Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Zelf alcohol stoken - iemand ervaring mee? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=174876)

C2C 7 augustus 2012 11:48

Zelf alcohol stoken - iemand ervaring mee?

In de Congo (sorry, altijd de Congo, de Congo), werk ik dikwijls in de brousse. Aangezien er daar geen bier te koop is, schaf ik me dikwijls een bidon "agenne" aan.

Agenne is lokaal gestookte alcohol van zo'n 50 graden. Doorzichtig als vodka, en gemaakt op basis van maïs en maniok.

Ik heb ze het al zien maken, en heb zelfs een paar stokerijen moeten vernielen, omdat ze gemaakt waren van olievaten die ze bij ons zijn komen pikken.

Toch weet ik nog altijd niet goed hoe je echt lekkere alcohol moet stoken. Ik zou eens willen experimenteren met fruit - vooral bananen, papayas, mango's en passievruchten. Heeft daar iemand ervaring mee?

Xenophon 7 augustus 2012 13:00

http://www.brouwmarkt.nl/waterdestil...FQJJ3godqH8A1Q

75€ voor een startersetje.

C2C 7 augustus 2012 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6266705)

Merci Xenophon. Zie het echter iets groter :lol:

Maar de tools blijven wellicht dezelfde.

Weezer 7 augustus 2012 14:05

Geen ervaring met zelf stoken, wel met zelfgestookte alcohol. Goeie vriend van me is een Serviër en zijn familie neemt wel eens zelfgestookte slivovitch mee. Op een feestje een paar glaasjes achterovergeslagen. Ik kan aardig goed tegen drank, maar hiervan ben ik twee dagen ziek geweest, letterlijk.

Xenophon 7 augustus 2012 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6266771)
Merci Xenophon. Zie het echter iets groter :lol:

Maar de tools blijven wellicht dezelfde.

Precies, je begint het te snappen, leer de procedure en voer het dan in het groot uit.

De volgende maal vernietig je de installatie dus niet, je neemt ze in beslag, als blanke bwana heb je dat recht.

Multipus 7 augustus 2012 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6266552)
In de Congo (sorry, altijd de Congo, de Congo), werk ik dikwijls in de brousse. Aangezien er daar geen bier te koop is, schaf ik me dikwijls een bidon "agenne" aan.

Agenne is lokaal gestookte alcohol van zo'n 50 graden. Doorzichtig als vodka, en gemaakt op basis van maïs en maniok.

Ik heb ze het al zien maken, en heb zelfs een paar stokerijen moeten vernielen, omdat ze gemaakt waren van olievaten die ze bij ons zijn komen pikken.

Toch weet ik nog altijd niet goed hoe je echt lekkere alcohol moet stoken. Ik zou eens willen experimenteren met fruit - vooral bananen, papayas, mango's en passievruchten. Heeft daar iemand ervaring mee?

Waarom vraag je niet simpelweg "beschermingsgeld" in de vorm van een percentage drank?
Zo voorkom je dat ze vaten blijven pikken én je hebt gratis drank.

C2C 7 augustus 2012 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6266816)
Precies, je begint het te snappen, leer de procedure en voer het dan in het groot uit.

De volgende maal vernietig je de installatie dus niet, je neemt ze in beslag, als blanke bwana heb je dat recht.

Lol, da's ook waar. Maar het blijft heel illegaal en dus riskant.

Ik kan misschien verdedigen dat ik methanol als biobrandstof probeer te maken en eerst met gewone distillatietechnieken wil experimenteren. Dat zullen ze wel geloven.

C2C 7 augustus 2012 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Multipus (Bericht 6266900)
Waarom vraag je niet simpelweg "beschermingsgeld" in de vorm van een percentage drank?
Zo voorkom je dat ze vaten blijven pikken én je hebt gratis drank.

Goed maffieus idee. Maar ik wil vooral zelf spelen en maken. Ik kan het misschien inderdaad op een akkoordje gooien met een stoker en doen alsof ik het proces van een zo'n stoker wil bestuderen voor een artikel over bricoleren als antropologisch principe. Of zoiets.

BigF 7 augustus 2012 16:20

Op Discovery loopt momenteel de serie "Moonshiners" over illegaal drank stoken in de VS. Als je dat een beetje volgt kom je perfect te weten hoe het allemaal werkt.
Ik volg het niet zozeer uit intresse in het drankstookproces, eerder omwille van de hilarische zuiplap/hulpstoker Tickle. "Iz jus good licker!"

:cheer: Tickle :cheer:

C2C 7 augustus 2012 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6267081)
Op Discovery loopt momenteel de serie "Moonshiners" over illegaal drank stoken in de VS. Als je dat een beetje volgt kom je perfect te weten hoe het allemaal werkt.
Ik volg het niet zozeer uit intresse in het drankstookproces, eerder omwille van de hilarische zuiplap/hulpstoker Tickle. "Iz jus good licker!"

:cheer: Tickle :cheer:

Geweldige reeks inderdaad. En die Tickle is inderdaadn een fantastische goedzak :lol:

Xenophon 7 augustus 2012 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6267077)
Goed maffieus idee. Maar ik wil vooral zelf spelen en maken. Ik kan het misschien inderdaad op een akkoordje gooien met een stoker en doen alsof ik het proces van een zo'n stoker wil bestuderen voor een artikel over bricoleren als antropologisch principe. Of zoiets.

Haal gewoon de info uit het internet of de bib, en begin in het klein te stoken. Denk je nu echt dat er iemand geïnteresseerd is in het feit dat je een paar liter alcohol stookt voor eigen gebruik?

BigF 7 augustus 2012 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6267147)
Geweldige reeks inderdaad. En die Tickle is inderdaadn een fantastische goedzak :lol:

Zonder twijfel de tv-persoonlijkheid van het jaar.
In die mate zelfs dat hij een eigen draad verdient vind ik.

C2C 7 augustus 2012 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6267262)
Haal gewoon de info uit het internet of de bib, en begin in het klein te stoken. Denk je nu echt dat er iemand geïnteresseerd is in het feit dat je een paar liter alcohol stookt voor eigen gebruik?

Owww, je onderschat schromelijk de inventiviteit van de Congolezen. In Congo zoeken ze voortdurend dat soort details. "Pour en faire un marché".

Ik verwijder bijvoorbeeld elke foto met blote borsten uit mijn laptop wanneer ik naar Congo vertrek. Anders maak ik kans om het slachtoffer te worden van een zoveelste "marché".

Ik heb al duizenden euros kwijtgespeeld met dat soort grapjes. Zelfs al 's nachts uit mijn bed gelicht door militairen omdat ik zogezegd in een café de president van de republiek had beledigd. Kalashnikovs tegen de borst, en portefeuille open.

Ik zal het bij nader inzien toch niet wagen om zelf alcohol te stoken. Een bidonnetje kan me duizenden euros kosten. Niet de moeite...

C2C 7 augustus 2012 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6267349)
Zonder twijfel de tv-persoonlijkheid van het jaar.
In die mate zelfs dat hij een eigen draad verdient vind ik.

Yes, waar wacht je op. De verzamelde quotes van Tickle! :-D:lol:

Multipus 7 augustus 2012 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6267711)
Owww, je onderschat schromelijk de inventiviteit van de Congolezen. In Congo zoeken ze voortdurend dat soort details. "Pour en faire un marché".

Ik verwijder bijvoorbeeld elke foto met blote borsten uit mijn laptop wanneer ik naar Congo vertrek. Anders maak ik kans om het slachtoffer te worden van een zoveelste "marché".

Ik heb al duizenden euros kwijtgespeeld met dat soort grapjes. Zelfs al 's nachts uit mijn bed gelicht door militairen omdat ik zogezegd in een café de president van de republiek had beledigd. Kalashnikovs tegen de borst, en portefeuille open.

Ik zal het bij nader inzien toch niet wagen om zelf alcohol te stoken. Een bidonnetje kan me duizenden euros kosten. Niet de moeite...

Het speelt eigenlijk geen rol wat je doet. Men beschouwd jou daar als een blanke melkkoe...

Henri1 7 augustus 2012 21:35

Ik kweek momenteel tabak.
Is minder illegaal en je word er niet zat van.

Xenophon 7 augustus 2012 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6267711)

Ah ok.

En waarom precies ga je naar ginder?

Nr.10 7 augustus 2012 22:19

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6266705)

brouwen van alcohol (video)
Op brouwmarkt.nl kun je al die dingen kopen, meldt het filmpje.

Water + suiker + gist + een beetje citroen + eventueel kruiden + de tijd die z'n werk doet ==> alcoholische drank

Deze tekst vat het goed samen:
Het eenvoudigste (en altijd voorradig...) is productie van alcohol op basis van gewone suiker en water. Gist zet de aanwezige suikers om in alcohol en kooldioxide. De suikersoorten die direct omgezet kunnen worden zijn glucose en fructose (enkelvoudige suikers) alsmede maltose en sucrose ( een Kool-12 molecule). Grote molecules zoals dextrins en zetmeel kunnen niet direct omgezet worden. Deze molecules moeten eerst omgezet worden alvorens deze bruikbaar worden. Het is dus verstandig de kristalsuiker of fruitmost eerst te "inverteren". Inverteren doe je door per liter water 2 kilo suiker en 4 gram citroenzuur op te lossen, en dat mengsel een 20-tal minuten zachtjes te laten koken. Er vindt nu een chemische reactie plaats waarbij de keukensuiker wordt geinverteerd (geinverteerd = omgezet) in glucose en fructose. Deze suikers zijn beter vergistbaar dan de oorspronkelijke dextrose.

bron

Nr.10 7 augustus 2012 22:27

Wat de temperatuur betreft:
Bakkersgist werkt best bij een beslag-temperatuur van ± 24-28° C tijdens het fermentatieproces en wijngist bij 22-27° C. De speciale turbogisten zijn niet zo temperatuursgevoelig en gisten best tussen 20 en 30° C. Tijdens het vergisten kan de temperatuur tot 8° stijgen boven omgevingstemperatuur. Bij een fermentatie-temperatuur van 30-32° C moet men afkoelen (bv. opstellen op koelere plaats).
Boven de 40°C sterven de gistcellen af.

vrijevlaming 8 augustus 2012 09:09

http://homedistiller.org/

hiermee weet je meer dan voldoende. Opletten met de foreshots, heads and tails!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be