeren in het Frans om de Franstaligen ervan te overtuigen dat hun economisch heil bij Vlaanderen ligt. Of dat zal lukken weet ik niet en ik begin het zelf te betwijfelen. In het andere geval zullen wij naar oplossingen moeten beginnen zoeken die de 150000 Vlamingen in Brussel voor Vlaanderen behoudt. Wij kunnen bv denken aan een Europese Hoofdstad/Staat waar de rechten van de Nederlandstaligen werkelijk vastgeankerd liggen Of een stad bestuurd door Wallonie en Vlaanderen samen. Er sou nu reeds in Vlaanderen zware debatten moeten plaats vinden om naar alle mogelijkheden te kijken die onze 150000 mensen niet in de steek laten. Het enigste lichtpunt is op dit ogenblik het percentage kinderen in de Vlaamse scholen in Brussel. Ik geloof dat dit nabij 25 percent ligt. Allemaal potentiele Vlamingen. Ge zegt dat communautaire problemen u weinig interesseren. Maar het gaat hier om de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.
Gij dacht, o lijdzaam volk, dat 't gruwelijk getij der oude tyrannie voor immer was voorbij Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Willem Elsschot (In Bormsgedicht) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Antwerpen is geen Vlaamse stad, Brussel evenmin.
In het doemscenario dat België zou verdwijnen - wat niet zal gebeuren - zal Brussel bij Frankrijk aansluiten, net als Wallonië. Dan kan u fluiten naar uw Vlaemsche rechten. "Vlaanderen" bestaat alleen bij de gratie België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Antwerpen? Geef die eer dan maar aan Leuven desnoods, dat ligt toch iets centraler... Alhoewel je met zo'n lapje provincies als Vlaanderen natuurlijk moeilijk een centrum kunt bepalen... Gent of Brugge zijn nog betere kandidaten, die liggen écht in Vlaanderen
![]() Maar goed, Antwerpen lijkt me zoveel eer niet aan te kunnen, de bewoners zijn nu al wereldberoemd om hun dikke nek, stel je voor dat ze geen hemden meer vinden in de goeie maat.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() On-topic: ik zou er geen probleem mee hebben dat Bruxelles een soort EU-district/stadstaat/whatever zou worden, en dat Vlaanderen Antwerpen als hoofdstad zou kiezen.
Trouwens een veel mooiere stad! 8) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Van mij mag Brussel bij frankrijk als ze dat zelf willen, het lijkt mij enkel nogal onwaarschijnlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Is een Vlaanderen zonder Brussel wel gewild?
Brussel, dat minstens 20% van het Belgische BNP produceert (exacte getal weet ik niet meer)? Brussel, dat meer dan 1.000.000 Belgen tewerkstelt, waaronder uitzonderlijk veel Vlamingen?
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem Brussel weg als hoofdstad, dan zullen de bedrijven naar de nieuwe hoofdstad trekken. Dat is ook zo gebeurd in Duitsland, toen men weer voor Berlijn koos i.p.v. Bonn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Nijverheid en industrie produceren ook niet alles, hoor. Het overgrote merendeel van het BNP wordt in de sterk geïndustrialiseerde landen uit de tertiaire sector gehaald.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() En dat Brussel daardoor zou verpauperen, is natuurlijk de laatste zorg van de Vlaams-nationalisten. Als ze hun mierenneukerig republiekje maar hebben.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Waar dus ook veel van de belastingsinkomsten uit komen...
![]() |
#17 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
in het geval van een onafhankelijk brussel kan vlaanderen fluiten naar de venootschapsbelastingen van de brusselse bedrijven
![]() |
![]() |
#18 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik in elk geval niet ik maak enkel even duidelijk hoe afhankelijk vlaanderen is van brussel (en dus belgie)
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |