![]() |
Zelf alcohol stoken - iemand ervaring mee?
In de Congo (sorry, altijd de Congo, de Congo), werk ik dikwijls in de brousse. Aangezien er daar geen bier te koop is, schaf ik me dikwijls een bidon "agenne" aan.
Agenne is lokaal gestookte alcohol van zo'n 50 graden. Doorzichtig als vodka, en gemaakt op basis van maïs en maniok. Ik heb ze het al zien maken, en heb zelfs een paar stokerijen moeten vernielen, omdat ze gemaakt waren van olievaten die ze bij ons zijn komen pikken. Toch weet ik nog altijd niet goed hoe je echt lekkere alcohol moet stoken. Ik zou eens willen experimenteren met fruit - vooral bananen, papayas, mango's en passievruchten. Heeft daar iemand ervaring mee? |
|
Citaat:
Maar de tools blijven wellicht dezelfde. |
Geen ervaring met zelf stoken, wel met zelfgestookte alcohol. Goeie vriend van me is een Serviër en zijn familie neemt wel eens zelfgestookte slivovitch mee. Op een feestje een paar glaasjes achterovergeslagen. Ik kan aardig goed tegen drank, maar hiervan ben ik twee dagen ziek geweest, letterlijk.
|
Citaat:
De volgende maal vernietig je de installatie dus niet, je neemt ze in beslag, als blanke bwana heb je dat recht. |
Citaat:
Zo voorkom je dat ze vaten blijven pikken én je hebt gratis drank. |
Citaat:
Ik kan misschien verdedigen dat ik methanol als biobrandstof probeer te maken en eerst met gewone distillatietechnieken wil experimenteren. Dat zullen ze wel geloven. |
Citaat:
|
Op Discovery loopt momenteel de serie "Moonshiners" over illegaal drank stoken in de VS. Als je dat een beetje volgt kom je perfect te weten hoe het allemaal werkt.
Ik volg het niet zozeer uit intresse in het drankstookproces, eerder omwille van de hilarische zuiplap/hulpstoker Tickle. "Iz jus good licker!" ![]() :cheer: Tickle :cheer: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In die mate zelfs dat hij een eigen draad verdient vind ik. |
Citaat:
Ik verwijder bijvoorbeeld elke foto met blote borsten uit mijn laptop wanneer ik naar Congo vertrek. Anders maak ik kans om het slachtoffer te worden van een zoveelste "marché". Ik heb al duizenden euros kwijtgespeeld met dat soort grapjes. Zelfs al 's nachts uit mijn bed gelicht door militairen omdat ik zogezegd in een café de president van de republiek had beledigd. Kalashnikovs tegen de borst, en portefeuille open. Ik zal het bij nader inzien toch niet wagen om zelf alcohol te stoken. Een bidonnetje kan me duizenden euros kosten. Niet de moeite... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kweek momenteel tabak.
Is minder illegaal en je word er niet zat van. |
Citaat:
En waarom precies ga je naar ginder? |
1 Bijlage(n)
Citaat:
brouwen van alcohol (video)Op brouwmarkt.nl kun je al die dingen kopen, meldt het filmpje. Water + suiker + gist + een beetje citroen + eventueel kruiden + de tijd die z'n werk doet ==> alcoholische drank Deze tekst vat het goed samen: Het eenvoudigste (en altijd voorradig...) is productie van alcohol op basis van gewone suiker en water. Gist zet de aanwezige suikers om in alcohol en kooldioxide. De suikersoorten die direct omgezet kunnen worden zijn glucose en fructose (enkelvoudige suikers) alsmede maltose en sucrose ( een Kool-12 molecule). Grote molecules zoals dextrins en zetmeel kunnen niet direct omgezet worden. Deze molecules moeten eerst omgezet worden alvorens deze bruikbaar worden. Het is dus verstandig de kristalsuiker of fruitmost eerst te "inverteren". Inverteren doe je door per liter water 2 kilo suiker en 4 gram citroenzuur op te lossen, en dat mengsel een 20-tal minuten zachtjes te laten koken. Er vindt nu een chemische reactie plaats waarbij de keukensuiker wordt geinverteerd (geinverteerd = omgezet) in glucose en fructose. Deze suikers zijn beter vergistbaar dan de oorspronkelijke dextrose. |
Wat de temperatuur betreft:
Bakkersgist werkt best bij een beslag-temperatuur van ± 24-28° C tijdens het fermentatieproces en wijngist bij 22-27° C. De speciale turbogisten zijn niet zo temperatuursgevoelig en gisten best tussen 20 en 30° C. Tijdens het vergisten kan de temperatuur tot 8° stijgen boven omgevingstemperatuur. Bij een fermentatie-temperatuur van 30-32° C moet men afkoelen (bv. opstellen op koelere plaats).Boven de 40°C sterven de gistcellen af. |
http://homedistiller.org/
hiermee weet je meer dan voldoende. Opletten met de foreshots, heads and tails! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be